Grei begynner mc?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Gammelgutt

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Gammelgutt »

At det er så dyrt i Stavanger skyldes kanskje kursen på oljepengene?.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Svolp »

hahah..
Skal si deg det jeg gamlegutt, at Stavanger er kunstig dyrt, det gjelder alt fra hus til håndverker tjenster.
Selv drivstoffet er jo dyrere enn andre plasser i landet :scratch
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Nordlendingen »

Gjør ikke meg noe at dere drøfter priser og sånt på førerkortene...Jeg tror mye kunne vært unnagjort på en bedre måte med skikkelig mopedutdanning for ungdom, bl.a. som tilvalg på ungdomsskola eller på videregående. TENK om ungdommene våre, kunne få lære seg skikkelig trafikk-kultur, sikkerhet og kjøreferdigheter i skola!! Da snakker vi trafikksikkerhet, ikke det å tyne mest mulig penger ut av en stakkars 16-åring som vil ha lettsykkel- sertifikat, eller en 20-åring som vil ha mellom- / tungmc-lapp. Jeg er overbevist om at erfaring, erfaring, erfaring har veldig mye å si.

Til valg av mc, så kommer nok både 600'ene til japanerne å bli nøye vurdert. Det er ikke flust med laveffekts-mc'er på Finn.no, så vi får leite, prøve og se. Men kom gjerne med flere tips. ;e

mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Svolp »

Nordlendingen skrev:Jeg tror mye kunne vært unnagjort på en bedre måte med skikkelig mopedutdanning for ungdom, bl.a. som tilvalg på ungdomsskola eller på videregående.
Ikke så dumt skal jeg si deg, når jeg gikk på ungdomskolen i 10.klasse valgte jeg moped som tilvalgsfag. Da kunne vi ta mopedlappen på skolen og det kostet 1000kr for hele sulamitten med felles oppkjøring på den lokale kjøreskolen.

Da freste vi rundt i skolegården menst dem andre hadde en annen type tilvalgfag i klasserommene. Genialt og veldig god løsning for de litt skoleleie ungdomma der tilvalgsfag ofte var "skulkefag"

Året etter ble det stemt ned pga det var for farlig.. Kyss meg i raua. Tenk og ta fra ungdommen ett så nyttig og alrigt valgfag.

Dette var i 1999/2000 trur jeg.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Nordlendingen »

Jeg har stor tro på den formen for opplæring. Og ikke bare for de "skoletrøtte", men for alle som vil. Gjerne på ettermiddager, eller før ordinær skolestart. Jeg er heilt sikker på at de virkelig interesserte ville klare å komme seg til skola kl. 0700 for å kjøre moped en times tid, og så gå til klassrommet, våkne og kvikke. Kanskje det kan være en av veiene å gå for å hindre at enda flere unge dropper ut av skolene??

mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Svolp »

Det hadde hvert en kjempe ide, året etter dem sluttet med dette tilvalgsfaget var at kommunen ikke ville stå for kostnadene med bensin, forsikringer og service på sykkelene selv om det sikkert ikke kostet allverden. Den gang fikk du jo neste mopedlappen gratis og kjøreskolen hadde nok med klasse B og A i utgangspunktet så dem var bare fornøyde for at skolen lettet litt på trykket med og drive teori og kjøreopplæring. I dag ville det sikkert ha kostet så mye at det hadde gått opp i spinningen mtp leie av mopeder, forsikringer og teoretikere fra kjøreskolen som sikkert også skal ha en bit av kaka. En lærer i dag får heeeelt sikkert ikke lov til og undervise mopedteori!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av d.strand »

Svolp: Du nevner at du tok moped lappen i 10 klasse. Heldig du! Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men da jeg gikk i 10 klasse så fikk ikke tilbud om ta moped lappen på skolen. Og vet du hvorfor? Fordi skolen ikke kunne krever penger av elevene! Har du noe så bullshit?!?! Jeeeez..
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Globe »

Min sønn tok TG (Trafikalt Grunnkurs) som tilvalgsfag i 10. klasse, det var i fjor. Var jo et grei tilbud, vi betalte 1.650,- og da var det kun 2 teoritimer, samt 3 kjørekvelder igjen etter skoleslutt, så var mopedlappen hans i boks. Synes det var en grei ordning!

