Ventiljustering - fleip eller fakta

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Per K
Innlegg: 26
Registrert: 23 mai 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
Sted: Holmestrand

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Per K »

Ventiler har jeg kun i hjula, og de trenger ikke justering :D

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Jørgen L »

Dette er en case som ligger høyt på lista i forbindelse med at jeg ser etter ny mc.
Er sugen på R1 igjen, og da 1. eller 2. generasjon. De fleste har en km.stand som nærmer seg, eller har gått over 60.000km, som er intervallet for storservice og ventilsjekk/justering, etter hva jeg har fått med meg.

Dette vil mest sannsynlig bli en kostnad på 6-7k og oppover. Mange mangler servicehefte, og mange vet ikke om det er gjort eller når det skal gjøres, selv om de har passert 60.000km (sier de i alle fall).

Jeg ser på det som litt risikosport å kjøpe en sykkel uten litt historikk, eller kjøpe en sykkel som har gått et stykke over uten at selger vet om noe er gjort.

Nå ser jeg det er flere som deler samme oppfatningene, og ikke bare jeg som er superparanoid og livredd for å kjøre i grus om jeg henter en uten info om akk dette, eller om det er gjort.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av tagesk »

På BMW R-serien, mulig med unntak av den nye vannkjølte som jeg ikke vet noe om, vil ikke motoren ta skade uansett hvor feil ventilene er stilt.
Er den helt på tryne får ikke motoren luft (eller får ikke kompresjon) og starter ikke.
Er den ikke helt på tryne men nesten, går motoren så dårlig at du ikke er i tvil om at noe er galt.

På min 1150 var det ikke behov for justering efter at motoren hadde gått 100.000 km. Jeg kontrollerte hver 10.000 men trengte ikke å gjøre noe.

Fordi ventilene og setene slites, "stiger" venilen oppover i toppen, og klaringen blir statig mindre.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Jompa »

Ikke helt riktig, om klaringa er akkurat for liten vil ventilene brenne. Eksosventilene er mest utsatt siden de blir varmest.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Amigo »

Har fra et pålitelig mc-verksted (altså ikke her på Sørlandet), fått høre at tendens til startvansker kan indikere at ventilene trenger justering. Så hvis sykkelen er lettstartet, er det bare å dure ivei...?

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Voksen »

Som Jompa skriver så er problemet at når ventilklaringen blir for liten så brenner en ventilene. Dette tar vel alle motorer skade av?
Når klaringen er for stor så blir det jo tikking som vi hører uten å sjekke.
Ifølge en Suzuki-mekaniker er det veldig ofte at de ikke trenger å justere ventiler på service-intervallene.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Voksen »

Som Jompa skriver så er problemet at når ventilklaringen blir for liten så brenner en ventilene. Dette tar vel alle motorer skade av?
Når klaringen er for stor så blir det jo tikking som vi hører uten å sjekke.
Ifølge en Suzuki-mekaniker er det veldig ofte at de ikke trenger å justere ventiler på service-intervallene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av tagesk »

Jompa skrev:Ikke helt riktig, om klaringa er akkurat for liten vil ventilene brenne. Eksosventilene er mest utsatt siden de blir varmest.
Kan det reformuleres slik:
Eftersom kammen roterer så er klaringen også et mål på tid.
Det vil si, jo større klaring jo lenger tid sitter ventilen mot toppen og blir nedkjølt.
Men det betyr da også at jo mindre klaring, jo lengere tid er ventilen åpen.

Og det, sa min BMW-mekaniker, gjør at kompresjonen blir dårlig og det oppveier varmeeffekten.
Han mente at det ikke var noen grunn til å justere ventilene (på BMW R-motor) før du kjente at det var nødvendig. Enten ved vibrasjon eller dårlig futt.

Tar han (og derfor jeg) feil?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Jompa »

Første avsnittet ditt er ikke vanskelig å være 100% enig i , for sånn er det.
Det er det som kalles kamtider, tiden ventilen er helt lukket. Pluss åpningstid, overlapping og kanskje
enda mer.

Men det andre er jeg ikke helt sikker på om jeg er enig i.
For at forbrenningstemperaturen blir vel omtrent den samme uansett ?
Og hvis ventilene da ikke stenger helt, vil det stikke en flamme ut mellom ventil og sete.
Etter noen millioner stempelslag vil denne flammen ha brent et hakk i kanten på ventilen, og da mister man for alvor kompresjon.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av tagesk »

Jompa skrev: For at forbrenningstemperaturen blir vel omtrent den samme uansett ?
Og hvis ventilene da ikke stenger helt, vil det stikke en flamme ut mellom ventil og sete.
Men vil det ikke være slik at om klaringen er så liten at ventilen ikke har rukket å stenge helt når gnisten kommer (-10 grader eller noe slik?), da kan det vel ikke være kompresjon heller?

Jeg trodde det viktigste var at ventilen fikk sitt mot toppen så lenge som mulig for å overføre varme til toppen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Voksen »

Når klaringnen begynner å bli for liten så begynner du nok å brenne ventilen før du merker at det er litt mindre kompresjon. Det er jo fortsatt tre andre sylindere som har det bra. Når ventilen begynner å bli brent så mister du fortere kompresjonen av det enn at klaringen er for liten.

Det at ventilen skal ligge så lenge mot toppen for kjølingens del har nok veldig lite med ventilklaring å gjøre. Ventilklaringen utgjør veldig lite for hvor lenge ventilen er åpen eller lukket. Det som er viktig er at den er skikkelig lukket når den skal være det.

Synes BMW-mekanikeren din har en merkelig teori, og jeg har ikke hørt om ventiler som tåler for liten klaring. Når motoren begynner å gå dårlig eller å vibrere, da må det nok mer enn en ventiljustering til.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av tagesk »

Voksen skrev:Ventilklaringen utgjør veldig lite for hvor lenge ventilen er åpen eller lukket.
Jompa sa at beskrivelsen var 100% korrekt.
Voksen skrev:Det er jo fortsatt tre andre sylindere som har det bra.
Øh - hørt om BMW boxer? :-)

Det skal svært lite til før du merker vibrasjoner på en boxer.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Jompa »

tagesk skrev:
Jompa skrev: For at forbrenningstemperaturen blir vel omtrent den samme uansett ?
Og hvis ventilene da ikke stenger helt, vil det stikke en flamme ut mellom ventil og sete.
Men vil det ikke være slik at om klaringen er så liten at ventilen ikke har rukket å stenge helt når gnisten kommer (-10 grader eller noe slik?), da kan det vel ikke være kompresjon heller?

Jeg trodde det viktigste var at ventilen fikk sitt mot toppen så lenge som mulig for å overføre varme til toppen.

[TaSK]
Kompresjon vil det være, selv med en utett ventil, men mye lavere enn hvis ventilene tetter 100%.
Hastigheten på stemplet og tregheten i lufta ( eller friksjonen) vil sørge for å komprimere luft/bensinblandinga fortere enn det lekker ut.
I hvert fall så lenge det er en liten lekkasje og turtall på motoren.
Den vil allikevel bli tungstarta, pga den samme lekkasjen.

Den tida ventilen ligger mot setet er lite avhengig av ventilklaringa.
Den er uansett stengt 3/4 av tida, eller litt i underkant.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Voksen »

tagesk skrev:
Voksen skrev:Ventilklaringen utgjør veldig lite for hvor lenge ventilen er åpen eller lukket.
Jompa sa at beskrivelsen var 100% korrekt.
Voksen skrev:Det er jo fortsatt tre andre sylindere som har det bra.
Øh - hørt om BMW boxer? :-)

Det skal svært lite til før du merker vibrasjoner på en boxer.

[TaSK]
Lite poeng i å falle ut om dette, men jeg vet ikke om noen motorprodusenter som anbefaler minst mulig klaring. De jeg har vært borti legger inn en margin slik at en skal unngå å brenne ventilene. I tillegg så legges det jo inn sjekk av dette i serviceintervaller.
Om BMW har en metode som gjør at deres ventiler brenner seg vet jeg ikke. Har ikke skrudd på BMW.
Om det boxermotorer med to eller flere sylinderet så er vel prinsippet for ventiler det samme?
Hvis du roterer kammen og ser på ventilene så vil du se at ventilklaringen har svært lite med hvor lenge ventilene er lukket å gjøre. Noe er det, men svært lite.
Mitt tips er at ventilsjekk er viktig for å unngå å brenne ventiler.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av tagesk »

Voksen skrev: Lite poeng i å falle ut om dette, men jeg vet ikke om noen motorprodusenter som anbefaler minst mulig klaring.
Bare sånn for ordens skyld: BMW anbefaler at man kontrollerer klaringen hver 10.000 km. Det tar minst ti minutter for hver av de to sylindrene.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar