Grei begynner mc?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av hansraymond »

denne så jo også ganske fin ut, : http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=20367503" onclick="window.open(this.href);return false;
;e
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Intruder »

Ser ut som det tilkommer ca 7000 kr. i engangsavgift da sykkelen er
tyskregistrert,samt kanskje ei røys papirarbeid i tillegg for å få den
norskregistrert ? :oh :scratch :mc1 :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av hansraymond »

Intruder skrev:Ser ut som det tilkommer ca 7000 kr. i engangsavgift da sykkelen er
tyskregistrert,samt kanskje ei røys papirarbeid i tillegg for å få den
norskregistrert ? :oh :scratch :mc1 :mc3
Dette står i Annonsen:
"Mc er tysk registrert. Engangsavgift kommer i tilleg og koster Kr. 5901,+ MVA Kr. 1041,-. Ingen omregistrerings avgift, p.g.a. import!!"

i tillegg kommer forsikringa, så det er ikke så gærnt. :-)

men Her er en sykkel som har 34hk som han har lov til å kjøre,
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=20812737" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne har ikke "R" navnet så forsikringa blir noenlunde normal.. ;e ;-) ;)
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Nordlendingen »

Yepp, den Suzuki'en var ikke så dum - noe sånt kan det bli. Bør vel tenke litt på at en nybegynner-mc bør / må ha skikkelige bremser, gode kjøreegenskaper og være sånn greit lett å kjøre. Men først må snøen bort, og poden må bestå førerprøven!
;-) ;)
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Jim
Innlegg: 7
Registrert: 26 jan 2010, 19:39
Motorsykkelen din: CJ M1M Super,750,196

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Jim »

:-k Hmm ikke lett dette nei, selv begynte jeg med en Yamaha midnight spesial 1000cc og var strålende fornøyd med den så jeg har vel egentlig ikke rett til å foreslå for poden å starte med noe annet enn en R sykkel. Men podene trenger jo ikke gjøre samme feil som opphavet. Selv om menneskeheten ser ut til å slite med det dilemmaet.....En ting som bør veie med i avgjørelsen er jo også hvor lang poden er og hvor mye han veier. Jeg er enig om at Varaderoen er tøff og ser lett håndterlig ut. Har ikke prøvd den selv, men har sett den mange ganger i gatene i Paris. Er ikke sikker på hvor store disse er,men tror de er større en 125. Jeg vet at han bør prøvekjøre en offroader før kjøp da de er svært forskjellig å kjøre. Jeg hadde selv en Yamaha Super Tenere 750 som jeg aldrig ble venn med. Den var byggd for offroad, men ble for tung og overtung for meg. Føltes ut som om tyngdepunktet lå i høyde med tanken. Så prøvde jeg en BMW GS 1100 og var klar for en snartur til Afrika. Men det er ikke lommeboka mi.

Til deg som har en FJ, ikke selg den. Jeg hadde en FJ 1200 for 11 år siden og angrer enda. Snufs snufs.
Til deg som har en far som ga opp engelske sykler, min far kjøpte en spliter ny DKV 350 i Brønnøysund i 1958 og byttet den seinere inn da han kjøpte bil. En Renault 4. Stønn

Så vi får håpe vi blir litt flinkere med mcène våre en våre forfedre

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Intruder »

hansraymond skrev:
Intruder skrev:Ser ut som det tilkommer ca 7000 kr. i engangsavgift da sykkelen er
tyskregistrert,samt kanskje ei røys papirarbeid i tillegg for å få den
norskregistrert ? :oh :scratch :mc1 :mc3
Dette står i Annonsen:
"Mc er tysk registrert. Engangsavgift kommer i tilleg og koster Kr. 5901,+ MVA Kr. 1041,-. Ingen omregistrerings avgift, p.g.a. import!!"

i tillegg kommer forsikringa, så det er ikke så gærnt. :-)

men Her er en sykkel som har 34hk som han har lov til å kjøre,
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=20812737" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne har ikke "R" navnet så forsikringa blir noenlunde normal.. ;e ;-) ;)
Det jeg mente er at det ikke alltid er reell pris som er oppgitt der prisen skal stå,en kan kanskje forvente at selgere setter prisen den koster der,ikke som i dette tilfelle et tillegg på ca. 30 %.
Noen opererer på Finn med f.eks HD til 150.000,mens reell pris er kanskje 210.000.----Dumt å kaste bort tid på "tilbud" som egentlig er langt derifra...... :erte :-$
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Svolp »

Hei Nordlendingen!

