R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Moby »

simpson skrev:
Moby skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg vil tro at en dyktig fører har riktig turtall inn i svingen uansett hvilken sykkeltype han har, hvis ønsket er å være raskest mulig.
R-sykler med standard drev er langt under turtalls området der alle hestene er i en hårnålsving, selv i første gir.
Det stemmer ikke helt.
Kommer helt ann på hvilken R sykkel.

hehe, jeg hadde r-sykler med rekke 4 i tankene, ducati med L motor skal jeg være enig i at topp dreiemonent og toppen hk ikke er så langt unna i turtall. :vs
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Moby skrev:
simpson skrev:
Moby skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg vil tro at en dyktig fører har riktig turtall inn i svingen uansett hvilken sykkeltype han har, hvis ønsket er å være raskest mulig.
R-sykler med standard drev er langt under turtalls området der alle hestene er i en hårnålsving, selv i første gir.
Det stemmer ikke helt.
Kommer helt ann på hvilken R sykkel.

hehe, jeg hadde r-sykler med rekke 4 i tankene, ducati med L motor skal jeg være enig i at topp dreiemonent og toppen hk ikke er så langt unna i turtall. :vs
Misforstå litt med vilje, men som du sier, det er stor forskjell på V-twin og R4 :prf

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av JohnnyTh »

Denne tråden handler egentlig ikke om hårnålsvinger. Med mindre det er vanlig å kjøre 110km/t i hårnåler med ADV sykkel.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av JohnnyTh »

Her er litt hard svingkjøring. Skulle likt å sett dne ADV eller HD førereren som holder følge. :)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=QVXc29ZgutI[/video]
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av AJ »

Jeg kjører en MC som mange vil mene er en typisk ADV sykkel.
Den funker utmerket til kjøring i svinger, også hårnåler, og siden jeg sitter bak et forholdsvis bredt styre med oppreist kjørestilling har jeg god og oversiktlig sikt framover og til sidene.
Sykkelen er svingvillig og reagerer kjapt på kontrastyring, som gjør svingkjøring til en lek.
Men hårnålssvinger har jeg respekt for og roer ned mye før disse for å sikre at jeg kommer trygt gjennom svingen.
Ingen grunn til å ta unødige sjanser bare for å være rask(est) gjennom svingen...
Men at jeg kan, hvis jeg vil, kjøre rimelig kjapt gjennom slike svinger, er jeg ikke særlig i tvil om om med min lettsvingte ADV sykkel ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23132
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Bjerknez »

Min mening er at for oss vanlig dødelige så klarer man best svingene med den sykkelen man føler seg mest komfortabel på, noe som gir oss selvtillitt. Noen liker en oppreist sittestilling, mens andre liker å kjøre med "ræva i været". Det er vel svært få av oss som presser syklene våre til det absolutt ytterste på vanlig vei og så lenge man ikke presser sykkelen til absolutt rødsone når det kommer til kurvekjøring så vil man alltid føle at den sykkelen man sitter best på er den som klarer seg best gjennom svingene.

Hadde en proff kjører som lever av dette kommet raskere rundt på en bane med en ADV sykkel så antar jeg at han hadde kjørt dette (kjenner ikke til MC sporten, så vet ikke engang reglene der, men dog)

På vanlig landevei så tror jeg oppsett av dekk og dempere har mer å si enn sykkelvalget. Jeg har fått passet mitt påskrevet av noen ADV førere, men det er nok ikke sykkelen min sin feil at jeg sleit med å holde følge. Det sitter i hodet. Er man "tøff" nok så tror jeg at en vanlig god MC fører kommer seg like fort gjennom svingene på en ADV som en R-sykkel. Det handler vel bare om hva man liker best å kjøre aktivt med.

Personlig har jeg kjørt R-sykkel kun en gang og siden sittestillingen min på denne var anstrengt og ikke optimal til min kropp så falt også selvtillitten og dermed også gutsen til å dra på gjennom evt. svinger.

Jeg er ganske sikker på at hvis man setter Rossi på en 1290 Adventure og AJ på den råeste R-sykkelen så vil nok Rossi gå av med seieren på både bane og vanlig vei. Dermed så kan vi kanskje konkludere med at det er smak og behag og at det sitter i hodet.

Cruisere stiller seg nok i en litt annen kategori da disse ikke er bygget for å kjøre aktivt på en slik måte med. Det blir som å dra på rallycross med en Ferarri. Man velger det verktøyet man trenger for formålet og det fine med ADV sykler i så måte er at dem nok for vanlige MC førere gir deg i både pose og sekk. Man har en tursykkel med plass til bagasje og man har også en svingvillig sykkel de dagene man vil leke seg litt. Så sant man da ikke presser sykkelen til den absolutte rødgrense med en proff fører. Først da tror jeg at man vil oppleve at mer egnede sykler er anbefalt ved slik kjøring.

Jeg kjører kanskje en av verdens raskeste Streetfightere og jeg er ganske overbevist om at når (ikke hvis) noen kjører fra meg i svingene med en ADV sykkel så er det ikke sykkelen som er problemet med tanke på hva den faktisk klarer, men meg som sjåfør.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av JohnnyTh »

Du tenker litt feil. Hvis man skal snakke om vilken mc som er raskest i sving, så kan man ikke bruke nivået på føreren dom en faktor. Man må gå ut fra at begge førerne kan presse sykkelen sin til det ytterste.

Så kan vi heller diskutere hvilken sykkel gjennomsnitts føreren kan kjøre raskest med. Det tror jeg nemlig ikke er den samme.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23132
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:Du tenker litt feil. Hvis man skal snakke om vilken mc som er raskest i sving, så kan man ikke bruke nivået på føreren dom en faktor. Man må gå ut fra at begge førerne kan presse sykkelen sin til det ytterste.

Så kan vi heller diskutere hvilken sykkel gjennomsnitts føreren kan kjøre raskest med. Det tror jeg nemlig ikke er den samme.
Ja ok... da vil jeg vel tro at en renbarket R-sykkel med skikkelig gummi og dempere er det som er tingen. Men det er bare vill gjetning. :redface

I følge første trollepost i tråden så er det spørsmål om hvilken sykkel som er raskest gjennom svingene av en harley og en R-sykkel. Presser man begge sykkeltypene til det ytterste med gjevngod fører så er jeg ganske sikker på at Harleyen blir parkert, både i svingene og på resttstrekken.

Med Adventure sykler med respekt for seg selv så er det nok mer gjevnt, men uansett, jeg tror en renbarket R-sykkel trekker det lengste strådet til slutt. Vertfall med tanke på rundetid på bane.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev:
JohnnyTh skrev:Du tenker litt feil. Hvis man skal snakke om vilken mc som er raskest i sving, så kan man ikke bruke nivået på føreren dom en faktor. Man må gå ut fra at begge førerne kan presse sykkelen sin til det ytterste.

Så kan vi heller diskutere hvilken sykkel gjennomsnitts føreren kan kjøre raskest med. Det tror jeg nemlig ikke er den samme.
Ja ok... da vil jeg vel tro at en renbarket R-sykkel med skikkelig gummi og dempere er det som er tingen. Men det er bare vill gjetning. :redface

I følge første trollepost i tråden så er det spørsmål om hvilken sykkel som er raskest gjennom svingene av en harley og en R-sykkel. Presser man begge sykkeltypene til det ytterste med gjevngod fører så er jeg ganske sikker på at Harleyen blir parkert, både i svingene og på resttstrekken.

Med Adventure sykler med respekt for seg selv så er det nok mer gjevnt, men uansett, jeg tror en renbarket R-sykkel trekker det lengste strådet til slutt. Vertfall med tanke på rundetid på bane.
Det vil selvfølgelig være jevnere, men fortsatt stor forskjell.
Det som kommer nærmest R er Streetfighter/naken sykler som ofte er basert på en R sykkel men med noe lavere effekt, dårligere bremse/demper komponenter, andre dekk/felger og høyere vekt osv.
En ADV vil aldri kunne klare å kjøre fra en slik sykkel. Det er fysiske begrensinger som sørger for det.
Men den er heller ikke konstruert for å være rasket i svinger heller.
Men en FØRER på en ADV kan kjøre fra deg, men det er noe helt annet.
Men påstanden til Dykkeren er at han med en GS kjører fra de FLESTE R sykler.
Hvorfor ikke alle R sykler da?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23132
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Bjerknez »

Bare av ren nyskjerrighet.

Er dette noe du tror eller vet?
Har du noen kilder?

Kunne jo vert fint å fått røsket opp i denne diskusjonen en gang for alle :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Vekta på en ADV er gjerne 100 kg + kontra en R.
Den vekta vil gjerne rett fram i sving, det er fysikkens lover og kan ikke forandres.
Når du ser på dekk, en ADV har mye høyere profil, som gjør at grepet i svingene svekkes, de er smalere og har grove mønster som gjør kontaktflaten betydelig mindre og de har en gummiblanding for alle typer underlag og ikke bare for asfalt,
bredden på dekket på R gjør at de kan legge sykkelen lenger ned i sving før du rir på kanten.
Kreftene pr mm2 er med andre ord større på en ADV enn på en R, når det i tillegg er mindre mm2 og dårligere heft i gummien, taler ikke dette for en ADV.
Så har du dempere. En ADV har lang og forholdsvis myk demping kontra en steinhard og kort på en R.
En ADV vil derfor komprimere dempere mye mer i svingen og går utover veigrepet.
Så kan du ta tyngdepunktet på sykkelen, en ADV har veldig høyt med så og si oppreist fører kontra en R med fører liggende over sykkelen.
Nedleggsvinkelen er også større på en R sykkel.
En Porsche Cayenne Turbo går fort det og, men kan jo ikke sammenlignes med en Ferrari nettopp pga de samme faktorene.
Men jeg tipper at en Cayenne er mye lettere å håndtere enn Ferrari og derfor vil føles raskere siden DU lettere mestrer den, men det er jo føreren og ikke bilens egenskaper som avgjør.
Akkurat samme med ADV kontra R.

Og da har vi ikke tatt hensyn til vekt/effekt og andre faktorer som er OVERLEGENT for R sykler.
Sist redigert av simpson den 14 apr 2016, 13:55, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23132
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Bjerknez »

Ja, helt i tråd med hvordan jeg tenker også dette. Faktisk mener jeg selv du treffer blink.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av JohnnyTh »

Enig. Virker som det kun er ADV førere som er uenige i dette.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Tror de aller aller fleste asfaltsykler er bedre enn ADV på asfaltsvinger, offroadere er bedre i terrenget, sportourere er bedre på langturer i høy fart, tror eks FJR, GTR osv vil ha mye høyere snittfart Autobanen og Gold Wing etc er bedre på langtur og komfort enn ADV, men ingen er bedre til å kombinere alle disse egenskapene enn en ADV.
Du får litt av alt, men ikke overlegen på noen av tingene.
Sist redigert av simpson den 14 apr 2016, 14:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev:Enig. Virker som det kun er ADV førere som er uenige i dette.
Syns simpson treffer godt med sine beskrivelse, jeg.
Jeg har nå i hvert fall ikke, så vidt jeg kan huske, ment at SDV sykler er uovertrufne alt annet på to hjul.
God på det meste, men ikke best på noe - annet enn off-road kjøring... ;) . Selv om jeg mener det siste passer best på mindre ADV-sykler som vi ikke har så frykelig mange av.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar