R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av JohnnyTh »

Fant denne videoen av ei dame på en GTR1400. Riktig nok ikke hårnålsvinger, men det ser ut som en GTR og en R sykkel. Tråden handler jo heller ikke om hårnålsvinger egentlig :) Tviler på at en ADV hadde hengt på her. Ikke en HD heller. :)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=T7v7AhHZIbI[/video]
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Daniel_hoy
Innlegg: 32
Registrert: 29 aug 2014, 20:06
Motorsykkelen din: Husaberg FS650

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Daniel_hoy »

Ja det er en veldig rar diskusjon! :D

Riktig verktøy til jobben er vel det som er eneste rette svaret.
Jeg personlig hadde ikke valgt R sykkel til noe annet enn bane kjøring. For det er det den er laget for, og er best til.

Hva får Simpson til å tro at det er bilde av et tryn? Det er snakk om motard, ikke R sykkel her :vs

[video]https://www.youtube.com/watch?v=AvN8BZ6FIaU[/video]

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av CB9 »

blir som drifting det der. helt ubrukelig måte å kjøre på ..

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av KåreDump »

[video]https://www.youtube.com/watch?v=1-VyTWdN5i8[/video]

:lol :lol :lol

Buss er nok best på svingete veier...
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Daniel_hoy skrev:Ja det er en veldig rar diskusjon! :D

Riktig verktøy til jobben er vel det som er eneste rette svaret.
Jeg personlig hadde ikke valgt R sykkel til noe annet enn bane kjøring. For det er det den er laget for, og er best til.

Hva får Simpson til å tro at det er bilde av et tryn? Det er snakk om motard, ikke R sykkel her :vs

[video]https://www.youtube.com/watch?v=AvN8BZ6FIaU[/video]
Det skal jeg si deg.
Alle som har kjørt på bane, VET at blikket går mot dit du er på vei, uten unntak.
Han på bildet ser rett i bakken og det er dit han er på vei og ikke rundt en sving.
En annen ting er ar sykkelen ligget nede i bakken så gnistene spruter, når du skraper ned i bakken mister du veigrep.
Se på videoen din, ikke en eneste gnist og langt i fra samme vinkel på sykkelen.
Styret på høyresiden er i bakken, hvordan tror du det vil påvirke sykkelen rundt svingen?
Hadde han ikke vært midt i ett tryn, ville han ha tryna når styret er nede i asfalten uansett.
De drifter i hver sving og har speedway stil på sykkelen i svingen, hvorfor ikke på dette bildet?
2.42 inn i videon har du akkurat samme bilde fra en annen vinkel. Legg merke til hvor bliket hans er kontra alle de andre i videon.
Du skal ikke har så veldig peiling på mckjøring før du ser at dette et ett bilde som et tatt akkurat i det han går i bakken og ikke ett av en som kjører sånn med vilje.
Det er ikke hverken fysisk eller teknisk mulig selv om det ser aldri så ekte og tøft ut.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er ganske sikker på at Simpson har noen gode poenger her. Man kan alltids finne videoer hvor en GoldWing knuser en motard i svinger, en R-sykkel som blir frakjørt i svingene av en Street Triple R etc. men da er det føreren og ikke sykkelen som er begrensningene.

98% av oss tror jeg ikke har guts til å kjøre noen sykkel helt i "slippsonen" i svingene på landevei. Kanskje en og annen sving man kjenner, men ikke gjentatte svinger over tid. Derfor vil man ofte tro at man kjører som en gris, helt til det kommer en på Goldwing og viser hvor "tafatt" du er som sjafør. Så sier man gjerne i etterkant at "dæven, den bussen lå jammen meg bra på veien". Sannheten er vel at den bussen ligger dårligere på veien i svingene enn en motard, men at det er føreren av motarden som hadde mer og gå på. Han på Goldwingen kjørte nok nær det Goldwingen klarte og jeg oppfatter han som en langt mer habil sjåfør enn de andre på motard i videoen over. Goldwingen tok også noen merkelige kutt av svinger til tider. Hvis dette var en habil fører så tror jeg at han gjorde dette for å få et forsprang og "jukse" litt med å kutte svingene. Rett og slett fordi han ikke hadde hatt sjans til å dra innpå ellers da sykkelen blir for tung gjennom svingene. Jeg ser også for meg arbeidsmengden han på Goldwingen hadde. Tipper han var rimelig sliten etter dne kjøringen der! :lol

Men så klart... en oppegående voksen og habil sjafør på en GoldWing skulle holdt seg for god for slike stunt i utgangspunktet, men han ble vel revet med han også. Artig å se vertfall. Han hadde sikkert kjørt fra meg vertfall :lol

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av JohnnyTh »

Det snakkes mye om hårnålsvinger og adv. Hvor for kjører man i gjennom en hårnålsving med en slik adv sykkel?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av WikingTnT »

JohnnyTh skrev:Det snakkes mye om hårnålsvinger og adv. Hvor for kjører man i gjennom en hårnålsving med en slik adv sykkel?
Hur bredt har ni hoppat :sk? ?