Jeg var litt i samme situasjon som sønnen din. bare at jeg tok A1 når jeg var 16 år gammel, når jeg ble atten år stod valget mellom bilsertifikatet eller mellomtung sykkel. Som attenåring og student den gang var det ikke allverden med penger og rutte med så valget ble rimelig enkelt mtp fremkommelighet og fornuft. Jeg tok bilsertifikatet noe jeg syntes var bra den gang men som jeg angret på når jeg skulle til og ta tunglappen på mc. Hadde jeg tatt mellomtung lappen som attenåring hadde jeg automatisk fått tunglappen når jeg fylte 20år og spart en del penger. Pga nye reformer o.l. måtte jeg ut med 20.000kr for og få tunglappen SELV om jeg hadde A1 fra før av :oh (skal sies at jeg tok den i Stavanger som er dyrere enn andre plasser, men hadde kun obligatorisk kjøring.)

Tilbake til poenget, jeg lurer på (rett meg hvis jeg tar feil) hvis du tar mellomtungsykkel som 20åring må du kjører med dette i 2år før du automatisk får tung. Nå vet jeg ikke tid sønnen din fyller år men jeg ville jo absolutt anbefalt og vente 1år og så ta hele tunglappen, da har du ingen begrensinger og kan kjøpe en "sprekere" sykkel som kan gi deg litt mere kjøreglede.

Om så var at han vil ha mellomtung uansett hva, ser jeg tidligere at du hadde prøvd en nedstrupet bandit 600 som ikke var noe særlig, har dere fått prøvd Bandit 650 med 34hk? Jeg har prøvd denne en gang og det er faktisk ikke så allerverst. Bare husk at det er tross alt bare MAKS 34hk lovlig så det er jo begrenset med ytelse du vil få uansett hvilke sykkel.

Jeg har en full effekt bandit og betaler 7500kr full kasko etter MASSE diskusjoner og litt frem og tilbake :prf og det var med 20% statbonus. Hvis du skaffer han en nedstrupa bandit begynner nok premien på 10.000 full kasko eller rundt 6000kr delkasko første året. (Med mindre du registrerer sykkelen på deg da)

Skal jeg komme med noen tips anbefaler jeg da Bandit 650 med 34hk eller kawazaki ninja 250, da har du "nyere" sykkeler som også er lettere og selge når han skal over på en tung sykkel.
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=20703475 Mye fin, ny sykkel for penga!


Lykke til :)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
knetrom
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2009, 10:39
Motorsykkelen din: '94 DR 650

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av knetrom »

Du får kjøre tungsykkel når du er 21 uansett om du tok A-lappen dagen før du fylte 21.
'94 Suzuki DR650

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av d.strand »

Svolp: 20.000 for lappen?!?!

Jeg tok min i fjor sommer, juli, og jeg betalte ikke mer enn 14,900, dette inkluderte alt det obligatoriske, og totalt 3 skoletimer på sykkelen. Og jeg hadde ikke A1. Sikker på at at du ikke har blitt robba? :scratch Syntes 20.000 var vell dyrt.

Også bare for å rette på deg, noe som knetrom allerede har gjort, så fort du fyller 21 så får du automatisk lov til å kjøre tung sykkel. Jeg f.eks tok lappen 1 mnd før jeg fylte 21 i fjor, kjørte rundt på 250cc frem til natten jeg fylte 21, og da klokka var 00:03 forlot jeg gårdplassen min med en godt smil om munnen, på fulleffekt CBR :D
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Cbr »

Tok lappen 2008 å de siste kjøretimene før oppkjøring gikk prisen opp fra 520 til 700+ pr time (3 kvarter).

