MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: MC-ulykker

Legg inn av cosmogs »

Ser det som greit at vi lar være å kommentere de enkelte ulykkene. Samtidig synes jeg det lille som er av kommentarer her er rimelig greie, det er jo ikke slik at vi håner, ler, kritiserer etc. Uansett vil jeg si at tråden er en av de viktigste her for meg. Ikke fordi jeg fråtser i elendighet, men fordi jeg tror jeg kan lære noe av å lese om enkelthendelsene. Jeg vet at man ikke alltid kan sikre seg mot alt, men denne tråden hjelper meg til å være max skjerpet når jeg er ute og kjører. Ser faktisk på endel crash videoer på uTube av akkurat samme årsak.
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: MC-ulykker

Legg inn av norse900 »

AJ skrev:Jeg kan også forstå disse synspunktene.
Samtidig tror jeg det kan være viktig å minne hverandre på hvor sårbare vi er som motorsyklister i trafikken.
Jeg har ingen problemer med å forstå at mange kanskje vil være uenig, men jeg tror altså at en bevisstgjøring om nettopp dette kan bidra til at vi er spesielt oppmerksom på farer og situasjoner hvor vi som MC-folk er spesielt utsatt.
Å på en måte 'underslå' det faktum at vi utsettes for mindre alvorlige såvel som fatale ulykker her på forumet tror jeg ikke tjener noen god hensikt.
Nyhetsoppslagene om disse tragiske hendelsene vil nå oss uansett...

For egen del får jeg alltid en fysisk reaksjon når jeg leser om MC-folk som havner i såvel mindre alvorlige som fatale ulykker. Jeg liker slett ikke slike nyheter. Men de dukker opp. Og denne våren har det vært urovekkende mange. Det synes jeg er veldig trist.
Men disse ulykkene 'forsvinner' ikke om vi lar være å minne oss selv om dem.

Tråden ble i sin tid i 2009 opprettet med et oppriktig ønske om å passe på at vi ikke setter oss i en situasjon hvor vi blir utsatt for ulykker.
Jeg håper tråden fortsatt kan brukes som et godt virkemiddel for å bevisstgjøre oss alle om hvor sårbare vi er i det stadig mer komplekse trafikkbildet vi har på våre veier.
Og la oss slippe diskusjoner om skyld, årsaksforhold og annen og ofte svært subjektiv synsing i disse tragiske tilfellene.
Avklaring av årsaksforhold overlater vi til de som etterforsker disse ulykkene, nemlig politiet.
Dette synes jeg var mesterlig formulert, AJ!! :thumleft :=D> :=D>

For meg er innleggene i denne tråden trolig det viktigste bidraget i forhold til egenutvikling av kjøreferdigheter og for å bli en stadig sikrere, tryggere og mer årvåken MC-fører. :redface :redface


RIDE SAFELY!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Jeg må bare for utdype at også jeg er enig med AJ her. Det JEG tenkte mest på er hva man skal gjøre med modereringbiten rundt evt. personkarakteristikker og skyldspørsmål-diskusjoner rundt ulykkene som det blir linket til. Dette har vi hatt en sak på internt og vi har bedtemt oss for at vi kommer til å vurdere moderering i tråden dersom overnevnte blir et faktum.

Å linke til ulykker er da altså fortsatt "lovlig" og det synes vi alle er helt greit :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

Jeg synes generelt at motorsyklister har tatt på seg en slags offerrolle ... mens man sitter på si hellige ku.
Vi ser jo relativt ofte i denne tråden at folk antyder at "det er sikkert noen annens feil" .... før det står noe sånn i media.
Det er en av grunnene til jeg ikke er voldsomt begeistret for tråden.
En annen ting som slår meg er at om man vil gjøre en innsats for trafikksikkerhet .... gjøre oss mere "bevisste" som det sies over her, kunne man heller mase om at vi må beherske oss når vi er alene på landeveien. Men neida ... da skal man kjøre "inspirert"
De fleste ulykkene er tross alt singel-ulykker, men her inne snakkes det mest om de idiotiske bilistene.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC-ulykker

Legg inn av Voksen »

Hadde egentlig tenkt å formulere et innlegg, men så ser jeg at JHN har skrevet det samme som jeg mener. Er jo så enig som en kan bli.
Vi freder jo alle på MC, og "buristene" er jo den store stygge ulven som ofte blir syndebukken her i forumet.
En kan jo lure på om det er bare jeg og noen få andre her inn som også kjører bil?
Denne tråden bør absolutt gi oss tankevekkere om vår egen adfersel i trafikken, og sakene er jo offentlige.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Viktig at denne tråden IKKE brukes til diskusjoner som sklir ut. Av respekt.

Det ble laget en annen tråd for diskusjon rundt MC-ulykker: Analyser og statistikk om MC-ulykker (evt kan man lage sin egen)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev:Viktig at denne tråden IKKE brukes til diskusjoner som sklir ut. Av respekt.

Det ble laget en annen tråd for diskusjon rundt MC-ulykker: Analyser og statistikk om MC-ulykker (evt kan man lage sin egen)
En veldig bra og klok påminnelse, RuneMC :drg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

Et uhell

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: MC-ulykker

Legg inn av cosmogs »

http://www.dt.no/drammen/trafikk/nyhet/ ... -57-105329" onclick="window.open(this.href);return false;
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Ser saken er oppdatert med dashcam nå
Politiet skriver på Twitter at de har mistanke om at motorsyklisten har kjørt på rødt lys. Videoen viser også bilen har grønt lys da den blir truffet av motorsyklisten.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »


Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av Tommas »

Ifølge politiet skjedde ulykken da personbilen skulle svinge til venstre og krysse kjørebanen. Motorsykkelen kom da i motsatt retning og skal ha truffet bilen ved høyre forhjul.
Bortsett fra egen dumhet, er det den typen ulykke jeg er mest bekymret for (og tildels oppmerksom på).

Kjør pent!

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »


Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av mortenolb »

Ikke en ulykke (ennå), men mer noe jeg har lyst til å si ifra om.

For å forsøke å ta det i en forståelig rekkefølge:
Jeg kjører såkalt modulvogntog på jobb. Det vil si at vognet er 25 meter langt, som dere kanskje har sett stå bak på enkelte.

Det vil med andre ord si at jeg trenger en del plass når jeg svinger.

for å ta et eksempel utifra noe jeg gjør daglig, så bruker jeg rundkjøringa på Ryen(ved porsche/Esso) som eksempel.

Der er det tre felt inn i rundkjøringa når man kommer opp fra operatunnelen (der jeg kommer fra), og siden jeg krever en del plass så er det ikke mulig for meg å holde meg til ett felt gjennom rundkjøringa, som da resulterer i at jeg forsøker å være føre var, og legger meg midt over stripa mellom de to høyre feltene på vei inn.

De fleste legger seg da bak, enten dem forstår hvorfor jeg gjør det eller ikke, men så er det da noen få som velger å kjøre opp på siden av meg selv om de skal samme vei som meg(rett frem), og det er jo greit nok, jeg drar ikke i gang så fort om jeg har litt last. Skaper litt krøll for eventuelle andre, og det er ikke nødvendigvis helt trygt, men den står de for selv. Det jeg har lagt merke til i det siste er motorsykler, som jo ikke har noe problemer med plass på noen av sidene når jeg ligger midt på. Og jeg er snill mot motorsyklister, og lar dem gjøre det.

Faren(og moren) kan oppstå om det er noe annet som fanger oppmerksomheten min, slik at jeg ikke ser det komme en motorsykkel(gjelder i hovedsak om den kommer på høyre side), siden jeg har ganske store blindsoner, og ser ikke om det står en motorsykkel på høyre side ved døra eller litt foran/bak. Når jeg ser at det er klart og kjører, så vrenger jeg nesa til høyre og legger bilen i høyre feltet, mens hengeren da havner på skrå mellom midtre og høyre felt. Om det er noen på høyre side da så er det stor fare for at den personen havner under. Så slenger jeg bilen over i midtre feltet for å klare å komme ut uten å dra hengeren inn i gjerdet på høyre side. Jeg har flere ganger opplevd at noen(biler) prøver å kjøre forbi på innsiden av meg i rundkjøringa, og da får trena på bråbrems og unnamanøver når de innser at hengeren også beveger på seg.

Jeg prøver ikke å skyve fra meg noe ansvar med dette, og jeg gjør mitt beste for å være oppmerksom i de situasjonene, men siden dette ikke er dagligdags for de aller fleste, så er det kanskje ikke naturlig å skjønne bakgrunnen for at et vogntog velger å legge seg midt over to felt for å sperre for andre. Det er ikke for å være rasshøl, det er for å forhindre unødvendige, muligens farlige situasjoner. Det er ihvertfall noe å ha i bakhodet, særlig det med blindsoner på lastebil. Ikke ligg på siden av en lastebil med mindre dere står i kø. Ligg foran eller bak. Vi ser mye på sidene, men blindsona i speilet er så stor at det ikke er gitt at vi ser noen. Ca 1,5 billengde vil jeg si blindsona på den jeg kjører er. Kan være greit å ha i bakhodet.

Svar