14 tusen omdreininger, i toppen (video)
14 tusen omdreininger, i toppen (video)
Man kan jo undres hvorfor motorene holder så lenge som de gjør.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)
Egentlig ganske utrolig...
Men god velprøvd teknologi, det beste materialvalget man kan finne (titan?), gode oljepumpesystemer og ikke minst stadig bedre oljer gjør nok sitt til at slike turtallsbelastninger er mulig i kombo med god motorlevetid.
Men god velprøvd teknologi, det beste materialvalget man kan finne (titan?), gode oljepumpesystemer og ikke minst stadig bedre oljer gjør nok sitt til at slike turtallsbelastninger er mulig i kombo med god motorlevetid.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)
Lurer på hva som er grunnen til mer synlig røyk midt i registeret en på lavt og veldig høyt turtall...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)
Det skal vel ideelt sett ikke være åpen løsning, og en del mer olje involvert i den delen av motoren?
Nesten skummelt å høre lyden mot slutten der
Nesten skummelt å høre lyden mot slutten der
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)
Ja, det ante meg vel. Spørsmålet er jo ikke mindre relevant av den grunn...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)
Nesten så jeg kommer til å tenke meg om to ganger før jeg drar bimmern på girene nestegang...
Ganske utrolig at en motor kan overleve slike turtall gjennom flere år og mangfoldige tusen kilometer. Blir liksom litt annerledes når man ser hvor perfekt alt egentlig er...
Ganske utrolig at en motor kan overleve slike turtall gjennom flere år og mangfoldige tusen kilometer. Blir liksom litt annerledes når man ser hvor perfekt alt egentlig er...
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)
Skal ikke veldig mye dårlig smøring til før man gnager gjennom herdingen på kamknastene. Deretter er det «kort prosess» før kammene slites ned. Er det olje der, kan det nesten gå så fort det bare vil. Utfordringen ligger i fjærene som lukker ventilene. Ved for høyt turtall oppstår det som kalles ventilflyt. Som betyr at ventilene ikke rekker å lukke før de skal opp igjen.
Nå går kammene halvparten så fort som veiva.
Hadde en gammel dieselbenz med 550 000km ved vraking. Kammer og det som var av bevegelige deler i toppen var heeeelt strøkent. Hyppige oljeskift og syntetisk olje hele dens levetid. BMW sin gamle seksere fra 80-tallet har hatt problemer med tette oljerør med påfølgende kamslitasje.
Nå går kammene halvparten så fort som veiva.
Hadde en gammel dieselbenz med 550 000km ved vraking. Kammer og det som var av bevegelige deler i toppen var heeeelt strøkent. Hyppige oljeskift og syntetisk olje hele dens levetid. BMW sin gamle seksere fra 80-tallet har hatt problemer med tette oljerør med påfølgende kamslitasje.
Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)
Men så kan du bruke desmodromiske ventiler så er ventilflyt ikke problemer lenger
Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)
https://m.youtube.com/watch?v=ZOJkl4Agf4c
21000 omdr på en formel 1 motor
Stempler utsettes for 10.000 G
21000 omdr på en formel 1 motor
Stempler utsettes for 10.000 G
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)
Rpm for kam er halvpart av veiv rpm.
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)
Høres ut som no Ducati-greier
Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)
Tja, Ducati fant ikke opp desmodromiske ventiler, men er de eneste som bruker dette i dag.
Men your beloved BMW har også skjelt til Ducati med flere ting enn bare tørrclutch, de har også hatt tvangsstyrt ventiler i sine boxere........
https://www.youtube.com/watch?v=71S03dc6fWU
Men litt typisk BMW, kardang på en sykkel som de vil hamle opp mot de beste i superbike
Godt de kom med S1000RR med rekkefirer og kjede
Men your beloved BMW har også skjelt til Ducati med flere ting enn bare tørrclutch, de har også hatt tvangsstyrt ventiler i sine boxere........
https://www.youtube.com/watch?v=71S03dc6fWU
Men litt typisk BMW, kardang på en sykkel som de vil hamle opp mot de beste i superbike
Godt de kom med S1000RR med rekkefirer og kjede
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: 14 tusen omdreininger, i toppen (video)
Godt jeg slipper det 9100rpm holder for meg, og å sjekke ventilene en gang i året er lettvint nok, som på en bil Tørrclutchen har vel BMW hatt siden den spede begynnelse i 1922, noen få år før Ducati.
Kardang egner seg nok ikke på racerbanen, men sånn i det daglige er det digg. Jeg kunne ikke tenke meg en S1000RR av rent praktiske årsaker til tross for dens råskap. Jeg må nok ha kardangen og koffertene. Snevert kanskje, men det funker for meg.
Kardang egner seg nok ikke på racerbanen, men sånn i det daglige er det digg. Jeg kunne ikke tenke meg en S1000RR av rent praktiske årsaker til tross for dens råskap. Jeg må nok ha kardangen og koffertene. Snevert kanskje, men det funker for meg.