Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av Voksen »

Mange kjører sakte og mye av det skyldes at enkelte bilmerker har alfor stor sikkerhetsmargin på speedometeret. Noen Toyotaer har en margin som som er veldig stor og skaper mange ufrivillige sinker trafikken. Skjønner ikke at det er like krav til alle kjøretøy hva speedometeret skal vise med nye orginaldekk. Tror dette hadde senket frustrasjonen og bedret flyten i trafikken.

MKH88
Innlegg: 104
Registrert: 28 aug 2013, 19:26
Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
Sted: Østfold

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av MKH88 »

Automatikk i at baklys slår seg på i mørket er nok dessverre ekstrautstyr på de aller fleste biler med DRL. Det er dog førers ansvar å tilse at det er tente baklys når det er behov for dette.

Denne episoden er jo kroneksempelet på en forbannet sjåfør, ved 5 sek ut i videoen ser det også ut som han blinker med fjernlyset på bilen foran. Uansett temperatur i hodeskallen bør man holde seg for god til å skape en slik situasjon som det taxisjåføren gjør, den bevisste nedbremsingen etterpå tyder på at det koker ganske greit der. Hadde onkel ligget bak så hadde det luktet beslag lang vei. :[-(

MKH88
Innlegg: 104
Registrert: 28 aug 2013, 19:26
Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
Sted: Østfold

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av MKH88 »

Voksen har ett poeng med feilvisning, BMW`n jeg kjører til vanlig viser 3-4 km/t for mye ved ca 100 km/t i følge gps. Her om dagen kjørte jeg FORBI en Nissan Leaf, på det store digitale speedometeret i den bilen så jeg det stod 107 km/t, jeg kjørte som sagt forbi denne bilen i 105Km/t i følge min bil. :scratch

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av Gordon »

Voksen skrev:Mange kjører sakte og mye av det skyldes at enkelte bilmerker har alfor stor sikkerhetsmargin på speedometeret. Noen Toyotaer har en margin som som er veldig stor og skaper mange ufrivillige sinker trafikken. Skjønner ikke at det er like krav til alle kjøretøy hva speedometeret skal vise med nye orginaldekk. Tror dette hadde senket frustrasjonen og bedret flyten i trafikken.
Du har sikkert rett, men å kjøre 50/60 i en 80 sone (Rv23) eller 70 på 90 sone (på E134) har lite å gjøre med sikkerhetsmargin på speedometeret. Det er bilister som ikke følge med. Søndags kjører :vs

Moffa
Innlegg: 169
Registrert: 05 okt 2013, 14:18
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av Moffa »

Nå er det vel ikke slik at man MÅ kjøre 80 i en 80-sone...? :[-X Skiltet angir jo kun maksimalt tillatte hastighet..... :-k
Det KAN jo være årsaker til at noen holder en noe lavere hastighet enn den maksimalt tillatte... Det gir ikke dermed bakenforliggende kjøretøy legitim grunn til å oppføre seg som et rasshøl!! =;
Og jada, bare for å ha sagt det; jeg har også irritert meg over såkalte søndagskjørere selv, det hender faktisk at jeg gjør det fortsatt :lol
_______________________________________________________________
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!!

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Sted: Skaun

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av Alf Torp »

Moffa skrev:Nå er det vel ikke slik at man MÅ kjøre 80 i en 80-sone...? :[-X Skiltet angir jo kun maksimalt tillatte hastighet..... :-k
Det KAN jo være årsaker til at noen holder en noe lavere hastighet enn den maksimalt tillatte... Det gir ikke dermed bakenforliggende kjøretøy legitim grunn til å oppføre seg som et rasshøl!! =;
Og jada, bare for å ha sagt det; jeg har også irritert meg over såkalte søndagskjørere selv, det hender faktisk at jeg gjør det fortsatt :lol
Når folk bevisst velger å kjøre langt under fartsgrensen burde man egentlig kunne forvente at de i det minste bruker speilene og slipper andre forbi der det er mulig. På motorsykkel blir man mindre hindret, men like fullt er det mange som overhodet ikke har tatt inn over seg at de reflektive glassbitene på hver side av bilen kan brukes til noe annet enn å sminke seg og ta selfies...
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av RuneMC »

Fasiten: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokal ... 66633.html

Det skyldtes altså iflg Taxisjåføren (og hans video) at bilen foran lå for lavt i fart og i tillegg småbremset.
Mens bilisten som ble forbikjørt mente han holdt 60 i 60-sone der...

Generelt har jeg lagt merke til at endel sjåfører saktner farten til under fartsgrense på tofeltsvei med midtdeler, kontra samme vei uten midtdeler. Jeg tror det har noe med at sjåføren får større fartsfølelse av midtdeler-stolpene som farer forbi....
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av ATWindsor »

RuneMC skrev:Fasiten: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokal ... 66633.html

Det skyldtes altså iflg Taxisjåføren (og hans video) at bilen foran lå for lavt i fart og i tillegg småbremset.
Mens bilisten som ble forbikjørt mente han holdt 60 i 60-sone der...

Generelt har jeg lagt merke til at endel sjåfører saktner farten til under fartsgrense på tofeltsvei med midtdeler, kontra samme vei uten midtdeler. Jeg tror det har noe med at sjåføren får større fartsfølelse av midtdeler-stolpene som farer forbi....
Så taxi-sjåføren klarer ikke å kjøre forsvarlig om noe på veien irriterer han, på tide å revurdere yrket sitt? Siden når er det en god unnskyldning for å kjøre farlig? Og ikke kom med "framprovosert situasjon", taxi-sjåføren har all mulighet til å ikke kjøre som en idiot.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av SuperMorten »

ATWindsor skrev:Og ikke kom med "framprovosert situasjon", taxi-sjåføren har all mulighet til å ikke kjøre som en idiot.
Framprovoserte situasjoner ser man daglig. Kunsten er å ikke la seg provosere :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av 45316 »

Her er 2 yrkessjåfører til som bør gå i seg selv.

Den ene leker politi og nekter å slippe forbi, sågar gir han til og med gass for å skape en farlig situasjon.

Den andre nekter å gi seg. Det sies at han forsøkt i 3-4 mil å E seg forbi. Bring bilen kjørte under fartsgrensen mye av vegen i følge melder til vg.

http://www.vgtv.no/#!/video/110338/komm ... -kollisjon" onclick="window.open(this.href);return false;



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av KåreDump »

ATWindsor skrev:Klarer man ikke å la være å bli helt rabiat av at noen kjører saktere enn man mener de burde, eller har feil baklys, så har man ikke noe i trafikken å gjøre.
Ref Bring-videoen, tror jeg like godt du kan snu uttalelsen din!
Opplever langt flere idioter som ikke tåler å bli forbikjørt, enn idioter som MÅ forbi! Man har faktisk plikt til å slippe forbi trafikk som holder større hastighet enn deg.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av ATWindsor »

KåreDump skrev:
ATWindsor skrev:Klarer man ikke å la være å bli helt rabiat av at noen kjører saktere enn man mener de burde, eller har feil baklys, så har man ikke noe i trafikken å gjøre.
Ref Bring-videoen, tror jeg like godt du kan snu uttalelsen din!
Opplever langt flere idioter som ikke tåler å bli forbikjørt, enn idioter som MÅ forbi! Man har faktisk plikt til å slippe forbi trafikk som holder større hastighet enn deg.
Nei, det kommer jeg ikke til å gjøre, INGEN tvinger deg til å ta en farlig forbikjøring, det er en latterlig ansvarfraskrivelse å sette andre folk i livsfare fordi en annen person irriterte deg, tåler man ikke slikt har man ingenting som yrekssjåfør å gjøre, og for å være helt ærlig, burde man levere inn lappen også. I dette tilfellet bør dog også bring-sjåføren foreta seg noe når den hodeløse forbikjøringen først har begynt for å gjøre situasjonen mindre farlig.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av LordShaft »

Nå er det slik at vi som sjåfører lar oss irritere i mer eller mindre grad, avhengig av dagsform, om vi har det travelt eller ikke osv. Hvilken rett har du til å hindre trafikken bak deg. Det skulle vært slått langt hardere ned på folk som ligger under fartsgrensen å skaper farlige situasjoner. For uansett hvor pent du vil ha det til å virke på papiret... Så vil en "sinke" skape alt for mange unødvendige farlige situasjoner pga andre sin hast til å ligge helt på grensen.

Note4

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:Nå er det slik at vi som sjåfører lar oss irritere i mer eller mindre grad, avhengig av dagsform, om vi har det travelt eller ikke osv. Hvilken rett har du til å hindre trafikken bak deg. Det skulle vært slått langt hardere ned på folk som ligger under fartsgrensen å skaper farlige situasjoner. For uansett hvor pent du vil ha det til å virke på papiret... Så vil en "sinke" skape alt for mange unødvendige farlige situasjoner pga andre sin hast til å ligge helt på grensen.

Note4
Ja, og klarer du ikke å la være å skape livsfarlige situasjoner for dine omgivelser når du blir irritert, så bør du levere inn lappen. Det er ingen mennskerett å kjøre i trafikken, det medfører et ansvar, klarer du ikke å la være å oppføre deg livsfarlig på grunn av sinker, så lever man ikke opp til det ansvaret samfunnet har gitt deg med førerrett, og ansvaret bør fjernes.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av LordShaft »

Det er ingen menneskerett å ferdes i trafikken, det er heller ingen menneskerett å holde på sin rett, det er faktisk ulovlig å være til hinder for andre. Så klarer du ikke å slippe forbi trafikken eller vike for andre bør din førerrett fjernes.

Note4

Svar