Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av vim »

Jeg ser at en del Finn-annonser fraber seg "testpiloter" og skriver noe á la: "prøvekjøring kun ved signert kontrakt...".
Er det faktisk sånn at MC kjøpere generelt legger ut over hundre laken for noe man ikke har fått prøvekjøre? Jeg ser jo utfordringen til selgere som får masse drømmere på døra, men det kunne ikke falt meg inn å kjøpe et kjøretøy uten å teste først (med- eller uten eier som passasjer).

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av JanK »

vim skrev:Jeg ser at en del Finn-annonser fraber seg "testpiloter" og skriver noe á la: "prøvekjøring kun ved signert kontrakt...".
Er det faktisk sånn at MC kjøpere generelt legger ut over hundre laken for noe man ikke har fått prøvekjøre? Jeg ser jo utfordringen til selgere som får masse drømmere på døra, men det kunne ikke falt meg inn å kjøpe et kjøretøy uten å teste først (med- eller uten eier som passasjer).
Jeg har solgt sykler til nordmenn i flere år uten prøvekjøring, så noen er det..
Regner med at det luker ut mange useriøse, og at selger kanskje ser ann om kjøper er "verdig" da han er på plass.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av RuneMC »

Er vel mest pga faren for skade - ingen som ønsker seg bonustap på forsikringen og et tonn med papirarbeide hvis noe skulle skje, så da er det greiere å overføre eierskap først og så heller ha en grei klausul om å heve kjøpet om det oppdages feil på MC'n. Er det en skikkelig R-sykkel skal man ikke se bort ifra at det er endel useriøse heller...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Bikes4life »

Alle mine sykler er solgt uten at kjøper har fått testkjørt. Informert om det i annonse. Selvsagt garanterer jeg at sykkel er i tipp topp stand. Har ikke vært noe stort problem det. Risikoen er for stor ved å la hvem som helst kjøre av gårde med smykket. De artigste er de som bare har lyst til å prøve sykkelen, men som ikke har intensjoner om å kjøpe.
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Fidel »

Dersom kjøper finner en feil ved sykkelen etter kontraktsinngåelse og vil kreve reduksjon i pris, eller - enda verre - heve kjøpet, står du som selger langt svakere dersom vedkommende ikke har fått prøvet sykkelen før kjøpet. Derfor lager jeg som regel en egen prøvekjøringskontrakt hvor prøvekjøreren ved sin signatur forplikter seg til å kjøpe sykkelen til prisforlangende dersom uhellet er ute under prøvekjøringen. I tillegg tar jeg foto av førerkort og ber om en slags bekreftelse på at finansering er i orden (kontoutstkrift som viser at vedkommende har beløpet, evnt et finanseringsbevis). Det har i alle fall gjort at jeg slipper "testpiloter" og får seriøse kjøpere på døra. Har fungert bra så langt.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Reodor Felgen »

Risikoen for å tryne eller kræsje i løpet av et kvarter kan da umulig være stor.

Privat har jeg kjøpt varer og tjenester for mye større summer (tomt, ny enebolig, ny bil +++) uten å vise kontoutskrift eller finansieringsbevis. Hvis jeg var i markedet for ny sykkel hadde jeg lett styrt unna annonser med krav om ingen prøvekjøring eller bevis på penger.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Voksen »

Reodor Felgen skrev:Risikoen for å tryne eller kræsje i løpet av et kvarter kan da umulig være stor.
Det er faktisk noen alvorlige ulykker under prøvekjøring av sykler. Kom en liten stund etter at en hadde omkommet i svært høy fart på testtur.
Noen skal jo teste i ordets forstand.
De fleste oppfører seg under testkjøring, men så er det noen som vekker villdyret når de ikke eier redskapen og skal teste. Jeg er veldig forsiktig med å la hvem som helst prøve sykkelen, da med tanke på liv og helse.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Reodor Felgen »

Jeg sier heller ikke at man skal låne ut til hvem som helst men man har gjerne et inntrykk og en magefølelse av å snakke med en person. Så bør man uansett kreve gyldig legitimasjon og førerkort for å forsikre seg om at det ikke er en kjeltring.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23014
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Bjerknez »

Hadde jeg ikke fått prøvekjørt en brukt sykkel før evt. kjøp så hadde det ikke blitt noe kjøp. Joda, å gi fra seg noen av verdi for at eier skal forsikre seg om at du faktisk kommer tilbake ser jeg på som selvfølge, men hadde noen nektet meg prøvekjøring så hadde jeg snudd i døra. Eier kan love meg så mye han bare vil, men eier kan også være en kjeltring i denne sammenhengen.

Er dte forresten noe som heter "øvekjøringsforsikring"? eller noe i den duren, som sikrer eier bonustap og utlegg av egenandel? Altså en slags midlertidig forsikring som varer kun en gitt tid og som øvekjører selv må tegne?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Snikendeugle »

Som flere sikkert vet så prøver jeg å selge sykkelen min. Jeg har skrevet i annonsen at jeg kun tillater prøvekjøring om jeg kan holde på bankkort + verifisere info ID mot førerkort.

