Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
- Bjerknez
- Innlegg: 23347
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Jeg kjørte for litt siden en Yamaha R6 og selv om denne har rundt 120 HK'er så synes jeg dem er plassert helt på feil sted. Til vanlig kjøring virker den litt undermotorisert. Man må virkelig opp i turtall før det skjer noe. Men helt ærlig ble jeg også litt skuffet der, selv om det på ingen måte gikk dårlig.
JEG tror du vil angre...
JEG tror du vil angre...
Sist redigert av Bjerknez den 05 nov 2015, 09:41, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Innleggene i denne tråden er flyttet fra en annen tråd av undertegnede :)
Begrunnelse: Innleggene i denne tråden er flyttet fra en annen tråd av undertegnede :)
Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke
Trodde det var snakk om R sykler her ved første øyekast.
Det er ingen sykler som heter CBR1000R. Den du refererer til heter CB1000R. CBR1000RR er R versjonen.
Det er ingen sykler som heter CBR1000R. Den du refererer til heter CB1000R. CBR1000RR er R versjonen.
Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke
ingen sykler er sjelløse om du selv liker dem, ikke en gang BMW
forøvrig skjønner jeg ikke at dere synes Honda er kjedelig saker... CBRen er i hvertfall en av de kuleste syklene jeg vet om
forøvrig skjønner jeg ikke at dere synes Honda er kjedelig saker... CBRen er i hvertfall en av de kuleste syklene jeg vet om
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke
Bjerknez skrev:Jeg kjørte for litt siden en Yamaha R6 og selv om denne har rundt 120 HK'er så synes jeg dem er plassert helt på feil sted. Til vanlig kjøring virker den litt undermotorisert. Man må virkelig opp i turtall før det skjer noe. Men helt ærlig ble jeg også litt skuffet der, selv om det på ingen måte gikk dårlig.
JEG tror du vil angre...
R6 er en banesykkel med skilt. De har ikke designet den for veien i det hele tatt. Men ja, 600 er ikke på noen måte skremmende egentlig. 1000 derimot, spesielt da R sykler med 180-190hk, da kjenner man det.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6981
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke
Blir litt spennende å se om R6 er tilbake i programmet til 2016. Har ikke blitt solgt i Norge siden 2014, men er nå lagt inn igjen på hjemmesiden til Yamaha. Jeg har tolket det slik at den er med igjen, men er fortsatt litt spent.
http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... zf-r6.aspx
http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... zf-r6.aspx
Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke
Tatt fra Yamaha siden:
Det kan faktisk være en interessant diskusjon. R sykler er faktisk mer tungstyrte enn oppreste sykler, nettopp fordi R sykler ikke egentlig har et "styre" men clipons rett på dempere.
Men er vel en grunn til at man ser R sykler på bane og ikke touringsykler.
Dette er vel Bjerknes litt uenig i.Alle detaljer på R6 er rettet mot optimale svingegenskaper, og å få fører og maskin til å operere mest mulig som en enhet. Chassiset gjør styringen sylskarp og ultraresponsiv, og justerbare forgafler gir den optimale racingytelsen.
Det kan faktisk være en interessant diskusjon. R sykler er faktisk mer tungstyrte enn oppreste sykler, nettopp fordi R sykler ikke egentlig har et "styre" men clipons rett på dempere.
Men er vel en grunn til at man ser R sykler på bane og ikke touringsykler.
- Bjerknez
- Innlegg: 23347
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke
Artig diskusjon...thewiz skrev:Tatt fra Yamaha siden:
Dette er vel Bjerknes litt uenig i.Alle detaljer på R6 er rettet mot optimale svingegenskaper, og å få fører og maskin til å operere mest mulig som en enhet. Chassiset gjør styringen sylskarp og ultraresponsiv, og justerbare forgafler gir den optimale racingytelsen.
Det kan faktisk være en interessant diskusjon. R sykler er faktisk mer tungstyrte enn oppreste sykler, nettopp fordi R sykler ikke egentlig har et "styre" men clipons rett på dempere.
Men er vel en grunn til at man ser R sykler på bane og ikke touringsykler.
Jeg har aldri kjørt racing så skal ikke uttale meg om det og hvordan en R-sykkel fungerer på bane. Det må også tas i betrakning at R6'en jeg kjørte nettopp var thewiz sin og den var jo ikke helt ny heller.
I store/høyere hastigheter så har nok den lille kåpen en fordel hvis man kroker seg sammen og klarer kunstykket å gjemme huet sitt bak denne. R6'en til thewiz var vertfall langt mer tungstyrt og virket mer "upresis" enn min S1000R. Følte jeg måtte jobbe langt mer for å få R6'en med meg i svingene. Kan være at det bare var uvant, men thewiz sa jo selv at min var mer lettstyrt også...
Så langt så har jeg vertfall ikke akkurat blitt bitt av R-sykkel basillen, selv om sitteposisjonen overrasket meg veldig. Trodde nesten ikke at jeg klarte og kjøre den i hele tatt, men jeg satt faktisk helt greit.
Er det bare meg som føler at en R6 (eller evt. en annen R-sykkel) er tungstyrt i forhold til sine mer oppreiste venner?
Edit:
Kanskje vi burde starte en egen tråd for dette og ikke ødelegge Kalleklovn sin...
Men sitter på iPaden nå så gidder ikke å knote med det. Skal flytte evt. Poster over i ny tråd i morgen hvis det blir noe liv og røre her
Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke
En sykkel med ordentlig styre er helt klart mer svingvillig i normale hastigheter, hvordan det er når man bikker sykkelen ned i sving i 140km/t vet jeg ikke noe om dessverre. På R sykkel føles dette veldig kontrollert og trygt. Kanskje det er nettopp dette som gjør at R sykler egner seg godt til banekjøring. Det er snakk om høye hastigheter, og at sykkelen er "tung" på styret kan være en fordel når hastigheten er høy.
Av egen erfaring har jeg ikke følt at R6-en har vært slitsomt å kjøre aktivt med, selv om den virker tyngre i svinger enn oppreiste sykler.
Ønsker å legge til at dekkene på R6-en var gamle og utslitte, på nye sportsdekk med veldig buet profil føles den annerledes. Man tipper lett inn i sving når man ikke har gamle dekk med flatpunkt.
Jeg tror kanskje derfor sykkelen føltes tung når du kjørte den Bjerknes. Husker når jeg kjørte sportstouringen min med nye dekk, som også har clipons, ikke styre føltes denne veldig svingvillig, denne hadde gode dekk i forhold til R6-en.
Av egen erfaring har jeg ikke følt at R6-en har vært slitsomt å kjøre aktivt med, selv om den virker tyngre i svinger enn oppreiste sykler.
Ønsker å legge til at dekkene på R6-en var gamle og utslitte, på nye sportsdekk med veldig buet profil føles den annerledes. Man tipper lett inn i sving når man ikke har gamle dekk med flatpunkt.
Jeg tror kanskje derfor sykkelen føltes tung når du kjørte den Bjerknes. Husker når jeg kjørte sportstouringen min med nye dekk, som også har clipons, ikke styre føltes denne veldig svingvillig, denne hadde gode dekk i forhold til R6-en.
- Bjerknez
- Innlegg: 23347
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke
Jeg ser hvor du vil hen, og er delvis enig med deg, men jeg tror ikke dekkene har SÅ mye å si med tanke på hvordan jeg opplevde sykkelen din.thewiz skrev: Jeg tror kanskje derfor sykkelen føltes tung når du kjørte den Bjerknes. Husker når jeg kjørte sportstouringen min med nye dekk, som også har clipons, ikke styre føltes denne veldig svingvillig, denne hadde gode dekk i forhold til R6-en.
Det er som sagt helt sikkert en vanesak, men jeg opplevde den generelt som tung å svinge med. Føtes bare veldig rart å svine med en sykkel hvor styret henger rett på gaffelen.
Jeg har jo byttet noen dekk på mine sykler og gått fra flatkjørt til klin nye og forskjellen er ikke så stor som jeg erfarte av denne prøvekjøringen.
Men som du sier, i høyere hastigheter virker den kanskje "tryggere"?
- 929rr
- Innlegg: 321
- Registrert: 18 aug 2014, 21:05
- Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09
Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke
Liten komentar fra sidelinja:
Sykler med clipons montert lavt- en må litt ned på ved/sidenav tanken får og få skyvet vinkelrett mellom albu og styre, blir altså litt føelse av tungstyrt når en sitter rett opp og ned, når en kjører litt mer aktivt flikkes de lett fram og tilbake.
Pga rr syklenes geometri er de mer lettstyrte en toringsykler, Gaffelvinkel, forsprang. Det at touringsykler virker mer lettstyrte er en liten ilusjon, de funker bedre vis en sitter rett opp og ned, rr syklene må en jobbe litt mer med kropsposisjon.
Sykler med clipons montert lavt- en må litt ned på ved/sidenav tanken får og få skyvet vinkelrett mellom albu og styre, blir altså litt føelse av tungstyrt når en sitter rett opp og ned, når en kjører litt mer aktivt flikkes de lett fram og tilbake.
Pga rr syklenes geometri er de mer lettstyrte en toringsykler, Gaffelvinkel, forsprang. Det at touringsykler virker mer lettstyrte er en liten ilusjon, de funker bedre vis en sitter rett opp og ned, rr syklene må en jobbe litt mer med kropsposisjon.
Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke
Jeg kjørte for en stund siden en s1000rr og det er ingen tvil om at i vanlige hastigheter er den vesentlig mer tungstyrt enn min sykkel, men er helt sikker på at thewiz har rett i sine påstander. Det er stor forskjell på å race rundt en bane i 200+ og det vi mener med aktiv kjøring:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- 929rr
- Innlegg: 321
- Registrert: 18 aug 2014, 21:05
- Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09
Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke
Neida Zandnez, du bare tror det Din s1000r har samme geometri som s1000rr i fronten 23.9 grader. Mange rr sykler har litt mer agresiv front en s1000rr.
Det at du syns den er mer lettsvingt kommer i all hovedsak at når en ikke kjører veldig aktivt får du et mer direkte push på styre, og at styre antaglivis er litt bredere også, ( Mer utveksling)
Sitter en slik det er ment en skal sitte på rr-sykler, er det ingen ting i oppsettet som skulle tilsi at de er mer tungstyrt en touringsykler med slappere geometri.
Det at du syns den er mer lettsvingt kommer i all hovedsak at når en ikke kjører veldig aktivt får du et mer direkte push på styre, og at styre antaglivis er litt bredere også, ( Mer utveksling)
Sitter en slik det er ment en skal sitte på rr-sykler, er det ingen ting i oppsettet som skulle tilsi at de er mer tungstyrt en touringsykler med slappere geometri.
Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke
Man kjørte nå superbike før i verden med skikkelig styre uten at det gikk åt skogen, så tror ikke de bytta til clipons for å gjøre sykkelen mer tungstyrt men heller det at det blir lettere å krøke seg sammen, ergo får man føttene opp, større nedleggsvinkel og bedre aerodynamikk. Jo lavere clipons desto lavere må albuene plasseres for å få en noenlunde grei input så da oppleves nok en sykkel med styre noe lettere å flikke fra side til side.
Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke
Ja, for meg virker det slik. Nå har jeg ikke kjørt oppreist sykkel på bane, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan dette oppleves. Men etter å snakket med flere på Rudskogen som kjører f.eks Street Triple sier de at sykkelen er ustabil i høye hastigheter og den "lette" styringen er faktiskt negativt på bane.Bjerknez skrev: Men som du sier, i høyere hastigheter virker den kanskje "tryggere"?
Det er en grunn til at MotoGP består av hardcore R sykler, og jeg tenker at grunnen er pga stabilitet i høye hastigheter, perfekt chassie for sving og minimalt med vindmotsand grunnet sittestilling.
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Å kjøre en sykkel der en ikke må "jobbe" litt i svinger er for meg gørr kjedelig.