Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Stryk det, for utålmodig. Endte opp med å bestille JT drev foran og bak + DID x-ring kjede :)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Jeg har ikke skiftet kjede før, men la med dette verktøyet på bestillingen: http://www.xlmoto.no/kjedeverktoy-proworks# Og det ser jo ikke så vanskelig ut. Sikkert lurt å kunne når man kjører MC.

Jeg fikk også e-post om at denne var sendt fra USA idag: http://www.sargentcycle.com/Seats-Acces ... int-ST-RS/

Kommer til å bli gøy med teppebombing av pakker i posten de neste ukene :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Jeg merker at det hadde smakt med en pils eller ti mens jeg ser deg skru. Må inrømme jeg blir litt "bitt" av basillen. Men i motsetning av deg så eier jeg ikke snev av tolmodighet til slikt. Da måtte det vertfall bli på en nummer to sykkel slik at jeg alltid hadde BMW'en som reserve. Gjerne også en veteran slik at jeg slipper andre avgifter også...

Hmmm...

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Høres ut som en plan. Både pilsingen og at du kjøper deg en brukt sykkel ☺

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Dette er jo kanskje et velholdt eksemplar av anerkjent kvalitetsmerke som sikkert er lett å skru på for en som meg?
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=73534086

Men det er jo ingen veteran da... Sånne som meg kan jo ikke kjøpe et restaureringsobjekt. Skal jeg ha veteran så må jeg punge ut med noe som er meget godt vedlikeholdt, slik at jeg stort sett klarer meg med oljeskift og drev/kjede bytte etc.

Men nå må jeg slutte og drømme... Kan bli dyrt....

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

hakhap skrev:Litt seint men så det nå, gratulerer men ny sykkel.
Takk!

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Andreas »

Heisann. Lenge mellom jeg bruker dette forumet, men når jeg så annonsen på Hypermotarden, så så jeg at det var jo deg jeg handlet BMW av for maange år siden!

Gratulerer med "ny", engelsk sykkel :-)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av FredrikE24 »

Drevene er tydelig slitt ser det ut til ja, typisk så henger kjedelenkene i drevet når du triller sykkelen bakover, så smeller de av drevet når kraften blir stor nok. Da jeg var 16 og kjørte moped, og var blakk.. Så snudde jeg gjerne drevene to-tre ganger ganske hyppig før jeg skiftet.

Skifte av kjede og drev er veldig rett fram.. Veldig lite som kan gå galt egentlig.

Så det er ikke kjedelås på sykkelen? Isåfall er det kjedeverktøyet helt unødvendig, er det ikke kjedelås, så sliper du bare ned to kjedepinner på en lenke og driver det ut med dor. Jeg regner med at det er kjedelås med klips på nytt kjede, her er det viktig at du lar åpningen av klipset peke motsatt vei av fartsretningen til kjedet. Er kjedet for langt, så sliper du av to pinner og driver ut pinne med dor så du får passe lengde og setter kjedelåsen på. Er kjedelåsen uten klips, så er det gjerne beregnet for at du skal bruke pressverktøy for jobben(mulig det du har bestilt), men her bruker jeg alltid noe tungt mothold og klinker låsen med PEN-hammer.

Å skru sykkel er tilfredsstillende, og man må jo begynne et sted. Er man nøye og gjør nøye research gjør du en bedre jobb enn en mekaniker på et verksted på de vanligste vedlikeholdspunktene(man har gjerne mye bedre tid).

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Andreas skrev:Heisann. Lenge mellom jeg bruker dette forumet, men når jeg så annonsen på Hypermotarden, så så jeg at det var jo deg jeg handlet BMW av for maange år siden!

Gratulerer med "ny", engelsk sykkel :-)
Haha, verden er liten. Den 523'n var den beste bilen jeg har hatt, skulle aldri solgt den. Jeg husker matbudsjettet (som student) ble brukt på Castrol olje til BMW'n istedet :lol Hvordan gikk det med den bilen?

Takk for det!
FredrikE24 skrev:Drevene er tydelig slitt ser det ut til ja, typisk så henger kjedelenkene i drevet når du triller sykkelen bakover, så smeller de av drevet når kraften blir stor nok. Da jeg var 16 og kjørte moped, og var blakk.. Så snudde jeg gjerne drevene to-tre ganger ganske hyppig før jeg skiftet.

Skifte av kjede og drev er veldig rett fram.. Veldig lite som kan gå galt egentlig.

Så det er ikke kjedelås på sykkelen? Isåfall er det kjedeverktøyet helt unødvendig, er det ikke kjedelås, så sliper du bare ned to kjedepinner på en lenke og driver det ut med dor. Jeg regner med at det er kjedelås med klips på nytt kjede, her er det viktig at du lar åpningen av klipset peke motsatt vei av fartsretningen til kjedet. Er kjedet for langt, så sliper du av to pinner og driver ut pinne med dor så du får passe lengde og setter kjedelåsen på. Er kjedelåsen uten klips, så er det gjerne beregnet for at du skal bruke pressverktøy for jobben(mulig det du har bestilt), men her bruker jeg alltid noe tungt mothold og klinker låsen med PEN-hammer.

Å skru sykkel er tilfredsstillende, og man må jo begynne et sted. Er man nøye og gjør nøye research gjør du en bedre jobb enn en mekaniker på et verksted på de vanligste vedlikeholdspunktene(man har gjerne mye bedre tid).
Hehe, det var en kreativ måte å forlenge levetiden på drevet.

Det nye kjedet har klinklås, og verktøyet har "pressfunksjon" :) Sikkert ikke sant, men jeg har fått for meg at klinklås er mer robust. Godt mulig jeg kunne fått det til med dor og hammer, men 500 kr for et vertkøy som er laget for akkurat dette er vel verdt det for meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Klinket kjede er nok MYE sikrere enn vanlig kjedelås ja. Noe mortenolb her inne har fått erfare (samt sikkert noen andre også). Han var jo på en langtur hvor kjedelåsen røyk og det ble jo ikke bedre når verkestedet som skulle fikse dette for han satt på ny vanlig kjedelås (ikke klinket) FEIL VEI! Hvis jeg husker riktig mortenolb?

Men når man først er inne på denne tråden hvor kontroll og sjekk av nyinnkjøpt bruktsykkel er en del av temaet så kan jeg kanskje komme med noen spørsmål til andre der ute som kanskje også hjelper Cutless litt i prosessen.

La oss ta utgangspunkt i en random sykkel som er OK vedlikeholdt. En tja... 2002 modell som er rullet rundt 70.000km:
Hva er det man bør sjekke for at man skal være helt trygg på at sykkelen kan tåle en sesnong uten overaskelser og hva er det som bør kjøpes inn for nærmest og ha liggende som reservedeler?

Jeg har skjønt såpass at det kanskje ikke er dumt og ha ett sett plugger ligende. Kanskje også noen slangeklemmer. En liten bunt med strips for nødløsninger samt så klart kjedeverktøy. I tillegg til dette bør man jo kanskje også alltid ha en flaske motorolje samt oljefilter på lur samt verktøy til å skifte dette.

Utover dette så tenker jeg litt på hjullager, drevlager etc. Kanskje litt værre og skifte for oss vanlige dødlige, men muligens også gjennomførbart på en eldre sykkel hvor man i verste fall ikke taper en halv årsinntekt ved litt overivirig selvmekanikk?

Hva er det egentlig man må kontrollere for å forvisse seg om at kjøretøyet er....ja... i forskriftsmessig og forsvarlig stand? Da tenker jeg ikke på det kosmetiske.

Ikke meningen og kapre tråden din Cutless, men jeg håper og tror at også du får noe ut av dette. Jompa her inne er jo en liten skrue når det gjelder slik så kanskje han kommer på banen?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Helt i orden, bare bra med tips for sikker sykkel :thumleft

En måte å gjøre det på er vel å jobbe seg fra forbrenning og følge kraftoverføringen ut. Altså at man starter med å forsikre seg om at riktig mengde bensin og luft kommer inn i syllinder, og at denne blandingen blir antent rikitg (Luftfilter, plugger, bensinfilter). Deretter jobbe seg utover helt til man er på bakdrev, hjullager og bakdekk som er siste kontaktpunkter før kraften går i bakken.

Også kan man gjøre det samme med stoppkraft (bremser) og kontakt med overflaten (dempere).

Da skulle man være rimelig trygg på at sykkelen oppfører seg slik den skal :D

En annen ting er jo at i alle håndboker som følger med motorsykler så står det jo en sjekk man skal foreta før hver kjøretur. Det er det vel ingen som gjør, men hvis du gjør den sjekken og alt er ok så skal jo sykkelen være relativt trygg.

Uansett så tror jeg det skal litt til for at man får en katastrofal feil. Feks. dempere som er utslitt vil gi dårligere kjøreegenskaper og lengre bremsestrekning, men det er ikke slik at sykkelen imploderer. Og man kjenner jo på sykkelen hvordan den oppfører seg over ujevne underlag og raske nedbremsinger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Høres logisk ut dette Cutless.

Men hva med generell motorslitasje. Altså slitasje på stempel/sylinder/stempelfjører etc.? Merker man dette ved å måle kompresjon ved å feste noe som måler dette i "plugghullene"? (Jada..har sett dem gjøre dette på "Wheeler Dealers" på Discovery)

Oljeforbruket vil kanskje også øke hvis alt ikke er i skjønneste orden kanskje?

For å bytte stempel/stempelfjører er vel en langt større reparasjon og med stor sannsynlighet ikke verdt det på en sykkel til den prisen?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av haakeik »

Bjerknez skrev:
La oss ta utgangspunkt i en random sykkel som er OK vedlikeholdt. En tja... 2002 modell som er rullet rundt 70.000km:
Hva er det man bør sjekke for at man skal være helt trygg på at sykkelen kan tåle en sesnong uten overaskelser og hva er det som bør kjøpes inn for nærmest og ha liggende som reservedeler?
- Sjekk serviceboka og eventuelle andre notater eier har om servicehistorikk på hva som er gjort av annet arbeid.
- Sjekk at det ikke er slark i hjullager og styrelagre
- Sjekk bremseklosser
- Sjekk oljenivå. Olje og oljefilter er noe jeg vil ha skiftet med en gang, hvis ikke eier kan bevise at det er gjort nylig.
- Mange er bekymret for ventilklarering hvis det ikke finnes noe historikk på at det er sjekket og justert. Men hvis motoren er lettstartet, kan man slappe av og vente til vinteren med å sjekke og eventuelt justere. Det som kjennertegner en motor hvor ventilene er i ferd med å lukke seg, er at den er vanskelig å starte.


Utover dette så tenker jeg litt på hjullager, drevlager etc. Kanskje litt værre og skifte for oss vanlige dødlige, men muligens også gjennomførbart på en eldre sykkel hvor man i verste fall ikke taper en halv årsinntekt ved litt overivirig selvmekanikk?
- Hjullagre en veldig lett å skifte med http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000020878/verktøyet. De gamle hjullagrene bruker man for å banke inn de ny. Nettopp skiftet mine. Hjullagre kjøper man ikke hos forhandler (det er dyrt). Bruk nettet.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Geiroe »

Hjullager og simringer, kjøpes enklest på Tools. Ta med det gamle, der står det et nr. som er standard. Spesielle lager kjøpes på nett. Kjedelås bør ikke brukes på sykler som har litt krefter, det bør klinkes.
Locktite er et must på mc, mindre skruer løsner av vibrasjon.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Skruene på sidedekselet på min sykkel (Et slikt inspeksjonsdeksel) er engangsskruer i følge BMW og disse skal ha en liten dråpe spesiell Locktite og dras til med kun 5NM moment. Pakningsmassen (flytende) som skulle brukes var så klart også en helt spesiell sak som kostet skjorta, men i ettertid er jeg glad for at jeg ikke sparte inn her. Føles bra og få gjort det riktig og i samband med en som virkelig kan skru. Det ble faktisk bedre enn den var oprinnelig da den gamle pakningsmassen "tøt" litt ut. Etter at en bekjent hjalp meg så så det faktisk mye bedre ut.

Så Locktite er nok en fin ting å ha i garasjen ja.

Svar