Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
Juicebox skrev:Loud pipes save lives :mc2
Tullprat..
Falsk trygghet. Bedre å kjøre med hodet :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av kjellv »

Når jeg kjører enten bil eller MC, og ser en gul/grønn vest er det første jeg tenker at det er ett eller annet som står nærmest i ro eller beveger seg sakte ved veikanten. Vanligvis er det skoleunger, noen på sykkeltur (ikke Kamikazesyklister, de bruker verken vest eller lys), veiarbeidere, politi eller biltilsynet.
Jeg tror dette gjelder flere enn meg. Jeg tror også at dette gjør at reaksjonen blir forsinket fordi bakhodet kalkulerer med at vesten står i ro. Overraskelsen blir da stor når vesten av og til sitter på en motorsyklist som kommer mot deg i 80.

Jeg bruker ikke vest, men har jakke med noen neongule partier.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

kjellv skrev:Når jeg kjører enten bil eller MC, og ser en gul/grønn vest er det første jeg tenker at det er ett eller annet som står nærmest i ro eller beveger seg sakte ved veikanten. Vanligvis er det skoleunger, noen på sykkeltur (ikke Kamikazesyklister, de bruker verken vest eller lys), veiarbeidere, politi eller biltilsynet.
Jeg tror dette gjelder flere enn meg. Jeg tror også at dette gjør at reaksjonen blir forsinket fordi bakhodet kalkulerer med at vesten står i ro. Overraskelsen blir da stor når vesten av og til sitter på en motorsyklist som kommer mot deg i 80.

Jeg bruker ikke vest, men har jakke med noen neongule partier.
Til dels enig ... men jeg reagerer gjerne litt motsatt, på en måte. Jeg regner med at av en eller annen grunn har de et ekstra stort behov for å bli sett, og slakker kanskje litt av, i det minste bremseberedskap og litt ekstra obs til jeg har funnet ut hva det dreier seg om. :-k ... det endrer seg kanskje med antall vester i trafikkbildet ... hvem vet?
Men i alle fall fører det til at de skiller seg ut fra omgivelsene, og det er vel poenget?
Jeg har ikke noe gult ... bortsett fra treff-trusa kanskje :redface

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av kjellv »

jhn skrev:
kjellv skrev:Når jeg kjører enten bil eller MC, og ser en gul/grønn vest er det første jeg tenker at det er ett eller annet som står nærmest i ro eller beveger seg sakte ved veikanten. Vanligvis er det skoleunger, noen på sykkeltur (ikke Kamikazesyklister, de bruker verken vest eller lys), veiarbeidere, politi eller biltilsynet.
Jeg tror dette gjelder flere enn meg. Jeg tror også at dette gjør at reaksjonen blir forsinket fordi bakhodet kalkulerer med at vesten står i ro. Overraskelsen blir da stor når vesten av og til sitter på en motorsyklist som kommer mot deg i 80.

Jeg bruker ikke vest, men har jakke med noen neongule partier.
Til dels enig ... men jeg reagerer gjerne litt motsatt, på en måte. Jeg regner med at av en eller annen grunn har de et ekstra stort behov for å bli sett, og slakker kanskje litt av, i det minste bremseberedskap og litt ekstra obs til jeg har funnet ut hva det dreier seg om. :-k ... det endrer seg kanskje med antall vester i trafikkbildet ... hvem vet?
Men i alle fall fører det til at de skiller seg ut fra omgivelsene, og det er vel poenget?
Jeg har ikke noe gult ... bortsett fra treff-trusa kanskje :redface
Ja selvfølgelig, bremseberedskap har jeg og. Men beredskapen iverksettes ikke som akutt, jeg forbereder meg på en mulig hindring flere hundre meter lenger fram.
...ja det kan hende endrer seg med antallet vester, i den ene eller andre retningen.
Hvis alle kjøretøy skulle påbys å kjøre med gult roterende lys på taket. Hvordan ville vi reagert da hvis vi så et gult blinkende lys :-k
En liten kuriositet til slutt: I starten av 1900-tallet dukket de første "automobilene" opp i trafikkbildet. Disse utgjorde en stor trafikkfare ved at de skremte hestene.
Her hos oss var det gjort en kommunal bestemmelse om at det foran enhver automobil skulle gå eller sykle en mann med rødt flagg! :prf Jeg kjenner ikke til om denne bestemmelsen offisielt er opphevet...

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av cevillan »

SuperMorten skrev:
Juicebox skrev:Loud pipes save lives :mc2
Tullprat..
Jeg har i min korte karriere på tung sykkel blitt reddet 3-4 ganger av høy lyd. Alle ganger i by/urbant miljø, alle ganger i hastigheter mindre enn 50 km/t, og alle ganger av biler/suv/busser som bytter fil med meg i blindsonen. En kjapp "revbomb" og de kommer seg tilbake på plass. En gang var det kontakt (med en maxitaxi), som følgelig stoppet. Han kunne fortelle at han ikke så meg, men at det var min rusing av motor som gjorde ham oppmerksom på meg.

Å nå tuten er knotete og tar lengre tid (hvertfall for meg) en å "revbombe". 1 sekund knot er nok til å bli skvist. Min sykkel høres dessuten ut som en symaskin orginalt, og jeg tror ikke mine "revbombs" hadde hatt samme effekt med orginalt oppsett.

Men noen har lest på internett at dette er myter, så da er det vel :lol

PS: bruker heller ikke refleksvest, selv om det tydeligvis hadde løst alle problem.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av KåreDump »

Har samme erfaring som cevillan.

Sist episode er bare noen timer gammel.
Dattra og jeg kom kjørende forbi den lokale COOP-butikken, ut fra parkeringsplassen komme er svimling i en SUV, rapper to raske drag på gassen og han blir brått oppmerksom på at han var i ferd med å pløye ned arvingen min.

Både jeg og dattra mi var iført hylende gul vest (øvelseskjøring), så ikke ut til at det hadde rare effekten.
Mens lyden av amerikansk støypjern med "har-mekka-sjæl-i-garasjen-eksos" fikk tilkalt oppmerksomheten!

Vi slapp heldigvis med skrekken, og jentungen fikk erfare at maset fra gamlingen om å "kjøre som om alle andre er idioter" faktisk har noe i seg. :-)

Kjører aldri med gul vest ellers.
Min hjerne er i alle fall kobla slik at gul vest på sykkle betyr øvelseskjøring (aller helst med moped), altså noe som ikke bevegerseg særlig fort.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Juicebox »

Har i flere tilfeller også blitt reddet av revving som cevillan og KåreDump sier.

Ganske sikker på at man synes bedre ved linesplitting ved høyere lyd - eller litt revving. Vet ikke om det redder liv, men man synes/høres ihvertfall. Det får bilførerne til å lage litt mer plass og ikke mindre plass(eller unngår å bytte felt spontant), noe som kan forsake ulykker, ergo redde liv. Jupp, loud pipes save lives :D

Enig med cevillan at tuting er knotete og at det er raskere å revve.

Sist gang jeg sjekket så kjører jeg med hodet selv om pottene mine lager mer lyd enn originalt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Høy lyd gir nok en falsk trygghet. Samme argumentet som brukes mot refleksvest. Når jeg hører slik høy motorlyd så tenker jeg at det er en plenklipper eller ei sjekte. Eller noe annet langsomt :[-o<
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Juicebox »

Kanskje det nok bare er en falsk trygghet, men den falske tryggheten har bevist at det har funket glimrende ut fra min erfaring :prf

Husker en eller annen sa en gang, kanskje det var kjørelærern min. Kjør som om du er usynlig, for man kan ikke stole på at andre trafikanter ser deg.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av cevillan »

JohnnyTh skrev:Høy lyd gir nok en falsk trygghet. Samme argumentet som brukes mot refleksvest. Når jeg hører slik høy motorlyd så tenker jeg at det er en plenklipper eller ei sjekte. Eller noe annet langsomt :[-o<
Leste du de forrige innleggene?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

cevillan skrev:
JohnnyTh skrev:Høy lyd gir nok en falsk trygghet. Samme argumentet som brukes mot refleksvest. Når jeg hører slik høy motorlyd så tenker jeg at det er en plenklipper eller ei sjekte. Eller noe annet langsomt :[-o<
Leste du de forrige innleggene?
Selvsagt. Og er nok riktig og. Når jeg ruser så flytter bilene seg ofte, enda jeg har det største og stilleste eksosanlegget.
:roll
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

Ja, det hjelper å ruse motoren litt, det har jeg alltid gjort. Men en std sykkel ligger vel rundt 90 dB ved ca 3000 rpm, og om man ruser opp burde alle som har behov for det høre deg ... man behøver ikke noe effektpotte for å bli hørt med 5-6-7-8000 rpm. Bare tull.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Juicebox »

Ved rusing av motor vil man synes, ergo, refleksvest=falsk trygghet

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

Juicebox skrev:Ved rusing av motor vil man synes, ergo, refleksvest=falsk trygghet
:scratch Merkelig konklusjon ... er du midt i russefeiringen? :knegg
Ved rusing av motor vil man først og fremst høres bedre. Høy lyd har ingen innvirkning på hvordan øynene fungerer.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6970
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Jompa »

jhn skrev:
Juicebox skrev:Ved rusing av motor vil man synes, ergo, refleksvest=falsk trygghet
:scratch Merkelig konklusjon ... er du midt i russefeiringen? :knegg
Ved rusing av motor vil man først og fremst høres bedre. Høy lyd har ingen innvirkning på hvordan øynene fungerer.

Ikke helt gal konklusjon.
Blikket trekkes automatisk mot retninga lyden kommer fra.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar