Da har 1290'en tilbakelagt 19500 km.
Kun et fåtall tusen km ble kjørt før jeg monterte Tutoros automatisk kjedesmører. Kjedet på sykkelen virker å være i "god form" fortsatt.
En klar indikasjon på at kjede og kjedeglider er slitt er gliderens U-formede utsparing, eller "inspeksjonsluke, om man vil.
Når kjedenaglen ikke lenger vises i halvmåneutsparingen er glideren klar til å bli byttet ut. Sannsynligvis også kjedet.
Slik det ser ut på 1290'en etter snaue 20K:
Ikke mye slitasje å spore siden halve av naglehodet fortsatt synes i "inspeksjonsluka". Jeg må si jeg ser knapt noen forskjell fra sykkelen var ny.
Dette tyder på svært lite slitasje og kjedestrekk. Dagens moderne kjeder er for øvrig 'ferdigstrukket.
Jeg har justert kjedeslakken kun én gang i løpet av 19500 km og kjedet holder seg fint innafor spesifikasjonene på 4 - 4,5 cm.
Den automatiske kjedesmøreren sørger for påføring av olje utvendig på kjedet mens det er i drift. Slik ser kjedet ut etter endt kjøretur, kort eller lang:
Legg merke til kjedeleddet i den rød sirkelen:
et stryk med en fingertupp viser at det er et tynt oljefilm på rulla.
Jeg er ikke særlig i tvil om at dette må være den beste smøreløsningen for drivkjeder
og drev til MC og at det vil forlenge levetiden betydelig.
Skal bli interessant å se om hvor lenge originalkjedet holder med Tutoro smøringen.
Kjedet lager heller ingen hørbar støy i kjøreretningen, bare en jevn dempet lyd av et kjede i bevegelse. Det virker som at den påførte olja også er støydempende. Derimot er det litt mekanisk lyd når hjulet rulles kjapt i revers (mens sykkelen står på midtstøtta...
), men slett ikke plagsomt. Naturlig nok, siden sykkelen kun kjører i "revers" når den trilles inn i garasjen...
.
Begge drevene ser heller ikke slitt ut etter snaue 20K.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene
her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering