KTM 690 Duke 2008 problemer

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 304
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Ronning »

Fint at det løste seg da. :twothumbs: Om det å få med deler er vanlig eller ikke, har jeg ikke peiling på. :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av AJ »

Ronning skrev: 21 aug 2018, 21:31 Fint at det løste seg da. :twothumbs: Om det å få med deler er vanlig eller ikke, har jeg ikke peiling på. :scratch
Har opplevd å få med brukte deler etter rep. flere ganger når det gjelder bil.
Grei ordning synes jeg, for de som gjør dette, slik at man har kontroll med hva som er gjort og ved selvsyn kan sjekke tilstanden på utskiftet (defekt) del.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Sakkle »

AJ skrev: 21 aug 2018, 22:22
Ronning skrev: 21 aug 2018, 21:31 Fint at det løste seg da. :twothumbs: Om det å få med deler er vanlig eller ikke, har jeg ikke peiling på. :scratch
Har opplevd å få med brukte deler etter rep. flere ganger når det gjelder bil.
Grei ordning synes jeg, for de som gjør dette, slik at man har kontroll med hva som er gjort og ved selvsyn kan sjekke tilstanden på utskiftet (defekt) del.
Ja, forsåvidt enig i det.

Jeg viste ikke helt hva jeg skulle gjøre med den da jeg fikk den i labben når jeg hentet sykkelen. Ingen søppelkasse i nærheten, så jeg bare puttet den i sekken. Tenkte ikke noe mer på det før noen klagde på at det luktet bensin på kontoret på jobb. Pumpa var riktignok pakket i en zip-lock pose, men den var ikke tappet helt for bensin og lakk som bare det i sekken. Nå ligger/henger sekk, joggesko, treningsklær, brillehus osv. til lufting på balkongen hjemme... :P
Sist redigert av Sakkle den 22 aug 2018, 15:30, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av AJ »

Sakkle skrev: 22 aug 2018, 13:23 Jeg viste ikke helt hva jeg skulle gjøre med da jeg fikk den i labben når jeg hentet sykkelen. Ingen søppelkasse i nærheten, så jeg bare puttet den i sekken.
Litt konspiratorisk, men kanskje dette er en enkle måten verkstedet gjør det på for å slippe avfallshåndteringen selv?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Sakkle »

AJ skrev: 22 aug 2018, 13:33
Sakkle skrev: 22 aug 2018, 13:23 Jeg viste ikke helt hva jeg skulle gjøre med da jeg fikk den i labben når jeg hentet sykkelen. Ingen søppelkasse i nærheten, så jeg bare puttet den i sekken.
Litt konspiratorisk, men kanskje dette er en enkle måten verkstedet gjør det på for å slippe avfallshåndteringen selv?
Tanken slo meg også...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Lauri »

AJ skrev: 22 aug 2018, 13:33
Litt konspiratorisk, men kanskje dette er en enkle måten verkstedet gjør det på for å slippe avfallshåndteringen selv?
Hehe... :roll neppe av "gjenvinningshensyn". Det er slik at såvel den nye delen, som de utskiftede delene tilhører deg - du er eier. Dermed skal du også ha gammel-delen.

Når du står der med gammel-delen i hånda så vet du følgende:
- delen har faktisk blitt skiftet.
- ved tvist (var det rett å bytte delen?) så kan du ta med deg den utskiftede delen til et uavhengig verksted å be dem og vurdere "graden av slitasje og dermed nødvendigheten av å bytte"
- å ha hånd om gammeldelen er viktig dersom du senere får andre feil på sykkelen der de andre feilene er en følge av slitasje fra gammel-delen; burde verkstedet skjønt og dermed foretatt ytterliggere utskiftinger (og slik forhindret følge-feil)?

- og sist, men ikke minst: de av oss som er mistenksomme av natur får nå, med gammel-delen, mulighet til å studere, spikko'lere og forutsi framtidige feil eller årsaken til dj*...skapen.

Moralen er: Gammel-delen både har i nu'et og kan ha framtidig verdi. Så spørs det om du har tilstrekkelig lagringsplass :prf
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 731
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av haakeik »

Ta ut den andre db-killer'n og mål diameteren på den. Det trenger du når du skal bestille ny db-killer, så framt du ikke vet nøyaktig hvilket anlegg du har.
Her er et eksempel: https://www.motorspeed.no/leovince/3034 ... cobra-25mm

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 731
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av haakeik »

haakeik skrev: 13 sep 2018, 09:27 Ta ut den andre db-killer'n og mål diameteren på den. Det trenger du når du skal bestille ny db-killer, så framt du ikke vet nøyaktig hvilket L&V anlegg du har.
Her er et eksempel: https://www.motorspeed.no/leovince/3034 ... cobra-25mm

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Sakkle »

haakeik skrev: 13 sep 2018, 09:27 Ta ut den andre db-killer'n og mål diameteren på den. Det trenger du når du skal bestille ny db-killer, så framt du ikke vet nøyaktig hvilket anlegg du har.
Her er et eksempel: https://www.motorspeed.no/leovince/3034 ... cobra-25mm
Ja, jeg har forsøkt å se på anlegget etter et modellnummer eller navn men finner ikke noe. Bildesøk på nettet har heller ikke ført frem. Så må nok måle ja... den ligner veldig på den du har lenket forøvrig. Skrur den ut og måler i ettermiddag så får vi se.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: KTM 690 Duke 2008

Legg inn av Sakkle »

Så motorolje ble diskutert i en annen tråd her og har tenkt å bytte denne selv snart på Duken. Jeg ser at manualen anbefaler Motorex CROSS POWER 4T SAE 10W/60. Det viktigste her er vel at olja er 10w/60, men uansett... Hvorfor anbefales det en "off road" olje på en gatesykkel. Er det fordi motoren er av "off-orad typen"? Det er vel samme motor på duken som på enduro syklene til KTM fra samme periode?

Eller for å spørre litt mer konkret... Har det noe å si hvilken av disse man bruker?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: KTM 690 Duke 2008

Legg inn av SverreOlsen »

Sakkle skrev: 12 okt 2018, 14:06 Så motorolje ble diskutert i en annen tråd her og har tenkt å bytte denne selv snart på Duken. Jeg ser at manualen anbefaler Motorex CROSS POWER 4T SAE 10W/60. Det viktigste her er vel at olja er 10w/60, men uansett... Hvorfor anbefales det en "off road" olje på en gatesykkel. Er det fordi motoren er av "off-orad typen"? Det er vel samme motor på duken som på enduro syklene til KTM fra samme periode?

Eller for å spørre litt mer konkret... Har det noe å si hvilken av disse man bruker?
Slikt spørsmål får du 100 svar da alle har sin mening :-) Tror selv mer hyppige oljebytte har mer å si enn prisen/kvaliteten på olja. Eneste som har bevist forskjell er syntetisk vs mineral olje. Der er det forskjell.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: KTM 690 Duke 2008

Legg inn av Sakkle »

SverreOlsen skrev: 12 okt 2018, 20:55 Slikt spørsmål får du 100 svar da alle har sin mening :-) Tror selv mer hyppige oljebytte har mer å si enn prisen/kvaliteten på olja. Eneste som har bevist forskjell er syntetisk vs mineral olje. Der er det forskjell.
Ja, det ante meg. Så så lenge man ikke fyller riktig viskositet så går det vel stort sett greit da antar jeg.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7033
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av kjellv »

Når det gjelder håndtering av brukte/utbyttede deler tror jeg det har en enkel forklaring.
De utbyttede deler er dine, du har i tillegg kjøpt ny del og betalt for montering av den. Det hender at etter et verkstedbesøk viser det seg at problemet likevel ikke er løst. I slike tilfeller oppstår det gjerne rykter om at verkstedet har tatt betaling for å bytte en del, men har bare reparert den. Det kan være at verkstedets politikk er at de utskiftede delene utleveres eller i det minste framvises til kunde for å unngå slike rykter.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Sakkle »

kjellv skrev: 13 okt 2018, 15:12 Når det gjelder håndtering av brukte/utbyttede deler tror jeg det har en enkel forklaring.
De utbyttede deler er dine, du har i tillegg kjøpt ny del og betalt for montering av den. Det hender at etter et verkstedbesøk viser det seg at problemet likevel ikke er løst. I slike tilfeller oppstår det gjerne rykter om at verkstedet har tatt betaling for å bytte en del, men har bare reparert den. Det kan være at verkstedets politikk er at de utskiftede delene utleveres eller i det minste framvises til kunde for å unngå slike rykter.
Ja, det gir absolutt menig.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar