Punktert og plugget bakdekk

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
gunstrom
Innlegg: 10
Registrert: 20 apr 2015, 20:52
Motorsykkelen din: Ducati M900 Monster, '98

Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av gunstrom »

Har nettopp kjøpt meg sykkel, Ducati M900, '98 modell, etter 30 år uten sykkel. På min tredje korte kjøretur punkterte bakdekket. En skru i veibanen forårsaket uhellet og hullet midt dekkbanen ble plugget av et bilverksted slik at jeg kom meg hjem. Noen her i forumet som har synspunkter på om dette er tilstrekkelig eller om jeg uansett bør skifte dekk?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av Kawagutten »

Er vel ikke lov å plugge mcdekk men til nødbruk er det greit så jeg ville bestilt dekk ved første anledning.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

gunstrom
Innlegg: 10
Registrert: 20 apr 2015, 20:52
Motorsykkelen din: Ducati M900 Monster, '98

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av gunstrom »

Ok, det var greit å vite!!! Takk for info.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av Flanker »

Midt i slitebanen hadde jeg gitt f og kjørt til dekket var utslitt, forutsatt at det holder på luften...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av Snikkeren »

Ikke lov å plugge MC-dekk? Hvor står det at det ikke er lov?

Jeg ville ikke bekymret meg om dekket var plugget, ihvertfall ikke så lenge jeg ikke skal dundre avgårde i 200++ på autobahn.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av DrGreve »

Hvis dekket er rimelig nytt og lite slitt så ville jeg kjørt det ut. Du kan med fordel kjøpe deg en billig dekktrykksmåler og følge med, men jeg har aldri hørt om at ett plugget dekk har blåst på grunn av pluggingen. Så lenge hullet var i rullebanen av dekket er det ingen fare..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av xyvind »

Jeg punkterte et bakdekk som jeg hadde kjørt 20 mil sist søndag. Fikk veldig mange forskjellige anbefalinger. Plugga det så jeg kom meg til dekkverksted og la på et nytt dekk. Jeg ville i hvert fall ikke tatt noen sjanser! Og dessuten er dekk ferskvare, etter min mening. Kanskje like så greit med nye dekk? :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av DrGreve »

Bare for å avklare en myte som tydeligvis har fått feste seg. Det er ikke forbudt å plugge ett dekk. Grunnen til at dekkverksteder ikke anbefaler det er 2-delt. Det ene er at de aldri vil gi noen garanti på pluggingen. Det andre er at de lever tross alt av å selge dekk :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

gunstrom
Innlegg: 10
Registrert: 20 apr 2015, 20:52
Motorsykkelen din: Ducati M900 Monster, '98

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av gunstrom »

Dekket er 2 år gammelt, men kun kjørt 100 mil. Hullet er kanskje 5mm til høyre for midten. Verkstedet anbefalte meg å komme tilbake slik at de kunne plugge det fra innsiden. Tenker jeg bestiller nytt dekk for sikkerhets skyld, så har jeg det klart i tilfelle.....

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av RuneMC »

Har plugget 3 bakdekk.
Første kjørte jeg til det var omtrent utslitt pga at det tok så lang tid å få time hos MC-verksted for nytt dekk.

Andre og tredje har jeg kjørt noen tusen km for å slite litt til på de, og byttet mest pga det psykologiske - dvs at man tenker og bekymrer seg for det hele tiden.

Jeg har dog sett på de dekkene jeg har byttet at pluggingen er meget godt vulkanisert/festet på innsiden og ville vært god nok til å kjøre ut dekkets levetid.

Dette er med vanlig plugging fra utsiden. Plugging fra innsiden slik verkstedet foreslår er enda sikrere - da er det en bredere del (lapp eller "sopp") som festes på innsiden og den vil garantert holde.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av Kawagutten »

Dette har jeg hørt fra dekkverksteder og mc mekanikere at ikke er lov men hadde jeg vært på tur og punktert så ville jeg ikke nølt med å bruke det frem til jeg fikk mulighet til å bytte.Ville også kjørt pent frem til bytte.
Spurte en kyndig nå og det er ikke anbefalt å kjøre med og ihvertfall ikke å kjøre hardt spesielt med plugging fra utsiden.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-13-589" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

gunstrom
Innlegg: 10
Registrert: 20 apr 2015, 20:52
Motorsykkelen din: Ducati M900 Monster, '98

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av gunstrom »

Takker og bukker for mange opplysende svar :D

Brukeravatar
Jaran
Innlegg: 49
Registrert: 25 feb 2015, 18:31
Motorsykkelen din: Z800E
Sted: Bekkestua, Bærum

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av Jaran »

Er hakket tryggere om ett plugga dekk ikke holder på en bil siden du fortsatt vil bli stående på "beina". Jeg ville ikke solt på det på sykkel :[-X

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av kjellv »

Har du kjørt 20 mil med plugga dekk, og i tillegg ikke registrert luftrykksfall i løpet av ei uke f.eks, da holder det og er en solid og god reparasjon. Sørg for å skjære ned pluggen til den går i ett med dekket så bør dette være rikelig bra nok. Husk at pluggen er vulket til gummien i dekket, den er ikke limt. Det er aktivisert en kjemisk prosess mellom plugg og dekk som gjør pluggen til en del av dekket. Pluggen sitter, og er det ikke luftlekkasje over tid er det rikelig bra nok til at du kan stole på det.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av Sprint »

Har kjørt med plugga dekk,og arbeidet er utført av dekkforhandler.Ingen lekasjer og kjører som normalt :prop:
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Svar