Tekstil vs skinnjakker

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Tekstil vs skinnjakker

Legg inn av largim »

Jeg er ute etter mc-jakke som beskytter godt, ser bra ut, og ikke er altfor dyr.
I all hovedsak skal jeg bruke jakken til pendling i byen, men en sjelden gang dagsturer.

Kom over en jakke fra Held som jeg synes var helt rå:
http://magasi.net/catalog/product_info. ... ke-p-10574" onclick="window.open(this.href);return false;

Men samtidig så jeg kjapt at det ikke var skinn. Er det slik at hvis det ikke er skinn så vil nesten jakken bare skrelle av? Er jo godkjente beskyttere, men dette går vel mer på støtskader. Samtidig er jo dette en anerkjent produsent. Noen som har noen innspill her?
Ønsker selvfølgelig best mulig beskyttelse, men klarer ikke å finne jakker jeg er fornøyd med under 3000 kr

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tekstil vs skinnjakker

Legg inn av RuneMC »

Voksbehandlet bomull... ugh... skeptisk
Hjelper ikke at beskyttelsen er sertifisert støtabsorberende hvis jakka ikke gir noen beskyttelse mot skrubbsår...

Når det er snakk om tekstil kjøreklær som skal tåle en sklitur bortover asfalten så er det Cordura i forskjellige kvaliteter (grov til fin) som er mest brukt.
Dernest om vanntett for er av typen løst innerfor (vanligst og billigst) eller sveiset sammen med ytterstoffet (Goretex Pro Shell i f.eks. Klim/Rukka)

Cordura gir generelt like god beskyttelse som skinn, men blir "brukt opp" av en sklitur, mens skinn kan overleve og brukes mer.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Tekstil vs skinnjakker

Legg inn av Flanker »

Jeg hadde ikke lagt ut på langtur med den jakka der. Men til bykjøring i 0-50 km/t holder den nok greit, og beskytter sannsynligvis helt greit mot skrubbsår også... En gang, og så er det filler igjen av jakka. Skal du først legge et par tusen i en jakke ville jeg funnet noe litt mer anvendelig enn den der. Sjekk finn.no - kanskje du finner en nesten ubrukt skinnjakke der som du liker, i samme prisleie.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Tekstil vs skinnjakker

Legg inn av Svolp »

Held er ikke akkurat kjent for og levere god kvalitet så til den prisen der hadde jeg heller sett på en halvarsson/jofama/lindstrand jakke i tekstil. Angående skinn eller tekstil til din type kjøring koker det egentlig bare ned på hva du syntes er behagelig, tøft eller fint!

Om du spør hva som er best får du nok like mange svar som brukerer her inne :-)å

Her kjøpte jeg jakke og bukse fra halvarsson for mange år siden på salg, ser ut som om at det er salg igjen på litt tøy http://shop.hoypuls.no/salg-mc-bekledning
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Tekstil vs skinnjakker

Legg inn av ATWindsor »

Rent sikkerhetsmessig så er god tekstil på høyde med skinn, skinn er mer behagelig, tekstil er mer praktisk.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Tekstil vs skinnjakker

Legg inn av Haymaker »

ATWindsor skrev:Rent sikkerhetsmessig så er god tekstil på høyde med skinn, skinn er mer behagelig, tekstil er mer praktisk.
Hehe. Tror ikke vi skal ta en diskusjon rundt hva som er mest behagelig i ulike værforhold :knegg

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Tekstil vs skinnjakker

Legg inn av ATWindsor »

Haymaker skrev:
ATWindsor skrev:Rent sikkerhetsmessig så er god tekstil på høyde med skinn, skinn er mer behagelig, tekstil er mer praktisk.
Hehe. Tror ikke vi skal ta en diskusjon rundt hva som er mest behagelig i ulike værforhold :knegg
Det er det jeg legger i "Mer praktisk" :)

mekkern
Innlegg: 7625
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tekstil vs skinnjakker

Legg inn av mekkern »

Skinn tåler mest.
dette er grunnen til at det også er påbudt i racing.
'
http://www.trainwreckstudios.net/abrasion/road.html
http://www.trainwreckstudios.net/abrasion/taber.html

men i lavere hastigheter greier nylon/cordura---- seg greit
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

olekrish
Innlegg: 1
Registrert: 12 jul 2015, 18:51
Motorsykkelen din: Yamaha Virago 750 1984

Re: Tekstil vs skinnjakker

Legg inn av olekrish »

Jeg kjøpte en cordurajakke på Biltema. Tror den er helt grei og den koster ikke skjorta heller.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tekstil vs skinnjakker

Legg inn av kjellv »

largim skrev:Jeg er ute etter mc-jakke som beskytter godt, ser bra ut, og ikke er altfor dyr.
I all hovedsak skal jeg bruke jakken til pendling i byen, men en sjelden gang dagsturer.

Kom over en jakke fra Held som jeg synes var helt rå:
http://magasi.net/catalog/product_info. ... ke-p-10574" onclick="window.open(this.href);return false;

Men samtidig så jeg kjapt at det ikke var skinn. Er det slik at hvis det ikke er skinn så vil nesten jakken bare skrelle av? Er jo godkjente beskyttere, men dette går vel mer på støtskader. Samtidig er jo dette en anerkjent produsent. Noen som har noen innspill her?
Ønsker selvfølgelig best mulig beskyttelse, men klarer ikke å finne jakker jeg er fornøyd med under 3000 kr
Som pendlerjakke er den sikkert grei nok.

Men "voksbehandlet bomull" er en veldig fremmed betegnelse for meg. Jeans-stoff er også bomull, så slitestyrken kan være god. At den er voksbehandlet vil nok gjøre at ytterskallet ikke trekker vann.
Løst innenfor i polyester og polyurethan som er vind- og vanntett... ?
Ja! Returplast er både vind og vanntett. Men det har nok noe pustebesvær.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tekstil vs skinnjakker

Legg inn av kjellv »

Dobbelpost

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Tekstil vs skinnjakker

Legg inn av largim »

Takk for alle svar. Ender nok opp med en skinnjakke, da jeg uansett ikke har dette. Noen som kjenner til forhandlere av Richa i Oslo - området? Vet at Monsterbike og MC Oslo har noe

Svar