S1000rr som første sykkel.
S1000rr som første sykkel.
Hei!
Er ny på forumet men har lest og fått en del gode tips her.
Tenkte jeg skulle dele min egen erfaring hvordan det har gått etter 1 år med mye kjøring, på en s1000rr som første sykkel.
Leste mye på utlandske sider at å begynne på en 'liter bike' var ren idioti og man kom til å ta livet av seg osv osv.
Tok lappen i fjor og hadde en s1000rr 2013 klar i garasjen, til og med kjørelæreren himler litt med øynene.
Lovet meg selv å bruke rainmode men det varte 2 km...
Uansett så angrer jeg ikke et halvt sekund på at jeg kjøpte denne. Er strålende fornøyd! Så fornøyd at jeg skal selge denne og kjøpe meg en 2015 model, ble bitt av quickshifteren. Mener selv at alt i alt så kommer det an på personen, klarer du å beherske deg så går det greit, men hvis ikke så glem det! Kjører helt normalt i byene men kan gi litt på på landeveien, så lenge faren er minimum.
Hvorfor valget denne sykkelen? Altid hatt lyst på R sykkel. Hadde først tenkt på zx6r 636 2014-15 men så at prisforskjellen var ikke så stor på en s1000rr 2013. Fikk mye mer elektronisk hjelpemidler, quickshifter, wheelicontroll, abs, tractioncontroll osv og forsikringen var akkurat den samme, spesielt når jeg var kun 28 år gammel. Vedrørende forsikring så betaler jeg ikke mer enn 6,7k i året, ordnet meg 75% bonus med en gang
Er ny på forumet men har lest og fått en del gode tips her.
Tenkte jeg skulle dele min egen erfaring hvordan det har gått etter 1 år med mye kjøring, på en s1000rr som første sykkel.
Leste mye på utlandske sider at å begynne på en 'liter bike' var ren idioti og man kom til å ta livet av seg osv osv.
Tok lappen i fjor og hadde en s1000rr 2013 klar i garasjen, til og med kjørelæreren himler litt med øynene.
Lovet meg selv å bruke rainmode men det varte 2 km...
Uansett så angrer jeg ikke et halvt sekund på at jeg kjøpte denne. Er strålende fornøyd! Så fornøyd at jeg skal selge denne og kjøpe meg en 2015 model, ble bitt av quickshifteren. Mener selv at alt i alt så kommer det an på personen, klarer du å beherske deg så går det greit, men hvis ikke så glem det! Kjører helt normalt i byene men kan gi litt på på landeveien, så lenge faren er minimum.
Hvorfor valget denne sykkelen? Altid hatt lyst på R sykkel. Hadde først tenkt på zx6r 636 2014-15 men så at prisforskjellen var ikke så stor på en s1000rr 2013. Fikk mye mer elektronisk hjelpemidler, quickshifter, wheelicontroll, abs, tractioncontroll osv og forsikringen var akkurat den samme, spesielt når jeg var kun 28 år gammel. Vedrørende forsikring så betaler jeg ikke mer enn 6,7k i året, ordnet meg 75% bonus med en gang
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38113
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: S1000rr som første sykkel.
Det høres bra ut :) .Ctran skrev:Hei!
Er ny på forumet men har lest og fått en del gode tips her.
All grunn til å ønske deg velkommen ombord her på MCsiden.no, Ctran. Håper du vil trives!
Vi hører gjerne enda mer om dine erfaringer med Bimmer-liter'n .
Bilder er seff også velkomne .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Sted: Akershus
Re: S1000rr som første sykkel.
Drit bra at du gjør som du selv vil Ctran. Hvem andre vet hva som passer deg best enn deg selv. Du må nesten slenge opp noen bilder av biken da
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
Re: S1000rr som første sykkel.
Ctran.... sååå enig, det må da være mindre sjans å kjøre ut med en sykkel som er fullspekka av elektronikk.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- Canutus
- Innlegg: 483
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: S1000rr som første sykkel.
Jeg kjøpte en K1300R som min første sykkel for en liten uke siden, og førsteinntrykket er at det ikke er noe problem å beherske seg (innenfor noen rammer). Ikke en typisk R-sykkel, men går som et uvær. Nå har jeg nesten ikke kjørt sykkel siden jeg tok lappen for 25år siden, så er derfor litt naturlig usikker/forsiktig inn i svinger. Det jeg tror er skummelt, er når en begynner å bli varm i trøyen, og en begynner å føle en behersker sykkelen bra, men det store erfaringsgrunnlaget mangler. Når en da kommer opp i uforusette hendelser, så sliter man. Bare noen tanker fra en nybegynner.
Nå bare gleder eg meg til en tur over fjellet i ettermiddag :-D
Nå bare gleder eg meg til en tur over fjellet i ettermiddag :-D
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: S1000rr som første sykkel.
Ja vi kan jo tro vi er noe bedre enn ungdommen, selv om vi har noen år på baken. som regel kjører vi fornuftig, men vi kan jo plutselig få horn vi og.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: S1000rr som første sykkel.
Ikke like "ille" men ble sterkt frarådet å kjøpe K1200RS som førstesykkel, foreløpig går det veldig fint Begynn på 600-ish er visst fasitsvaret Man skal nok være disiplinert uansett hvilken sykkel man velger med gode ytelser, det viktigste er vel å klare å oppdage at rullgardina går ned og man plutselig får for seg at man klarer alt av svinger i svært høy hastighet. Man må gi seg mens leken er god.
Re: S1000rr som første sykkel.
K1200RS må da være et helt ok førstevalg på alle måter, om man er lang nok i beina.
Den er jo 40kg tyngre og har 30hk mindre enn feks K1200S.
Den er jo 40kg tyngre og har 30hk mindre enn feks K1200S.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: S1000rr som første sykkel.
Eg ville nok frarådet en S1000rr som første sykkel på det aller sterkeste. Men det gleder meg stort å høre at du er fornøyd med en sykkel som det fleste av oss har lest nok om til å vite at denne er høyt på lista for "Top of the line". Og det aller fleste også ville fra rådet. Det høres ut som om sykkelen passer deg perfekt Kan det bli bedre . God sommer
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: S1000rr som første sykkel.
Anbefaler et førerutviklingskurs på bane - lærer veldig mye ila 2-3 dager mht sin egen sykkel og egne ferdigheter.Canutus skrev:Jeg kjøpte en K1300R som min første sykkel for en liten uke siden, og førsteinntrykket er at det ikke er noe problem å beherske seg (innenfor noen rammer). Ikke en typisk R-sykkel, men går som et uvær. Nå har jeg nesten ikke kjørt sykkel siden jeg tok lappen for 25år siden, så er derfor litt naturlig usikker/forsiktig inn i svinger. Det jeg tror er skummelt, er når en begynner å bli varm i trøyen, og en begynner å føle en behersker sykkelen bra, men det store erfaringsgrunnlaget mangler. Når en da kommer opp i uforusette hendelser, så sliter man. Bare noen tanker fra en nybegynner.
Nå bare gleder eg meg til en tur over fjellet i ettermiddag :-D
På acr- så kjører man ca 60 mil på bane ila 3 dager på 12 mtr bred bane, super asfalt og ingen trafikk i mot.
Utrolig progresjon og vel verdt pengene :-)
- Canutus
- Innlegg: 483
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: S1000rr som første sykkel.
Ja, har vært på innpå tanken, og heldigvis er det endel forsikringsselskap som ser verdien av det, og aksepterer den form for banekjøring. Men er ikke hundre % sikker på om selskapet jeg valgte dekker ev skade i slike tilfeller. verdt å sjekke...WikingTnT skrev:Anbefaler et førerutviklingskurs på bane - lærer veldig mye ila 2-3 dager mht sin egen sykkel og egne ferdigheter.Canutus skrev:....
På acr- så kjører man ca 60 mil på bane ila 3 dager på 12 mtr bred bane, super asfalt og ingen trafikk i mot.
Utrolig progresjon og vel verdt pengene :-)
Nå har jeg fått meg tre uker erfaring og ett par tusen km på den og storfornøyd :-)
Syns den er forutsigbar, drar godt i hele registeret, dykker lite, virker stabil selv i bra mye telehiv på kronglete vesttelemarkveger (noe eg fikk testet i går). Vet ikke helt forskjellen til en RR som trådstarter lurer på, den er vel hakket mer agressiv i responsen vil jeg tro.
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: S1000rr som første sykkel.
Det er nettopp lange bein som er grunnen til valget av den(194cm høy med 95cm skrittlengde). Har prøvesittet enormt med sykler i perioden April/Mai, K1300S er jo drømmesykkelen, men jeg har vært student i fem år, så det har liksom ikke vært et tema å bruke såpass med penger på sykkel :)ZZR-Erling skrev:K1200RS må da være et helt ok førstevalg på alle måter, om man er lang nok i beina.
Den er jo 40kg tyngre og har 30hk mindre enn feks K1200S.
Saken er at samtlige som har uttalt seg har ytret at jeg neppe kom til å takle størrelsen, tyngden og dens egenskaper som "fersk" MC-fører, selv synes jeg det går utmerket.. Kunne ikke hatt en bedre førstesykkel mener nå jeg. Har inntrykk av at de som absolutt sterkest fraråder å bikke literen på førstesykkelen ikke har mye erfaring på en sykkel av den størrelsen. En kamerat kjører en 1100 Yamaha med V-twin og 65hk.. Tøff sykkel, ser fin ut, men den veier 235kg tørr mot mine 270kg tørr, og har et voldsomt høyt tyngdepunkt i motsetning til min "Flying Brick" som føles som en veldig liten sykkel å flytte rundt på i forhold.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23237
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: S1000rr som første sykkel.
Som "første sykkel" så tror jeg det er ett fett hvilken sykkel man velger. Man blir uansett vant til den. Selv så var min første sykkel en stor 1300ccm cruiser på 300kg. Føltes voldsom i starten men jeg ble fort vant til den og man tilpasser jo kjøringen etter begrensningene man har. Bremsene var dårlige (i forhold til sykler jeg har hatt etter denne) og demperne ganske så ubrukeleige etc. men alikevel så likte jeg sykkelen.
I dag kjører jeg S1000R og det er så klart en langt lettere sykkel og det største faremomentet med en slik sykkel når man er fersk er kreftene. Ikke så farlig når man ikke "tester den ut", men blir man ivrig så kan det fort gå galt og da krever det at man har litt selvdisiplin.
Personlig mener jeg at man bør velge den sykkelen som får det til å nappe litt i trusa som første sykkel og ikke velge noe som er "kjipere" bare fordi man nærmest planlegger en velt eller ikke tør å stole på egne kunnskaper.
Men gratulerer med ny sykkel Fredrik24! Regner med du får mange flotte mil på denne! :)
I dag kjører jeg S1000R og det er så klart en langt lettere sykkel og det største faremomentet med en slik sykkel når man er fersk er kreftene. Ikke så farlig når man ikke "tester den ut", men blir man ivrig så kan det fort gå galt og da krever det at man har litt selvdisiplin.
Personlig mener jeg at man bør velge den sykkelen som får det til å nappe litt i trusa som første sykkel og ikke velge noe som er "kjipere" bare fordi man nærmest planlegger en velt eller ikke tør å stole på egne kunnskaper.
Men gratulerer med ny sykkel Fredrik24! Regner med du får mange flotte mil på denne! :)
Re: S1000rr som første sykkel.
Syntes s1000rr er så lettkjørt, skjer ikke så veldig mye om man kjører i rolig fart. Vet ikke om det kan sammenlignes i det hele tatt men turde å kjøpe den fordi jeg klarer å beherske meg hver dag, kjører vel 175 km hver dag med en batterikasse med påstått 700hk.
Igjen føler jeg den er rimelig lettkjørt og snill, helt til du kommer opp i 8k omdreininger... Banekurs tror jeg at jeg vil ta neste år før det blir europatur i hele juli :) hvor er det beste stedet å ta et slikt kurs?
Forresten så er jeg så fornøyd med s1000rr ( prøvd litt r1, Cbr, zx10r ) at jeg solgte den nå og skal hente en 2015 neste uke
Bitt av quickshifteren, så ville ha nedover i tillegg, elektroniske dempere og cruisecontroll til europaturen :)
Igjen føler jeg den er rimelig lettkjørt og snill, helt til du kommer opp i 8k omdreininger... Banekurs tror jeg at jeg vil ta neste år før det blir europatur i hele juli :) hvor er det beste stedet å ta et slikt kurs?
Forresten så er jeg så fornøyd med s1000rr ( prøvd litt r1, Cbr, zx10r ) at jeg solgte den nå og skal hente en 2015 neste uke
Bitt av quickshifteren, så ville ha nedover i tillegg, elektroniske dempere og cruisecontroll til europaturen :)