Hvorfor flikke på gamle mc'er, biler, båter, hus mm ?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6985
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Hvorfor flikke på gamle mc'er, biler, båter, hus mm ?

Legg inn av Jompa »

Start heller en ny og forklar meg hvorfor i all verden man skal drive på å flikke på en gammel sykkel når nye sykler har bedre teknologi, går bedre, bedre bremser, bedre på alle måter. Hva er det med gamle sykler?

Denne oppfordringa fikk jeg fra tagesk i en annen tråd for noen dager siden.
Hvorfor jeg ( og andre) driver og skrur eller "flikker " som tagesk skrev, vet jeg ikke helt. Måtte ha litt tid til å tenke over det.
Jeg jobber som mekaniker, har gjort det i over 30 år, så egentlig får jeg vel skrudd mer enn nok i arbeidstida.
Men så er det dette med å få ting til å fungere, altså mine egne ting. Det er artig når man ser resultater, når en ny eller pent brukt gammel del gjør at
sykkeln fungerer litt bedre.
Skal ikke legge skjul på at det er fint med anerkjennelse på det jeg har fått til, også.

Flikke er et negativt ord, bare så du vet det, tagesk.
Å flikke er noe man gjør for å skjule feil, skader, eller en rask nødreparasjon.'
Da er restaurere et mye mere positivt ord, selv om det stiller krav til arbeid som er utført. Når man resataurer noe, er det for å få det mest mulig likt originalen.
Og det skal være fagmessig utført.

For min egen del begynte "restaureringa" av GPz,en som et vinterprosjekt da fruen var borte på skole vinteren 09-10.
Jeg hadde først kjøpt en Kawasaki H2 som jeg aldri ble å starte med, alt for mye arbeid, alt for dyre deler og ikke mye deler tilgjengelig.
Og da en trønder bød 20 000 for H2en, slo jeg til.
Jeg hadde veldig lyst på en 80talls "dinosaur" og syntes GPz 1100 var tøffest av 80-tallerne.
Målsetninga var å få sykkelen i original stand, men det viste seg å bli vanskelig. Både eksosanlegget og bremseskivene er byttet ut med uorginalt.

Ellers har jo både gamle sykler, biler, båter, hus og alt mulig annet en historisk verdi.
DSCF2925.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37950
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor flikke på gamle mc,er, biler, båter, hus mm ?

Legg inn av AJ »

Morsom og ikke minst interessant tråd :drg .
Selv om jeg neppe er i målgruppen siden jeg kjøper nye motorsykler.
I hvert fall så langt siden jeg tok opp MC-interessen i 2006.
Gamle biler, derimot...
Kjøpte en eldre Passat i sommer, som jeg antakelig kommer til å flikke litt på. Har til og med kjøpt et par spraybokser med rett farge og klarlakk. Men drøyer'n til våren, tenker jeg... :roll .

Bilde

Ingen skruing på eldre MC'er her i gården. Men jeg fikser og flikker gjerne på andre ting. Som f.eks. Samsung laptop'en med 17" skjerm som jeg har hatt i flere år. På denne er jeg nå på det andre bytte-tastaturet med et tredje som venter på å bli erstattet med et som begynner å blir rimelig slitt.
Hvorfo? Jo fordi jeg er strålende fornøyd med Samsung'en :prf . Ja, bortsett fra tastaturet, da... Hvor bokstaver og tall slites bort foruroligende fort... :sk?

Fikser også på en del andre ting for å forlenge levetiden på tingene. Har veldig ofte mye for seg, viser det seg.
Men altså ikke motorsykler...

Uansett så skal det bli interessant å følge denne tråden videre... ;-)
Ser helt klart verdien av å ta vare på eldre kjøretøy som en viktig del av vår historie. Intet mindre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Hvorfor flikke på gamle mc,er, biler, båter, hus mm ?

Legg inn av Sprint »

Når man ser resultatet av Jompa "resturering" trenger man ikke forklare hvorfor.Den GPz er bare lekker,og felgene er prikken over ien. :prf
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvorfor flikke på gamle mc'er, biler, båter, hus mm ?

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:Start heller en ny og forklar meg hvorfor i all verden man skal drive på å flikke på en gammel sykkel når nye sykler har bedre teknologi, går bedre, bedre bremser, bedre på alle måter. Hva er det med gamle sykler? ...
DSCF2925.JPG
Dette synes jeg er et meget interessant spørsmål, som jeg har spekulert en del på selv, men
ikke funnet gode svar på. Jeg forstår det ikke.. Gamle sykler er generelt mindre pålitelige, har dårligere ytelse, kjøreegenskaper, i det hele tatt..
Det er som om man gir blaffen i at ting har utviklet seg, når det gamle ligger ens hjerte nærmest.

Jeg vet ikke, men mistenker at mye av fascinasjonen oppstår ubevisst. Uansett så er det de syklene som folk raste rundt på som jeg ikke kunne kjøre selv enda, som virker mest attraktive for min del. Eventuelt de første jeg fikk kloa i (Honda CB 1100 F var for min del
første lovlige tohjuling etter en 3-gir Temp Swing, 50 cc). Det betyr i praksis at Honda CB 750,
Kawasaki Z 900 / 1000, Suzuki GS 1000, GSX 1100 oh Kawasaki H2 750 er blant de syklene
jeg liker best.
Jeg setter også pris på å kunne se motoren og sykkelens "struktur". Den skal ikke være innpakket i plast. ( I parentes bemerket: Er sykler som Honda Deauville laget for for å få
"ikke-motorsyklister" til å kjøpe MC? De ser jo mer ut som et uformelig såpestykke enn en MC. Men antakeligvis veldig "bra" greier). I det hele tatt finner jeg mange av dagens motorsykler stygge eller uinteressante.

Lengter mange egentlig etter ungdommelig kraft, intensitet og håp, når de oppsøker kjøretøyene fra barndom og ungdom, eventuelt de første "kickene" ved å kjøre egen mc?
Jeg vet ikke, men det har jeg lurt på..

En annen parallell: Kjøper jeg eller hører jeg musikk, er det stort sett av artister som presterte
fra omkring 1965 til 1980. Sist gang jeg kjøpte et album på den tiden det kom ut, var muligens noe av "Rage Against the Machine", for snart 25 år siden, antakelig.

Musikk eller MC, jeg registrerer en dominerende lengsel etter det jeg først opplevde fra kanskje 12 års alder og opptil tidlig i 20-årene. Selvfølgelig mener jeg også at det meste laget
etter 1979 er drittmusikk. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvorfor flikke på gamle mc'er, biler, båter, hus mm ?

Legg inn av tagesk »

[img]http://girotoscana.sitoscana.com/upload ... 00x270.jpg[/img]

Jeg er ingeniør, og jeg liker å lage ting. Jo mer kompliserte ting er, jo mer interessert blir jeg. Ting som inneholder EDB-maskiner er de mest kompliserte tingene man kan drive med, så slike ting liker jeg å lage.

Ingenting irriterer meg mer enn å ikke forstå hvordan en ting fungerer, slik at jeg kan reparere den om jeg ønsker. Eller må.

Det beste siatet gjennom alle tider, det kom fra Pirsig i Zen, and the art of motorcycle maintenence. Det går slik (fritt efter hukommelsen!):
"Om motorsykkelen din ikke går, og du skrur på den, og en mutter sitter fast, da er det slik at selv om prisen på den mutteren bare et ti øre så er verdien like høy som hele motorsykkelen tilsammen."
Altså fritt efter hukommelsen!

To ganger har jeg skiftet bakhjulslager på min BMW under åpen himmel svært langt hjemmefra (den gamle, altså). For å greie det må man ha en 7mm hex med seg. Og det haddde jeg naturligvis!

Bildet viser den forkortede nøkkelen jeg laget i Ålesund (som er 3.000 km hjemmefra!) for å kunne skifte "clutch slave cylinder" på min GS uten å ta av baksvingen. Jeg er ganske stolt av det påfunnet som sparte meg for mange, mange arbeidstimer!

Bilde
(På en parkeringsplass i Alcoy i Spania)

Uansett - jeg forteller alt dette fordi det skal gi mening når jeg sier at selv om jeg både liker å skru og synes det er viktig å kunne reparere ting, så jeg er mer glad i å kjøre sykkel enn å skru på den.

Det vil si, jeg velger sykkelen ut i fra hvordan den fyller mitt behov. Derefter skrur jeg på den i den grad det er nødvendig. Jeg er ikke glad i deler som er limt sammen (eftersom de ikke kan skrus fra hverandre), jeg liker ikke BMWs løsninger i "cockpit" på 12GS hvor det er alt for lite plass og mutrene må holdes på plass med tape, jeg liker ikke at tanken har 0 mm toleranse mot festene, og så videre.

Men den går som en drøm og passer meg perfekt. Og ABS-bremsene er fantastiske! Jeg sukker og banner over løsningene, men det er glemt når alt er skrudd sammen igjen.

Men å velge en sykkel, eller en bil, FOR Å FÅ SKRU, er fjernt for meg. Jeg forstår det på en måte, men det gir ikke klangbunn hos meg.

Men, jeg minnes godt at jeg i 1992 eller deromkring, med nytt førerkort og flere titalls kilometer med erfaring, leide en GPz 1100 og suste rundt i Nederland med hjelm som eneste sikring mot egen galskap. Skal se om jeg kan finne et bilde av meg og GPz'en.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Hvorfor flikke på gamle mc'er, biler, båter, hus mm ?

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg foretrekker absolutt eldre motorsykler og biler. Hvorfor.. tja si det. :-k

Har vel noe og si dette med at økonomien ikke strekker til med tanke på kjøp av nyere ting.
Lettere og mekke på selv også syns jeg.

Men jeg har utviklet meg til og like eldre sykler og for så vidt biler de siste 15 årene cirka.

Jeg er er derimot ikke en “Purist” med tanke på og holde ting orginale.
Personlig så liker jeg og blande gammelt design med moderne ting som vil bedre for eks bremse-effekt og vei-egenskaper.
Setter stor pris på strøkne motorsykler i orginal stand og biler likeså.
Men for meg så liker jeg og “forbedre” ting på min egen måte med tanke på sikkerhet, effekt, og dette med personlig preg.

Motorsykkel for meg er en slags uttrykksform. Et lite abstrakt kultobjekt som ikke alle forstår men noen få setter stor pris på.
Slapp av... jeg er ikke noen kunstner som leter etter mening med livet osv.
Poenget er at med bil og mc og en god del andre ting som jeg liker så forstår ikke folk meg eller disse tingene. “I dont get it” som de sier.

Slike folk kan være irriterende men det går greit så lenge de godtar mine “rare” interesser.

Med tanke på design så liker jeg japsesykler fra ca 1960 til 70 tallet best. Men siden jeg ser muligheten i altslags modeller så strekker det seg og inn på 80 og 90 tallet.
Når en vil lage Cafe Racer, Bobber, Chopper, StreetFighter, SuperMotard eller Tracker mc så er en åpen for mye sprø ideer.
Tro meg når jeg sier at hver dag så blir finn.no og autodb.no sjekket for altslags.
Rart egentlig med tanke på at en “bare” kan kjøre en mc om gangen og jeg ikke har allverdens penger.
Men å drømme er gratis og godt for sjel og sinn føler jeg. :prf

Må si at jeg ikke har særlig lyst på helt nye motorsykler. Liker Ducati Monster for eks. Men drømmesykkelen der er en S4RS eller hva den nå heter.
Må være den sprekeste motoren med full karbontrimmings og Øhlins fremme og bak. Andre Ducker må være 851, 888 og en grei 900SS mellom 93 og 97.
Sære greier?? Likte nye Super Tenere’en som kom men for tung og ja for moderne. R1 med den heftige motoren som kom i 2009? Kun motoren der som jeg digger :P :p

Med tanke på en drømmebil så måtte det vært en grei amcar fra 60 tallet eller tidlig 70 tall. Gjerne med diverse forbedringer.
Sort matt lakk er kult syns jeg eller andre matte farger. Ikke store fancy alufelger men heller stål som er breddet med mye gummi på.
Forstår ikke lavprofil på slike biler?? ](*,)

Med tanke på bruksbil så er det jo moro med komfort men jeg liker best en varebil med lite dilldall på.
Lite som kan gå galt og når noe ryker så kan en fikse det selv. Og har en noe rot som ligger så slenger en det baki.
Nesten som et ekstra rom som ikke henger fast i selve huset og en kan kjøre på søpla med det når en vil bytte det ut med annet rot.

Tror nok mye av tullet jeg har av ideer i skallen min blir styrt av økonomisk tankegang men og en del kule ting som smeller inn som ideer rett som det er.

Vi er jo alle forskjellig på mange måter. Noen liker og følge med på det nye til enhver tid mens jeg for eks liker gamle ting.
Alt av gamle ting faktisk. Eller jeg er jo stor tilhenger av moderne helsevesen. Det er jo sunn fornuft.
Men for det meste så er jeg ganske så “ufornuftig”.. ;-)

Men det er bra vi er forskjellige. Denne planeten hadde vært drittkjedlig om vi alle gikk i de samme klærne, brukte identiske fremkomstmidler osv.
Hadde ikke gått lang tid før jeg hadde “klikka” i en tvungen overgang til et slik megakjedlig samfunn. :knegg
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Svar