Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!
Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!
Hei! Jeg fyller 16 i April 2018 og har tenkt å kjøre opp til lett-mc. Jeg har prøvd meg litt på å finne ut hva jeg burde gå etter og bestemte meg for Aprilia rs 125. Det jeg er usikker på er at frem til 2010 produserte Aprilia 2 takt og deretter 4 takt. Jeg vet at 2 takt er mer moro men mye vedlikehold, og at 4 takt er mindre vedlikehold men mindre moro. Usikker på om jeg skal velge 2 takt eller 4 takt. Jeg kan ingenting om vedlikehold av mc men vil veldig gjerne kjøre 2 takt. Noe tips om hvordan jeg kan lære mere om hvordan å "Mekke"?
-
- Innlegg: 830
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!
Ville nok gått for 2 takt ja:)
Hvordan en lærer og skru?? En må nesten bare prøve seg frem :) om du har ett problem eller det er noe du vil ha gjort er YouTube en fin ting og en lærer masse der :) du har også en fin mulighet til og spørre om hjelp her inne på mc siden da det finnes mangen kloke hoder her som mer en gjerne vil hjelpe til :)
Hvordan en lærer og skru?? En må nesten bare prøve seg frem :) om du har ett problem eller det er noe du vil ha gjort er YouTube en fin ting og en lærer masse der :) du har også en fin mulighet til og spørre om hjelp her inne på mc siden da det finnes mangen kloke hoder her som mer en gjerne vil hjelpe til :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!
Hvorfor er det mer vedlikehold på en 2-takter enn 4-takter ?
Du kan finne mye brukbar info på youtube, men det finnes enpormt mye feilinfo der også.
Og drepende kjedelige amerikanere som snakker mer om seg selv enn det de prøver å vise frem.
Du kan finne mye brukbar info på youtube, men det finnes enpormt mye feilinfo der også.
Og drepende kjedelige amerikanere som snakker mer om seg selv enn det de prøver å vise frem.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!
Velkommen til forumet, forresten.
Det skulle jeg ha startet forrige innlegg med å skrive
Det skulle jeg ha startet forrige innlegg med å skrive
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!
Nemlig .
Ønsker maxman3 velkommen hit jeg også
Å velge 2 eller 4-takt blir litt sånn hipp som happ, tenker jeg.
Største forskjellen er motoren som krever litt ulikt vedlikehold og hvor man må være klar over at 2-takteren skal olje i drivstoffet, enten blandet i bensintanken eller ved å fylle på olje i egen tank.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!
Velkommen herifra også
Som Jompa sier, det er motsatt. Totaktsmotoren er relativt vedlikeholdsfri sammenlignet med firetaktsmotoren.
Men i mine øyne er dette også den eneste fordelen den har i en gatesykkel..
Totaktsmotoren både høres ut som, og lukter som ei motorsag. Den bruker mer bensin, forurenser langt mer og den har kortere levetid. Disse motorene er straks helt borte fra markedet i nye motorsykler og mopeder/scootere. Jeg kjenner best Yamaha, der er det fra 2018 helt slutt på totaktere i "on road" markedet. Kun de minste modellene i motocross har fortsatt totaktsmotor. Motoren holder rett og slett ikke de stadig strengere støy og utslippskrav, derfor forsvinner de.
Det er stor forskjell på motorkarakteristikk mellom to- og firetakt. Totakteren har stadig stigenede effekt i takt med turtallsøkningen, og får en veldig bratt momentkurve helt i toppen av turtallsregisteret. Toppturtall ligger normalt noe høyere på totakt enn på firetakt. Firetaktmotoren har også en stigende momentkurve, men har høyere dreiemoment gjennom hele turtallsregisteret (bortsatt fra helt i toppen) enn totakteren.
I praktisk bruk blir totakteren gjerne noe mer masete å kjøre. Den må holde seg i øvre halvdel av turtallsregisteret for å ha noe kraft å snakke om, det blir derfor lett mye giring.
I mange miljø er totakteren mest populær fordi de kan være lettere å trimme enn firetakteren. Trimming gir jo langt mer Power enn i original utførelse. Men gjerne også langt mer trøbbel hvis man blir stoppet av onkel. Og vær sikker.. onkel vet dette og er ekstra kritisk til totaktere de stopper langs veien.
Som Jompa sier, det er motsatt. Totaktsmotoren er relativt vedlikeholdsfri sammenlignet med firetaktsmotoren.
Men i mine øyne er dette også den eneste fordelen den har i en gatesykkel..
Totaktsmotoren både høres ut som, og lukter som ei motorsag. Den bruker mer bensin, forurenser langt mer og den har kortere levetid. Disse motorene er straks helt borte fra markedet i nye motorsykler og mopeder/scootere. Jeg kjenner best Yamaha, der er det fra 2018 helt slutt på totaktere i "on road" markedet. Kun de minste modellene i motocross har fortsatt totaktsmotor. Motoren holder rett og slett ikke de stadig strengere støy og utslippskrav, derfor forsvinner de.
Det er stor forskjell på motorkarakteristikk mellom to- og firetakt. Totakteren har stadig stigenede effekt i takt med turtallsøkningen, og får en veldig bratt momentkurve helt i toppen av turtallsregisteret. Toppturtall ligger normalt noe høyere på totakt enn på firetakt. Firetaktmotoren har også en stigende momentkurve, men har høyere dreiemoment gjennom hele turtallsregisteret (bortsatt fra helt i toppen) enn totakteren.
I praktisk bruk blir totakteren gjerne noe mer masete å kjøre. Den må holde seg i øvre halvdel av turtallsregisteret for å ha noe kraft å snakke om, det blir derfor lett mye giring.
I mange miljø er totakteren mest populær fordi de kan være lettere å trimme enn firetakteren. Trimming gir jo langt mer Power enn i original utførelse. Men gjerne også langt mer trøbbel hvis man blir stoppet av onkel. Og vær sikker.. onkel vet dette og er ekstra kritisk til totaktere de stopper langs veien.
Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!
kjellv skrev: ↑02 sep 2017, 00:52 Velkommen herifra også
Som Jompa sier, det er motsatt. Totaktsmotoren er relativt vedlikeholdsfri sammenlignet med firetaktsmotoren.
Men i mine øyne er dette også den eneste fordelen den har i en gatesykkel..
Totaktsmotoren både høres ut som, og lukter som ei motorsag. Den bruker mer bensin, forurenser langt mer og den har kortere levetid. Disse motorene er straks helt borte fra markedet i nye motorsykler og mopeder/scootere. Jeg kjenner best Yamaha, der er det fra 2018 helt slutt på totaktere i "on road" markedet. Kun de minste modellene i motocross har fortsatt totaktsmotor. Motoren holder rett og slett ikke de stadig strengere støy og utslippskrav, derfor forsvinner de.
Det er stor forskjell på motorkarakteristikk mellom to- og firetakt. Totakteren har stadig stigenede effekt i takt med turtallsøkningen, og får en veldig bratt momentkurve helt i toppen av turtallsregisteret. Toppturtall ligger normalt noe høyere på totakt enn på firetakt. Firetaktmotoren har også en stigende momentkurve, men har høyere dreiemoment gjennom hele turtallsregisteret (bortsatt fra helt i toppen) enn totakteren.
I praktisk bruk blir totakteren gjerne noe mer masete å kjøre. Den må holde seg i øvre halvdel av turtallsregisteret for å ha noe kraft å snakke om, det blir derfor lett mye giring.
I mange miljø er totakteren mest populær fordi de kan være lettere å trimme enn firetakteren. Trimming gir jo langt mer Power enn i original utførelse. Men gjerne også langt mer trøbbel hvis man blir stoppet av onkel. Og vær sikker.. onkel vet dette og er ekstra kritisk til totaktere de stopper langs veien.
Bra redegjørelse!
Mye der jeg ikke har tenkt på og sett sammenhengen i på en stund..dvs nærmere 40 år...da jeg selv kjørte 2 totakter. :)
"Do the right thing"
Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!
Får 3 måneder siden skulle jeg også kjøpe aprilia. Ikke nå lenger. For 3 måneder siden kjøpte en venn av meg en honda cb125f for 38k, i dag er den 10k billigere (28k). OG DEN ER SPLITTER NY, og garanterer deg å vikre i flere år.
så hvorfor kjøpe en 6+ år gammal aprilia (ettersom at aprilia sluttet å lage 2takters etter 2011 tror jeg)
Når du kan kan kjøpe en splitter ny mc for rundt samme prisen? Det er ikkemye forskjell i disse syklene, annet at en helt ny 4takter holder seg bedre enn en 6+ år gammel aprilia.
La meg introdusere:
Yamaha YS128 2017 Modell Pris: 28 990,-
HONDA CB125F 2017 Modell Pris: 27 590,-
så hvorfor kjøpe en 6+ år gammal aprilia (ettersom at aprilia sluttet å lage 2takters etter 2011 tror jeg)
Når du kan kan kjøpe en splitter ny mc for rundt samme prisen? Det er ikkemye forskjell i disse syklene, annet at en helt ny 4takter holder seg bedre enn en 6+ år gammel aprilia.
La meg introdusere:
Yamaha YS128 2017 Modell Pris: 28 990,-
HONDA CB125F 2017 Modell Pris: 27 590,-
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!
Bare sørg for å kjøpe en som faktisk har 15 hester og ikke 11-12.
Fordelen jeg ser med totakt er at man lett får litt mer sprut i de. Jeg hadde gått for totakt, synes disse ensylindrede firetakterne går ekstremt dårlig.
Fordelen jeg ser med totakt er at man lett får litt mer sprut i de. Jeg hadde gått for totakt, synes disse ensylindrede firetakterne går ekstremt dårlig.
- JosteinBever
- Innlegg: 87
- Registrert: 19 jun 2016, 15:36
- Motorsykkelen din: INGEN At The Moment
Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!
Ekstremt dårlig er jo å ta i da. De går som en trimmet moped. Har så og si samme toppfarten og.
Hovedargumentet er allerede nevnt slik jeg ser det (som har kjørt både 2t og 4t) Man får kjøre i fred på en 4takter. På 2takter er regelen slik: Ser man en politi,eller politien ser deg,så blir du automatisk stoppet for "kontroll" På en 4takter blir du kun stoppet,dersom de faktisk holder en kontroll langs veien (iaf i 9,7 av 10 tilfeller) Med forbehold at du kjører normalt og lovlig vèl og merke.
Hovedargumentet er allerede nevnt slik jeg ser det (som har kjørt både 2t og 4t) Man får kjøre i fred på en 4takter. På 2takter er regelen slik: Ser man en politi,eller politien ser deg,så blir du automatisk stoppet for "kontroll" På en 4takter blir du kun stoppet,dersom de faktisk holder en kontroll langs veien (iaf i 9,7 av 10 tilfeller) Med forbehold at du kjører normalt og lovlig vèl og merke.
Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!
Takk for svar og velkomst hilsninger!