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Svolp »

d.strand skrev:Svolp: Du nevner at du tok moped lappen i 10 klasse. Heldig du! Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men da jeg gikk i 10 klasse så fikk ikke tilbud om ta moped lappen på skolen. Og vet du hvorfor? Fordi skolen ikke kunne krever penger av elevene! Har du noe så bullshit?!?! Jeeeez..
Jeg er 3år eldre enn deg og som jeg sa tidligere ble det avskaffet hvertfall på min skole på sørlandet året etter pga kostnader og faren for skader eller noe slikt. Men som globe skriver er det tydligvis noen plasser som har dette tilbudet fremdeles og det er veldig bra :)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
knetrom
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2009, 10:39
Motorsykkelen din: '94 DR 650

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av knetrom »

For å være ærlig er jeg fornøyd med at lappen kom på over 16 000 pga alle kursene, for de var veldig gode syns jeg. Statistikken viser og at etter at den nye opplæringen kom for 5-6 år siden har antallet ulykker gått merkbart ned (kilden på det er en artikkel på nmcu et sted).

Jeg tok også mopedlappen på ungdomsskolen i 2001, husker at jeg ikke var der under teoriprøven og oppkjøring hadde vi ikke. Hadde total mangel på trafikkforståelse, lærte litt etterhvert bl.a. vikeplikt for busser og fra høyre (selvsagt etter et par stygge situasjoner). Vi lærte nok til å kjøre fram og tilbake til skolen her i bygden, men gjengen vår kjørte opptil 5 mil hjemmefra hver dag på mopedene våre og vi kan vel være glade at alle faktisk overlevde.

Så jeg sier ja til god opplæring på både MC og moped. At de fjernet mopedopplæringen fra skolen er synd, men å få tilbake den gamle "opplæringen" som jeg fikk ville vært verre. 15-25 lapper for MC-lappen og en litt bedre forståelse og litt bedre holdning har de fleste som virkelig vil ha lappen råd til (jeg levde på luft og kjærlighet halve sommeren i fjor siden alle pengene gikk til lapp, kjøreutstyr og sykkel :D Det var verdt det)
'94 Suzuki DR650

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Svolp »

Helt enig knetrom og godt poeng du kommer med. Syntes også mopedopplæringen var for slapp og ting var litt slappere før trur jeg, vi hadde folk som kjørte feil vei i rundkjøringen og ei som hoppa av mopeden i fart fordi det kom en lastebil i mot, da i riktig felt. Hvorfor hoppet hun av, hu ble redd?! Begge bestod uansett "førerprøven" Støtter ikke det gamle systemet men mye av det du og jeg ikke lærte om trafikk forståelse er jo ett nytt kurs som heter "trafikalt grunnkurs" som ALLE uten førekort skal gjennomføre. Spørr du meg, dropp hele moped opplæringen og la klasse A1 overta for 16åringer på 2hjul som den grunnleggende opplæringen så kan dem selv velge om dem vil kjøre 50ccm eller 125ccm. Klasse A1 kurset og Mopedopplæringen er himmel og jord, selv i dag.
Men syntes du det er riktig at en person som har fullført klase A1(lett-mc) må ta HELE sulamitten på nytt untatt teorien og teoriprøven? Det syntes jeg bare er pengesluk og jeg syntes også at det er hårreisende hvor forskjellig kjøreskoler opererer mtp prisnivået.

Når jeg tok lett motorsykkel i 2002/03 fikk jeg beskjed om at når jeg fylte 18 kunne jeg bare ta en ny kjøretime og så en ny oppkjøring for rundt 1500kr og ville da automatisk få tung når jeg fylte 20. Valgte bort dette fordi klasse B var mest aktuelt den gang. Ny reform kom senere som gjorde at selv om jeg hadde kjørt lett-mc i 4år måtte jeg ta ALT på nytt og måtte ut med 20.000kr her i Stavanger. ](*,)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Nordlendingen »

Jeg snakker om trafikal teori og forståelse som fag i skola. Det bør inn fra barnehagen, og da vil vikeplikt og sånne ting, være drilla inn lenge før mopedstadiet. Utopi? Kanskje....men dagens komplekse trafikkbilde, krever kanskje noe sånt. Sikkerhetskravene bør ikke ned, heller andre veien. Jeg synes det er galskap å foreslå at 15 - 16åringer skal få fritt-frem på bil, a la U.S.A., men kontrollert øvelseskjøring med 16-åringer, tror jeg har noe for seg.

Men nå har vi svitsja helt over på trafikal opplæring. Kanskje noen bør starte en tråd om dette emnet, for at det er dyrt nok, og vel så det - blir vi veldig kjapt enige om. Jeg har tvillinger på 19. den eine har tatt bilsertifikat, mens den andre vil kjøre mc. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke har firlinger!!!
;-) ;)
mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Svolp »

hehe..

Vi skeivet litt ut her nordlendingen, ikke meningen og ødlegge tråden din men ble litt interessant og diskutere og komme med meninger! Heldig sønna dine som har en far som sponser førekort! setter dem nok pris på :thumleft

Men tilbake til sønnen din så har du mye sykkel for penga her http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=20949176 Den kan også oppgraderes til fulleffekt når ann fyller 20 hvis han ikke vil/kan kjøpe ny sykkel med en gang! I 20-25.000 klassen er det veldig skralt med sykkler med 34hk da mellomklassen er mye mindre populært en både lett og tung. Til den prisen blir det noe gammelt som har gått mye og som må skrus på med gjevne mellomrom. men hvis poenget bare er og få seg en sykkel for og få kjørt litt er det jo ikke problem og finne sykkler i den prisklassen men går du opp en 20.000 til kan du få veldig mye bra!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av hansraymond »

hmm da Æ tok bil-lappen på 80-tallet kosta det meg 5-6000kr for hele kalaset,
noen år senere tok jeg lappen på tung Mc da noen av gutta i klubben masa om at det var på tide, det kosta meg også ca.5000kr med justerte priser den gang,
kunne ikke drive å "Øvelseskjøre" titt og stadig. selv om det enkelte ganger foregikk uten eier på baksetet, :redface de kjørte som oftest på en annen sykkel like bak meg.. :lol
(planen var enkel: kjør med vett så er det ingen som merker noe..)
hadde en kompis som eide en klin strøken Gold wing 1500 og den brukte vi til øvelseskjøring! MIN første tohjuls erfaring var med en sånn Wing! :prf
Husker kjørelæreren Spurte meg: "har du øvelseskjørt noe? siden du fant "rytmen" fort??" "Øh joda littegranne" svarte jeg.:knegg :knegg
i Ungdommen var det ikke krav om mopedlappen så der farta jeg rundt på Tempo, det første året, før jeg bytta til Suzuki 50ER,
beste mopeden som er laga mener mange.. bombesikker motor og min fikk mye juling.. den gikk og gikk..
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Gammelgutt

Re: Grei begynner mc?

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg husker ikke hva førerkortet kostet meg i 72, men timelønna lå på kanskje 20 kroner. Da jeg tok kl. 2 i 1974 hadde jeg jobb som bussvasker om natten. Tre netter på og tre netter av, og kjørekurs på dagen. Den gang var mangelen på bussjåfører så stor at busselskapet drev egen kjøreskole.

Parkeringsplassen for bussene var på Skøyen mens vaskhallen var på Filipstad, så vi kjørte frem og tilbake med busser hel natten, jeg hadde da bare klasse 1. Men vi ble aldri stoppet, men jeg fikk jo ekstra kjøretrening. Og vaskehallen var jo gansk trang så jeg lærte også hvor "store" bussene var.

En dag på kjøreskolen skulle jeg kjøre fra Sollihøgda mot Hønefoss. Da stupte lærer`n fram og skrek; nå var du så langt fra fjellveggen, og holdt pekefinger og tommelfinger fem cm. fra hverandre. Jeg snudde meg rolig mot ham og svarte at det holder vel det. Da vi skulle kjøre opp til førerkortet sa lærer`n at dette kommer til å gå bra for alle unntaken for meg, for han var overbevist om at jeg ville stryke på kjøringen.

Svar