Er det noen som har noe tips til hvordan jeg kan få gaffelen på min Honda Cb900 Hornet litt stivere?
Føler den sinker veldig mye sammen, spesielt ved hard nedbremsing. Er igjen 3cm til den bunner.
Har sjekket gaffelen for lekkasjer og den er tett og fin.
Hornet 900: Myk gaffel
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hornet 900: Myk gaffel
Gaffelolje med annen viskositet - tjukkere olje, med andre ord, vil ofte kunne hjelpe.
Det går selvfølgelig også an å bytte til stivere fjærer i gaffelbeina.
Det går selvfølgelig også an å bytte til stivere fjærer i gaffelbeina.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Hornet 900: Myk gaffel
Gaffel olje er jo en enkel sak å begynne med I hvertfall.
Vil ett sånn rimelig sett for å justere toppen av demperen ( ebay sett ) være med å gjøre den stivere også?
Eneste som skjer er jo at fjære blir stående I litt mere spenn, men det påvirker kanskje siget litt når en sitter på sykkelen uten annen belastning enn sin egen vekt.
Vil ett sånn rimelig sett for å justere toppen av demperen ( ebay sett ) være med å gjøre den stivere også?
Eneste som skjer er jo at fjære blir stående I litt mere spenn, men det påvirker kanskje siget litt når en sitter på sykkelen uten annen belastning enn sin egen vekt.
Re: Hornet 900: Myk gaffel
Etter spesifikasjonene skal sykkelen ha 10W olje.
Så hvis jeg har forstått det riktig blir den stivere om jeg broker 15W eller 20W?
Så hvis jeg har forstått det riktig blir den stivere om jeg broker 15W eller 20W?
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Hornet 900: Myk gaffel
Gammel gaffelolje endres, og dette inkluderer bla viskositet. Antakelig vil den fungere fint med olje i henhold til spesifikasjonene, etter skifte.
Mekaniker hos CJ Motorteknik AB i Østersund, påstod i dag at gammel gaffelolje også kunne bidra til lekkasje i simmeringer hos framgaffel.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kjellrf
- Innlegg: 1611
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Hornet 900: Myk gaffel
Tidligere skulle gaffelolja byttes på 10-12.000 km, og i en test i Motorrad for noen år siden, var dempingen merkbar dårligere etter 10.000 km.
Og selvfølgelig slites simmerringer og gaffelforinger mye reaskere med gaffelolje som er sliten og har gått for langt.
Ellers kan man bruke skiversom distanser og legge på toppen av fjærene for å få litt stivere gaffel, eller kjøpe noen ettermarkedsfjærer, f.eks. Wilbers, som er satt opp litt stivere. Tror ikke det er spesielt positivt å bytte til tjukkere viskositet på en Honda-gaffel, den er lagd for 10-olje.
Er olja sliten, vil den få lavere viskositet pga ødelagt molekylstruktur i olja, og bli mjukere, som nevnt ovenfor.
Og selvfølgelig slites simmerringer og gaffelforinger mye reaskere med gaffelolje som er sliten og har gått for langt.
Ellers kan man bruke skiversom distanser og legge på toppen av fjærene for å få litt stivere gaffel, eller kjøpe noen ettermarkedsfjærer, f.eks. Wilbers, som er satt opp litt stivere. Tror ikke det er spesielt positivt å bytte til tjukkere viskositet på en Honda-gaffel, den er lagd for 10-olje.
Er olja sliten, vil den få lavere viskositet pga ødelagt molekylstruktur i olja, og bli mjukere, som nevnt ovenfor.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Hornet 900: Myk gaffel
Da får jeg teste med ny olje etter spesifikasjonene.
Sykkelen har rullet 47.000km og jeg aner ikke når den var byttet sist siden jeg kjøpte den I vinter på 42.900km.
Kommer nok også til å handle inn noen slike E-bay "ride hight adjusters" så slipper jeg balle med skiver og kan heller skru.
Er det noen av dere som har peiling på hva slags gjenging som er I toppen av gaffel beinet?
Sykkelen har rullet 47.000km og jeg aner ikke når den var byttet sist siden jeg kjøpte den I vinter på 42.900km.
Kommer nok også til å handle inn noen slike E-bay "ride hight adjusters" så slipper jeg balle med skiver og kan heller skru.
Er det noen av dere som har peiling på hva slags gjenging som er I toppen av gaffel beinet?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hornet 900: Myk gaffel
Jeg ville begynt med å sjekke oljenivå. Gaffelen blir veldig mye mykere med bare litt for lavt nivå (fordi luftrommet øverst i gaffelbeina blir større).
Skifte olje er sikkert smart uansett, og høyere viskositet vil sikkert hjelpe.
Andre rimelige tiltak er å bytte fjærer til progressive, eventuelt i kombinasjon med litt høyere oljenivå enn det som er angitt.
En annen ting; det er bra at gaffelen bruker så mye av vandringsveien som mulig. Hvis den ikke bunner, og du har igjen 3 cm etter hard oppbremsing, så er det fint.
Skifte olje er sikkert smart uansett, og høyere viskositet vil sikkert hjelpe.
Andre rimelige tiltak er å bytte fjærer til progressive, eventuelt i kombinasjon med litt høyere oljenivå enn det som er angitt.
En annen ting; det er bra at gaffelen bruker så mye av vandringsveien som mulig. Hvis den ikke bunner, og du har igjen 3 cm etter hard oppbremsing, så er det fint.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hornet 900: Myk gaffel
Litt mer olje gir stivere gaffel. Tjukkere olje gir også tregere returdemping, da kan man få seg en overraskelse. På vedvarende dårlig vei kan det skje at demperne kryper mer og mer sammen da returen går tregere.
Olja bør sikkert byttes. Den får utrolig mye juling. I løpet av mange år og tusenvis av kilometer blir olja pumpet gjennom svært trange passasjer i demperelementene og molekylene brytes ned. Brukt demperolje ser utrolig fæl ut..
Bytt olja, bruk anbefalt viskositet.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Olja bør sikkert byttes. Den får utrolig mye juling. I løpet av mange år og tusenvis av kilometer blir olja pumpet gjennom svært trange passasjer i demperelementene og molekylene brytes ned. Brukt demperolje ser utrolig fæl ut..
Bytt olja, bruk anbefalt viskositet.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- Kjellrf
- Innlegg: 1611
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Hornet 900: Myk gaffel
Ser olja bedriten ut når den tappes, skyll gjerne i mellom med diesel eller parafin. Jeg tapper av, setter i bunnskruen , fyller på diesel og husker noen ganger før den tappes. Kan evt skylle i mellom med litt gaffelolje etterpå, før du fyller på riktig mengde.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Hornet 900: Myk gaffel
Mange gode tips her. Tenkte bare å tilføye at preload/ride height adjusters (eller skiver) gjør akkurat det de sier, nemlig å justere høyden eller arbeidsområdet for gaffelen. De har en viktig funksjon i dette, så de kan være nyttige uansett slik at man får dette riktig. Men de kan ikke veie opp for en fjær som er for myk for din kroppsvekt. Sjekk hvordan du ligger an med ny olje. Søk på nett etter "setting suspension sag" eller by en kompis som har gjort dette før på et par øl :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
-
- Innlegg: 54
- Registrert: 09 des 2016, 23:23
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS
- Bosted: Nittedal
Re: Hornet 900: Myk gaffel
Min SV650s hadde veldig myk gaffel. Installerte fjærer tilpasset min vekt og emulatorer som jeg kjøpte her:
http://www.racetech.com/
På denne siden kan du legge inn type sykkel og din vekt for å få fjærer som passer. Hvis fjærene er for myke, så vil ikke mer preload eller tykkere olje løse problemet. Når du har fjærer som passer, da kan du justere dempingen med tykkere/tynnere olje og evt. teste ut med høyere/lavere oljenivå.
Min sykkel ble som ny med disse oppgraderingene og ny litt tykkere olje.
Hvis du googler "Dave Moss suspension" så vil du også finne mye nyttig informasjon.
http://www.racetech.com/
På denne siden kan du legge inn type sykkel og din vekt for å få fjærer som passer. Hvis fjærene er for myke, så vil ikke mer preload eller tykkere olje løse problemet. Når du har fjærer som passer, da kan du justere dempingen med tykkere/tynnere olje og evt. teste ut med høyere/lavere oljenivå.
Min sykkel ble som ny med disse oppgraderingene og ny litt tykkere olje.
Hvis du googler "Dave Moss suspension" så vil du også finne mye nyttig informasjon.
Triumph Street Triple 765RS
Suzuki SV650S
Suzuki SV650S