Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

thewiz skrev:Skal bytte dekk på sykkelen snart. Står mellom Michelin Pilot Power 3, men jeg ser også det er en Pilot Power 3 2CT?

2 CT er vel dual compound ellerno? Hva skal jeg velge? Noen som har erfaringer?
Du har nok sett feil. Michelin har pilot power 3, som er det nyeste og "beste" sport dekket i deres produktkatalog. Men de har også noen gamle dekk, som heter pilot power 2ct, veldig mange er godt fornøyd med disse dekkene, men det er en eldre teknologi i forhold til pilot power 3.

Jeg har ingen erfaring med 2ct dekkene selv. men veldig god erfaring med pilot power 3. Dette er kjempe god dekk, som er gode på vått føre og varmes fort opp. Det er definitivt de beste dekkene jeg har hatt til nå.... på mine sykler. Derfor blir det spennende å se om sport touring dekkene gir meg en bedre opplevelse enn sport dekkene :thumleft

Om jeg ikke tar helt feil, har alle dekkene til Michelin 2ct teknologien, altså dual compund.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ejs »

:thumleft
Har alltid hatt minst mønsre igjen på siden av dekkene.
-venstre side slites mest.
Har ikke målt på Guzzien. Den er en helt annen sykkel. Klare å holde tempoet nede
på lovlig hastighet med den.

På 750turboen som jeg hadde før, var det typisk 1.6mm igjen på venstre side,
2,5mm på mitten av dekket, og 2 mm på høyre. (bytte tid)
Var enda mere mønster igjen i overgang mellom flate og side (skulder)
Gjeldt blant annet PR2 og PR3 og Diablo Strada
:mc7

ojda skrev:
ejs skrev::mk
Er ikke enig.
Bytter dekk når det trengs.............
Hva er du ikke enig i :scratch
At det er stor forskjell på nye og gamle utslitte dekk :-k


De som oftest sier sånn, er de som aldri bruker dekkene sine i nærheten av dekkets grenser :[-(
Å de burte i allefall bytte samtidig, da det jo er de som kjører de mest firkanta dekkene :-# :x

Jeg sliter litt i underkant av 2 sett dekk i året, fordekkene kunne kansje klart 2000-2500 km mer
Ca 1/6.del av dekkets livstid. Det blir 1/3.del av et 1200kr dekk i året, samt en tur spart
til den som legger om. = 400kr + mindre mas 1 gang per år. Det unner jeg meg :P :p
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mammut89 »

nytt dekk er litt glattere før slippmiddelet er borte. men heldigvis blir det borte etter knapt 100 meter med rulling på området. det er så tynt at det blir borte nesten i det dekket treffer asfalten. så i begynnelsen må man kjøre litt roligere og ta svingene rolig så krappere og krappere. lest flere steder at man må ta det rolig de første 10 kilometerne og de første 50 kilometerne og egentlig litt forskjellige tall. men etter min mening er en kilometer med litt variert kjøring mer enn nok. stadig vekk kjøper folk på rudskogen nytt dekk på banen og kjører ut, noen gidder ikke engang ta av klistremerket. jeg tror dette med at et dekk er glatt lenge er mer oppi huet på folk.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mortenolb »

Slippmiddelet?

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

mortenolb skrev:Slippmiddelet?
Sjekk siste linken min.

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Olden »

Jeg gikk nå ifra Metzeler Sportec M7RR bakdekk og tilbake til Michelin Pilot Power 3 denne gangen pga. lengre rekkevidde med PP3.

Jeg merka veldig forskjell med å gå ifra Metzeler og tilbake til Michelin! Metzeler var bedre på tørt føre enn PP3!
Med PP3 så hender det at jeg får litt ukontrollert sleng på ræva, noe som aldri skjedde med M7RR. Kjørestilen er uendret!
Det virker også som om M7RR blir kjappere varmt enn hva PP3 gjør. Etter 2km kjøring her hjemme så er det noen hårnålsvinger i en oppoverbakke.
Her slipper PP3 nesten hver gang, noe jeg aldri opplevde med M7RR på samme sted.
Dette burde vel indikere at M7RR har blitt litt varmere og har mer grep på samme sted etter lik kjøring enn hva PP3 har!?

Jeg er nå veldig usikker på hva neste dekk blir. Jeg hadde tenkt å prøve PR4, men hvis det er på samme nivå som PP3 mht. grep så ender jeg kanskje opp med Metzeler igjen selv om jeg ikke får like mange KM ut av det som med Michelin!
Jeg følte meg mye tryggere med Metzeler enn jeg gjør med Michelin nå i hvert fall. PP3 er ett et bra dekk det også, men det mangler det lille ekstra! :-)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mortenolb »

ZZR-Erling skrev:
mortenolb skrev:Slippmiddelet?
Sjekk siste linken min.
Står jo tilogmed i linken at de ikke bruker det lenger

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Olden skrev:
Dette burde vel indikere at M7RR har blitt litt varmere og har mer grep på samme sted etter lik kjøring enn hva PP3 har!?

)
Grepet behøver ikke være bedre, men at du får raskere temperatur i metzeler dekkene kontra power 3 dekkene som gir bedre grep der å da.

Pilot road 4 skal jo være enda lettere å varme opp, så mye mulig du vil føle langt bedre grep her enn med metzeler :thumleft




Note4

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

mortenolb skrev:
ZZR-Erling skrev:
mortenolb skrev:Slippmiddelet?
Sjekk siste linken min.
Står jo tilogmed i linken at de ikke bruker det lenger
..like langt læll:
"Even if they don’t use a release agent, tyre manufacturers use chemicals in the curing process to make the rubber flow better and reduce defects in the surface and tread pattern. This results in slick or glossy surfaces."

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Er ihvertfall noe bra i den artikkelen Morten Olb :twisted

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23244
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:
Bjerknez skrev: Jeg har heller ikke helt skjønt det der, selv om jeg har fått det forklart flere ganger. Det holder vist bare med å få varme i dekket og kjøre ett par mil. Men personlig så tar det langt lenger tid enn det før jeg stoler på dekket og at dette silikonlaget er borte. Hvis noen har et korrekt og vitenskapelig svar her med videobevis etc. så kjør på. Hvordan kan det glatte laget fra dekksidene forsvinne helt kun ved hjelp av varme og uten at dekket toucher bakken? Spruter silikonet av når det blir varmt eller noe?
Hvordan har det seg at bensin forsvinner fra en overfalte om du søler litt :-k Denne forsvinner helt uten at noe spruter vekk eller du fysisk må tørke den vekk med klut/papir eller lignende :-)

Jo høyere temperatur, jo raskere forsvinner den.

Jo grunnen er enkel kjemi.... Samme med vann. Et stoff har agregat tilstander. Du har fast, veske og gass. Vann går fra fast til veske ved 0 grader. Vann går fra veske til gass ved 100 grader.
Det fordamper. Dette prinsippet kan brukes når du forklarer hva som gjør at dekket "tørker" uten at dekket er i berøring av asfalten.

Å når et sport touring dekk som pilot road 4 som er mulig å oppnå optimal driftstemperatur mellom -5 grader og 40 grader, så er det ved disse temperaturene at dekket har best avgassing som gjør at du har optimalt grep. Som igjen bidrar til at du sliter vekk det belegget som finnes på noen av dekkene. Noen dekk har ruglete overflate med silika greier som gjør at en har bedre grep fra første stund.

Håper dette var noe lunde enkelt forklart og forståelig forklart :redface
Høres fornuftig ut dette LordShaft. :thumleft
Men vil det da si at det er tryggere å legge de nye dekkene i solsteken midt på sommeren eller evt. Gir den noen runder med hårføneren før man kjører første gangen? Slik at man på den måten slipper å måtte gamble med eget liv siden man da ikke vet hvor glatt dekket er?

Det er jo rett og slett trafikkfarlig og det er merkelig at ikke dette belegget (eller hva det kalles) fjernes i utgangspunktet av produsent/montør før pålegg. Spesielt er jo vi mc førere utsatt for alvorlige ulykker grunnet dette?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Jeg vet at de drev å stekte dekkene i gamledager på takene når solen stod på som verst :thumleft
Dette tror jeg ikke at jeg ville anbefalt i dag, men i teorien skal dette fungere ja.
Selv har det fungert for meg å ta det piano de første 5 km også gradvis utfordre dekkene i kurve.

Hvor hardt en skal spekulere i dette er jeg usikker på, men hvor glatt er disse dekkene da? Jeg har enda tilgode å ha så glatte dekk at jeg har mistet grep :-k

Note4

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ejs »

:thumleft
Nye glatte bakdekk har jeg alltid fjernet bellegget på med å spinne.
Glatte fordekk er det bare å låse forhjulet i små intervaller. (uten ABS)
En veistubb på 200meter.
Deretter vanlig kjøring på hovedveien.
Er ikke alle nye dekk som er glatte.
Glatte dekk kan være så glatte at jeg har stått med bena foran fotvilerene og sykkelen spinner.
If it ain't broke, I'll break it.

Toven

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Toven »

Kjøpe seg litt sandpapir å skrubbe i vei, så kan man til og med skryte på seg ingen kyllingstripe :knegg

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Toven skrev:Kjøpe seg litt sandpapir å skrubbe i vei, så kan man til og med skryte på seg ingen kyllingstripe :knegg
Juks! :twisted

Svar