Er en usikker å stole ikke helt på at det skal gå bra så bruker en mange timer før en får kjøre opp. Regne med jeg brukte nær 60 timer før oppkjøring, strøk første gang å. Men det bryr jeg meg ikke noe om. Har ikke velta ennå, kameratene mine så tok lappen kjapt har velta begge 2. Samt de har glemt mye av det de lærte, bla aktiv å passiv plassering i feltet, å hvordan plassere seg føre svinger. De har krasja med biler og, han ene kjørte på en sau å han andre så ikke nok til venstre før han kjørte ut på veien. Men bil lappen seilte de igjennom. Selv strøk jeg 3 ganger. Hadde med at jeg ble nervøs for å feile å gjorde så slik.

Annbefalt begynner tung mc Honda cbr f. Den tåler bedre at du gjør feil uten at det får konsekvenser for deg. Noen mc`r krever mye av fører, som regel ingen god ide å gå rett på R mc`r.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Svolp »

d.strand skrev:Svolp: 20.000 for lappen?!?!

Jeg tok min i fjor sommer, juli, og jeg betalte ikke mer enn 14,900, dette inkluderte alt det obligatoriske, og totalt 3 skoletimer på sykkelen. Og jeg hadde ikke A1. Sikker på at at du ikke har blitt robba? :scratch Syntes 20.000 var vell dyrt.

Også bare for å rette på deg, noe som knetrom allerede har gjort, så fort du fyller 21 så får du automatisk lov til å kjøre tung sykkel. Jeg f.eks tok lappen 1 mnd før jeg fylte 21 i fjor, kjørte rundt på 250cc frem til natten jeg fylte 21, og da klokka var 00:03 forlot jeg gårdplassen min med en godt smil om munnen, på fulleffekt CBR :D
Jupp, 20 laken for tung lappen selv om jeg hadde lett lappen, dette her er norge i ett nøtteskal som masse annet(orker ikke begynne, da får jeg ikke lagt meg i kveld)
SELV om jeg hadde gjort ALT for 4 år siden måtte jeg ta ALT på nytt, ny reform som var kommet i 06 eller 07 en gang.

så, til dere som tar lett lappen som 16åring, bare og begynne og spare for etter dere har tatt billappen som ligger på rundt 35.000-40.000 nå om dagen må dere jaggu spare for og ta hele mc lappen på nytt! Eneste forskjellen var banekjøring som forøvrig kostet 5000kr for 3timer på en gocart bane. Wehoo! Møkk.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
knetrom
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2009, 10:39
Motorsykkelen din: '94 DR 650

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av knetrom »

Betalte 16 650,- for tunglappen i fjor og erfaringen begrenset seg til 2 år med moped fra 2001 til 2003. Hadde 2 timer utover de staten krever, men kjørelæreren sa han nektet folk å kjøre uten 2 timer der han vurderte først..
'94 Suzuki DR650

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Dexter »

Tror jeg betalte rundt 6000, og jeg kjørte kun det som var obligatorisk... enda tror jeg faktisk fattern betalte når jeg tenker etter... :knegg
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Gammelgutt

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg utvidet fra A1 til A i mai 2009 og det kostet ca. 13000. Er så gammel at jeg hadde A1 på bilførerkortet så jeg slapp unna alt som heter teori.

Det er nye regler for førerkortopplæring så nå kreves det min. 8 timers veikurs hvorav minst 6 timer på vei. Og 4 timers banekurs hvorav min 3 timers kjøring. For førerkort A1 kreves ikke banedelen.

Jeg hadde kjørt lettsykkel i et år og tyve dager (36000 km) før jeg kjørte opp til A. Hadde også tatt er førerutviklingskurs med seniorMC da jeg kjørte lettsykkel. Det kurset er absolutt å anbefale, der lærte jeg mye, og så var det kjempemorsomt. :gk :mc7
Sist redigert av Gammelgutt den 14 feb 2010, 16:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Svolp »

Nå detter vi litt av topic så du får bare unnskylde nordlændingen men jeg betalte da 20.000kr gamlegutt i mai 2008, hadde også alt det du hadde untatt seniorkurset men det hadde vell ingen påvirking mtp den obligatoriske opplæringen?

Poenget er av det er DYRT og vil bli enda dyrere. Betalte 740kr kjøretimen (45min) og endre her fordi alle andre plasser i nærheten hadde dem 1års ventetid. Samma det. Hadde det kosta 50.000kr hadde jeg tatt den fordi om :8-[
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar