Tekstil jakke/bukse

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Sted: Lillestrøm

Re: Tekstil jakke/bukse

Legg inn av maglil »

Hvor stor er du?
Har en Bullfighter F16 dress som kun er benyttet ca 2 mnd, men har så hengt i boden i 5 år.
Jeg er 170cm og normalstor.
Du kan få dressen for 400,-
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

Chubby-mc
Innlegg: 45
Registrert: 25 sep 2015, 13:48
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014

Re: Tekstil jakke/bukse

Legg inn av Chubby-mc »

pingvin skrev:
Chubby-mc skrev:Som nybakt mc-fører har jeg foreløpig bare skinnutstyr, noe som blir for kaldt på denne årstiden.

Jeg tenkte å snuse litt rundt etter gode høsttilbud på jakke og bukse av tekstil som kan brukes til langt ut i oktober og fra tidlig vår.. Jeg har lest mye bra om Rukka og Klim, men føler det blir litt villt å bruke "like mye" penger på klær som på sykkelen jeg kjører:p

Finnes det noe tekstilklær som er av bra kvalitet, men som ikke koster skjorta? Er det noen som vet om butikker i Oslo-området som har noen knalltilbud for tiden?
Nå kaster jeg skikkelig stein i glasshus her da har (svindyre) goretex dresser fra både Klim og Stadler. Og par andre tekstildresser når tenker meg om :redface

MEN min påstand er at skinndress er varmere enn tekstildress, i hvert fall hvis tekstil uten varmefor. Ta ull under skinndressen, innershell fra EDZ over ulltrøya (bygger ingenting) og tekstil MC-jakke uten beskyttelse og vamefor, alternativt allværsjakke, på toppen og du er good to go ned mot frysepunktet.

Har du i tillegg hel regndress, dra den på utsiden av alt, da har du ekstra isolerende lag og vindbeskyttelse, gjør kjempeforskjell. Har sikkert like mange km med regndress når tørt men kaldt, som i regn.

Eneste ulempen med skinndress er hvis du blir overrasket av pøsregn og har lagt igjen regndressen. Men skinndressen holder vannet unna en stund så lenge du ikke kjører lenge i høljeregn. Riktignok lett å få vann i støvlene om ikke buksa går over støvlene.

Det kjipeste med skinndress er faktisk når varmt og bygevær, tar på regndress når begynner å regne, slutter å regne blir svett, tar av regndressen, begynner å regne, gambler på at gir seg, blir våt fordi ikke gir seg etc etc etc ;-) DA er goretex kjekt!

Men hvis du vil spare penger, bruk en gammel allværsjakke og bruk noen hundrelapper på regndress...job done :thumleft

PS! Har brukt alt for mye penger på MC-klær og mye av det dyre greier. Men mitt favoritt plagg er overnevnte overshell fra EDZ. Tar null plass når pakket i posen sin så lett å ta med i lomma/under sete, bygger ingenting så plass under selv den trangeste skinndress, puster brukbart og varmer mer enn en skulle tro var mulig. Tynn men har fremdeles første jakka kjøpte for snart 10 år siden og vasket 100 ganger så tåler mye juling. Jeg kjøpte direkte fra EDZ men ser de har det også HER.

EDIT: Mens i siget (sorry hvis litt off topic), elektrisk varmevest funker utrolig, brukt ned mot -15gr (da begynner dugg/is på visir/briller å bli problem) og holder ikke bare overkroppen varm men gjør at kroppen sender varmt blod ut i bein og armer så blir mye varmere på hender/føtter. Ikke så dyrt lenger og med ekstra batteri holder det noen timer (evt koble til MC batteri). Varmeholker hjelper også fælt. Og mest mulig vindbeskyttelse, høyere kåpeglass, handguards... Og tjukk buff i halsen og varm balaclava. Og AVIS, blir du kald når ute å kjører, stapp en avis under jakka foran bryst/mage...hjelper vanvittig.
Takk for mange gode tips! Det jeg egentlig ønsker er vel en goretex-dress el. med avtagbart for, som jeg bare kan dra over jobbantrekket og kjøre i veg med uten å fryse - og uten å måtte kle på meg både 3 og 4 lag:)

Chubby-mc
Innlegg: 45
Registrert: 25 sep 2015, 13:48
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014

Re: Tekstil jakke/bukse

Legg inn av Chubby-mc »

maglil skrev:Hvor stor er du?
Har en Bullfighter F16 dress som kun er benyttet ca 2 mnd, men har så hengt i boden i 5 år.
Jeg er 170cm og normalstor.
Du kan få dressen for 400,-
Det hørtes ut som et godt tilbud. Men jeg er større enn deg. 182 og 100+

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1623
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Tekstil jakke/bukse

Legg inn av pingvin »

Chubby-mc skrev:Takk for mange gode tips! Det jeg egentlig ønsker er vel en goretex-dress el. med avtagbart for, som jeg bare kan dra over jobbantrekket og kjøre i veg med uten å fryse - og uten å måtte kle på meg både 3 og 4 lag:)
Skjønner :D

Hof MC (http://www.hof-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;) har mye til bra priser og sender over hele Norge men selvfølgelig alltid lurt å prøve hvis du bor på Østlandet.

Er vel litt slik jo dyrere jo bedre. Best er Gore-tex, aller best Gore-Tex proshell...men koster. Til ditt bruk er vel laminert membran best ("limt" til ytterstoffet) men uttagbar membran er normalt billigere og får luftigere dress om varmt ute (med membranen ute).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23068
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tekstil jakke/bukse

Legg inn av Bjerknez »

Chubby-mc skrev:Som nybakt mc-fører har jeg foreløpig bare skinnutstyr, noe som blir for kaldt på denne årstiden.

Jeg tenkte å snuse litt rundt etter gode høsttilbud på jakke og bukse av tekstil som kan brukes til langt ut i oktober og fra tidlig vår.. Jeg har lest mye bra om Rukka og Klim, men føler det blir litt villt å bruke "like mye" penger på klær som på sykkelen jeg kjører:p

Finnes det noe tekstilklær som er av bra kvalitet, men som ikke koster skjorta? Er det noen som vet om butikker i Oslo-området som har noen knalltilbud for tiden?
Jeg er litt usikker på hvor enig jeg er i den påstanden egentlig...

Jeg har selv hatt en Klim Lattitude dress som er både vanntett og vindtett, men kaldt blir dte jo uansett. I dag bruker jeg kun skinnjakke/bukse. Jakken er riktignok perforert, men med noe vindtett under samt ull så er man like varm her. Skinn er jo også vindtett i seg selv.

Skinn tåler ikke like godt regn over tid som en skikkelig GoreTex dress gjør, men da kjøper du deg bare en regndress og trer utenpå.

Jeg synes rett og slett at Skinn føles bedre og ha på seg. Jeg føler også det er tryggere.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Tekstil jakke/bukse

Legg inn av Voksen »

Enig med Berknez; ta på regndressen når det blir kaldt.
Har både skinndress fra Dainese og tekstildress fra Bullfighter. Ser jo at jeg er veldig unormal som ikke har noe problem med å bruke Bullfighter. Fryktelig mye følelser med dette tøyet ser det ut som.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Tekstil jakke/bukse

Legg inn av Reodor Felgen »

En kollega av meg er strålende fornøyd med bullfighter. Selv har jeg parkert skinndressen for sesongen og kjører nå med tykt Janus ullundertøy (arbeidstøy serien) under tekstilklær.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2638
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Tekstil jakke/bukse

Legg inn av Olav K »

Blir det kaldt, kan jeg varmt anbefale Gerbing sin 12 volts varmebekledning. Da kan du kjøre med skinndressen din hele året om du vil.
DU kan lese mer om Gerbing sin varmebekledning på Norges kanskje beste MC blogg akkurat :thumleft :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Chubby-mc
Innlegg: 45
Registrert: 25 sep 2015, 13:48
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014

Re: Tekstil jakke/bukse

Legg inn av Chubby-mc »

Takk for mange gode innspill!

Jeg stakk innom mc-Oslo og fikk en god deal på Rukka Mark jakke og Rukka Fokus bukse. Ble 2-3 lapper dyrere enn "vinterpakkene" til BF og andre billigbutikker, men tror det er vel anvendte kroner. Fikk en balaclava til 65 kr på kjøpet også, som gjorde underverker:)

Førsteinntrykket av utstyret etter 13 mils kjøring i dag er superbra! Lett og behagelig å ha på seg, og holdt kulda ute. Eneste plassen jeg var kald var på føttene..spørs om neste investering blir goretex-sko...

Svar