Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

thewiz skrev:Det er så sinnsykt mye vås på dette forumet. Jeg fatter ikke hva slags diskujon dette er engang.

Å oppfordre til å presse grensene på offentlig vei er så feil som man kan overhodet få det. Aner dere hva dette kan føre til? Hvis det sitter uerfarne brukere på forumet som leser dette tullet, og bestemmer seg for å "teste" grensene litt. Ja, da kan vi brått være 1 mindre i MC familien.

Å bruke motsatt felt, kneskrap og høy hastighet inn i blinde svinger kan kjapt sette en stopper for livet. Det skal ikke forekomme på veien, hva hver enkelt MC fører velger å gjøre er opp til en selv, men bruk huet litt når du kjører. Ikke tenk bare på deg selv. Hvis det kommer en bil / MC i mot, er det stor sannsynlighet for at andre blir skadet også fordi du "syns det var morro å teste grensene dine".

Det er helt klart at man utvikler seg som MC fører ved å presse seg litt lengre som tiden går, men kneskrap osv bør være utelukket på veien uansett hvor flink du er. Man har ingen sikkerhetsmargin hvis man ligger så langt over, og hvis du må bremse reiser sykkelen seg opp og du blir nok med ned i grøfta.
Jeg er både enig og uenig..... :[-(

Nå mener jeg fast bestemt å huske en som var relativt opptatt av sine egne pysestriper en stund, å det lenge før han hadde begynt å kjøre på bane :thumleft

Det er også voldsomt så bokstavelig vi skal ta alt på dette forumet i perioder :scratch Når det er er snakk om å teste grenser, for de som har brukt dette ordet. Så snakkes det, slik jeg forstår det på en helt annen måte enn hva som gjelder når det kommer til bane.

Jeg tester mine grenser med å kjøre på grus. Er dette helt bøtte teit. skulle jeg tatt meg en tur på bane for å teste mine grenser på grusvei? Eller skal jeg driste meg forsiktig utpå plasser jeg vet det er godt underlag, å minimalt med rullegrus :scratch

Når jeg ligger på svingete vei å låner plass i det som kan sees som motsatt kjørefelt. For å få bedre oversikt i sving, samtidig som jeg lager plass til å ta unnamanøver. Hvis du mener dette er livsfarlig har du faen ikke peiling på hva du prater om dessverre!! Det handler om aktiv kjøring. Det handler ikke om å ligge i 150 km/t på smal svingete vei å kaste seg gjennom blinde svinger.

Med den type aktiv kjøring, som vi forsåvidt gjør veldig mye av når vi kjører utrykning her på berget, har jeg ungått lastebiler som har klippet svinger, jeg har unngått sauer som ligger å varmer seg i veikanten, ja jeg har faktisk unngått langt flere situasjoner enn jeg har skapt. Men dette er i følge du livsfarlig? :scratch

Når en tar lappen på kjøretøy, viser du at du er i stand til å håndtere gitte kjøretøy. Å at det er trygt å sleppe deg ut på veien hvor den virkelig læringen starter. Du er ikke fratatt fra å bruke hodet, uansett hva du leser på nett, forum eller andre plasser.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av thewiz »

LordShaft skrev:
Snip
Det er du vel Lordshaft.

Som jeg sa, selvfølgelig lærer man ved å presse seg litt på veien, men kneskrap osv osv skal ikke forekomme, og det har heller jeg aldri gjort.

Det du sier om å teste grenser på grus er jo helt opplagt? Selvfølgelig må du ut på grusvei for å bli bedre der, men hvis du begynner å bli flink skal du jo ikke sette andre og ditt eget liv i fare for å bli enda bedre. Les hva jeg skriver, så forstår du kanskje.

Du er en mester til å vri ord og meninger helt ut av denne verden. Selvfølgelig hvis man bruker motsatt felt til å tilegne seg mer sikt, er jo det helt OK, da er jo sikkerheten høyere! Er ikke dette opplagt?

Det å bruke motsatt felt for å få høyere fart eller ha muligheten til å ha kneskrap er for meg farlig ja, hvis du gjør det for bedre oversikt og kontroll er det jo selvfølgelig noe helt annet. Det kommer jo veldig ann på svingen.

Hele innlegget ditt er helt poengløst, for du har åpenbart ikke forstått hva jeg mener i det hele tatt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

Jo jeg har forstått veldig godt hva du skrev. Å du har tydeligvis ikke helt forstått det du selv oppfordrer meg til å gjøre. Les hva de andre skriver. Ikke ta ting så veldig bokstavlig.

Det er flere innlegg som er blitt skrevet som folk fyrer seg selv opp over.

Jeg vrir på ord og sammenhenger på lik linje som mange andre gjør. Å dermed så blir det en jævlig diskusjon om noe som ikke trenger å være en diskusjon. De fleste bruker hodet å skjønner hva folk mener, selv om de kanskje overdriver, eller setter ting litt på spissen.
:thumleft Overhodet INGEN sure mine fra mitt ståsted. Jeg bare satt ting litt på spissen igjen :redface

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av kjellv »

For min egen del vil nok testing av grenser være et ikke-tema framover :-k

Her sitter jeg midlertidig i rullestol, og må gjøre det fram mot midten av oktober. Kun på grunn av en ubetenksom snarvei jeg tok.
Egentlig ikke en MC-ulykke, men en MC-relatert ulykke kan man si. Uhell mens jeg skulle laste opp MCn min på bilhenger. Jeg klarte det mesterstykket å velte motorsykkelen min over meg og knuse øvre del av leggen med delvis skade i kneet. Alt dette kunne vært unngått dersom jeg hadde tatt meg tid til å bruke hodet, og ikke forsøke meg på lettvinte hastverksløsninger.

Testing av grenser bør man nok gjøre under tryggere omstendigheter enn på offentlig vei. Jeg kjenner smertene på kroppen ennå en hel måned etter ulykken min, og kommer til å kjenne dette i mange uker ennå. Det var så innmari unødvendig!
For min egen del skal sikkerhetsmarginene økes. I alle sammenhenger! Dette skal jeg ikke gjennom en gang til!
Dette har jeg ikke tid til.
Ha dette i tankene når grensene testes. I det øyeblikk du har funnet grensen din kan du faktisk ha gjort noe du kommer til å angre på veldig lenge... i løpet av noen få tiendels sekund blir du klar over at dette skulle du ikke gjort.
Vi er i realiteten langt mer sårbare enn vi til hverdags går rundt og tror...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av kjellv »

Elolz skrev: @kjellv: Steike, hadde aldri turd å prøve meg på å få en sykkel oppå alene. :-)å Men du er vel gjerne vant med sånt fra jobben? Når jeg solgte Ducatien var vi faktisk 2stk på hver side av MC'en som tok den pent og pyntelig oppå så vi var 100% sikre på at det ikke kunne gå gale. :redface
Nei! Dette har jeg ikke lært på jobben! :lol Vi har faktisk ei 5-tonns traverskran på verkstedet. Jeg kan ennå ikke fatte at jeg ikke heller brukte denne..

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ATWindsor »

thewiz skrev:
LordShaft skrev:
Snip
Det er du vel Lordshaft.

Som jeg sa, selvfølgelig lærer man ved å presse seg litt på veien, men kneskrap osv osv skal ikke forekomme, og det har heller jeg aldri gjort.

Det du sier om å teste grenser på grus er jo helt opplagt? Selvfølgelig må du ut på grusvei for å bli bedre der, men hvis du begynner å bli flink skal du jo ikke sette andre og ditt eget liv i fare for å bli enda bedre. Les hva jeg skriver, så forstår du kanskje.

Du er en mester til å vri ord og meninger helt ut av denne verden. Selvfølgelig hvis man bruker motsatt felt til å tilegne seg mer sikt, er jo det helt OK, da er jo sikkerheten høyere! Er ikke dette opplagt?

Det å bruke motsatt felt for å få høyere fart eller ha muligheten til å ha kneskrap er for meg farlig ja, hvis du gjør det for bedre oversikt og kontroll er det jo selvfølgelig noe helt annet. Det kommer jo veldig ann på svingen.

Hele innlegget ditt er helt poengløst, for du har åpenbart ikke forstått hva jeg mener i det hele tatt.
Nå "vrir" jo du også litt på det i mine øyne, det er ganske stor forskjell på å utvide sine egne grenser litt, og å drive med kneskrap i blinde hårnålssvinger. Jeg synes det virker som folk egentlig er realtivt enig i hva som er fornuftig, de bare legger forskjellige ting i å "teste grensene", jeg har ihvertfall aldri mente det som å være på en ytterste grensen av hva som er fysisk mulig, men som gradvis trening av å bli komfortabel for egen del i flere situasjoner.

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av JRO »

Ofte så nevnes ojda som en god hårnålskjører, her kan dere studere han ved oppkjøringa fra Dalen i Telemark. Sjekk de første 6 minuttene av denne videoen.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=dCfKBg4kWPk[/video]

Ellers er jeg veldig enig i innlegget som ojda hadde, som han fikk litt pepper for. Det å legge seg over i motsatt kjørebane i høyre svinger for å skaffe seg oversikt er en helt riktig kjøremåte. Inn i slike svinger hvor en kjører i fra 20 til 30 km/t har en god tid til å korrigere plassering hvis det kommer noen i mot.

Og som dere ser i videoen så henger jeg etter ojda så godt jeg kan, men blir i de fleste svingene hengende etter han.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

Nei ka i helvete dere holder på med.... Dette er Livsfarlig :[-( :[-( :[-X :[-X

:roll :roll

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Epylypzon »

Hårnålsvinger på sand/crossbanen var artig når man kom litt inn i det :thumleft
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av JRO »

Elolz skrev:Men synes dere virkelig ikke at 4:30-5:00 type svinger er mye mye artigere å kjøre? :yeyeye
Nå skal jeg kun svare for meg selv og ja Elozl de svingene er mye artigere, men det er det med å kunne håndtere hårnåler på en god måte som er litt mer utfordrende. Lav fart, finne rytmen, håndtere sykkelen slik at du har moment og krefter ut av svingen. Må faktisk innrømme at jeg oppsøker de stedene i nærmiljøet som har hårnåler for å trene på å bli bedre. Opp og ned fra Dalen, opp til Gaustadtoppen fra Rjukan siden er strekker som jeg prøver å få mange av i løpet av sesongen.

Høyfartstsvinger som du påpeker i videoen er artige, er stort sett artigere i hastigheter over lovlig fartsgrense, mens hårnåler kan du få utfordringer i uten at du bryter fartsgrensene. :thumleft
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

simpson skrev:Synes hele hårnål fasinasjonen begynner å bli veldig søkt.
Blir oppførdret til å bruke motsatt kjørebane, i totalt blinde svinger og ofte med heltrukken midtlinje, som er direkte forbudt å krysse :scratch , eventyrsykler en best i hårnåler, selvom de veier ett halvt tonn med fulltank og opppakning, du kan ikke kjøre sykkel hvis du ikke liker hårnåler osv.
Ettter at ett par nestenpensjonister har vært på en leke ekspedisjon i noen Alpepass med kamelene sine , er det liksom dette det som er den ultimate sykkelopplevelsen. :-)å :-)å :-)å :-)å :-)å :-)å
Og hvis noen synes dette innlegget er dumt og upassende, kan jeg opplyse at jeg er på jobb så det er ikke noe annet å forvente da dette er skrevet i et øyeblikk i akutt kjedsomhet.
Ved første gjennomlesning syntes jeg dette var et halvgodt innlegg, men jeg har ombestemt meg.
Jeg tror du har misforstått hvis du tror det oppfordres til å kjøre på gale siden i blinde. Jeg tror ikke et øyeblikk på at Ojda er en suicidal gærning. Jeg kutter ofte svinger, men tilpasser farta og kuttingen den sikten jeg har. Det tror jeg han også gjør.
Jeg tror ikke at å følge læreboka fra kjøreskolen til punkt og prikke er den sikreste måten å kjøre mc på ... men man må være litt fleksibel og kjøre etter forholdene. Ikke alltid etter lovboka.
Og hva er det tullet om leke-ekspedisjon og kameler? Det var vel en helt ordinær mc-tur. Hvorda definerer du en "ekspedisjon?
Og han som satte fyr i diskusjonen kjører ikke kamel, så vidt
jeg vet
Jeg synes innlegget ditt var sånn passe dumt, men langt fra upassende..
Men den første setningen din er jeg enig i.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av JohnnyTh »

JRO skrev:Ofte så nevnes ojda som en god hårnålskjører, her kan dere studere han ved oppkjøringa fra Dalen i Telemark. Sjekk de første 6 minuttene av denne videoen.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=dCfKBg4kWPk[/video]

Ellers er jeg veldig enig i innlegget som ojda hadde, som han fikk litt pepper for. Det å legge seg over i motsatt kjørebane i høyre svinger for å skaffe seg oversikt er en helt riktig kjøremåte. Inn i slike svinger hvor en kjører i fra 20 til 30 km/t har en god tid til å korrigere plassering hvis det kommer noen i mot.

Og som dere ser i videoen så henger jeg etter ojda så godt jeg kan, men blir i de fleste svingene hengende etter han.
Må være videoen som bløffer litt, for dette så da ikke ut til å gå så veldig fort? Er uansett ikke slik kjøring jeg tenker på når det diskuteres å kjøre fort i hårnålsvinger. Dette ser ut som oe jeg og nesten kunne klart.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:
JRO skrev:Ofte så nevnes ojda som en god hårnålskjører, her kan dere studere han ved oppkjøringa fra Dalen i Telemark. Sjekk de første 6 minuttene av denne videoen.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=dCfKBg4kWPk[/video]

Ellers er jeg veldig enig i innlegget som ojda hadde, som han fikk litt pepper for. Det å legge seg over i motsatt kjørebane i høyre svinger for å skaffe seg oversikt er en helt riktig kjøremåte. Inn i slike svinger hvor en kjører i fra 20 til 30 km/t har en god tid til å korrigere plassering hvis det kommer noen i mot.

Og som dere ser i videoen så henger jeg etter ojda så godt jeg kan, men blir i de fleste svingene hengende etter han.
Må være videoen som bløffer litt, for dette så da ikke ut til å gå så veldig fort? Er uansett ikke slik kjøring jeg tenker på når det diskuteres å kjøre fort i hårnålsvinger. Dette ser ut som oe jeg og nesten kunne klart.
Haha, jeg satt akkurat å tenkte på det samme, men turte ikke å si noe :lol

EDIT:
Jeg ser dem var nede i 20-25km/t i svingene og det er vel ikke noe jeg kan si er så voldsomt fort?
Men jeg regner med at hovedgrunnen for postingen av videoen var plasseringen og teknikken og der er jo ikke akkurat ojda noen nybegynner :thumleft

EDIT:
Jeg har hengt på Ojda selv i noen hårnåler på Stavangerturen i sommer og du bedre den mannen har teknikken og kjøreferdighetene i orden. Men det skal sies at jeg klarte og holde følge med han, men du store jeg måtte knipe sammen rævbollene i svingene. Jeg tror nok også det var mer plankekjøring for han enn for meg, men en ting er sikkert. Man lærer utrolig mye av å henge på andre erfarne ved slik kjøring. :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

JRO skrev:Ofte så nevnes ojda som en god hårnålskjører, her kan dere studere han ved oppkjøringa fra Dalen i Telemark. Sjekk de første 6 minuttene av denne videoen.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=dCfKBg4kWPk[/video]

Ellers er jeg veldig enig i innlegget som ojda hadde, som han fikk litt pepper for. Det å legge seg over i motsatt kjørebane i høyre svinger for å skaffe seg oversikt er en helt riktig kjøremåte. Inn i slike svinger hvor en kjører i fra 20 til 30 km/t har en god tid til å korrigere plassering hvis det kommer noen i mot.

Og som dere ser i videoen så henger jeg etter ojda så godt jeg kan, men blir i de fleste svingene hengende etter han.

Veldig bra ilustrasjon av hva jeg snakker om JRO :thumleft
Har aldrig sagt noe om å råkjøre i hårnåler, men det er mulig
disse som slenger store ord eller kvitterer med "tommelopp"
legger sin egen kjøring til grunnlag mens de dømmer :[-(

Mine innlegg dreide seg om å bruke vegen slik at den gavner meg
best mulig i gitte situasjon.

Det var egentlig litt artig å lene seg tilbake i sofaen,
og opservere hvaslags trafikksvin man er i andres øyne :twisted

Jeg sier bare: Ta en kake og se på egen adferd i trafikken,
før det gjøres klart for "henrettelse"

Så er det bare å håpe at de som blir med på PreHøstTuren har vett
på å legge mange, mange billengder mellom mitt og eget kjøretøy
samt unngår å følge sporet etter "Den Røde Fare" :prop:

God helg :[-(
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av DrGreve »

:thumleft

Helg? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar