Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs mc

Forum for fulleffekt tung-MC
Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av Voksen »

Men hvorfor har vogntog så lang bremselengde da hvis det er antall hjul som gjelder? De har jo i haugevis med hjul som bremser, og noen av dem er tvillinghjul i tillegg.
Er av den oppfatning at vi bremser kjappere på mc enn bil, og i realiteten så er det jo ett hjul vi bremser på. Bremseeffekten er jo størst akkurat når vi bremser så hardt med frambremsen at bakhjulet ikke har marktrykk.

Det er jo også forskjell på hvordan passasjerer oppfører seg. Noen er lette og ha med og andre som ikke sitter helt i ro kan være verre å ha bakpå.
Min påstand som er at hvis en har maksfart gjennom en sving og passasjeren "reiser" seg, da går det lett galt.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av ATWindsor »

Det er åpenbart ikke bare arealet med gummi som teller, det er en kombinasjon av det og massen.

Når det er sagt blir ting litt mer komplisert i praksis fordi MCer kan vippe opp på framhjulet til en viss grad (stort sett kan man unngå det om man ikke vil, ihvertfall store deler av nedbremsingen), MCer i praksis ofte har bedre dekk, og man bremser med hendene, på tør asfalt er mitt inntrykk at man nok i praksis oppnår kortere bremselengde på MC mot en normal "familie-bil". Det er postet tall her tidligere, men usikker på hvor de kommer fra og hva slags forhold. Det er så mye rare tall postet om MCer, har tidligere sett akselerasjonstall som er helt i alle himmelretninger, som neppe stemmer. Jeg hadde dog neppe stolt på at man har noen vesentlig kortere bremselengde om man ikke måtte, jeg tror nok sportsbiler ihvertfall har kortere bremselengde.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av ATWindsor »

Angående passasjer er min erfaring at de kan gjøre det relativt dritt for deg om det er lav hastighet og krappe svinger.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av DrGreve »

Hvis en passasjer endrer sittestilling ut av radiusen midt i en sving vil man få den samme effekten på den gyroskopiske egenskapen sykler har, som når man bremser.. Sykkelen tenderer til å ville rette seg opp. Motsatt hvis passasjer lener seg innover i radiusen, sykkelen vil falle inn i svingen.
Dette er ikke noe problem hvis fører vet at passasjer endrer kroppsvinkel i forhold til sykkelens vinkel.
Faren er at det er sjelden føreren får noe forvarsel...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av Geiroe »

Det kommer vel litt an på hvilke marginer du kjører på. Norske fartsgrenser, og du har god tid til å korrigere for passasjerens oppførsel, verre hvis du kjører på små marginer, og passasjer ikke vil være med.
Når det gjelder bremselengde forutsetter det jo at bilen nylig har skiftet bakbremser, noe de har sånn ca. hver annen eller tredje EU kontroll, for det har alt å si for bilens bremselengde. MC hadde nok en større fordel på åtti og nittitallet da de fleste biler på veiene hadde tromler bak.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650


Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av Tommas »

Bilde

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av kalleklovn »

Veldig artig tråd. Har selv snakket en del med folk på jobben om akkurat dette. Selv har jeg vært overbevist om at MCen min stopper mye raskere enn golfen min, inntil nå. Nå ble jeg faktisk usikker. Kanskje det bare føles slik? Bilen har jo 4 dekk med god friksjon, men veier 8-9 ganger så mye som mcen. Til tross for video og tall som er forevist er jeg sannelig ikke sikker. :-k
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

laban
Innlegg: 58
Registrert: 03 mai 2015, 21:02
Motorsykkelen din: KTM Adventure 1190

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av laban »

Alt avhenger vel hva man sammenligner, videoen på første side så vinner jo sykkelen.
Her er det BMW HP4 sykkel mot BMW M135 med litt forskjellig resultat

https://youtu.be/skZ7PMR4gpw?t=3m38s" onclick="window.open(this.href);return false;

[video]https://www.youtube.com/watch?v=skZ7PMR4gpw#t=03m38s[/video]

Hopp til 3.38

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av ejs »

:thumleft
Teoretisk skal vel alle kjøretøy stoppe like fort ,dersom bremsene er kraftige nok.
Økt vekt gir større marktrykk, (bedre friksjon)
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av Cutless »

ejs skrev::thumleft
Teoretisk skal vel alle kjøretøy stoppe like fort ,dersom bremsene er kraftige nok.
Økt vekt gir større marktrykk, (bedre friksjon)
:prop:
Hvis man utelukker vippepunkt fra teorien så kanskje :P :p

Grunnen til at jeg promoterer påstanden om at en bil stopper raskere enn en MC er fordi jeg tror veldig mange er av motsatt oppfattelse, og hva er farligst: En motorsyklist som tror motorsykkelen sin stopper raskere enn en bil og tar feil, eller en motorsyklist som tror motorsykkelen sin stopper tregere enn en bil og tar feil?

GhostRider
Innlegg: 25
Registrert: 14 jul 2015, 21:24
Motorsykkelen din: Honda XLR250R 1989

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av GhostRider »

Holdt på å gå på trynet for mange år siden når eg prøvde lettsykkelen til en kompis. Han satt på, og jeg hadde kanskje 20kmt på en parkeringsplass, plutselig kastet hele sykkelen seg mot høyre og så mot venstre igjen og jeg klarte såvidt å få rettet driten opp og stoppet for å se hva i helvete som skjedde. Det var kompisen min som slengte kulårene sine oppå fothvilerene, først ventrebeinet og så høyre.

Så ja, i lav fart kan passasjeren påvirke mye, spesielt hvis han er større og tyngre enn deg, som i mitt tilfelle. Har hørt det samme fra andre som fikk dette i kjøreopplæringen. Kjørelæreren i det ene tilfellet var ei liten og lett dame, hun klarte ikke å gjøre stort enda så mye hun lente seg feil i svinger osv, men sensoren på oppkjøringen var en stor og kraftig kar og da var det visst oppmot vanskelig å få sykkelen på rett kurs igjen.
Nå er nok ikke dette fasiten, bare min formening.

Svar