Honda CBX750 1988 Byggtråd

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 304
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Ronning »

Ja. Tilgang til maskinering og gode greier. Kult prosjekt.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Esveen »

Flott tråd. Fint at du dokumenterer så mye. Ser ut som det blir en fin sykkel :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Ronning skrev: 11 jan 2018, 22:30 Ja. Tilgang til maskinering og gode greier. Kult prosjekt.
Ja, jeg er heldig å ha en bror som jobber på riktig plass :twothumbs:
KåreDump skrev: 11 jan 2018, 10:36Vakkert!!!
Esveen skrev: 11 jan 2018, 22:51 Flott tråd. Fint at du dokumenterer så mye. Ser ut som det blir en fin sykkel :)
Takker for god respons! :P

Så, over til der jeg håper forumet kan hjelpe meg med noen spørsmål;

1:

Jeg er på utkikk etter et nytt eksosanlegg, å tilgangen på eksosanlegg til CBX'n er liten. Så jeg lurer på om jeg kan bruke et CB750 eksosanlegg. CB750 1991 - 2003 sin motorblokk er i vel i hovedsak lik, så dette burde vel kunne brukes i stedenfor?

CB750 Nighthawk eksosanlegg:
s-l1600_91-03.jpg
Er det andre anlegg som vil passe? Vil et tidligere CB750 1979-1982 anlegg passe?
s-l1600_69.jpg

2:

Jeg ser etter foam til å forme og lage sete, men sliter litt med å finne riktig type. Har noen erfaring med dette? En plass å kjøpe, eller noen som selger på nett?
Eller har dere fått laget et som dere er veldig fornøyd med, å vil anbefale noen?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av cannon »

Sete-skum: Isolasjonsmattene som bl.a. BT selger for støydemping av motorrom i båter vet jeg blir brukt.
www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor ... 000017199/

Eksosanlegg: Vet ikke hva som kan passe, men har selv sett på ulike potter på ebay med overganger til forskjellige rør-diametere. Hyggelige priser og en del ulike design. Svart eller krom.

McHans
Innlegg: 19
Registrert: 31 mai 2015, 22:50
Motorsykkelen din: Suzuki gsx s1000 GT

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av McHans »

Til sete-skum ville jeg sjekke Skumtex i Oslo.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7101
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Jompa »

CBX 750 og CB 750-motorene er ganske ulike.
CBX har f eks primærdrev direkte mellom veivaksel og clutch, CB har primær kjede.
Generatoren på CBX sitter bak cylindrene, på CB i enden av veiva.

Hele CBX-motoren er smalere enn CB-motoren, men om avstandene mellom eksosutløpene er like på begge vil jeg tro at det er enkelt å tilpasse et eksosanlegg fra CB 750.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av MorganX »

Har noen linker til hvor man kan kjøpe seter til Cafe racere.. dyrt er det, men man kan bruke noen ideer utifra bildene: https://www.dimecitycycles.com/motorcyc ... l?cat=2206 og https://www.louis-moto.co.uk/katalog/su ... rchButton=

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Jompa skrev: 12 jan 2018, 17:42 CBX 750 og CB 750-motorene er ganske ulike.
CBX har f eks primærdrev direkte mellom veivaksel og clutch, CB har primær kjede.
Generatoren på CBX sitter bak cylindrene, på CB i enden av veiva.

Hele CBX-motoren er smalere enn CB-motoren, men om avstandene mellom eksosutløpene er like på begge vil jeg tro at det er enkelt å tilpasse et eksosanlegg fra CB 750.
Ja, det var primært avstand mellom eksosutløpene og innfestingen av denne jeg tenkte på. Sekundært må jeg lage et eget.
Pros: Jeg kan avslutte det slik jeg vil. Tanken er en "mufflerbox" under sykkelen.
Cons: Tid
MorganX skrev: 12 jan 2018, 20:04 Har noen linker til hvor man kan kjøpe seter til Cafe racere.. dyrt er det, men man kan bruke noen ideer utifra bildene: https://www.dimecitycycles.com/motorcyc ... l?cat=2206 og https://www.louis-moto.co.uk/katalog/su ... rchButton=
Ser de selger skum begge plassene, et ferdig sete blir uaktuelt da de ikke passer bra nok. Takk!
McHans skrev: 12 jan 2018, 16:01 Til sete-skum ville jeg sjekke Skumtex i Oslo.
Skal sjekke det ut når jeg er i Oslo!

GSXR svingarm del 2:

Demper__.jpg
1: Fjerning av tidligere arbeid
2: Alle spor borte
3: GSXR sin demper er offset
4: 30mm Firkantstål
Innfesting.jpg
Det å få offset demperinnfestningen til å se bra ut er nok det største problemet. Med nok vinkler og konturer, ser det bra ut.

20180113_180646.jpg
20180113_180718.jpg
20180113_180736.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1611
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Kjellrf »

Sevenfifty (CB750 type "moderne" )skal være samme motor som CBX750. Mulig du skal se etter anlegg til CB700 Nighthawk fra 80-tallet fra USA, det er samme motor.
Gamle CB 750 er helt ulik.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

20180114_114315.jpg
Ååååååå... DIT, kom jeg før jeg dro på jobb.. prosjektet får stå en liten tid så får jeg pønskes ut hvilke forandringer jeg vil gjøre inntil jeg er tilbake.
Det positive med å ikke være hjemme, er jo hvor fort deler plutselig kommer!
Resized_20180122_192958.jpeg
Plugger
Resized_20180122_192954.jpeg
Skiltlys: Enda litt i tvil hvordan jeg vil montere skiltet... :scratch
Resized_20180122_192951.jpeg
Voltmeter : Greit å vite spenninga så man ikke ødelegger Lithiumsbatteriet
Resized_20180122_192948.jpeg
Speedometer

On another note;

Noen som er interresert i noen CBX deler? :lol :lol
20180114_121545.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

McHans skrev: 12 jan 2018, 16:01 Til sete-skum ville jeg sjekke Skumtex i Oslo.
Selv om man ikke er hjemme, så er ikke det en grunn til å ikke få utrettet noe! Takker så mye for tipset McHans, var innom der idag å fikk super hjelp med valg av skum å praktiske tips! :)
20180130_132507.jpg
20180130_124654.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Håper å få utrettet litt på sykkelen i vinterferien, det blir bare små drypp som blir gjort når en kun er hjemme en helg.
Jeg holder på med å utarbeide en liten liste på ting som står igjen, for å lettere kunne systematisere det.
  • Eksosanlegg
  • Skiltoppheng (Noen idèer, men er frem å tilbake, noen som har bilde av noen som ser bra ut?)
  • Seatpan
  • Sete
  • Nye brems/clutch reservoir.
    Rearsets/fothvilere. Lage egne, eller muligens bestille å tilpasse.
  • Clipons
  • Rewire frontlykt/Blinklys/speedo
  • Lakk (Klassisk 1-farge eller muligens en mer moderne paint scheme)
  • Bulkfiks og mod av bensintank
Å sikkert en haug med små ting.

Jeg er litt frem og tilbake på hvordan jeg vil lakke sykkelen. Jeg har lyst å holde den stilren, å muligens lakkere tank/kuppel i en perlemorshvit tone... dette med brunt skinn tror jeg vil skape en pen kontrast.... :scratch

Så;
Montere speedometeret flush med tripletree, eller i vinkel mot føreren

Alt 1:
Speedoalt1.jpg
Ser veldig fint ut, virker ikke ruvende å stjeler lite oppmerksomhet. Men innsynsvinkelen er nok litt vond, mulig at med sol vil man ikke kunne lese displayet så godt.
Speedoalt2.jpg
Her er det mye lettere for føreren å se displayet, men synest den bryter linjen mye.

Orginalt har deluxe-tanken et stort å heller styggt påfyllingslokk. Tenker å bytte ut denne med en Monza-fuelcap. Denne har en flens som kan sveises inn, å lokket skrus på.
Tank Monza.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av KåreDump »

:twothumbs: :twothumbs:
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

ZZR-Erling

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av ZZR-Erling »

:thumleft

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

La kveldens eventyr begynne BildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Svar