Ingen interesse for langtur

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av Olav K »

LordShaft skrev: Selv sitter jeg hjemme med poden, men når fruen kommer hjem fra jobb fredag har jeg hele helgen til kjøring. Sitter å skuler litt på værmeldingene. Det frister både med tur nordover og sørover :-k

Blir det dagstur du tenker eller enda lengre tur?

Note4
Jeg tenker nok dagstur på fredag, begynne tiiidlig og kjøre hele dagen... har også kommet på ideen å kombinere to tre ruter inn i en real rundtur :thumleft
Lørdag skal vi på Festidalen i Uskedalen, og søndag... da har jeg bursdag, og skal være hjemme og nyte folkelts hyllest... regner med det blir både folketog og salutt :lol
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av Elruts84 »

For min del elsker jeg turer som er lange like mye som korte turer. Om jeg kjører 5.000 eller 15.000 i året har lite å si for jeg har ingen mål med å kjøre lengst mulig. :-)

Er nok ikke en som sitter å planlegger og bruker tid å krefter på hvor turen i dag skal gå. Eller i helgen. Hvis det passer meg å sette meg på sykkelen på en lørdag å kjøre tur, så gjør jeg det. Hvis ikke så tar sykkelen ikke skade av å stå litt til.
Men så er det kjekt å planlegger turer, gjerne lengre turer. Og da har en noe og se frem til :D

Motorsykkel kjøring er kjekt på korte turer på noen timer vel så kjekt på langturer. Det er nok veldig individuelt hva folk liker og koser seg med. :roll

Det er dem som har sykkel som bare drar den frem et par ganger i løpet av sesongen og kjører en liten tur og til dem som ikke har bil og bruker sykkelen i det daglige.

Så jeg vil ikke si du er unormal trådstarter, det er lovt å kjøre akkurat hvor og hvor lenge/langt du vil. :prop: Det er jo det som er så kjekt. Ingen som tvinger deg til noe som helst. ;-)

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av Svolp »

Helt motsatt av meg.. Tar titt og ofte dagsturer på 50-60 mil og europaturene med to-tre ukers kjøring havne på mellom 300-600mil.. Det er livet det :thumleft
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av Bjerknez »

Men det skal sies at det klør litt i hendene etter å ta en kjøretur etter noen dager med skjitvær her i Fredrikstad. I dag gløtter solen frem og da MÅ jeg bare ta meg en tur. Det som er litt rart er at jeg trives mer på transportetappene med en litersykkel, fordi det skjer like mye fra 100km/t og opp som opp til 100km/t. Skal man teste ut den sykkelen innefor rimelighetens grenser så må man jo nærmest ut på E6. Deilig å kjenne fremhjulet løfte seg litt i aksellerasjonsfeltene også... :redface

Jeg trives så klart best på svingete partier, men å ta E6 i dag er langt mindre problematisk enn før :prop:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37955
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av AJ »

Det viktigste er at man koser seg på tur. Om den er kort eller lang er forsåvidt underordnet.
Men turen bør vøre såpass lang at motoren blir driftsmargin.
Mange småturer i spesielt kjølig vær kan gi kondens og "majones" i motoren.
Luft- og oljekjølte motorer er spesielt utsatt.

Men akkurat dette er en annen diskusjon.

Det som er viktigst er å trives på både korte og lange turer. Og er man heldig har man mulighet for å bruke MC'en til og fra jobb og i jobb også :thumleft . Da har man jo også gode grunner til kjøre sykkelen med klare mål for turen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av The Cowboy »

Elruts84 skrev:til dem som ikke har bil og bruker sykkelen i det daglige.
Elruts
Der har du meg igjen, jeg har ikke bil for tiden, så jeg bruker den i det daglige! På den måten får man kjørt en del, men ikke nødvendig alt blir "en tur" om du skjønner..

Dog er det og tider hvor jeg bare går ut og saler opp, turer av sted, og plutselig befinner jeg meg i Larvik f.eks.. Ikke hatt noen plan, bare kjørte!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av Dykkeren »

Min kone og jeg har de siste årene kjørt opp mot 20 000 km på hver vår sykkel. Både lange og korte turer. Begynte i fjor å føle at nærområdet var rimelig "utkjørt" og følte trang til noe mer utfordrende. Løsningen var Offroad school i Sverige, rett og slett for å finne ut om gruskjøring var noe. Etter helgen var vi ikke i tvil. Kjører nå 1200 GS og har funnet utrolig mange veier i nærområdet (grus) og ser nå grusveier over alt, som både sykler og tildels vi mestrer. Kom nylig hjem fra tur i alpene og fikk kjørt en del grus der også, på veier som er virkelig gøyale å kjøre (og som i perioder lå litt over vår komfortsone foreløpig), øvelse gjør mester.

Svar