Gammel bensins og trekk kraft?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av Jompa »

Lekkasje i veivhuset ?
Hvis veivtettingene er fra 1982 er de steinhårde og tetter dårlig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Jompa skrev:Lekkasje i veivhuset ?
Hvis veivtettingene er fra 1982 er de steinhårde og tetter dårlig.
Kan kanskje være det, har sett at det drypper litt fra det dekselet som er forran svinghjulet, kan det være tegn til at veivtettingene er dårlig? Blir det dårlig kompresjon om "veivtettingene" er dårlig?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av Jompa »

Dekslet over svinghjulet ?
Hvis det dryp olje bakom det dekslet, kommer oljen kanskje fra veivhuset.
Du ser det hvis du skrur av dekslet og lyser inn i åpningene i svinghjulet.
Er det olje inne bak svinghjulet eller i bunnen av dekslet, kommer den fra veivhuset.
Hvis ikke kjeden er "drukna" i olje sånn at det drypper mye fra den.

Har du delt motoren noen gang ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av reldor »

Du skriver at den gikk bedre på halvblandet ny og gammel bensin , hva med å bare ha ny bensin i tanken så du er sikker
på at det ikke er grunnen.
Hvis du gjør ting halvveis blir det vanskelig å finne feil.

Er det gammelt tenningsanlegg?
Det er vel magnet-tenning på denne , gammel coil kan gi svak gnist og da svak motor , spesielt ved belastning.....
Ikke nødvendigvis løsningen men en mulighet. :P :p

Var sykkelen slik før du begynte å skru på den ? :twisted

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av reldor »

ThemotorsykkelGuy skrev:
Jompa skrev:Lekkasje i veivhuset ?
Hvis veivtettingene er fra 1982 er de steinhårde og tetter dårlig.
Kan kanskje være det, har sett at det drypper litt fra det dekselet som er forran svinghjulet, kan det være tegn til at veivtettingene er dårlig? Blir det dårlig kompresjon om "veivtettingene" er dårlig?
Veivhuset er en del av "innsuget" på totakter.......her blandes luft og bensin......

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av Ashland »

Gamel bensin er no dritt, selv om den bare har stått vinteren over!

Du sier den gikk bedre når du blandet inn litt ny bensin, da ville jeg ha startet med en rengjøring av bensintanken og fylt opp med ny suppe :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av Jompa »

Nei, ikke nødvendigvis dårligere kompresjon, men dårligere fylling av cylinderet.
i tillegg får du feil luft/bensinblanding for at motoren vil trekke inn litt luft gjennom veivtettingene istedefor gjennom forgasseren.
Men ta nå aller først å sørg for at all gammel bensin er tømt ut av tanken, og fyll på ny.
Det kan godt være vann i tanken hvis den har stått lenge i fuktig klima og varierende temperatur.

Er det elektronisk tenning eller "platina" på din sykikel ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Jompa skrev:Dekslet over svinghjulet ?
Hvis det dryp olje bakom det dekslet, kommer oljen kanskje fra veivhuset.
Du ser det hvis du skrur av dekslet og lyser inn i åpningene i svinghjulet.
Er det olje inne bak svinghjulet eller i bunnen av dekslet, kommer den fra veivhuset.
Hvis ikke kjeden er "drukna" i olje sånn at det drypper mye fra den.

Har du delt motoren noen gang ?
Har aldri delt motoren, har bare hatt dekselet som er forran svinghjulet oppe. Første gang jeg åpna det så var det litt olje eller bensin liggende i dekselet, når motoren er i gang så drypper det fra den. (Dekselet er del Nr. 1 på dette bildet http://www.cmsnl.com/yamaha-dt125h-1981 ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;)

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av reldor »

Jeg ser at du skriver at coil er ny.......
Er det en kvalitetscoil eller billig Kinavare.
Jeg spør fordi jeg selv kjøpte en billigcoil i vente på en i god kvalitet.
Kina coilen ga motorfusk(feiltenning) fra dag en og ble "utbrent" i løpet av 14 dager.
Siden coilen var ny fant jeg ikke feilen da jeg ikke tenkte på den,
og den gamle originale ikke var noe bedre........

Du kan kontrollere om veivhuset er tett ved å sprute på forgasserens eller startgass når motoren går på tomgang.
Hvis du treffer en lekkasje vil turtallet forandre seg.
Bruk strålerør på spraydysa og test et punkt om gangen og pass på at du ikke får noe i forgasseren for da får du feil indikasjon.
R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av cannon »

Har noen tuklet med motoren for å fjerne plombe el.l.? Har den reedventil? Og er denne i såfall intakt? 2 - takter har kompresjon i veivhus. Prøv å finn ut om oljen som lekker fra svinghjulet kan være girolje.
http://no.m.wikipedia.org/wiki/Reed-ventil" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

reldor skrev:Du skriver at den gikk bedre på halvblandet ny og gammel bensin , hva med å bare ha ny bensin i tanken så du er sikker
på at det ikke er grunnen.
Hvis du gjør ting halvveis blir det vanskelig å finne feil.

Er det gammelt tenningsanlegg?
Det er vel magnet-tenning på denne , gammel coil kan gi svak gnist og da svak motor , spesielt ved belastning.....
Ikke nødvendigvis løsningen men en mulighet. :P :p

Var sykkelen slik før du begynte å skru på den ? :twisted

R.
Coilen er bytta, jeg bestillte ny coil i fjor til en helt lik sykkel, bare 1980 modell, som jeg har brukt som delesykkel. Jeg brukte coilen på den, så jeg vet at den virket (I allefall i fjor)
For en måned siden var pakningen til sylinderen helt gåen, nesten ingen kompresjon. Da hadde gassen hengt seg opp, men den gikk mye kjappere da. Dete eneste jeg hadde gjort da var å rense forgasseren. Etter at jeg hadde byttet sylinder og stempel med pakninger og fikset gassen så gikk den dårlig.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

cannon skrev:Har noen tuklet med motoren for å fjerne plombe el.l.? Har den reedventil? Og er denne i såfall intakt? 2 - takter har kompresjon i veivhus. Prøv å finn ut om oljen som lekker fra svinghjulet kan være girolje.
http://no.m.wikipedia.org/wiki/Reed-ventil" onclick="window.open(this.href);return false;
Selve sylinderen er overhalt, den ble overhalt i fjor og er fra en 80-modell.

Med reeventil, mener du deler nr. 1 til 10 på dette bildet? http://www.cmsnl.com/yamaha-dt125g-1980 ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av cannon »

Ja. Og den tukles ofte med når noen skal trimme eller fjerne plombe. Resultatet blir da ofte slik du beskriver ditt problem, ved at kompresjonen i veivhuset blir redusert.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av Jompa »

Ventilen er lett å sjekke.
Bort med forgasser og innsugslange så kommer du til reedventilen.
Skru den løs fra innsuget og hold den opp mot lyset.
Platene skal tette mot "klossen" og være uten hakk i kantene.
Defekt reedventil gjør at motorn blir tungstarta, det samme blir det med defekte veivtettinger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

cannon skrev:Ja. Og den tukles ofte med når noen skal trimme eller fjerne plombe. Resultatet blir da ofte slik du beskriver ditt problem, ved at kompresjonen i veivhuset blir redusert.
Denne sykkelen har aldri vært plombert. Som sagt, så har jeg brukt både sylinderen og stempelet i en annen sykkel, og da fungerte den osm bare det.

Svar