MC i media / nyhetene

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC i media

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Det er som sagt ingen automatikk i noe av dette. Jeg har vært i den heldige situasjon at jeg har fått målt refleksene mine, og oppfatningsevnen via å se og oppfatte gjenstander på en skjerm og lys på en veggplate.
Å tro meg, resultatet var urovekkende :redface Så her kommer dette med selvinnsikt inn. vi forfaller å blir dårligere jo lengre det går mellom hver gang vi trener.
.
Uffda, jeg har også fått målt sånne greier, men jeg ble positivt overrasket :terge ... da var jeg 37. Når man er klar over forfallet, og tar hensyn til det, handler vel det om selvinnsikt?
LordShaft skrev: Å dette blir enda verre når en bikker 30....
Erfaring som er gjort ved direkte trening på spesefikke ting er gode greier. Erfaring som blir gjort av å gjøre samme handlingsmønster igjen og igjen og igjen til det kjedsommelige... er ikke like bra.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC i media

Legg inn av Voksen »

cevillan skrev: Det som er helt sikkert er at erfaring i seg selv er overvurdert. Det er trening som gjør mester. Hvordan du velger å bruke dine tilmålte km pr. sesong er langt mer avgjørende enn hvor mange km pr. sesong du ruller. Eller hvor mange sesonger du har rullet tidligere.

Ingenting er mer dustete enn folk som skriver "livets harde skole" under utdanning, som at alder og erfaring i seg selv er en kompetanse (og underforstått at de som tar utdanning ikke går den samme skolen).

Et par dager på bane gir gjerne mer kjøreteknisk kompetanse enn et år med godværskjøring, og 6000 km med variert by- og landeveiskjøring gir bedre trafikkforståelse enn 30 000 autobahn-km.

Så jeg tror snikende ugle kan ha hold i sine ord. Men du vet, de eldste er fortsatt eldst...
Må si at jeg veldig uenig i at erfaring er overvurdert og at det er er kjøreteknisk kompetanse som er tingen.
Kjøreteknisk kompetanse trenger en når en har feilberegnet og trenger det for å unngå et uhell. Har en erfaring og bruker den så skal det mye mer til før en kommer i en situasjon der en trenger ekstraordinær "kjøreteknisk kompetanse" for å redde seg.

Så et sitat her om dagen som sa noe sånt som: Skryt aldri av at du reddet deg ut av et trafikkuhell med en unnamanøver, for da forteller du hvor dum du var som havnet opp i den situasjonen.
Kan det være noe i dette?

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC i media

Legg inn av Voksen »

cevillan skrev: Det som er helt sikkert er at erfaring i seg selv er overvurdert. Det er trening som gjør mester. Hvordan du velger å bruke dine tilmålte km pr. sesong er langt mer avgjørende enn hvor mange km pr. sesong du ruller. Eller hvor mange sesonger du har rullet tidligere.

Ingenting er mer dustete enn folk som skriver "livets harde skole" under utdanning, som at alder og erfaring i seg selv er en kompetanse (og underforstått at de som tar utdanning ikke går den samme skolen).

Et par dager på bane gir gjerne mer kjøreteknisk kompetanse enn et år med godværskjøring, og 6000 km med variert by- og landeveiskjøring gir bedre trafikkforståelse enn 30 000 autobahn-km.

Så jeg tror snikende ugle kan ha hold i sine ord. Men du vet, de eldste er fortsatt eldst...
Må si at er jeg veldig uenig i at erfaring er overvurdert og at det er kjøreteknisk kompetanse som er tingen.
Kjøreteknisk kompetanse trenger en når en har feilberegnet og trenger det for å unngå et uhell. Har en erfaring og bruker den så skal det mye mer til før en kommer i en situasjon der en trenger ekstraordinær "kjøreteknisk kompetanse" for å redde seg.

Så et sitat her om dagen som sa noe sånt som: Skryt aldri av at du reddet deg ut av et trafikkuhell med en unnamanøver, for da forteller du hvor dum du var som havnet opp i den situasjonen.
Kan det være noe i dette?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MC i media

Legg inn av mortenolb »

Voksen skrev:
cevillan skrev: Det som er helt sikkert er at erfaring i seg selv er overvurdert. Det er trening som gjør mester. Hvordan du velger å bruke dine tilmålte km pr. sesong er langt mer avgjørende enn hvor mange km pr. sesong du ruller. Eller hvor mange sesonger du har rullet tidligere.

Ingenting er mer dustete enn folk som skriver "livets harde skole" under utdanning, som at alder og erfaring i seg selv er en kompetanse (og underforstått at de som tar utdanning ikke går den samme skolen).

Et par dager på bane gir gjerne mer kjøreteknisk kompetanse enn et år med godværskjøring, og 6000 km med variert by- og landeveiskjøring gir bedre trafikkforståelse enn 30 000 autobahn-km.

Så jeg tror snikende ugle kan ha hold i sine ord. Men du vet, de eldste er fortsatt eldst...
Må si at jeg veldig uenig i at erfaring er overvurdert og at det er er kjøreteknisk kompetanse som er tingen.
Kjøreteknisk kompetanse trenger en når en har feilberegnet og trenger det for å unngå et uhell. Har en erfaring og bruker den så skal det mye mer til før en kommer i en situasjon der en trenger ekstraordinær "kjøreteknisk kompetanse" for å redde seg.

Så et sitat her om dagen som sa noe sånt som: Skryt aldri av at du reddet deg ut av et trafikkuhell med en unnamanøver, for da forteller du hvor dum du var som havnet opp i den situasjonen.
Kan det være noe i dette?

Hvis det skal antas at uhellet er din skyld, så.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC i media

Legg inn av Voksen »

Så en artikkel i NRK sin nettside tidligere i vår angående MC-ulykker. Der påstod NMCU at i tre av fire ulykker så kunne mc-fører sørget for at ulykken ble unngått. Husker ikke om påstanden var at vi på mc var skylden for tre av fire mc-ulykker.
Selv om vi her i dette forum elsker å gi skylden til "alle andre", så må vi ta inn over oss at vi er de som kan gjøre mest for å unngå ulykker der mc er innblandet.
Sist redigert av Voksen den 08 mai 2015, 20:01, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: MC i media

Legg inn av DrGreve »

En av livets merkelige og absolutte sannheter er at neste generasjon aldri vil ta lærdom av feilene de eldre har gjort. De insisterer innbitt på å få lov til å lære den harde måten :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: MC i media

Legg inn av norse900 »

Det gjelder kun inntil den nye generasjonen har gjort et tilstrekkelig antall feil/tabber og ender opp som "den eldre" generasjonen... :lol
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: MC i media

Legg inn av cevillan »

Voksen skrev:
cevillan skrev: Det som er helt sikkert er at erfaring i seg selv er overvurdert. Det er trening som gjør mester. Hvordan du velger å bruke dine tilmålte km pr. sesong er langt mer avgjørende enn hvor mange km pr. sesong du ruller. Eller hvor mange sesonger du har rullet tidligere.

Ingenting er mer dustete enn folk som skriver "livets harde skole" under utdanning, som at alder og erfaring i seg selv er en kompetanse (og underforstått at de som tar utdanning ikke går den samme skolen).

Et par dager på bane gir gjerne mer kjøreteknisk kompetanse enn et år med godværskjøring, og 6000 km med variert by- og landeveiskjøring gir bedre trafikkforståelse enn 30 000 autobahn-km.

Så jeg tror snikende ugle kan ha hold i sine ord. Men du vet, de eldste er fortsatt eldst...
Må si at er jeg veldig uenig i at erfaring er overvurdert og at det er kjøreteknisk kompetanse som er tingen.
Kjøreteknisk kompetanse trenger en når en har feilberegnet og trenger det for å unngå et uhell. Har en erfaring og bruker den så skal det mye mer til før en kommer i en situasjon der en trenger ekstraordinær "kjøreteknisk kompetanse" for å redde seg.

Så et sitat her om dagen som sa noe sånt som: Skryt aldri av at du reddet deg ut av et trafikkuhell med en unnamanøver, for da forteller du hvor dum du var som havnet opp i den situasjonen.
Kan det være noe i dette?
Poenget var mer at når noen sier de har kjørt sykkel i 20 år, er ikke dette nødvendigvis noe bedre enn en med 5 års erfaring. Hos mange "eldre" høres det ut som deres antall år trumfer alt. Det blir rart å kun måle erfaring i år.

Egenlært erfaring er gull verdt

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: MC i media

Legg inn av bm »

fireman skrev:Det refereres stadig til ulike hendelser i avisene. Dessverre som oftest negative saker,... men også morsomme og informtive saker dukker opp. Har du en historie vi burde se på?
Denne vil jeg kalle positiv og et flott tiltak.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/MC-aksj ... 55400.html
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC i media

Legg inn av AJ »

Stort oppmøte mange steder for MC-mønstringen mot mobbing.
Stort engasjement og et veldig bra tiltak, ingen tvil om det :prf

http://www.nrk.no/norge/_-dette-er-fors ... 1.12353982" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC i media

Legg inn av SuperMorten »

Voksen skrev:Så en artikkel i NRK sin nettside tidligere i vår angående MC-ulykker. Der påstod NMCU at i tre av fire ulykker så kunne mc-fører sørget for at ulykken ble unngått. Husker ikke om påstanden var at vi på mc var skylden for tre av fire mc-ulykker.
Selv om vi her i dette forum elsker å gi skylden til "alle andre", så må vi ta inn over oss at vi er de som kan gjøre mest for å unngå ulykker der mc er innblandet.
Så det samme, og tolket det sånn, at hvis jeg som MC-fører var våken, kunne jeg unngå å treffe den bilen som brøyt vikeplikten, til tross for at hendelsen i utgangspunktet ikke var min skyld.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC i media

Legg inn av RuneMC »

Lange køer for å ta MC-lappen da todelingen av oppkjøringen fører til at også sensor må bruke lenger tid. Ikke akkurat noen bombe...

http://www.budstikka.no/Kaos_for_mc_lap ... 84317.html
Kun én sensor kan ta unna køen av motorsyklister som ønsker å kjøre opp for å ta lappen i Asker.
Tidligere ble all kjøring gjort i én bolk. Tidsmessig er det ikke noe forskjell på ny og gammel oppkjøring, men i og med at den er delt i to og ikke kan utføres samtidig, tar det mer tid for sensoren.

– Før det ble lagt om, var vi på møte på trafikkstasjonen på Billingstad, der ble vi lovet at det ikke skulle føre til lengre køer. Slik er det ikke blitt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: MC i media

Legg inn av Haymaker »

RuneMC skrev:Lange køer for å ta MC-lappen da todelingen av oppkjøringen fører til at også sensor må bruke lenger tid. Ikke akkurat noen bombe...

http://www.budstikka.no/Kaos_for_mc_lap ... 84317.html
Kun én sensor kan ta unna køen av motorsyklister som ønsker å kjøre opp for å ta lappen i Asker.
Tidligere ble all kjøring gjort i én bolk. Tidsmessig er det ikke noe forskjell på ny og gammel oppkjøring, men i og med at den er delt i to og ikke kan utføres samtidig, tar det mer tid for sensoren.

– Før det ble lagt om, var vi på møte på trafikkstasjonen på Billingstad, der ble vi lovet at det ikke skulle føre til lengre køer. Slik er det ikke blitt.
Har fått med meg at de deler det opp i 2 ulike segmenter..
Men har de kommet med gode argumenter hvorfor de gjør dette?
Er det kun for å få litt mer penger inn i kassa?

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: MC i media

Legg inn av hakhap »

55 år gammel og konkurrerer i Svenske Roadracing http://hn.se/sport/1.3991284-magnus-mos ... rt-i-48-ar" onclick="window.open(this.href);return false;
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC i media

Legg inn av RuneMC »

Litt mye "full rulle" i Lier
http://www.dt.no/Tatt_i_104_km_t_i_60_s ... 96728.html
LIER: Kl. 21.20 torsdag kveld oppdaget en politimotorsykkel en motorsykkel som suste gjennom 60-sonen i Tuverudveien i stor fart. Farten ble målt til 104 km/t. - Det er en gjennomsnittsmåling så han har trolig hatt enda større fart.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar