Syklister i økende grad

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av LordShaft »

Sykling på fortau
Fortauet er først og fremst for de gående, men det er tillatt å sykle der hvis det er lite gående trafikk og hvis syklingen ikke er til fare eller til hinder for gående. Du har ingen forkjørsrett på fortauet hvis du mener at eventuelt gående er i veien for din sykling ettersom det er du som syklist som må ta hensyn til farten til de gående, og ikke omvendt.

Hvis du som syklist skal inn på vei fra fortau har du vikeplikt for all andre trafikanter, dette gjelder også biler som svinger til høyre (det vil si at høyrereglene ikke gjelder for biler mot syklister som kommer fra fortau).


Hvofor skal en da på død og liv ligge i veien å tråkke. Fortauene i dag står som regel tom. Det er fint lite folk som er ute å går tur (utenfor sentrum)

Jeg lurer også på hvorfor holdningene er blitt som de er. Se alle som ferierer i utlandet. De er så jævlig påpasselig med å kikke seg for, før de krysser veien. For i utlandet er jo alle rabiat på veien og tar ingen hensyn.
Men med en gang de kommer til norge, ja da spaserer de rett ut i overgangsfelt som de var konger. Er det noe mindre farlig å bli påkjørt i norge enn i tyrkia,thailand,hellas,spania osv? :-k

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av RuneMC »

Tommas skrev:
RuneMC skrev:Man unngår mange "full stopp" ved å holde seg til 1,5m eller "velteavstand" - hvis syklistene ikke insisterer på å sykle flere i bredden.
Du burde teste å bli forbikjørt i "velteavstand" en gang, gjerne av et vogntog i 80 km/t.

Det er like gøy som grus i svingen ;-)
Ja på en lett racer med hjul så tynne at de kan måles i mikrometer, uten hørselsvern osv så gir det sikkert en stor følelse av utrygghet. Har nå syklet litt langs veien i min ungdom. Sykkelferie bl.a. Ofte en føler seg utrygg, spesielt når større kjøretøy kjører forbi, men sånn er nå veiene i dette landet. Minimumsbredde overalt og en totalt feilslått satsing på gang-/sykkelveier som altfor ofte veksler side eller er usammenhengende. Og selv der den er sammenhengende og folketom så brukes den ikke av treningssyklistene...

Tror konfliktnivået hadde senket seg adskillige hakk ved bredere veier - dvs med sykkelfelt på begge sider i sentrale strøk. Bedre marginer for alle. Ville lagt til rette for at flere bilister (som har noen mil til jobben og som ikke er elitesyklister) hadde satset på El-sykkel. Noen få steder har det begynt å komme sykkelfelt, men langt fra behovet - fortsatt sløses millioner bort på g/s-veier som svært få bruker. Enda verre er at selv nye g/s-veier planlegges lagt på motsatt side av veien i forhold til der den kunne skjøtet på gammel g/s-vei.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av jhn »

Ser det henvises til Vegtrafikkloven, den sier jo også at den forbikjørende har et eget ansvar for at forbikjøringen foregår forsvarlig.

Roadrage .... LordShaft var kanskje ikke heelt der, men om en av de syklistene hadde vært en litt ilter jævel, kunne det kanskje blitt annerledes.
Generelt så er vel hissige trafikanter som tror de har en soleklar rett til å stoppe andre trafikanter for å gi de en oppstrekk, noe ekte dritt.
Hadde noen stoppet meg for å gi meg en pedagogisk "helt på trynet" trafikkopplæring ... med rullegardinene nede ... hadde han trolig hatt dobbelt sett rullegardiner når vi skiltes.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av LordShaft »

Jeg er helt enig med deg jhn.... Jeg syns ikke akkurat det er tøft å hoppe ut av bilen å irette sette voksene mennesker. Men i dette tilfellet var det ingen ei utenom. Det var så på trynet at jeg ikke klarte å holde kjæft.
Siden de ikke protesterte eller snakke imot meg, var nok enten tegn på at det var berettiget eller at de var redd meg for at jeg er stor og pratet på en klokkeklar måte :redface

Men la oss si jhn... noen hadde stoppet å gitt deg en korrekt pedagogisk trafikkopplæring....? hvordan hadde du forholdt deg til dette? :-k

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Jeg er helt enig med deg jhn.... Jeg syns ikke akkurat det er tøft å hoppe ut av bilen å irette sette voksene mennesker. Men i dette tilfellet var det ingen ei utenom. Det var så på trynet at jeg ikke klarte å holde kjæft.
Siden de ikke protesterte eller snakke imot meg, var nok enten tegn på at det var berettiget eller at de var redd meg for at jeg er stor og pratet på en klokkeklar måte :redface

Men la oss si jhn... noen hadde stoppet å gitt deg en korrekt pedagogisk trafikkopplæring....? hvordan hadde du forholdt deg til dette? :-k
Jeg tror de aller fleste syklister har fått med seg hva bilister mener, så jeg tror ikke du ga de noen nye råd de ikke har hørt før. Jeg holder en knapp på at du "er stor og pratet på klokkeklar måte"
Jeg har aldri blitt stoppet for å bli gitt en trafikkopplæring, men jeg hadde nok vært mere lydhør om jeg fikk det fra en behersket, hyggelig og saklig fyr, enn fra en ei stor bølle som raver rundt i trafikken og lager ufred. (... uten å påstå at du er ei bølle)

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Fjeldern »

Når den generelle holdningen til syklister virker å være at dem like greit kan la sykkelen stå hvis dem må følge trafikkreglene, så synes jeg det er helt greit at dem får litt tilsnakk innimellom. (som sagt før, virker til å være den overlegene meningen til kondomracere, eller ihvertfall de av dem som kommenterer noe som helst)

Og gang og sykkelveiene rundt omkring er for de meste ubrukt, og har til dags dato ikke hørt noen god grunn til hvorfor syklistene ikke bruker den. Veien er for alle, og det går greit at dem sykler to i bredden, på rettstrekker, uten biler i mot, eller på gang og sykkelveier. Ellers får dem, som alle andre i trafikken, vise hensyn

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av SuperMorten »

Ett eller annet sykkelritt i Vestfold i dag. Møtte en hel haug inne ved Ramnes. Skal si de var flinke til å holde siden sin.... :knegg
Bilde
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av RuneMC »

OK, ny opplevelse idag - på en liten ettermiddagsrunde etter oljeskift.

Ved Dikemark er det trafikklys pga veiarbeide. Noe før dette passerer 2-3 biler og jeg et syklende par i fargerike treningsdrakter. Selvfølgelig to i bredden, men OK, siden det ikke er trafikk imot går det helt fint. Jeg går inn for å vise mest mulig hensyn og blinker meg helt over i motsatt.

Vi får selfølgelig rødt lys ved veiarbeidet og når vi har stått der en liten stund hvem kjører da forbi på høyre side og stiller seg fremst ? Syklistene. Det blir grønt og de sykler i sirupsfart først over grov grus og deretter lager de igjen kø fordi alle må kjøre forbi dem på nytt...

Ikke snakk om å kanskje vente i køen og kanskje endog slippe forbi flere biler. Neida, her er treningsturen viktigst. :doh ](*,)

Ikke rart man blir negativ til syklister i treningstøy!
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av cannon »

"Lordshaft": denne tråden er det mest forkvakla makkverket på denne siden til nå. La meg forklare deg om det:
("I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly "
Jeg er nok ikke en av disse"nettvennene" dine som står i kø i påvente av å bli fornærmet av den storvokste besservisser-trafikanten som gjerne stanser på veiskulder for å dele av sin trafikale visdom med alle disse uvitende medtrafikantene. Du kan jo prøve.....)

Noe av det jeg leser her er nok skrevet av andre enn deg.....de står nok i køen din. Jeg gidder ikke å sortere så nøye.
Min bakgrunn: er 54 år, har hatt lappen på bil og MC siden 1978, har drevet aktiv sykkelsport siden 1972 og har tusenvis av mil bak meg i bil, på MC og ikke minst på sykkel. De siste 30 årene har jeg nærmest daglig syklet til og fra jobb i oslotrafikken. Og jeg trener (dessverre) fortsatt langs gater og veier, i "kondomdress". Med dette føler jeg med kvalifisert til en mening i denne sammenhengen.

Hvis jeg skulle stoppe alle bilister og belære dem om sine dumheter så hadde jeg aldri kommet meg til jobb eller hjem igjen. Jeg ser daglig et 10-tallls "lovbrudd" som noen kalte det i denne tråden. Jeg nevner i fleng: kjøre for fort, ikke blinke, kjøre på rødt, ikke være aktpågivende og varsom, feil plassering, ulovlig forbikjøring, ikke overholdt vikeplikt, bruk av mobiltelefon (alltid, på alle lyskryss og mens man kjører), parkering i sykkelfelt, ulovlig stans og i tillegg agressiv og egoistisk fremferd i verdensklasse.
Hvis du, eller en annen "stor" medtrafikant hadde forsøkt å stanse meg , det være seg i bil, på MC, på sykkel eller gående så hadde jeg nok tenkt "stor og dum", og ikke "stor og klok" eller "stor og skummel". Beklager det. Det er ålreit å være høy, men høy på seg selv er nok en mindre verdsatt form for "høyde".

Det at MC-folk senker seg til et lavmål der man beskriver sykkelryttere som "glorete kondomkledde" osv er jo morsomt. Hva med å ta en titt på seg selv? Sidrompa skinndress, glorete goretex, ryggmerker, glorete plastbøtter på hode, karbonknokkelhansker, speilvisir osv. R-sykler med 200 hk og knepukker uten en ripe? Bare vås. Kjøp heller moped, eller kanskje en racersykkel og en kondomdress(?) Glorete kondomdress betyr synlig i trafikken.....akkurat som gul vest på MC. Nevnte jeg gul vest?????

Ikke glem at sykkelsport og sykkel som fremkomstmoiddel er et viktig bidrag til mange positive sider av vårt samfunn. Det er plass til alle, og trivselen blir utrolig mye bedre om vi senker skuldrene, tar en bolle, hører på radio og heller går litt i oss selv. Alle grupper, og ikke minst jeg selv, har fortsatt mye å lære om egen fremferd i trafikken. Og det er poenget; egen fremferd, og ikke henge seg så mye opp i alle andres.

I mine øyne har du 2 valg: bli trafikklærer og frels din trafikale verden på den måten. Alternativt kan du slutte å bedrive frivillig trafikkopplæring på veiskulderen. Du er sikkert flink, men det er jo vi andre også.......;-) Faktisk er vi bortimot verdensmestere alle sammen, bak rattet altså. På sykkel må nok de fleste av oss trene litt først. Jeg gir meg aldri:-)

Forøvrig avslører du en stor mangel på kunnskap om trafikkforhold i "utlandet", hvor nå det måtte være. Du glemmer bl.a. å nevne at sykkelryttere har en meget høy status i trafikken, bl.a. i danmark, tyskland, frankrike, spania, nederland, belgia, portugal, italia, osv osv. Kanskje du skulle starte "sykkelskole" der????
Sist redigert av cannon den 10 mai 2015, 20:47, redigert 1 gang totalt.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Voksen »

Her var det veldig mye fornuftig cannon :thumleft
Ja hvis vi alle kunne prøve å begynne med oss selv. Det hadde blitt bra det :roll

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av KawaJens »

Trøsykkel sesonge er i gang og eg sitter bare og venter på nyheter om drepte trøsykelister og en sjåfør som er siktet for uaktsomt drap.
No tenker eg om 80k/t tungt traffikerte veier uten midtstriper,svingete med fjell på ene siden og stup ut i havet på den andre.
Ei klase med 6-10 sykkler rundt en sving med en fart på 20km/t og to vogntog...ja trenger vel ikke å si mer.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av cevillan »

Det er jo ikke første år med sykler. Hva får deg til å tro det blir sånne overskrifter nå?

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av KawaJens »

For det er mye mer på veien her no en i fjor

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av LordShaft »

cannon skrev:"Lordshaft": denne tråden er det mest forkvakla makkverket på denne siden til nå. La meg forklare deg om det:
----KLIPP----.

I mine øyne har du 2 valg: bli trafikklærer og frels din trafikale verden på den måten. Alternativt kan du slutte å bedrive frivillig trafikkopplæring på veiskulderen. Du er sikkert flink, men det er jo vi andre også.......;-) Faktisk er vi bortimot verdensmestere alle sammen, bak rattet altså. På sykkel må nok de fleste av oss trene litt først. Jeg gir meg aldri:-)

Forøvrig avslører du en stor mangel på kunnskap om trafikkforhold i "utlandet", hvor nå det måtte være. Du glemmer bl.a. å nevne at sykkelryttere har en meget høy status i trafikken, bl.a. i danmark, tyskland, frankrike, spania, nederland, belgia, portugal, italia, osv osv. Kanskje du skulle starte "sykkelskole" der????
Jeg traff jo tydeligvis en nerve :thumleft Å du skal få lov å ha din mening, men ikke kom å fortell meg at din mening teller mere enn noen annes pga din erfaring :[-(

Sykkelryttere i de landene du nevner, har kanskje gjort seg fortjent til den høye statusen... ? :-k Her i Norge, å da spesielt Bergen har jeg enda til gode å se opp til de som trør på sykkel.
Skulle du trø forbi meg i denne kondomdressen hvor jeg sitter med mobilen i hånda, sminker meg, kjører på rødt lys eller foretar meg andre lovbrudd. Så må du gjerne banke i taket å gi meg en påminner. Jeg ser ingen problem med å ta til meg tilsnakk så lenge det er berettiget.

Jeg har aldri utnevnt meg selv til verdensmester. Men jeg er rimelig sikker på noen av veitrafikk lovene. Å trenger ikke være verdensmester for å gjenta disse. Men jeg ser poenget ditt.
Men har jeg forstått deg rett, at det er ingen grunn til å belyse det faktum at dere syklister er hatet av det meste annet som befinner seg i trafikken :-k
Dette er muligens bare en "mote" som noen andre skrev så fint over her?

Eller kan det faktisk hende at det er en grunn til at situasjonen er som den er, og at dere kan ta en smule selvkritikk? :-k

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av LoneRider »

Støtter @cannon 100%. Det hadde vært en fin verden om vi alle skulle gå rundt og irettesette/belære våre medmennesker når vi mener de trenger det. Bit det i dere og vit at andre grupper i trafikken irriterer seg minst like mye over oss der vi kommer med våre buldrende potter og selvopphøyde rett til å komme forbi og foran alle andre.

Svar