Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Toven

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Toven »

Kunne prøvd å helt en kork med bensin der pluggen sitter (ta ut pluggen og hell ned) og startgass...?

Leste litt her:
http://www.apriliaforum.no/viewtopic.ph ... 0&start=15

Mange som nevner feil blandingsforhold, at forgassern er vel innstilt. Men den startet vel fint når du kjøpte sykkelen?

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av freddy123 »

Visst det blir skikkelig krise og du ikke finner ut av feilen så kan jeg muligens komme og ta en kjapp titt dersom du bor i nærområdet.

Har jo litt erfaring med disse da jeg har hatt en lik i 3 år

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Voksen »

Har du sett om det er gnist på pluggen?
Måten du gjør det på er å skru den ut. Så setter du på igjen plugghetten mens den ennå er løs, holder pluggen inntil motoren mens du kjører starteren. Da skal du se at pluggen gnistrer mens du kjører starteren. Kan nok være lurt å være to stk da en trykker startknappen og en annen holder og ser om pluggen gnistrer. Viktig at pluggen har god kontakt mot godset og at den som holder har gode hansker så en ikke får strøm i seg.

Hvis pluggen er bløt når du skrur den ut så er det lurt å få ut mest mulig av bensinblandingen inne i sylinderen for å få start på den igjen.
Dette gjør du ved å kjøre motoren med pluggen ute. Da blåser du ut mye av bensinen av plugghullet og motoren er lett å turne da kompresjonen er borte uten pluggen montert.

Finn ihvertfall ut om det i det hele tatt er gnist på pluggen i første omgang. Da vet du om det er et elektrisk eller bensinproblem.

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Wooho »

freddy123 skrev:Visst det blir skikkelig krise og du ikke finner ut av feilen så kan jeg muligens komme og ta en kjapp titt dersom du bor i nærområdet.

Har jo litt erfaring med disse da jeg har hatt en lik i 3 år
Du er en engel! Heldigvis fikk jeg det til!

En liten oppdatering:
Fikk tak i en ny tennplugg som egentlig ikke er ment for aprilia rs 125, men fikk den til å funke. Trillet den i andre gir, og fikk startet den!
Så det var tydeligvis tennpluggen som var problemet. Fikk også tak i en batterilader, så nå er den i garasjen og lader.

Kan ikke si hvor utrolig hyggelig og hjelpsom dere alle sammen er, trives veldig godt her og er kjempe fornøyd!
Tusen takk for hjelpen. Er utrolig takknemlig! Skal ta en tur ut med den imorgen, så håper jeg den er i orden da og. Skal selvfølgelig bytte ut tennpluggen når jeg får den originale i posten. Men som sagt, kan ikke takke nok.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av DrGreve »

Ikke for å ødelegge gleden din med å endelig fått start, men jeg anbefaler deg på det sterkeste å ikke kjøre med en uoriginal plugg. Med feil gap og feil varmeverdi kan det bli kostbart. Ha is i magen og vent til du får tak i rette pluggen...
Ellers, bra jobbet :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Wooho »

DrGreve skrev:Ikke for å ødelegge gleden din med å endelig fått start, men jeg anbefaler deg på det sterkeste å ikke kjøre med en uoriginal plugg. Med feil gap og feil varmeverdi kan det bli kostbart. Ha is i magen og vent til du får tak i rette pluggen...
Ellers, bra jobbet :thumleft
Den er original, men ikke den aprilia rs 125 bruker.
Den bruker NGK BR10EG, men den som sitter inne nå er NGK BR9ES.

Bør jeg ikke kjøre den til jobben:(?
Sist redigert av Wooho den 26 apr 2015, 22:23, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av DrGreve »

Vanskelig å vite om det går bra, men er det ikke greit å være på den sikre siden?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Wooho »

DrGreve skrev:Vanskelig å vite om det går bra, men er det ikke greit å være på den sikre siden?
En spør om akkurat dette..

"The consensus is that Yamaha has chosen a plug that is too cold for this engine and that under normal riding conditions the BR10EG sucks to much heat from the mill. I see allot of people suggesting the BR9EG and even BR8EG. These plugs apparently have a gold plated electrode on them. "

Svar som han får tilbake.. "You can run your BR9ES with no problem whatsoever..."

kilde:
http://forum.dirtrider.com/discussion/6 ... -a-yz85/p1" onclick="window.open(this.href);return false;

Reodor Felgen
Innlegg: 263
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Reodor Felgen »

Jeg kjører med ikke uoriginale plugger på bilen (høyere varmetall) da jeg har omtrent dobbelt ladetrykk i forhold til originaloppsettet.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av DrGreve »

Det går sikkert bra, siden noen har prøvd... ;)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Reodor Felgen
Innlegg: 263
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Reodor Felgen »

Godt at den starter iallfall. Jeg ville tatt en ringerunde til Mekonomen, Bilxtra og lignende i morgen for å få rett plugg over disk. Varmetallet er en ting men de to bokstavene etter beskriver pluggens 'utforming'.

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av cosmogs »

Veldig hyggelig å lese at du har fått start på den. I tillegg har du lært litt om 2taktsmotorer, alt i alt ikke ille! :thumleft
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Wooho »

Reodor Felgen skrev:Godt at den starter iallfall. Jeg ville tatt en ringerunde til Mekonomen, Bilxtra og lignende i morgen for å få rett plugg over disk. Varmetallet er en ting men de to bokstavene etter beskriver pluggens 'utforming'.
Det skal jeg gjøre :) Håper de har det.

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Monstr »

Godt du fikk start til slutt! :-)

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg her, så er en druknet plugg ikke like god som en som er ny. Er en grunn til at jeg alltid skifter en plugg som er druknet. Gidder ikke rengjøre dem, for de har da tapt effekt uansett. :P :p

Bare hyggelig å hjelpe til! :-) Nå har du fått se hvor viktig ny plugg er for en totakter! :-)

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke

Legg inn av Wooho »

Daniel V skrev:Godt du fikk start til slutt! :-)

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg her, så er en druknet plugg ikke like god som en som er ny. Er en grunn til at jeg alltid skifter en plugg som er druknet. Gidder ikke rengjøre dem, for de har da tapt effekt uansett. :P :p

Bare hyggelig å hjelpe til! :-) Nå har du fått se hvor viktig ny plugg er for en totakter! :-)
Uten tvil! Gleder meg til å lære mer. Utrolig gøy når man gjør jobben selv.

Svar