Hadde en fyr som var innom og tittet på den den ene dagen. Han kom på en Duke 390, så vi lånte like så greit syklene til hverandre og tok en halvtimes tur så han fikk litt sjangse til å prøve den skikkelig.
Da ga jeg også beskjed om at det er bare å dra sykkelen ut til grensene sine. Da burde den selge seg selv :) Det er ikke vits i å prøvekjøre sykkel om man ikke kan leke litt med sykkelen og føle den igjennom hele registeret (syns jeg).


Jeg kjøpte forøvrig sykkelen ny uten å ha prøvekjørt den selv, men visste sånn ca. hva jeg gikk til.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av ole m. »

Bjerknez skrev:Hadde jeg ikke fått prøvekjørt en brukt sykkel før evt. kjøp så hadde det ikke blitt noe kjøp. Joda, å gi fra seg noen av verdi for at eier skal forsikre seg om at du faktisk kommer tilbake ser jeg på som selvfølge, men hadde noen nektet meg prøvekjøring så hadde jeg snudd i døra. Eier kan love meg så mye han bare vil, men eier kan også være en kjeltring i denne sammenhengen.
Enig, kjøp av brukt motorsykkel uten prøvekjøring er ikke aktuelt for min del. Setter man strenge og tildels urimelige krav ved salg, så blir det færre interesserte. Noe som igjen som regel betyr lavere pris.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av biker7 »

Har hatt en del sykler opp igjennom årene, og har fått prøvekjørt dem før kjøp. Syne dette er en grei måte å "føle" om kjøpet er rett. Har også latt folk prøvekjøre de jeg selv har solgt. Men min nåværende ZX12R prøvekjørte jeg ikke før kjøp. Litt tilfeldig, da kontraktinngåelse/betaling ble inngått med Mc-partner i februar. Men dette var da av et seriøst firma, og følte at jeg bortimot visste hva jeg gikk til, som tidligere eier av zx9r. (forruten litt tyngre og MER power da). Så var jo litt spennende da jeg hentet den i april, og den skuffet ikke. :knegg Men må si jeg er meget usikker nå da jeg etterhvert kanskje skal selge "stor-ninjan". Dette er ikke akkurat en sykkel jeg vil la hvem som helst sette seg på og teste ut hva den er god for. Var selv meget overrasket over hvor mye værre den går enn feks. zx9r. Klart man kan se ann evt. kjøpere litt, men kommer det en forholdsvis fersk mc-fører på en "moped"(alt mindre enn 1000ccm,mindre enn 140hk :lol ;-)) og vil teste, så tror jeg at jeg sliter litt.. Må jo også evt. gjøre om på forsikringen på prøvekjøringsdager, da jeg står som eneste fører. Hva ville dere evt. gjort ? :-k :-)
Sist redigert av biker7 den 15 sep 2015, 16:45, redigert 1 gang totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23014
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Bjerknez »

Hvis det kommer en tydelig fersk mc fører og vil prøvekjøre sykkelen min så er jeg nok tilbakeholden, men jeg krever at han evt skriver under på et skjema som sier at han er ansvarlig for betaling av en egenandel på 10.000,- ved en ulykke. Siden jeg også faktisk har et ansvar så er det jeg som må ta tapet over dette beløpet, men samtidig så vil nok han som prøvekjører holde seg litt i skinnet siden det jo er snakk om noen tusen.

Om det er juridisk holdbart vet jeg ikke... ?

Uansett, så foretrekker jeg innbytte hos forhandler... :redface

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av kjellv »

biker7 skrev: ... da jeg står som eneste fører. Hva ville dere evt. gjort ? :-k :-)
Jeg tok opp dette punktet i forsikringsvilkårene med IF i forbindelse med sykkelbytte i sommer.
Da ble jeg forklart at dette ikke blir håndtert like kategorisk som det er skrevet. Dette står i vilkårene for å luke bort tilfeller som at far eller mor eier og forsikrer sykkelen, mens en ung sønn er bruker. Slike tilfeller skal oppgis ved tegning av forsikring, og det blir da solgt en annen forsikring.
Han forsikret meg at jeg sto ikke forsikringsløs om jeg lånte bort sykkelen en enkelt gang nå og da, eller byttelånte sykkel med en kamerat når vi var på tur i lag.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av biker7 »

kjellv skrev:
biker7 skrev: ... da jeg står som eneste fører. Hva ville dere evt. gjort ? :-k :-)
Jeg tok opp dette punktet i forsikringsvilkårene med IF i forbindelse med sykkelbytte i sommer.
Da ble jeg forklart at dette ikke blir håndtert like kategorisk som det er skrevet. Dette står i vilkårene for å luke bort tilfeller som at far eller mor eier og forsikrer sykkelen, mens en ung sønn er bruker. Slike tilfeller skal oppgis ved tegning av forsikring, og det blir da solgt en annen forsikring.
Han forsikret meg at jeg sto ikke forsikringsløs om jeg lånte bort sykkelen en enkelt gang nå og da, eller byttelånte sykkel med en kamerat når vi var på tur i lag.
Jeg nevnte prøvekjøring ved salg etc. da jeg tegnet forsikringen hos IF i 2013. Så lenge jeg sto som eneste fører, anbefalte de meg å ringe dem få forhånd rett før utlån, og oppgi hvilke dager. Da kunne dem gjøre om forsikringen for bare disse dagene, og prisen ville bare øke tilsvarende prisøkning utregnet pr. dag.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Svar