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av WikingTnT »

JohnnyTh skrev:Fant denne videoen av ei dame på en GTR1400. Riktig nok ikke hårnålsvinger, men det ser ut som en GTR og en R sykkel. Tråden handler jo heller ikke om hårnålsvinger egentlig :) Tviler på at en ADV hadde hengt på her. Ikke en HD heller. :)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=T7v7AhHZIbI[/video]
Nei , hva handler tråden om....ADV henger ikke med på Autobahn..., ADV henger ikke med på IOM ... , Adv henger ikke med på høyfart-kjøring ift sporttourer...Adv ikke best i grustaket ... noen flere oppsiktsvekkende og grensesprengende informasjon som er utelatt :-k ?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37955
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av AJ »

WikingTnT skrev: Nei , hva handler tråden om....ADV henger ikke med på Autobahn..., ADV henger ikke med på IOM ... , Adv henger ikke med på høyfart-kjøring ift sporttourer...Adv ikke best i grustaket ... noen flere oppsiktsvekkende og grensesprengende informasjon som er utelatt :-k ?
Hva med dårlig, eller i beste fall middels gode demperkomponenter, ukomfortabel sal, dårlig lastekapasitet, ikke særlig god for passasjer, får "farlige" kjøreegenskap med last og passasjer, særlig ved svingkjøring, stor fare for wobbling og tankslapping... osv. osv... :roll
Og til slutt, finnes det virkelig noen ADV sykler som ser bra ut :scratch


:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

:knegg Akkurat det siste lurer jeg også på AJ. :knegg
Har tilgode å se det.
Sist redigert av simpson den 15 apr 2016, 13:02, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av E-strom »

simpson skrev:Tror de aller aller fleste asfaltsykler er bedre enn ADV på asfaltsvinger, offroadere er bedre i terrenget, sportourere er bedre på langturer i høy fart, tror eks FJR, GTR osv vil ha mye høyere snittfart Autobanen og Gold Wing etc er bedre på langtur og komfort enn ADV, men ingen er bedre til å kombinere alle disse egenskapene enn en ADV.
Du får litt av alt, men ikke overlegen på noen av tingene.
Nettopp...!
En ADV sykkel er 80% god til alt - du slipper å velge bort noe :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Daniel_hoy
Innlegg: 32
Registrert: 29 aug 2014, 20:06
Motorsykkelen din: Husaberg FS650

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Daniel_hoy »

simpson skrev: Det skal jeg si deg.
Alle som har kjørt på bane, VET at blikket går mot dit du er på vei, uten unntak.
Han på bildet ser rett i bakken og det er dit han er på vei og ikke rundt en sving.
En annen ting er ar sykkelen ligget nede i bakken så gnistene spruter, når du skraper ned i bakken mister du veigrep.
Se på videoen din, ikke en eneste gnist og langt i fra samme vinkel på sykkelen.
Styret på høyresiden er i bakken, hvordan tror du det vil påvirke sykkelen rundt svingen?
Hadde han ikke vært midt i ett tryn, ville han ha tryna når styret er nede i asfalten uansett.
De drifter i hver sving og har speedway stil på sykkelen i svingen, hvorfor ikke på dette bildet?
2.42 inn i videon har du akkurat samme bilde fra en annen vinkel. Legg merke til hvor bliket hans er kontra alle de andre i videon.
Du skal ikke har så veldig peiling på mckjøring før du ser at dette et ett bilde som et tatt akkurat i det han går i bakken og ikke ett av en som kjører sånn med vilje.
Det er ikke hverken fysisk eller teknisk mulig selv om det ser aldri så ekte og tøft ut.
Blikket går ikke dit du er på vei, men du ender opp der du låser blikket. Det er vel det første du lærer uansett hva kjøretøy du tar lappen på.
Jeg kjører ikke i grøften bare jeg kikker meg rundt..

Du kan se på 1:16 i klippet. Der spruter gnistene gjennom hele svingen uten å gå på trynet.

Jeg har ikke påstått at det er en en effektiv måte å kjøre på, for det er det ikke. Men det er mulig å hente inn igjen og komme seg gjennom svingen

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Er ikke gnistene i seg selv men fra hvor på sykkelen det kommer fra.
Hvorfor stillbilde av det råeste nedlegger i historien og ikke filme hele svingen?
Dette er ett bilde akkurat i det han treffer bakken. Se på sporvalget hans. Alle ligger på curbsen i innersvingen.
Han ligger på curbsen i yttersving.
Du må jo gjerne tro at dette er en fullført handling i sving men sannheten er noe helt annet
Kult bilde, men ikke noe mer

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev:
WikingTnT skrev: Nei , hva handler tråden om....ADV henger ikke med på Autobahn..., ADV henger ikke med på IOM ... , Adv henger ikke med på høyfart-kjøring ift sporttourer...Adv ikke best i grustaket ... noen flere oppsiktsvekkende og grensesprengende informasjon som er utelatt :-k ?
Hva med dårlig, eller i beste fall middels gode demperkomponenter, ukomfortabel sal, dårlig lastekapasitet, ikke særlig god for passasjer, får "farlige" kjøreegenskap med last og passasjer, særlig ved svingkjøring, stor fare for wobbling og tankslapping... osv. osv... :roll
Og til slutt, finnes det virkelig noen ADV sykler som ser bra ut :scratch


:knegg
Er det spesiellt god lastekapasitet på ADV kontra andre sykler? Jeg hører det stadig, men har lagt merke til at noen av de ikke har spesiellt mye i laste evne.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar