Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37950
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?

Legg inn av AJ »

NMCU melder på sine sider at en ny forordning (pålagte krav) for typegodkjenning av MC gjelder fra 1. janur 2016.

De store MC-interesseorganisasjonene i Europa har deltatt aktivt i utformingen av de nye typegodkjenningsreglene.
Dette er noe av hva organisasjonene har fått gjennomslag for:
- at det ikke lenger er mulig å ha nasjonal 100hk-grense,
- at reparasjons- og vedlikeholdsinformasjon fra motorsykkelens datahjerne skal være tilgjengelig for alle,
- at produsentene må oppgi CO2 utslippstall for alle nye modeller,
- at det ikke skal innføres anti-trimmingsregler for tunge motorsykler.

Gode nyheter. Eller...?

Et annen viktig sak i totaltbildet er nye utslippskrav ifølge oppslaget på nettsidene til NMCU.
"motorsykler får strengere utslippsgrenser: Euro 4 fra 2016 og Euro 5 fra 2020. Dette er bra fordi motorsykler har vært i ferd med å få et rykte som mer «skitne» enn biler"
og
"krav i EU om at bil må få en dynamisk testsyklus, slik MC allerede har. Det kan derfor hende at motorsykler er renere enn mange tror."

Interessant. Her er det grunn til å tro at det etterhvert vil bli publiserte sammenligningsresultater som kan bli spennende lesning for de som er spesielt interessert i dette.

Men hva tenker MC-folket her hjemme?
Er disse tingene gode eller dårlige nyheter?
Og hvor interessert er folket i å holde seg oppdatert om motorsykkelens framtid og vilkår i en tid med stadig strengere miljøkrav?
Nye krav påvirker også oss som brukere av MC og kanskje spesielt de som som liker å modifisere syklene sine...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?

Legg inn av Juicebox »

Hva menes med anti-trimmings regler?

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?

Legg inn av Fsva »

Jeg vil tro at franskmennene jubler for at 100hk grensen blir fjernet, og det skjønner jeg godt. :knegg

Når det gjelder utslippskravene for Euro 5 mistenker jeg at det blir vanskelig å lage 200hk sykler uten turbo i framtiden . Har noen sett størrelsen på feks. BMW S1000RR sin katalysator? :P
Kanskje produsentene må innføre el-motorer for å kunne nå utslippsmålene, kan vi vente oss hybrid-motorsykler innen 2020? :crazy:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37950
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?

Legg inn av AJ »

Juicebox skrev:Hva menes med anti-trimmings regler?
Var usikker på denne selv, må jeg erkjenne... :-k

Mulig vi blir klokere av hva som står nederst i dette dokumentet...?

Ellers går det helt sikkert an å sende en mail til NMCU og spørre.
Det tror jeg de vil sette pris på, at MC-folket (og medlemsmassen...) er nysgjerrige og vitebegjærlige :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?

Legg inn av Kawagutten »

Juicebox skrev:Hva menes med anti-trimmings regler?
Kan ha med nye regler for blombering å gjøre kanskje og at sykler skal ha det de har orginalt fra fabrikk.Har ikke satt meg inn i det enda.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37950
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?

Legg inn av AJ »

Juicebox skrev:Hva menes med anti-trimmings regler?
Fikk nettopp dette svaret fra Morten Hansen i NMCU:

"Hei og godt nyttår!

Anti-trimmingsreglene er forankret i EUs typegodkjenningsforordning. Reglene sier at det ikke er tiltatt å gjøre endringer som øker effekt eller toppfart. Anti-trimmingsforbud gjelder for motorsykler som har konstruktive begrensninger, som f.eks. maks effekt på lett og mellomtung MC (og hastighetsbegrensning på moped).
Noen ganger blir forbudet håndhevet ved at vitale deler er utstyrt med såkalte "knekk-bolter", som gjør det umulig å skru uten å ødelegge delen.
Tidlig i prosessen med de nye typegodkjenningsreglene som ble innført 1. januar i år ble det fra EU-kommisjonen foreslått at anti-trimming også skulle gjelde for ubegrenset tung MC, men dette ble tilbakevist av FEMA fordi denne klassen jo ikke har noen konstruktive begrensninger.

Håper det var begripelig :-)

Morten/NMCU"
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?

Legg inn av Juicebox »

Takk for svar! Ja, blir for dumt at trimmingsregelen også skal gjelde for tung mc.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?

Legg inn av kjellv »

Euro4 slår nå inn med full tyngde fra nyttår! Året med overgangsordninger er nå over, og fra første januar 2017 kan ikke lenger en ny motorsykkel registreres om den ikke oppfyller kravene i Euro4.
Bike og MCAvisa kommer i disse dager med MC katalogene sine for 2017 modellene. Dette blir interessant lesning!
Vi vil fort se at veldig mange gode kjente modeller er borte. Vi har de siste par årene sett at det har kommet nye motorer i mange modeller, og også en mengde nye modeller fra de fleste merker. Jeg kjenner Yamaha best, og der ser vi blant annet at XJ6 er borte. Det er også FZ8, XT660, XJR1300, WR125 R og X, YBR125 og en mengde andre. MT plattformen med MT, Tracer og XSR har tatt over for disse, men flere kommer. YZF er oppdatert med nye Euro4 motorer..

Pass godt på dere som tråler utlandet på jakt etter godbiter for import. Kommer dere over en billig overligger som ikke har vært registrert før, så kan den heller antakelig ikke registreres..

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?

Legg inn av kvase »

Ja det skal hardt holdes dette å og dette er innafor i Norje
-
Ja jøss kom over dette på Finn.no kopiert tekst -------- MC+Bil

Reklamasjonsrett ved kjøp og salg av bil

de samme reglene gjelder også når man kjøper MC, båt eller campingvogn) I Norge har man, som forbruker, alltid reklamasjonsrett når man kjøper bil - enten man kjøper av en bilforhandler eller av en privatperson. Det er imidlertid en forskjell på varigheten på reklamasjonsretten:
Hvis man kjøper bil av en privatperson, har man to års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler i henhold til kjøpsloven.
Hvis man kjøper bil av en bilforhandler har man fem års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler i henhold til forbrukerkjøpsloven.
-----------------------------------------------
så skriver jeg da
Ja folkens dere som selger veteran mc/bil dette passer vel dårlig
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Storm
Innlegg: 205
Registrert: 15 mar 2012, 19:21
Motorsykkelen din: 2 hjul
Sted: Vestfold

Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?

Legg inn av Storm »

Ved kjøp av bil hos en privatperson. Så har man 2 års reklamasjonsrett?? Høres ikke dette litt crazy ut? Blir skummelt å selge som privatperson, man kan få en megaregning. Hvordan skal dette håndheves? Tenk deg en dyr el. feil eller rådebank? Blir dyrt det.
Mye kan skje i løpet av 2 år med et kjøretøy. Som kanskje ikke har fått godt vedlikehold eller kanskje blitt hardt kjørt?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?

Legg inn av Zettexx »

Trimming....
"Tidlig i prosessen med de nye typegodkjenningsreglene som ble innført 1. januar i år ble det fra EU-kommisjonen foreslått at anti-trimming også skulle gjelde for ubegrenset tung MC, men dette ble tilbakevist av FEMA fordi denne klassen jo ikke har noen konstruktive begrensninger."

Norge har antitrimmings regelverk nedfelt i avgiftspolitikken.....

Svar