Crossutstyr godkjent for forsikringselskapene?
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 02 jan 2016, 19:45
- Motorsykkelen din: Ingen Akkurat Nå (Leter etter The One)
Crossutstyr godkjent for forsikringselskapene?
Hei, jeg bare lurer på om jeg har på cross-utstyr om det dekker sikkerhetskravene for forsikringen, forsikringen krever "fult kjøreutstyr som er godkjent." Kan jeg hive på meg det samme som jeg bruker på crossbanen?
Sist redigert av Bjerknez den 02 jan 2016, 22:24, redigert 2 ganger totalt.
Begrunnelse: Tråden er flyttet til "Utstyrsveggen..." der den hører hjemme :)
Begrunnelse: Tråden er flyttet til "Utstyrsveggen..." der den hører hjemme :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Crossutstyr godkjent for forsikringselskapene?
Hei og velkommen som registrert forumbruker her på MCsiden, TankyG
Kan kanskje være like greit, først som sist, å ta en telefon, evt. sende mail til aktuelt forsikringsselskap og spørre om dette?
Og håpe at man treffer på en som har peiling på MC. Er ikke alltid slik i alle selskaper, dessverre...
Kan kanskje være like greit, først som sist, å ta en telefon, evt. sende mail til aktuelt forsikringsselskap og spørre om dette?
Og håpe at man treffer på en som har peiling på MC. Er ikke alltid slik i alle selskaper, dessverre...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 02 jan 2016, 19:45
- Motorsykkelen din: Ingen Akkurat Nå (Leter etter The One)
Re: Crossutstyr godkjent for forsikringselskapene?
Tusen takk for en varm velkommen, ringte til forsikringselskapet, men det er vel ofte sånn at man bare møter de som har peiling på mc ETTER man har vært i ulykke.
At den tynne nylondrakta tar bort "roadrash" er vel litt optimistisk, men jaja, det er også mulig å gå med på noenlunde fine sommerdager :)
At den tynne nylondrakta tar bort "roadrash" er vel litt optimistisk, men jaja, det er også mulig å gå med på noenlunde fine sommerdager :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Crossutstyr godkjent for forsikringselskapene?
Hvor godt standardisert disse godkjenningene på cross- og MC-utstyr er, kan man kanskje stille spørsmål ved?
Hvem godkjenner og hva godkjennes
Så vidt jeg vet har ikke forsikringsselskapene noe eget godkjenningsorgan, men baserer seg på hva produsentene opplyser.
Mulig jeg tar feil her? Andre som vet mer?
Hvem godkjenner og hva godkjennes
Så vidt jeg vet har ikke forsikringsselskapene noe eget godkjenningsorgan, men baserer seg på hva produsentene opplyser.
Mulig jeg tar feil her? Andre som vet mer?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Blaamand
- Innlegg: 221
- Registrert: 30 mai 2015, 12:16
- Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
- Bosted: Oslo
Re: Crossutstyr godkjent for forsikringselskapene?
Jeg hadde på både crosstøvler og brynje da jeg var i et ørlite uhell i sommer. Forsikringselskapet stilte ingen spørsmål angående dette og ville egentlig bare vite hvor mye de skulle sette over på konto.
Jeg vil dog IKKE anbefale mx-hansker til veibruk. Er nok ikke noe særlig å kun ha mx-trøye/bukse utenpå brynje, kne-/albuebeskyttere heller hvis uhellet først er ute.
Jeg vil dog IKKE anbefale mx-hansker til veibruk. Er nok ikke noe særlig å kun ha mx-trøye/bukse utenpå brynje, kne-/albuebeskyttere heller hvis uhellet først er ute.
BRAAAAAP!
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 02 jan 2016, 19:45
- Motorsykkelen din: Ingen Akkurat Nå (Leter etter The One)
Re: Crossutstyr godkjent for forsikringselskapene?
Blaamand skrev:Jeg hadde på både crosstøvler og brynje da jeg var i et ørlite uhell i sommer. Forsikringselskapet stilte ingen spørsmål angående dette og ville egentlig bare vite hvor mye de skulle sette over på konto.
Jeg vil dog IKKE anbefale mx-hansker til veibruk. Er nok ikke noe særlig å kun ha mx-trøye/bukse utenpå brynje, kne-/albuebeskyttere heller hvis uhellet først er ute.
Har du forsikring med krav om fult verneutstyr?
- Blaamand
- Innlegg: 221
- Registrert: 30 mai 2015, 12:16
- Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
- Bosted: Oslo
Re: Crossutstyr godkjent for forsikringselskapene?
Det har jegTankyG skrev:Blaamand skrev:Jeg hadde på både crosstøvler og brynje da jeg var i et ørlite uhell i sommer. Forsikringselskapet stilte ingen spørsmål angående dette og ville egentlig bare vite hvor mye de skulle sette over på konto.
Jeg vil dog IKKE anbefale mx-hansker til veibruk. Er nok ikke noe særlig å kun ha mx-trøye/bukse utenpå brynje, kne-/albuebeskyttere heller hvis uhellet først er ute.
Har du forsikring med krav om fult verneutstyr?
BRAAAAAP!
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Crossutstyr godkjent for forsikringselskapene?
For meg ble hele spørsmålstillingen helt bakvendt. Fokus på sikkerhetsutstyr bør være hva som er tryggest for meg til det jeg skal bruke det til. Du kjører ikke cross med kjøreklærne vi bruker på vei, da trenger du noe lettere som gir bedre bevegelsesfrihet. Hvorfor da tro at crossklær er gode nok på vei? Hva forsikringsselskapet mener om det ville vært meg rivende likegyldig. For meg hadde det ikke vært godt nok!
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Crossutstyr godkjent for forsikringselskapene?
Må si meg enig med Kjellv.
Var selv ute for ulykke i August, og selv om det var 20 grader og varmt hadde eg på meg fullt kjøreutstyr inkludert ryggskinne. Gjett om eg er glad for det, ble truffet en bil som holdt 50 kmt i timen. Eg holdt lav fart pga ujevn veg, da han brøyt vikeplikten. Ble delvis hevet over bil for så flere meter på skinka, og da var eg glad for den var ekstra polstrete på skinka, hvis ikke hadde det ikke endt med kun blåmerker. Selv om det ikke er din feil betyr det ikke att du ikke blir skadet når du er ute for noe på sykkel.
Var selv ute for ulykke i August, og selv om det var 20 grader og varmt hadde eg på meg fullt kjøreutstyr inkludert ryggskinne. Gjett om eg er glad for det, ble truffet en bil som holdt 50 kmt i timen. Eg holdt lav fart pga ujevn veg, da han brøyt vikeplikten. Ble delvis hevet over bil for så flere meter på skinka, og da var eg glad for den var ekstra polstrete på skinka, hvis ikke hadde det ikke endt med kun blåmerker. Selv om det ikke er din feil betyr det ikke att du ikke blir skadet når du er ute for noe på sykkel.