Diskusjoner fra andre tråder

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av simpson »

hakhap skrev:Sier ikke at du har feil der Simpson men hvis det best egnet dekket, rent hypotetisk, for norske veier ikke er ett type godkjent dekk, hva gjør en da? Ut ifra en forsikring standpunkt.
Hvis jeg skulle kjørt på vinteren, er det liten tvil om at knastedekk med pigger er best egnet, men jeg må ha dekk som oppfyller kravene til typegodkjenningen, hvis ikke er det ikke lovlig.
Så det betyr da rent teoretisk at min sykkel ikke er egnet for vinterkjøring. :P :p

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Voodoodoo »

Michelin sier følgende om PR4
"
IMPORTANT: When tires with speed ratings lower than those supplied to the customer as original equipment are fitted, the speed capability of the vehicle is limited to the maximum speed rating of the tires"

Altså har dekka merking med max270 så er det der begrensning ligger..

Jeg bare lurer på hvor Simpson kjører i over 270???
Det er vel mulig å få det til på raka på Anderstorp men utover det så må vi på flystripe men hvem stripe er egentlig lang nok?Jeg kjører over 270 et par ganger i året på Autobahn men da med slike ST dekk.. Dessuten er det litt vrient å få tak i org hjul til en 03 Hayabusa da de har gått ut av produksjon.. Den ble jo levert med spesialhjul i sin tid...

Jeg kjenner en som er helt sinnsyk i hodet sitt.. En tysker med marklund turbobusa han kjører stadig vekk i over 340(gps målt)med slike ST dekk..
Han kjører forøvrig ganske fresk på ringen også men da med en gammal Cbr1000rr..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av simpson »

Voodoodoo skrev:Michelin sier følgende om PR4
"
IMPORTANT: When tires with speed ratings lower than those supplied to the customer as original equipment are fitted, the speed capability of the vehicle is limited to the maximum speed rating of the tires"

Altså har dekka merking med max270 så er det der begrensning ligger..

Jeg bare lurer på hvor Simpson kjører i over 270???
Det er vel mulig å få det til på raka på Anderstorp men utover det så må vi på flystripe men hvem stripe er egentlig lang nok?Jeg kjører over 270 et par ganger i året på Autobahn men da med slike ST dekk.. Dessuten er det litt vrient å få tak i org hjul til en 03 Hayabusa da de har gått ut av produksjon.. Den ble jo levert med spesialhjul i sin tid...

Jeg kjenner en som er helt sinnsyk i hodet sitt.. En tysker med marklund turbobusa han kjører stadig vekk i over 340(gps målt)med slike ST dekk..
Han kjører forøvrig ganske fresk på ringen også men da med en gammal Cbr1000rr..
270 km/t klarer jeg mange plasser jeg, også i Norge, men det er ikke poenget.
Saken er at du ikke kan gjøre som du vil, lovlig, med sykkelen.
Det vær seg dekk eller trimming.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Voodoodoo »

Saken er vel den at du kan kjøre med dekk som har lavere hastighetsmerking enn kjøretøyets kapasitet.. Men da er det dekka som er begrensningen ikke kjøretøyet.. Hvis ikke ville det vært veldig vrient å finne fx vinterdekk til bil..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Hansien »

Så sant telefonen ikke lurer meg så finner jeg ingenting under forskrift om bruk, forskrift om godkjenning eller typegodkjenning av kjøretøy hvor det poengteres at sykkelen skal ha dekk som oppfyller hastighetsindeks satt av produsentene. Noen som sitter på pc som tar utfordringen å finne dette på lovdata?

Edit: Jeg fant, jeg fant! Naturligvis fant jeg det etter å ha postet her..
Motorvogn med totalvekt ikke over 3 500 kg og alle utrykningskjøretøyer skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. Det er likevel tillatt å bruke vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow») når disse er merket for en hastighet på 160 km/t eller mer, selv om kjøretøyet er konstruert for en høyere hastighet.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av simpson »

Ja det er vel flere her som egentlig skulle ha spist hatten sin da :D

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Voodoodoo »

Nå er vel de fleste ST dekk merket med (W)dvs godkjent for hastighet på 270+ så jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor man ikke kan kjøre med ST dekk i høye hastigheter.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av simpson »

Voodoodoo skrev:Nå er vel de fleste ST dekk merket med (W)dvs godkjent for hastighet på 270+ så jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor man ikke kan kjøre med ST dekk i høye hastigheter.
Er det noen som har sagt at du ikke kan det da?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av mortenolb »

Får man dekk som har hastighetsindeks på noe høyere enn "270+" ?

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Voodoodoo »

Epylypzon skrev:Før vi dro nedover til Alpene nå la en av oss om til Pilot Road 4 på en CBR600. Etter noen dagers kjøring (6-7 tror jeg) så begynte de å slippe.
Jøsses måtte han ha ei hel uke på å få det til å slippe.. Klarer som regel å få til slipp med en gang jeg..
Det var engang en kompis av meg som akkurat hadde fått seg helt nye dekk på Africa Twin-en sin og den slapp helt i første rundkjøring..
Dårlige dekk altså.....

Simpson.. Fikk bare inntrykk av at sykkelen din ikke var godkjent/farlig å kjøre med ST dekk..
Mulig jeg Har tolka helt feil men det var ikke med vilje.... Trur eg.....
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Epylypzon »

Voodoodoo skrev:
Epylypzon skrev:Før vi dro nedover til Alpene nå la en av oss om til Pilot Road 4 på en CBR600. Etter noen dagers kjøring (6-7 tror jeg) så begynte de å slippe.
Jøsses måtte han ha ei hel uke på å få det til å slippe.. Klarer som regel å få til slipp med en gang jeg..
Det var engang en kompis av meg som akkurat hadde fått seg helt nye dekk på Africa Twin-en sin og den slapp helt i første rundkjøring..
Dårlige dekk altså.....

Simpson.. Fikk bare inntrykk av at sykkelen din ikke var godkjent/farlig å kjøre med ST dekk..
Mulig jeg Har tolka helt feil men det var ikke med vilje.... Trur eg.....
Hva er det for et svar?
Ettersom det var en diskusjon om sport vs st dekk her kom jeg med ett innspill om hva han/vi opplevde. Kjørestil / hastighet var noenlunde det samme hver dag.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av ejs »

mortenolb skrev:Får man dekk som har hastighetsindeks på noe høyere enn "270+" ?
Y
If it ain't broke, I'll break it.

Svar