Hilseplikt?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Intruder »

Tja,jeg prøver å være høflig,da får jeg ofte ros og blidord..... :thumleft :-) :notworthy:

I motsatt fall,å huffameg !!! :[-( :doh =; :ills :orefk :(
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Siggen
Innlegg: 124
Registrert: 04 jan 2010, 19:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Road King 2003

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Siggen »

Synes hilsingen er en god greie, man føler seg litt "kjent" med de man møter. Også en god følelse når man drar på treff som "fersk" mcfører vil jeg tro.
Det er som sjåfører i transportbransjen, de hilser, vi hilser, alle hilser. Vi hilser på hverandre, på andre, på kjente, på ukjente, de vi liker, de vi ikke liker og alle de andre.
Vi må ikke, men vi gjør det fordi vi har lyst eller ikke lyst eller simpelt hen fordi det gir en god følelse og det selv om det ikke blir hilst tilbake har du allikevel vist at du er en positiv og grei individ. :vs :vs :vs

Godtvoksen

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev:
mfajf skrev:
tagesk skrev:
Jalmar skrev: Har også bestemt meg for å hilse på mopeder og scootere hvis de kjører forbi meg. Så da blir det vel kanskje ikke så mye hilsing... :mk
Her nede på Kontinentet hilser vi på hverandre når vi kjører forbi.
Med høyre fot.

(spøker ikke)

[TaSK]
Jeg har faktisk hist på en del bilister også, men da kun med en fing :D
Tommel opp...? :eh

:knegg
NEI - tommel ned. Rykk tilbake til start og kjør moped til en blir voksen nok til å kjøre MC.

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Hilseplikt?

Legg inn av mfajf »

Godtvoksen skrev:
AJ skrev:
mfajf skrev:
tagesk skrev:
Jalmar skrev: Har også bestemt meg for å hilse på mopeder og scootere hvis de kjører forbi meg. Så da blir det vel kanskje ikke så mye hilsing... :mk
Her nede på Kontinentet hilser vi på hverandre når vi kjører forbi.
Med høyre fot.

(spøker ikke)

[TaSK]
Jeg har faktisk hist på en del bilister også, men da kun med en fing :D
Tommel opp...? :eh

:knegg
NEI - tommel ned. Rykk tilbake til start og kjør moped til en blir voksen nok til å kjøre MC.
Det var da kun en liten spøk, Godtvoksen. Vil ikke bruke dette forumet til å lage kvalm, så jeg unnskylder hvis du ikke "tog'an".
Har faktisk aldri vist fing noengang, bare så det er sagt.
Jan

Godtvoksen

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Godtvoksen »

mfajf skrev:
Det var da kun en liten spøk, Godtvoksen. Vil ikke bruke dette forumet til å lage kvalm, så jeg unnskylder hvis du ikke "tog'an".
Har faktisk aldri vist fing noengang, bare så det er sagt.
Jan
Da beklager jeg at jeg ikke tok spøken....

:cheers

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Hilseplikt?

Legg inn av mfajf »

Godtvoksen skrev:
mfajf skrev:
Det var da kun en liten spøk, Godtvoksen. Vil ikke bruke dette forumet til å lage kvalm, så jeg unnskylder hvis du ikke "tog'an".
Har faktisk aldri vist fing noengang, bare så det er sagt.
Jan
Da beklager jeg at jeg ikke tok spøken....

:cheers
Alles Gut. No hard feelings :-)
Kjekt å kunne enes. Å vise fing er kun å skape uønskede situasjoner.
Snakkes.
Jan

Brukeravatar
k3nt_
Innlegg: 59
Registrert: 13 mar 2010, 10:37
Motorsykkelen din: Suzuki - SFV 650
Sted: Tigerstaden

Re: Hilseplikt?

Legg inn av k3nt_ »

tagesk skrev:
Jalmar skrev: Har også bestemt meg for å hilse på mopeder og scootere hvis de kjører forbi meg. Så da blir det vel kanskje ikke så mye hilsing... :mk
Her nede på Kontinentet hilser vi på hverandre når vi kjører forbi.
Med høyre fot.

(spøker ikke)

[TaSK]
Sant det. Sørover har de flere "regler" på hvordan man skal hilse.
De uskrevene reglene er

Forbikjøring i samme retning - Høyre fot ut.

Ved passering har man 2 ulike sett å hilse på.
Ved ingen fare skal hånden over styret. :vs
Da signaliserer du farten er ok og alt er fint fremover

Ved fare skal hånden under styret. =;
For eks dårlig vei, kontroll el.

Man skal altså ikke gjøre som i norge slå mot bakken som en rapper når man skal signalisere at farten er for stor.

Så hvordan hilser dere?

PS: sorry for å vekke en gammel tråd
Hilsen
K3nt_

Mot idiotene kjemper selv gudene forgjeves!
Sofakings...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37978
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hilseplikt?

Legg inn av AJ »

Helt greit å vekke opp en gammel tråd som dette. En god påminnnelse nå som ny sesong er i gang allerede for mange :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Erling »

Man hilser kun på førere av tunge biker.
Da jeg begynte å kjøre lovlig mc i 1973, var det helt vanlig at man hilset med armen høyt hevet til motgående tunge mc'er, (.. også når man passerte en annen mc).
Vi til og med stoppet, når det passet, for å "slå av en prat"... gjerne kjøre sammen hvis det passet.

Men én ting utmerket seg negativt, da som nå: HD førere.
De gadd ikke hilse... merkelig forresten, hvorfor skal man føle seg bedre enn andre, bare fordi man kjører ett "vibrasjonsmakkverk" av en mc? Kjøtthuer, vel det var/er dems problem. :prf

Men med 100 tusen eksemplarer biker nå, kontra de 3 tusen da jeg begynte, kan det bli litt voldsomt for "hilsearmen", når man farter i sentrale strøk ....eller? :orefk
Mulig det, for svært mange gidd ikke løfte armen høyt, men hever såvidt en eller to fingre på styret!
Det er for dårlig.
Enten hever man armen skikkelig til hilsen, eller så gi fa** :punch
Sist redigert av Erling den 28 mar 2010, 14:05, redigert 1 gang totalt.
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hilseplikt?

Legg inn av pelsen »

slike uskrevne regler egner seg kun for forumdiskusjoner.
ute på veien kan man ikke vite hva slags hilseregler folk forholder seg til, om de forholder seg til noen i det hele tatt.

Jeg hilser med venstre hånd, og forsøker ikke tolke andres hilsing som noe mer enn en hilsen.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Duville »

Tråden er bare mer aktuell enn før siden "veiene" bare blir mer og mer farlige , både med hensyn til vedlikehold og andre aspekter.

Stuasjonen her nede nå er sånn at onkel hadde en runde hvor de "tok 70 kriminelle forbrytere" i løpet av en ettermiddag. De hadde mange svært alvorlige forhold på samvittiheten, kjøring uten sertifikat, mange som kjørte for fort og hele 3 stykker som holdt hele 15 - 20 kilometer over fartsgrensen. noen snakket visst i telefonen også. Her var det 10 - 12 snuter som var i aksjon. Hadde dette vært bare en enkelt gang så var det en sak men dette er sånn det er langs E39 med ukentlige kontroller på en 4-5 mils vei gjennom distriktet. Det er faktisk beslaglagt en mengde lpper de siste årene, de fleste rogalendiger og folk langveisfra. 60 sone lagt ute av tetbygd strøk og ingen grunn annet enn at vegvesenet la en afalt som var ubrukelig(feil og glatt).

Utrolig at veier det har vært fullt forsvarlig å kjøre 80 på i 30 -40 år helt plutselig blir så farlige å kjøre på at fartsgrense må helt ned til 60 og fast overvåkning av UP. De er jo mer aktive enn veiarbeideren på 60 tallet...

Derfor synes jeg det er helt ok å gi en liten melding over eller under styret med flat hånd og eventuellt bare hilse med hånden rett opp dersom man bare ønsker å hilse.

De som kjørte harley på 70 tallet var vel en relativt spesiel gjeng som var litt utenfor alt og alle. Dette ble "utvannet" når harley ble "allemannseie" på 90 tallet og etter det....

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Rottenikken »

Hilseplikta er viktig!
Synes det er en fin Mc tradisjon som vi bør videreføre. Selv hilser jeg på alt over 50 kubikk.
Når det gjelder Harley, så har jeg opplevd å få et ristende hode når jeg har hilst, det er synd. Var nesten sånn at jeg fikk lyst til å tråkke inn bakbremsen vrenge rundt, følge etter og lekse poden opp, men lot være heldigvis.
Kjenner forøvrig flere Harley piloter, og de er alle flotte mennesker.

Husk nå alle, vanlig hilsen betyr klar bane, flat hånd opp og ned under styret betyr politi, glatt veibane evt. andre årsaker til å senke farta.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Relax »

Jeg vinker på alle 2 hjulinger og sakker av eller stopper om jeg ser noen stå etter veien, sjekker om de trenger hjelp.
men jeg begynner å tro at denne hilsingen er en overlevning fra en del år tilbake da det var færre "bikers" ,, på god værs dager på forsommeren kan denne hilsingen nesten bli slitsom :)

En ting er en og annen HD kjører som ikke hilser, men jeg møter en og annen R sykkel kjører også som henger så på armene at han greier bare å lea på en finger eller 2 som kan tolkes som hilsen,,, De får ofte bare et nikk fra meg, ikke et skikkelig vink som andre får ...
"Do the right thing"

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Misha »

Blir litt oppgitt når jeg ser folk hilser og vinker fra andre siden av den brede midtrabatten på tofelts motorvei. Da har jeg vanligvis nok med å passe på trafikken i min egen retning... :mk
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Rottenikken »

..oki, ser den :thumleft
Veien er viktigere enn målet.

Svar