Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

DrGreve skrev::thumleft

Helg? :)
Yess, Helg :thumleft

Etpar timer nå, så er det bare PreHøstTuren som er tema noen dager :prop:
Med hårnåler :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av mortenolb »

Jeg har igjen litt lyst til å spørre om hvor høy fart folk jevnt over holder i svingene? 70-90 har blitt nevnt, men jeg kan ikke fatte og begripe at det vil føre til noe annet enn å kjøre rett frem og ut. :-)å

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av JRO »

ojda skrev:
DrGreve skrev::thumleft

Helg? :)
Yess, Helg :thumleft

Etpar timer nå, så er det bare PreHøstTuren som er tema noen dager :prop:
Med hårnåler :-)å
God tur ojda, synd jeg ikke fikk vært med i år. :sorry Men jeg prøver igjen neste år. Skal trene på hårnåler fram til Prehøst 16. :-)
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

mortenolb skrev:Jeg har igjen litt lyst til å spørre om hvor høy fart folk jevnt over holder i svingene? 70-90 har blitt nevnt, men jeg kan ikke fatte og begripe at det vil føre til noe annet enn å kjøre rett frem og ut. :-)å
Du også forstår jo at dette avhenger alt av hvilken sving det er, hvor krapp den er, hvor oversiktilig den er osv. Dette kan variere fra sving til sving :thumleft

Når jeg begynte å ta gjennomsnitt hårnåler nedover i alpene var inngangshasstigheten rundt 50... I det du bikker sykkelen vil den naturligvis bremse litt til du får lagt inn gasspådrag og øker farten ut av svingen. På slutten av turen klarte jeg å øke den farten til 70. Men dette var ikke hårnålene ned stelvio pass med mange meter ned på siden uten noe form for rekkverk. Selv om det går fort har jo vi fortsatt hodet med oss på tur :-k

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av DrGreve »

mortenolb skrev:Jeg har igjen litt lyst til å spørre om hvor høy fart folk jevnt over holder i svingene? 70-90 har blitt nevnt, men jeg kan ikke fatte og begripe at det vil føre til noe annet enn å kjøre rett frem og ut. :-)å
Det er et helt håpløst spørsmål å svare på.
Hvor langt man ser etter kurven, kurvatur, dosering, bredde, kalkulere hvor apex bør være, møtende trafikk, våt eller tørt, motlys, fallende nivå innover eller utover... Her er det mye å ta hensyn til.
Derfor liker jeg åpne kurver hvor jeg kan dosere farten gjennom svingen med gass og ikke brems.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:
mortenolb skrev:Jeg har igjen litt lyst til å spørre om hvor høy fart folk jevnt over holder i svingene? 70-90 har blitt nevnt, men jeg kan ikke fatte og begripe at det vil føre til noe annet enn å kjøre rett frem og ut. :-)å
Du også forstår jo at dette avhenger alt av hvilken sving det er, hvor krapp den er, hvor oversiktilig den er osv. Dette kan variere fra sving til sving :thumleft

Når jeg begynte å ta gjennomsnitt hårnåler nedover i alpene var inngangshasstigheten rundt 50... I det du bikker sykkelen vil den naturligvis bremse litt til du får lagt inn gasspådrag og øker farten ut av svingen. På slutten av turen klarte jeg å øke den farten til 70. Men dette var ikke hårnålene ned stelvio pass med mange meter ned på siden uten noe form for rekkverk. Selv om det går fort har jo vi fortsatt hodet med oss på tur :-k

Ser poenget ditt, forsåvidt. Da jeg spurte spørsmålet sist gang hadde jeg vel egentlig trollstigen i tankene. :redface

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av JohnnyTh »

Kjørte noen hårnålsvinger ned til Jøssingfjord i går kveld og for første gang prøvde jeg å følge med på farten. Farten varierte mellom 20 og 40 km/t, alt etter hvor krapp svingen var.
Er nok fremdeles enig med meg selv i at så fantastisk gøy er de ikke å kjøre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev:
mortenolb skrev:Jeg har igjen litt lyst til å spørre om hvor høy fart folk jevnt over holder i svingene? 70-90 har blitt nevnt, men jeg kan ikke fatte og begripe at det vil føre til noe annet enn å kjøre rett frem og ut. :-)å
Det er et helt håpløst spørsmål å svare på.
Hvor langt man ser etter kurven, kurvatur, dosering, bredde, kalkulere hvor apex bør være, møtende trafikk, våt eller tørt, motlys, fallende nivå innover eller utover... Her er det mye å ta hensyn til.
Derfor liker jeg åpne kurver hvor jeg kan dosere farten gjennom svingen med gass og ikke brems.
Fantastisk godt poeng du avslutter med der ... jeg har på en måte slitt med å formulere en kort og tydelig grunn, men der har vi den. :prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

DrGreve skrev: Derfor liker jeg åpne kurver hvor jeg kan dosere farten gjennom svingen med gass og ikke brems.
Nettopp derfor er det så mange som ikke mestrer/liker hårnåler. For de klarer ikke å dosere svingen med gass.... De bremser svingen i stede for å kjøre svingen! :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av DrGreve »

LordShaft skrev:
DrGreve skrev: Derfor liker jeg åpne kurver hvor jeg kan dosere farten gjennom svingen med gass og ikke brems.
Nettopp derfor er det så mange som ikke mestrer/liker hårnåler. For de klarer ikke å dosere svingen med gass.... De bremser svingen i stede for å kjøre svingen! :thumleft
Du må ikke tro at jeg ikke kan kjøre hårnålssvinger, men når svingen ikke er åpen ser du heller ikke avslutningen, og det viktigste av alt, hva du møter i svingen. :)
Med så mye trafikk som det er ned Dalsnibba, ned Opplendskedal, Ørneveien og Trollstigen, så sørger Murphy`s lov for at du garantert møter noe du må bremse for. Da blir det bare irriterende.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

Neida, jeg er ikke i tvil om at du mestrer det like godt som flere her inne. Men jeg tenkte bare sånn generelt.

Ruten jeg kjørte idag bød på relativt mange hårnåler, men det var ikke mye trafikk :thumleft
Note4

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av DrGreve »

Min lokale "Trollstigen", ikke så mange svinger, men krevende asfalt og smalt. Fordelen er at ÅDT er vel sånn 4 biler ;)
Melfjordbotn (640x445).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
DrGreve skrev: Derfor liker jeg åpne kurver hvor jeg kan dosere farten gjennom svingen med gass og ikke brems.
Nettopp derfor er det så mange som ikke mestrer/liker hårnåler. For de klarer ikke å dosere svingen med gass.... De bremser svingen i stede for å kjøre svingen! :thumleft
Bare lurer litt ... uten noe forsøk på å provosere eller noe annet fælt, men setter du noe slags likhetstegn mellom mestrer og liker?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ejs »

:vs
Kort innpå....
Jeg mestrer å klippe plenen, men liker det ikke..... :knegg
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37967
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av AJ »

ejs skrev::vs
Kort innpå....
Jeg mestrer å klippe plenen, men liker det ikke..... :knegg
Hva med hårnålssvinger i det grønne med en sånn... plentraktor...

:prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar