Hvor kjøper folk bremseklosser? Og... velge sintrede eller organiske klosser?
Hvor kjøper folk bremseklosser? Og... velge sintrede eller organiske klosser?
Må bytte både foran (doble) og bak på min Kawasaki ER6F. Noen som har noen tips til hvor man kan kjøpe gode og rimelige bremseklosser, og eventuelt merker som er å anbefale? Ganske grønn på dette, min første sykkel.
Har forsåvidt ABS; men det burde vel ikke ha noe å si på klossene?
Har forsåvidt ABS; men det burde vel ikke ha noe å si på klossene?
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Hvor kjøper folk sine bremseklosser
Jeg har nylig bestilt på ebay. Ebs hh sintered. Har ikke peil, så bare gikk for det jeg så flere anbefalte som har samme sykkel. Er vel en del her inne som har peil. Du kan jo søke på er6f brake pads på ebay så får du opp en haug alternativer!
Re: Hvor kjøper folk sine bremseklosser
Takk. Søkte opp litt info rundt det, men tar ikke helt forskjellen på sintered og keramisk?mortenolb skrev:Jeg har nylig bestilt på ebay. Ebs hh sintered. Har ikke peil, så bare gikk for det jeg så flere anbefalte som har samme sykkel. Er vel en del her inne som har peil. Du kan jo søke på er6f brake pads på ebay så får du opp en haug alternativer!
Re: Hvor kjøper folk sine bremseklosser
Sintrede (metalliske): Inneholder metallpartikler som gir godt "bitt" både i vått og tørt. Ulempe er at de støyere lettere, gir mer svart støv og sliter mer på bremseskive.
Kevlar/organiske: Mindre "bitt" spesielt på vått føre, men enklere å dosere i lav fart (ikke like av/på). Vær beredt på å klemme hardere på hendelen dog for å veie opp for mindre "bitt".
Semi-Sintrede: Blanding av ovenstående, som et bedre kompromiss for godt "bitt" og fortsatt ikke støy.
Keramiske: Litt mindre "bitt" enn sintrede men har ellers fordel at det tåler og fordeler varme bedre. Dvs en fordel ved f.eks. racing.
Videre litt mindre støy og lysere søv. Ulempe kan være pris, hvis de er av premium kvalitet.
Så det blir egentlig opp til deg og dine prioriteringer.
Max prioritet på å stoppe raskest mulig under alle forhold -> sintrede
Hater ulelyder fra bremsene og vil ha noe som er litt mindre aggressivt mot bremseskiva -> semi-sintrede eller organiske
Racing og banekjøring med mye og ofte bruk av bremsene uten at de dabber av -> keramiske
Har sist kjøpt skiver og klosser fra EBC, dvs norsk forhandler brakes.no
Har ikke så mye erfaring med forskjellige kloss-merker til at jeg har sterke preferanser, men skivene fra EBC er fine og ca halv pris av originale (for Suzuki ihvertfall)
Kevlar/organiske: Mindre "bitt" spesielt på vått føre, men enklere å dosere i lav fart (ikke like av/på). Vær beredt på å klemme hardere på hendelen dog for å veie opp for mindre "bitt".
Semi-Sintrede: Blanding av ovenstående, som et bedre kompromiss for godt "bitt" og fortsatt ikke støy.
Keramiske: Litt mindre "bitt" enn sintrede men har ellers fordel at det tåler og fordeler varme bedre. Dvs en fordel ved f.eks. racing.
Videre litt mindre støy og lysere søv. Ulempe kan være pris, hvis de er av premium kvalitet.
Så det blir egentlig opp til deg og dine prioriteringer.
Max prioritet på å stoppe raskest mulig under alle forhold -> sintrede
Hater ulelyder fra bremsene og vil ha noe som er litt mindre aggressivt mot bremseskiva -> semi-sintrede eller organiske
Racing og banekjøring med mye og ofte bruk av bremsene uten at de dabber av -> keramiske
Har sist kjøpt skiver og klosser fra EBC, dvs norsk forhandler brakes.no
Har ikke så mye erfaring med forskjellige kloss-merker til at jeg har sterke preferanser, men skivene fra EBC er fine og ca halv pris av originale (for Suzuki ihvertfall)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Hvor kjøper folk sine bremseklosser
Handler for det meste hos sportbiketrackgear og revzilla. Amerikanske selskaper.
Handlet faktisk nettopp EBC HH Sintered bremseklosser der nå.
Handlet faktisk nettopp EBC HH Sintered bremseklosser der nå.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Hvor kjøper folk sine bremseklosser
Angrer litt på sintrede da jeg ikke har økonomi til å punge ut for nye skiver med det første, men gjort er gjort
Re: Hvor kjøper folk sine bremseklosser
Ad skiver - har kjørt mest med sintrede klosser og da har det gått ca 50 000 km imellom bytte.
YMMV - Your Mileage May Vary som det heter
Bremseskiver og klosser er dog mye enklere og billigere å bytte enn motor/overhale motor - apropos å bruke motorbrems mest mulig for å "spare" bremser.
YMMV - Your Mileage May Vary som det heter
Bremseskiver og klosser er dog mye enklere og billigere å bytte enn motor/overhale motor - apropos å bruke motorbrems mest mulig for å "spare" bremser.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Hvor kjøper folk sine bremseklosser
Klarer ikke avvenne å bruke motorbremsen nå :-)å
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvor kjøper folk sine bremseklosser
Forskjellen på sintrede (metalliske?) og organiske bremseklosser godt forklart, etter mitt skjønn, av @RuneMC i dette innlegget.
Som svar på det første jeg lurte litt på og vurderte å lage en ny for å spørre om før jeg fant denne.
Så da bruker jeg en allerede eksisterende tråd for å spørre MC-folket videre der ute om det andre jeg lurte på.
Nemlig om noen har erfaringer med EBC organic brake pads, som jeg vurderer å bytte til foran på 1290'en ved neste dekkbytte.
Regner med at det sitter sintrede klosser på sykkelen nå og som fortsatt sitter på etter godt og vel 70K. Fortsatt en del belegg igjen, men tenker det kanskje kan være en god idé å bytte likevel pga. alder og etter såpass mange km.
Så altså, noen der ute med erfaring med organiske bremseklosser og da spesielt EBC varianten jeg har lagt ut bilde av?
Som svar på det første jeg lurte litt på og vurderte å lage en ny for å spørre om før jeg fant denne.
Så da bruker jeg en allerede eksisterende tråd for å spørre MC-folket videre der ute om det andre jeg lurte på.
Nemlig om noen har erfaringer med EBC organic brake pads, som jeg vurderer å bytte til foran på 1290'en ved neste dekkbytte.
Regner med at det sitter sintrede klosser på sykkelen nå og som fortsatt sitter på etter godt og vel 70K. Fortsatt en del belegg igjen, men tenker det kanskje kan være en god idé å bytte likevel pga. alder og etter såpass mange km.
Så altså, noen der ute med erfaring med organiske bremseklosser og da spesielt EBC varianten jeg har lagt ut bilde av?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Hvor kjøper folk bremseklosser? Og... velge sintrede eller organiske klosser?
Brukte samme klosser på en Gtr 1400. Med sintrede klosser hørtes det ut som om skiva slipt med stein.
Bytta til organiske som ga noe mindre lyd.
Kjørte 15-20k med dem. Merket aldri noe forskjell på bett verken på vått eller tørt.
Bytta til organiske som ga noe mindre lyd.
Kjørte 15-20k med dem. Merket aldri noe forskjell på bett verken på vått eller tørt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvor kjøper folk bremseklosser? Og... velge sintrede eller organiske klosser?
Høres bra ut .
Takker for den erfaringstilbakemeldingen.
Men tar gjerne imot flere meninger og erfaringer :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Hvor kjøper folk bremseklosser? Og... velge sintrede eller organiske klosser?
Bremseklosser tilsvarende sykkelens produsent er bra for meg, såkalte «racing parts» er det ikke behov for. Bremseklosser for lengst mulig levetid er ikke noe ønske da det kan påvirke bremseskivene i negativ retning. Velger det enkle kjedelige som selges over alt, standard bremseklosser :)
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 317
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvor kjøper folk bremseklosser? Og... velge sintrede eller organiske klosser?
Høres betryggende ut .kaLARSnikov skrev: ↑12 apr 2023, 08:39Kjøpte EBC organiske klosser til V-Strom'en i fjor og har vært godt fornøyd med de.
Da går jeg for disse som jeg altså allerede har skaffet meg og lar være å gå til innkjøp av sintrede klosser, noe jeg var i ferd med å gjøre pga. at jeg var blitt usikker på kvaliteten på de organiske klossene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering