Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
arildsat
Innlegg: 6
Registrert: 12 sep 2016, 08:10
Motorsykkelen din: Din MC her

Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av arildsat »

Hei,

Bergen er en spennende by, men trafikken kan være en prøvelse. Mer enn været. Og med bompenger som pengemaskin, er det på tide å se på alternativer til bilen. Noen år siden lappen, og noen år siden jeg har kjørt sykkel, men det er tydeligvis på tide igjen.

Ser på noe som tar meg frem og tilbake på jobb med minimum krøll og problemer. Lave driftsutgifter er viktig. Smidig i trafikken er et kjempepluss.. Ser for meg noe i klassen rundt omkring 50-60 tusen, og ca 600 ccm. Og ikke alt for gammel, så før år 1999-2000 begynner fort å bli litt gammelt. Ikke noe problem om den i tillegg ser litt bra ut.

I utgangspunktet har jeg sett på nakensykler (hornet, fz-6n, er6n), men er åpen for kåpesykler med menneskelig sittestilling. Jeg tenker da for eksempel CBR600F som jeg forstår er mer oppreist og menneskevennlig i byhastigheter fremfor, for eksempel, CBR600RR.

All hjelp fra kunnskapsrike mennesker mottas med takk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av Bjerknez »

Kjøp deg en Suzuki SV650. Den koster under 100-lapper klin ny og du får nok også en meget pen en for budsjettet ditt vil jeg tro. Fin lyd (twin), går helt greit og har et litt klassisk utseende. Bremsene er ikke mye å skryte av, men ellers en fin sykkel til prisen :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av KåreDump »

Vet ikke hvor lang arbeidsvei du har, men ser for meg at en "offroader" rundt 600 kubik hadde vært optimal til pendling.
Da sitter du høyt bak et bredt styre på en relativt smal sykkel, og det burde funke godt mellom køene.

Selv driver jeg daglig 'lane splitting' med en HD Bagger, og må innrømme at det ikke er helt optimalt... :lol
Har vurdert faktisk vurdert en gammel motard/offroder til jobbpendlingen.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av gsx750_80 »

BMW med tak, for Bergensregn?
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_C1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av Bjerknez »

Da er dte vel bedre med en slik? Plass til flere er det også.
Dog er jeg usikker på hvordan den er å lanesplitte med. Sikkert spennende... :)

Bilde

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av bergenser83 »

Hva med en scooter med automatgir. Finnes ikke raskere i trafikk. Ikke like gøy på helgetur. Men skulle jeg bare pendlet hadde jeg ikke lurt mye

Brukeravatar
JosteinBever
Innlegg: 87
Registrert: 19 jun 2016, 15:36
Motorsykkelen din: INGEN At The Moment

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av JosteinBever »

Gilera Runner 125 2T. Relativt billig. Går godt,billig å eie å drifte.Driftsikre,enkle å evt vedlikeholde,reparere osv. Om 600 og Streetfighter er stikkord,blir nok dette umåtelig dumt da men :P Jobb er jobb som han over sier......

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av FredrikE24 »

Hadde selv gått for BMW R1150R, evt. R1200R. Hvorfor? Uovertruffen kvalitet, god å kjøre, lettkjørt i trafikk, har muligheter til å laste med kofferter.. ABS, integralbrems...

Selv kjører jeg med Touring-koffertene på min K1200RS(som også er veldig til å anbefale til en prisen) hver dag i Oslotrafikken. Folk mente K1200RS var altfor diger å sno seg rundt med i byen.. Jeg gjør ikke annet og er meget fornøyd! R1150R er nok enda bedre :)

Erfaring? Fikk lappen den 11. Juli og har kjørt 12kkm nå, har ikke kjørt mer enn to lengre turer og litt småturer i hist og pist! Er primært pendling og kjøring rundt i byen med masse last.

BMW K-modeller er rekkemotor, R-Modeller er boxer, alle med Kardang(genialt til denne typen bruk). Siste bokstaver sier noe om sykkeltypen :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av Dansekris »

Jeg skal ikke anbefale deg noen sykkel, men heller dele min erfaring.

Jeg har en Hornet 07-mod. Samme prisklasse som det du jobber ut i fra. Jeg bor midt i tjukkeste Oslo og bruker sykkelen til og fra jobb hver bidige dag. Nå liker jeg også å kjøre aktivt på landeveien og ta meg en langtur i ny og ne, og jeg har vel funnet ut at en nakensykkel er optimalt for mitt bruk.

Poenget mitt er at de syklene du nevner er perfekt til det du skal drive med. Min Hornet er veldig lett å håndtere i bybildet med biler, busser og fotgjengere overalt. Så får du selv avgjøre om du ønsker deg en rekkefirer eller en V-twin.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av FredrikE24 »

Kjører du sydover på E6 på ettermiddagen, stadig gjennom Brynstunnelen dansekris?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av Dansekris »

FredrikE24 skrev:Kjører du sydover på E6 på ettermiddagen, stadig gjennom Brynstunnelen dansekris?

Hehe, nei dessverre. Jeg holder meg innenfor Ring 3.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av FredrikE24 »

Ja OK, snor meg gjennom rushen sammen med en Hornet hver dag ;)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av ATWindsor »

Kun til pendling? 125cc scooter som tidligere foreslått, lave utgifter, smale og fine, og med lasteplass.


arildsat
Innlegg: 6
Registrert: 12 sep 2016, 08:10
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av arildsat »

bergenser83 skrev:Hva med en scooter med automatgir. Finnes ikke raskere i trafikk. Ikke like gøy på helgetur. Men skulle jeg bare pendlet hadde jeg ikke lurt mye
Objektivt er jeg enig, men er kanskje ikke trygg nok på egen seksualitet til å gå for akkurat den løsningen. Det er helt sikkert fornuftig, men... du vet... :sk?

Svar