GPS, er det noe poeng?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
KawaKjetil

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av KawaKjetil »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:Jeg vil jo si det stikker en god del over resten på det bildet. Men takk for informasjonen.
GPS på GS hindrer ikke sikten mot vei i det hele tatt. Men er du litt høy, så skjuler den toppen av turtelleren. Det er en smule irriterende og mange borrer i innfestingen for å få løftet GPS'en høyere.
Slik ser det ut på min, med gps feste fra Touratech. Gps brakett skrudd på 2 armer festet til rammen for kåpeglasset.
Ingen problem for synsfeltet, og jeg ser skjermen ved å bøye meg litt når jeg står og kjører på feks grusveier. Kjørte over 100 mil slik i Latvia og Estland.
Der borte var forresten gps'n genial for oss som kun skulle kjøre grus, og ikke asfalt :-) Lett å orientere seg på kryss og tvers igjennom landene.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
Bjerknez sier at det nytter ikke å dra opp et kart midt i byen, hvorfor gjør det ikke det, egentlig?
Sist jeg dro opp et kart, var i et litt dårligere strøk i Dallas, Texas. Jeg skulle finne stedet hvor Kennedy ble skutt. Etter 2 minutter med kartlesing, var det så mange tvilsomme typer rundt bilen at jeg ga f.. I hele Kennedy og kjørte.. Hadde jeg bare hatt en GPS.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:
Bjerknez sier at det nytter ikke å dra opp et kart midt i byen, hvorfor gjør det ikke det, egentlig?
Sist jeg dro opp et kart, var i et litt dårligere strøk i Dallas, Texas. Jeg skulle finne stedet hvor Kennedy ble skutt. Etter 2 minutter med kartlesing, var det så mange tvilsomme typer rundt bilen at jeg ga f.. I hele Kennedy og kjørte.. Hadde jeg bare hatt en GPS.. :knegg
Kunne du ikke bare spurt? :lol

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:
SuperMorten skrev:
jhn skrev:
Bjerknez sier at det nytter ikke å dra opp et kart midt i byen, hvorfor gjør det ikke det, egentlig?
Sist jeg dro opp et kart, var i et litt dårligere strøk i Dallas, Texas. Jeg skulle finne stedet hvor Kennedy ble skutt. Etter 2 minutter med kartlesing, var det så mange tvilsomme typer rundt bilen at jeg ga f.. I hele Kennedy og kjørte.. Hadde jeg bare hatt en GPS.. :knegg
Kunne du ikke bare spurt? :lol
Men hvorfor funker plutselig ikke et kart i byen? Det har jo vist seg å være et utmerket hjelpemiddel i hundrevis av år.
At supermorten menger seg alskens skillinger, er vel ikke noe argument mot kart ... men det kan være et argument for å være litt mere observant

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Voksen »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:
Bjerknez sier at det nytter ikke å dra opp et kart midt i byen, hvorfor gjør det ikke det, egentlig?
Sist jeg dro opp et kart, var i et litt dårligere strøk i Dallas, Texas. Jeg skulle finne stedet hvor Kennedy ble skutt. Etter 2 minutter med kartlesing, var det så mange tvilsomme typer rundt bilen at jeg ga f.. I hele Kennedy og kjørte.. Hadde jeg bare hatt en GPS.. :knegg
Tror bare du skal være glad du ikke hadde GPS, for da hadde de nok skutt deg og tatt GPSen. Hvem dreper for et kart? :[-(

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av SuperMorten »

Voksen skrev:
SuperMorten skrev:
jhn skrev:
Bjerknez sier at det nytter ikke å dra opp et kart midt i byen, hvorfor gjør det ikke det, egentlig?
Sist jeg dro opp et kart, var i et litt dårligere strøk i Dallas, Texas. Jeg skulle finne stedet hvor Kennedy ble skutt. Etter 2 minutter med kartlesing, var det så mange tvilsomme typer rundt bilen at jeg ga f.. I hele Kennedy og kjørte.. Hadde jeg bare hatt en GPS.. :knegg
Tror bare du skal være glad du ikke hadde GPS, for da hadde de nok skutt deg og tatt GPSen. Hvem dreper for et kart? :[-(
Sant nok :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av SuperMorten »

Men seriøst, når man er i en storby, er det ganske lett å sitte på f.eks hotellrommet og planlegge hvor man skal. Problemet oppstår underveis, og det evige spørsmål dukker opp: Hvor i hel...... er jeg...? Kartet viser hvor jeg skal, mens GPSen har én genial funksjon. Den sier hvor jeg er akkurat nå.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bjerknez »

Er vel ikke noe poeng i å diskutere kart vs GPS. De aller fleste vet forskjellen på disse i praksis. Jeg har ikke sagt at man ikke kan bruke kart i storby, men for at kartet skal ha noe for seg så må man hvite hvor man er. For å vite hvor man er så må man navigere seg frem til dette. Enten via kjente punkter som befinner seg rundt deg eller ved hjelp av en GPS etc.

Det er ikke for ingenting at det henger slike kart over butikker i store kjøpesenter med en stor rød prikk hvor det står "DU STÅR HER!" Hvis ikke denne prikken hadde vert der, så vet du jo i utgangspunktet ikke hvor du er hen. Kanskje lett å finne ut dette i et kjøpesenter, men prøv i en storby mens du sitter på sykkelen... Jada...man kan bruke tid, stoppe, kjøre rundt og finne kjente punkter som man kan navigere ut fra ved hjelp av kartet, men dette tar tid. Noen liker å bruke tid på dette, andre ikke. GPS er langt mer effektivt, så lenge det funker.

Men det skader så klart ikke å lære seg å bruke kart. Man får en helt annen opplevelse av ferien/turen og det er sosialt etc. Men effektivt...nei...

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

GPS, er det noe poeng?

Legg inn av norse900 »

Kjenner at jeg begynner å bli lettere påvirket av dette forumet :knegg
Har lenge tenkt samme tanke som trådstarter: "GPS, er det noe poeng?" Og tenkt at det er noe jeg fint kan unnvære, men nå er jeg jammen i tvil, gitt... :redface
En Tomtom Rider står i fare for å havne på ønskelista... :prop:
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Olav K »

norse900 skrev:Kjenner at jeg begynner å bli lettere påvirket av dette forumet :knegg
Har lenge tenkt samme tanke som trådstarter: "GPS, er det noe poeng?" Og tenkt at det er noe jeg fint kan unnvære, men nå er jeg jammen i tvil, gitt... :redface
En Tomtom Rider står i fare for å havne på ønskelista... :prop:
Om det blir TomTom eller Garmin vet jeg ikke, men må nok få meg en, før turen nedover i sommer. Men jeg har "alltid" sett poenget da, selv om det har skjedd at jeg har svingt av for tidlig, eller at GPSen tar meg med ut på en rundtur i Tyskland. :D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Tommas »

Tenkte jeg skulle selge med TomTom Rider på GS'n, og kjøpe en ny TomTom Rider 400 til nye sykkelen:

https://www.tomtom.com/no_no/drive/motorcycle/products/


Bilde

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av norse900 »

Hva er forskjellen på Tomtom rider 5 og Tomtom 400?
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6986
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev:Er vel ikke noe poeng i å diskutere kart vs GPS. De aller fleste vet forskjellen på disse i praksis. Jeg har ikke sagt at man ikke kan bruke kart i storby, men for at kartet skal ha noe for seg så må man hvite hvor man er. For å vite hvor man er så må man navigere seg frem til dette. Enten via kjente punkter som befinner seg rundt deg eller ved hjelp av en GPS etc.

Det er ikke for ingenting at det henger slike kart over butikker i store kjøpesenter med en stor rød prikk hvor det står "DU STÅR HER!" Hvis ikke denne prikken hadde vert der, så vet du jo i utgangspunktet ikke hvor du er hen. Kanskje lett å finne ut dette i et kjøpesenter, men prøv i en storby mens du sitter på sykkelen... Jada...man kan bruke tid, stoppe, kjøre rundt og finne kjente punkter som man kan navigere ut fra ved hjelp av kartet, men dette tar tid. Noen liker å bruke tid på dette, andre ikke. GPS er langt mer effektivt, så lenge det funker.

Men det skader så klart ikke å lære seg å bruke kart. Man får en helt annen opplevelse av ferien/turen og det er sosialt etc. Men effektivt...nei...
Nå bruker man vel helst kart eller GPS for at man ikke er kjent ???
Så vidt jeg husker, det er ei stund siden jeg var i en by sist, står det gatenavn på alle gatehjørnene.
Og de KAN man finne igjen på kartet.
Har GPS i bilen, og har ikke savnet kart siden.
Noe av det fineste med GPSen er at man kan se hvordan man ligger an i forhold til tida GPSen har regna ut at man skal bruke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Tommas »

Har ikke rukket å lese så mange reviews enda, men vesentlig slankere, større skjerm, forbedret batteritid ( opp til 6 timer ) og en del andre tekniske ting. Også forbedret routing, med muligheter for å velge å la den lage rundturer basert på noen punkter du legger inn, samt velge mellom grader av svingete veier og også hvor kupert det skal være.

Og sikkert mere til...

Tror sikkert rider 5 fortsatt gjør en strålende jobb ;-)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av norse900 »

Jompa skrev:Noe av det fineste med GPSen er at man kan se hvordan man ligger an i forhold til tida GPSen har regna ut at man skal bruke.

Det er nettopp det jeg hadde i tankene. Greit å ha en viss formening om hvorvidt det er lurt å "ta kvelden" litt tidlig, fremfor overnatting utendørs i drittvær fordi man gjorde en grundig feilvurdering...
Tommas skrev: Tror sikkert rider 5 fortsatt gjør en strålende jobb ;-)
Det var det jeg håpte på. Takk, Tommas :thumleft

Da tror jeg at jeg kapitulerer og skaffer meg en "MC-GPS". Må ha stor skjerm og være så brukervennlig at en 50-åring kan bruke den :lol
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar