Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger

Legg inn av Erik.H.M »

Hei. Har en luftavkjølt 4-takt som soter veldig. Den går også relativt fort igjennom plugger(de blir ødelagte. Pga. Sot?). Hva er da galt? Er det blandingsskruen som må stilles på, eller kan det være noe annet?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger

Legg inn av Erik.H.M »

Ingen som har noen forslag?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger

Legg inn av AJ »

Erik.H.M skrev:Ingen som har noen forslag?
Er ikke spesielt motorkyndig, men om man skal gjøre en pluggdiagnose, så er det mest nærliggende å tro at bensinblandingen er altfor feit. Dvs. at AFR (air-fuel ratio) forholdet er helt ute av kurs, for å si det sånn.

Dette er en sykkel med forgassere, vil jeg tro?
I tilfeller som denne ville jeg sjekket dysene i forgasserene.
Kan ikke skjønne annet enn at det må være en kritisk feil på disse.

Men jeg er altså langt fra noen ekspert.
Det er garantert andre her inne som helt sikkert kan gjlre en bedre analyse enn den jeg har gjort... :redface
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger

Legg inn av Fidel »

Hvilken farge er det på pluggen når du tar den ut? Er den svart, brun, grå, hvit?
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger

Legg inn av Erik.H.M »

Pluggen er Veldig svart
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger

Legg inn av AJ »

Erik.H.M skrev:Pluggen er Veldig svart
Hvordan er det med motoroljenivået på sykkelen?
Kan nesten virke som at det er en lekkasje (slitte stempelringer?) som gjør at det kommer motorolje inn i forbrenningskammeret... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger

Legg inn av Erik.H.M »

Olja er fin, og den har nye stempelringer.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger

Legg inn av Jompa »

Det kan komme olje inn i forbrenningskammeret (oversida av stempet) gjennom veivhusventilasjonen.
Den består av en slange fra toppen av gearkassa inn på luftfilterboksen.
Om det er olje i luftfilterboksen kommer den fra denne slangen.
Årsaken er for høyt overtrykk i veivhus og gearboks, og det kommer av gjennomblåsing forbi stempelringene.
Dette kan skje både med gamle og nye ringer.
Gamle, for at de er slitt eller ødelagte.
Nye, for at de ikke er innkjørt enda, de har ikke "slitt seg til" enda.

Feit svart sot på pluggen tyder på olje, tørr sot kommet av feit bensin/luftblanding.
Du kan også få soting med feil varmeverdi på pluggen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger

Legg inn av Kjellrf »

Dengang jeg kjørte CB100, skrudde vi opp til høy tomgang, deretter justerte vi bandingsskruen ut til den gikk høyest mulig på tomgang, og deretter akkurat der turtallet begynte å gå ned igjen. Men er ikke sikkrt din skal justeres på samme måte, men du kan jo prøve. Kan også høres ut som choken ligger på, eller har tett/strupa luftfilter. Kaldere plugg er også en løsning, og unngå resistor-plugg.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger

Legg inn av Jompa »

Går ut fra at CBen hadde stempelforgasser ?
Samme metode kan brukes på to-taktere med samme type forgasser.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar