Triksing med Km-teller

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 580
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Triksing med Km-teller

Legg inn av Canutus »

Hei folkens
Bare undres litt... om det er mye triksing med Km-teller på MC? :scratch
Ikke at jeg har NOEN konkret mistanke verken på min, eller andre, men kjøpte en 5år gammel sykkel, gått 7500km. Nå har jeg hatt den èn uke og har kjørt 1200km, så fant ut jeg måtte bestille 10k-servicen med en gang.
Kjøper folk sykkel til 2-300k for å ha den på utstilling mon tro? :O
Jeg har no kjøpt den for å dra på trilletur :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Triksing med Km-teller

Legg inn av AJ »

Canutus skrev: Kjøper folk sykkel til 2-300k for å ha den på utstilling mon tro? :O
Jeg har no kjøpt den for å dra på trilletur :prf
Tror nok de fleste kjøper sykkel for å bruke den. Og å oppfylle en gammel drøm... ;) . Noen har også for mye penger... :-# :x
Så er det nok en del som finner ut at dette ikke var helt slik som de trodde. Eller håpet...
Også er det ganske sikkert mange som har for mye og rekker knapt å bruke alt de har... :P .

De årlige kjørelengdeundersøkelsene som NMCU gjør viser at svært mange kjører veldig lite i løpet av sesongen.
Kjenner flere selv som tar ut sykkelen et par ganger i løpet av det halvåret sesongen gjerne varer her på Østlandet. Blir ikke mange km av slikt...

Så nei, jeg tror ikke det jukses med km.standen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Reodor Felgen
Innlegg: 266
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Triksing med Km-teller

Legg inn av Reodor Felgen »

Jeg kjører 150-200 mil i året og jeg tror ikke jeg er alene om den kjørelengden, får ikke akkurat mye igjen for årsavgiften.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Triksing med Km-teller

Legg inn av ATWindsor »

Tror ikke det er så usannsynlig, kjører stort sett 5000 eller noe på en sesong, og har kun MC, ikke bil. Liker man ikke langturer over flere dager så er det ikke sikkert det blir så ekstremt mye av det.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Bosted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Triksing med Km-teller

Legg inn av Jarle »

Jeg kjøpte nettopp en 10 år gammel sykkel som hadde gått 18.000 km. Siden jeg kjenner personen som eide sykkelen (og som har 3 sykler til) vet jeg 100% sikkert at kjørelengden er riktig. Enig med deg om at det kan virke mistenkelig men i alle fall i noen tilfeller stemmer det nok at kjørelengden er så lav selv på eldre sykler.

1 mnd etter at jeg kjøpe den har den gått 21.000 km :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Triksing med Km-teller

Legg inn av KåreDump »

Det er nok dessverre mange motorsykler som står i garasjer og kjeder seg.

Det er vel en grunn til at enklete grupper motorsyklister blir kalt posører, kjøper svindyr MC som ikke blir brukt til annet enn hageornament, eller i beste fall trillet ned til nærmeste gaktekjøkken annehvær uke i sesongen...

På meg virker det som (og her tråkker jeg med viten og vilje i salaten) HD og Ducati er overrepresntert i denne gruppa.
Det virker som om de er mer opptatt av image enn selve sykkelkjøringen, noe garderoben også gjenspeiler.
De har ofte flere klesplagg med "rett merke" enn de har kilometer på sykkelen...
liveToRide.jpg
(Kjører selv HD, og har fra August 2014 og frem til i dag kun tilbakelagt rundt 26.000 km....)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Triksing med Km-teller

Legg inn av gorbys »

Neiss, har tre biler og to motorsykler og to små unger, så når skal en få brukt alt [FACE WITH TEARS OF JOY]

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Siggerud

Re: Triksing med Km-teller

Legg inn av mortenolb »

Synes folk kjører lite ja. Da jeg kjøpte min(2010modell) i 2013, da hadde den godt 13500km. Nå har den gått 57000km.. Og i år har jeg nesten ikke kjørt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7033
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Triksing med Km-teller

Legg inn av kjellv »

KåreDump skrev:Det er nok dessverre mange motorsykler som står i garasjer og kjeder seg.

Det er vel en grunn til at enklete grupper motorsyklister blir kalt posører, kjøper svindyr MC som ikke blir brukt til annet enn hageornament, eller i beste fall trillet ned til nærmeste gaktekjøkken annehvær uke i sesongen...
Dette har du nok helt rett i!
Ikke bare motorsykler, men båter også. Dyre båter som ligger stilt og rolig i hjemmehavn hele sommeren.
Jeg tror nok greia er at det virker som en forlokkende god idè i forbindelse med kjøp, men så blir både båt og MC likevel ikke brukt etter en tid. Folk har for mye penger og for lite tid.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Triksing med Km-teller

Legg inn av gsx750_80 »

Canutus skrev:Hei folkens
Bare undres litt... om det er mye triksing med Km-teller på MC? :scratch
Ikke at jeg har NOEN konkret mistanke verken på min, eller andre, men kjøpte en 5år gammel sykkel, gått 7500km. Nå har jeg hatt den èn uke og har kjørt 1200km, så fant ut jeg måtte bestille 10k-servicen med en gang.
Kjøper folk sykkel til 2-300k for å ha den på utstilling mon tro? :O
Jeg har no kjøpt den for å dra på trilletur :prf
Vet ikke om det er mye triksing, men det ville vel være naivt å anta at det ikke skjer.
Det er ganske utbredt når det gjelder biler. Isberg ble tatt for å ha trikset med svært mange bruktbiler, for en del år tilbake, og det var kanskje medvirkende årsak til at etterfølger heter Bilia.
Har bekjente som manipulerte mekaniske telleverk med henholdsvis skrutrekker (vippet rundt sifferne på Audi km-teller)
og elektrisk drill (inntak på Volvo km. teller).
Siden det er folk som jukser med bilers kilometerstand må det antas at endring av kilometerstand på mc også foregår.
Det er antakeligvis enklere i de tilfellene det er elektronikk inne i bildet, noe som jo gjelder mange nyere sykler.
http://www.dinside.no/915226/triksing-m ... der-aarlig
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Triksing med Km-teller

Legg inn av AJ »

Med riktig ført servicehefte med stempel og greier og greier, og elektronisk registrering av servicene i en database hos produsenten, slik tilfelle er med KTM i hvert fall, bør man være trygg på at km.standen er korrekt.

Kjøp av sykler hvor eier har all verdens rare forklaringer på hvorfor serviceheftet er borte og som har gullfiskhukommelse når det gjelder hvilket verksted sykkelen sist var innom osv. osv. svada-svada... :roll er det vel veldig greit å styre unna.
Samme med de som hardnakket påstår at de er kyndige nok og har gjort all service og nødvendige reparasjoner selv.
Sitter langt inne hos meg å ha full tillit til slike...

Det er for mange ting å passe på og som skal gjøres ordentlig på en motorsykkel til å stole på hvem-som-helst andre enn de man kjenner godt og kan gå god for.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Triksing med Km-teller

Legg inn av gorbys »

Eg tar mine eigne servicer, sitter langt inne å betale flere tusen for noe en kan gjøre selv. Sjekkliste og instruksjoner står jo i brukermanualen. Og når eg gjer det så blir det dokumentert med bilde, kvittering og det blir ført i servicehefte.
Lagrer alt som blir gjort med sykkelen i egen notatbok på Evernote.
Har ikke opplevd at noen har hatt problem med det :-)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4913
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Triksing med Km-teller

Legg inn av FredrikE24 »

AJ skrev: Samme med de som hardnakket påstår at de er kyndige nok og har gjort all service og nødvendige reparasjoner selv.
Sitter langt inne hos meg å ha full tillit til slike...
Jeg skrur heller selv, følger produsentens sjekkpunkter med korrekte intervaller og skifter det som skal skiftes. I tillegg så vet man alt om sykkelen selv og historikken. Å sende min sykkel til et verksted er uaktuelt, det er så mye slurv og fjas rund tom at det tar jeg ikke sjansen på.

Da jeg kjøpte sykkel, en 2001 modell BMW hadde forrige eier hatt alle servicer på verksted siden ny. Eier kan ikke svare for noe ved sykkelen, aner ingenting om den. Jeg kjøper den, og har de siste ukene rettet opp i mangler og feil, i tillegg satt inn skruer der verkstedet har droppet det. Man skulle jo tro at en verkstedfaktura på over 10 laken skulle holde til å fikse opp sykkelen før salg.

Andre erfaringer er feilfylling av olje på kardang og girkasse, løs girsjalter etter oljeskift(ikke skrudd til) osv. Håpløst. Utskiftning av ESA demper på en K1300GT gjorde man helt selv i garasjen, alt gikk strålende. En bekjent sender sin K1300R til en annerkjent BMW-forhandler, det gikk ikke så bra.

Når det kommer til triksing er det på et mekanisk telleverk ekstremt lett å skru tilbake, på enkelte sykler så kommer telleverket fram bare ved pærebytte i speedo.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Triksing med Km-teller

Legg inn av AJ »

AJ skrev:å stole på hvem-som-helst andre enn de man kjenner godt og kan gå god for.
Ser at uttalelsen min kan oppfattes som at jeg drar alle over en kam.
Derfor sitering av meg selv...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar