ny undersøkelse fra USA.Og litt diskusjon om kvalitet på bil

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av gsx750_80 »

tagesk skrev:Bilde
Reodor Felgen skrev: En traktormotor bråker nok passe allerede ved 3200 rpm...
Min ringe påstand er at Audis 2.5 liter rekke-femmer er den beste dieselmoter som noen gang er laget.
Jeg hadde en 1992-modell som tilbød romslige 250Nm ved 1800 rpm.
For over 20 år siden!

Vi stappet 600 kg i bilen og hadde 980 kg i hengeren, med stort kapell, samt takboks og slepte hele greia fra Tromsø til Pisa.
Forbruk: 0,72 l/m.


[TaSK]
Flere som roser Audi A6 2.5 tdi her. Pussig nok sier Benny på Broom at det er den verste bilen Audi noen gang har laget.. Finnes lett vha g**gle.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av tagesk »

gsx750_80 skrev: Flere som roser Audi A6 2.5 tdi her. Pussig nok sier Benny på Broom at det er den verste bilen Audi noen gang har laget.. Finnes lett vha g**gle.
Audi laget to 2.5TDi, en rekkefemmer og ev V6.
Den første var fantastisk, den andre mindre vellykket.
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3456
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:
gsx750_80 skrev: Flere som roser Audi A6 2.5 tdi her. Pussig nok sier Benny på Broom at det er den verste bilen Audi noen gang har laget.. Finnes lett vha g**gle.
Audi laget to 2.5TDi, en rekkefemmer og ev V6.
Den første var fantastisk, den andre mindre vellykket.
Den andre var fantastisk her. Jeg solgte den når den var kjørt over 350.000 km og han har den enda. 1999 mod og fremdeles bortimot rustfri.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev:[quote="TaSK]
Den første var fannastisk, den andre mindre vellykket.
Den andre var fantastisk her. Jeg solgte den når den var kjørt over 350.000 km og han har den enda. 1999 mod og fremdeles bortimot rustfri.[/quote][/quote]
Jeg retter til "Den andre var også fantastisk, men ikke like feilfri som den første".
Bedre?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av gsx750_80 »

tagesk skrev:
JohnnyTh skrev:[quote="TaSK]
Den første var fannastisk, den andre mindre vellykket.
Den andre var fantastisk her. Jeg solgte den når den var kjørt over 350.000 km og han har den enda. 1999 mod og fremdeles bortimot rustfri.
[/quote]
Jeg retter til "Den andre var også fantastisk, men ikke like feilfri som den første".
Bedre?

[TaSK][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

En kamerat, som ikke har eid annet enn Audi i snart 30 år, sier følgende:

"Fra 1997 – 2004 2,5 TDI en V6 motor. 150 – 180 hk"
I følge denne lenken http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Vo ... el_engines" onclick="window.open(this.href);return false;
kom 2.5 TDI rekkefemmer i 1989.

I hvilken grad 2.5 TDI R5 og V6 eventuelt overlapper i produksjonsår vet jeg ikke, men her inne
later det til å være folk som rapporterer svært gode erfaringer med både den tidligere R5en, og den senere
V6 utgaven. Hvilken utgave feks Broom siktet til er ikke 100 % avklart, men det får evt den enkelte tolke
fra teksten ( her: http://www.tv2.no/a/3910081" onclick="window.open(this.href);return false; ), der det bla heter:

"...Audi A6 2,5 TDI er både romslig, komfortabel, sterk, ofte velutstyrt, rimelig sprek og drivstoffgjerrig.
Men – det er et men. Et stort et. Dette er nemlig den dårligste bilen Audi noen gang har laget. Ikke bare er bilen befengt med mange feil, men de er også svinedyre å reparere.
Nå skal det i rettferdighetens navn sies at de ble bedre etter hvert og at årsmodellene fra 90-tallet er "verstingene" her, men med 30.000 kroner i budsjett, er jeg redd for at det er nettopp en av disse du fort ender opp med.
Det er ikke ofte jeg direkte fraråder kjøp av bil, men Audi A6 2,5 TDI er sammen med eldre Land Rover Freelander og Chrysler Voyager i den kategorien, selv om jeg også vet om eksemplarer – eller rettere sagt, ett – av Audi 2,5 TDI som har vært problemfritt.
Det som er problemet med disse bilene er turbohavari, automatgirkasse-havari, feil med register og kamaksler og dieselpumpe. På biler med luftfjæring (Allroad) er denne også en stor svakhet.
Smeller du på hele "gullrekka" her, blir det du betalte for bilen bare lommerusk i forhold til verkstedregninger. Vi snakker fort 150–200 000 kroner!
Problemet med eldre preimumbiler som har gått langt, er jo ikke å ha penger til å kjøpe dem, men at reparasjonskostnadene kan bli astronomiske.
Når det gjelder nettopp Audi 2,5 TDI, så er dette en bil vi har omtalt mange ganger allerede. ..."

Mer om 2.5 TDI her:
http://www.dinside.no/778598/bruktbilen ... e-deg-unna" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nrk.no/livsstil/ifs-_svartel ... -1.6985062" onclick="window.open(this.href);return false;

Denne diskusjonen er muligens velegnet til å illustrere noen av poengene tagesk
trakk fram tidligere, i forbindelse med en bokanbefaling:

"Men poenget er: Du, som alle andre, har en tendens til å forsvare valgene dine mer enn de objektive forholdene skulle tilsi. Det er som å si at rasjonelle mennesker ikke blir forelsket (som er det mest kjente eksempelet på "skylapper").

....Det som er så kult med Kahnemans bok, og som er årsaken til at han har fått Nobelprisen, er at han er så flink til å vise at dette gjelder oss alle. ...

Når valget står mellom en Audi A6 og en Octavia, da er naturen slik at efter at valget er gjort, da husker man ikke lenger de gode argumentene for det andre valget. Octavia-eiere vil snakke med overbevisning om hvor praktisk den er og hva de sparer og glemme (ikke bare undertrykke, men glemme) hvordan det var å sitte i en Audi. Og A6-eiere som glir lydløst gjennom landskapet vil nyte det i fulle drag og glemme (ikke bare undertrykke) hva hver kilometer koster. ..."

Just presis! :thumleft
Sist redigert av gsx750_80 den 15 apr 2015, 14:29, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av gsx750_80 »

tagesk skrev:
JohnnyTh skrev:[quote="TaSK]
Den første var fannastisk, den andre mindre vellykket.
Den andre var fantastisk her. Jeg solgte den når den var kjørt over 350.000 km og han har den enda. 1999 mod og fremdeles bortimot rustfri.
[/quote]
Jeg retter til "Den andre var også fantastisk, men ikke like feilfri som den første".
Bedre?

[TaSK][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

En kamerat, som ikke har eid annet enn Audi i snart 30 år, sier følgende:

"Fra 1997 – 2004 2,5 TDI en V6 motor. 150 – 180 hk"
I følge denne lenken http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Vo ... el_engines" onclick="window.open(this.href);return false;
kom 2.5 TDI rekkefemmer i 1989.

I hvilken grad 2.5 TDI R5 og V6 eventuelt overlapper i produksjonsår vet jeg ikke, men her inne
later det til å være folk som rapporterer svært gode erfaringer med både den tidligere R5en, og den senere
V6 utgaven. Hvilken utgave feks Broom siktet til er ikke 100 % avklart, men det får evt den enkelte tolke
fra teksten ( her: http://www.tv2.no/a/3910081" onclick="window.open(this.href);return false; ), der det bla heter:

"...Audi A6 2,5 TDI er både romslig, komfortabel, sterk, ofte velutstyrt, rimelig sprek og drivstoffgjerrig.
Men – det er et men. Et stort et. Dette er nemlig den dårligste bilen Audi noen gang har laget. Ikke bare er bilen befengt med mange feil, men de er også svinedyre å reparere.
Nå skal det i rettferdighetens navn sies at de ble bedre etter hvert og at årsmodellene fra 90-tallet er "verstingene" her, men med 30.000 kroner i budsjett, er jeg redd for at det er nettopp en av disse du fort ender opp med.
Det er ikke ofte jeg direkte fraråder kjøp av bil, men Audi A6 2,5 TDI er sammen med eldre Land Rover Freelander og Chrysler Voyager i den kategorien, selv om jeg også vet om eksemplarer – eller rettere sagt, ett – av Audi 2,5 TDI som har vært problemfritt.
Det som er problemet med disse bilene er turbohavari, automatgirkasse-havari, feil med register og kamaksler og dieselpumpe. På biler med luftfjæring (Allroad) er denne også en stor svakhet.
Smeller du på hele "gullrekka" her, blir det du betalte for bilen bare lommerusk i forhold til verkstedregninger. Vi snakker fort 150–200 000 kroner!
Problemet med eldre preimumbiler som har gått langt, er jo ikke å ha penger til å kjøpe dem, men at reparasjonskostnadene kan bli astronomiske.
Når det gjelder nettopp Audi 2,5 TDI, så er dette en bil vi har omtalt mange ganger allerede. ..."

Mer om 2.5 TDI her:
http://www.dinside.no/778598/bruktbilen ... e-deg-unna" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nrk.no/livsstil/ifs-_svartel ... -1.6985062" onclick="window.open(this.href);return false;

Denne diskusjonen er muligens velegnet til å illustrere noen av poengene tagesk
trakk fram tidligere, i forbindelse med en bokanbefaling:

"Men poenget er: Du, som alle andre, har en tendens til å forsvare valgene dine mer enn de objektive forholdene skulle tilsi. Det er som å si at rasjonelle mennesker ikke blir forelsket (som er det mest kjente eksempelet på "skylapper").

....Det som er så kult med Kahnemans bok, og som er årsaken til at han har fått Nobelprisen, er at han er så flink til å vise at dette gjelder oss alle. ...

Når valget står mellom en Audi A6 og en Octavia, da er naturen slik at efter at valget er gjort, da husker man ikke lenger de gode argumentene for det andre valget. Octavia-eiere vil snakke med overbevisning om hvor praktisk den er og hva de sparer og glemme (ikke bare undertrykke, men glemme) hvordan det var å sitte i en Audi. Og A6-eiere som glir lydløst gjennom landskapet vil nyte det i fulle drag og glemme (ikke bare undertrykke) hva hver kilometer koster. ..."

Just presis! :thumleft
mvh

-gsx750_80

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av Anaxim »

Kanskje vi skulle gå over til å diskutere motorsykler igjen? På dette nettstedet er det vel det som er mest interessant, er det ikke?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av gsx750_80 »

Anaxim skrev:Kanskje vi skulle gå over til å diskutere motorsykler igjen? På dette nettstedet er det vel det som er mest interessant, er det ikke?
Det kommer helt an på hvordan det utvikler seg, og det er tydeligvis flere som ønsker å diskutere bil. Det er det også anledning til. Om du vil diskutere motorsykler er det mange andre tråder, og redaktøransvar har du, såvidt meg bekjent, ikke.
Sist redigert av gsx750_80 den 15 apr 2015, 15:04, redigert 1 gang totalt.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av ATWindsor »

gsx750_80 skrev:
Anaxim skrev:Kanskje vi skulle gå over til å diskutere motorsykler igjen? På dette nettstedet er det vel det som er mest interessant, er det ikke?
Det kommer helt an på hvordan det utvikler seg, og det er tydeligvis flere som ønsker å diskutere bil. Det er det også anledning til. Om du vil diskutere motorsykler er det mange andre tråder, og redaktøransvar har du såvidt meg bekjent ikke.
Han står jo allikevel fritt til å komme med en sterk oppfordring til å dreie diskusjonen imot saken, nemlig holdbarhet på motorsykler, personlig synes jeg ikke det høres så dumt ut.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av gsx750_80 »

ATWindsor skrev:
gsx750_80 skrev:
Anaxim skrev:Kanskje vi skulle gå over til å diskutere motorsykler igjen? På dette nettstedet er det vel det som er mest interessant, er det ikke?
Det kommer helt an på hvordan det utvikler seg, og det er tydeligvis flere som ønsker å diskutere bil. Det er det også anledning til. Om du vil diskutere motorsykler er det mange andre tråder, og redaktøransvar har du såvidt meg bekjent ikke.
Han står jo allikevel fritt til å komme med en sterk oppfordring til å dreie diskusjonen imot saken, nemlig holdbarhet på motorsykler, personlig synes jeg ikke det høres så dumt ut.
Jeg synes forsøkene på å påvirke diskusjonen, fra bla din side, er utidige, og mer upassende enn eventuell bildiskusjon. Det blir de første og siste ord fra meg til deg, om den saken.
Sist redigert av gsx750_80 den 16 apr 2015, 09:55, redigert 1 gang totalt.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av ATWindsor »

Står du selvfølgelig fritt til å mene, selv uten redaktøransvar :)

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3456
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:
JohnnyTh skrev:[quote="TaSK]
Den første var fannastisk, den andre mindre vellykket.
Den andre var fantastisk her. Jeg solgte den når den var kjørt over 350.000 km og han har den enda. 1999 mod og fremdeles bortimot rustfri.
[/quote]
Jeg retter til "Den andre var også fantastisk, men ikke like feilfri som den første".
Bedre?

[TaSK][/quote][/quote][/quote]

Jeg kan gå med på den. Enda jeg ikke har hatt den første modellen og dermed ikke kan uttale meg om de er bedre eller dårligere. Det jeg vet er at C5 modellen har et dårlig rykte siden noen av de hadde alvorlige problemer med kam akslingene. Jeg var heldig og hadde ikke det problemet. :thumleft
Det er litt gøyalt at når jeg diskuterer bil med bekjente som for eksempel har hatt Toyota så påpeker de disse dårlige kammene som et argument for at det er en dårlig bil. Mens det at gulvet har rustet vekk i Toyotaen deres er uproblematisk :D

Gjør ikke meg noe om vi diskuterer bil og. Liker begge deler jeg. :roll
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: ny undersøkelse fra USA.Og litt diskusjon om kvalitet på

Legg inn av SuperMorten »

tagesk skrev: Man forsvarer de valgene man tar uten å vite om det, og uten å kunne hindre det; man forklarer bort reprasjoner og trekker frem de positive

[TaSK]
Mulig jeg er sånn når det kommer til valg av kvinnfolk, men bil eller MC ? Nei. Hittil er gresset fortsatt grønnere på andre siden av gjerdet. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: ny undersøkelse fra USA.Og litt diskusjon om kvalitet på

Legg inn av ZZR-Erling »

Har ikke lest alt her nu, men fått med meg at det dreier seg om bil også. Da vil jeg si at BMW sin R6, 2,0 bensin, E39, -97 er fantastisk, (minus forbruket som er litt høyt da).
Min var gått 400 000km da jeg byttet den inn i min nåværende, en Passelat 1,9TDi -02 i -13 og den er ennå i drift.
Den brukte litt olje hele tiden fra da jeg kjøpte den på 150 000km, men lavt forbruk hele tiden, og summet så fint og vibrasjonfritt at skulle tro det var Rolls Royce eller no :)

Grunnen til at jeg solgte den var alarm på styreenheten til ABS, som jeg anså for dyr å skifte iom jeg ikke ville gjøre det selv. Også var jo forbruket litt høyt for meg som pendler 16mil hver arbeidsdag. Passelaten ligger stødig på 0,55 diesel.

Passaten har RÆVA kjøreeganskaper i forhold...bakenden er mildt sagt uforutsigbar, så her er det BARE å roe ned...da er den grei nok...Passelat passer :knegg

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: ny undersøkelse fra USA.Og litt diskusjon om kvalitet på

Legg inn av Voodoodoo »

Skjønner ikke at du sliter med ræva på passelaten, men så lang bil har en jo all verden av tid til å korrigere.. Du skulle ha prøvd Fiat ritmo 130tc, da snakker vi..

Men det er klart at passelat aldri blir som en beemer. Men så lenge en holder seg under 140-50 så går det da greit å ratte den.. Og fortere går den jo ikke..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svar