Hjelmtrøbbel
Re: Hjelmtrøbbel
Det har naturligvis en del å si hvilken sykkel du kjører. På den forrige sykkelen hadde jeg ikke vindskjerm. All vinden traff meg rett i brystkassa, noe som kan være slitsomt på lange turer, men vindstøyen opplevdes ikke spesielt sjenerende for meg. På den nye har jeg vindskjerm som rekker meg omtrent til skuldrene og jeg får mer turbulent luft som treffer hjelmen. Propper er et must på lengre turer, men klarer meg fint uten i lavere hastigheter til og fra jobb.
Jeg er sikker på at jeg kan bli kvitt litt av støyen om jeg eksperimenterer med vindskjermen, evt. prøver spoilere eller andre vindskjermer, men det har ikke plaget meg nok enda til at jeg gidder.
Tor nok dette med vindstøy er veldig individuelt og varierer mye med sykkel, hjelm og fører.
Jeg er sikker på at jeg kan bli kvitt litt av støyen om jeg eksperimenterer med vindskjermen, evt. prøver spoilere eller andre vindskjermer, men det har ikke plaget meg nok enda til at jeg gidder.
Tor nok dette med vindstøy er veldig individuelt og varierer mye med sykkel, hjelm og fører.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelmtrøbbel
Kunne ikke vært mer enig.mekkern skrev: ↑26 jun 2020, 01:04 Det eneste som stopper all vindstøy er ei svær låvedør i plexiglass så all vind går rundt deg- men da må du se i gjennom denne for å se veien.
Eller kjøpe en goldwing- denne tror jeg er så å si støyfri.
Men er ørene for ømfintlige for støy er det mulig at ingen ting funker.
Da må man enten leve med det eller slutte å kjøre.
Blir litt som å kjøre cabriolet for så og ta frem paraplyen når det regner. Man vil ikke holde alt vann ute.
Jeg tror ønsket om følelsen av å sitte inne i en temperert og lydtett bil ikke kan kombineres med motorsykkelkjøring. Så sant man da ikke nærmer seg en motorsykkel som GoldWing etc. Men da er det jo nesten så man kan kjøpe seg en liten bil.
De fleste av iss vil ha i pose og sekk, men noen ganger så funker det bare ikke. Det er rett og slett ikke mulig. Desverre.
Hadde jeg hatt såpass store problemer med vindsus at det var plagsomt, så hadde jeg solgt sykkelen. Eller kjøpt meg en GoldWing. Menneh.... Goldwing.....? Næh...
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelmtrøbbel
Vindskjerm kan kanskje lindre litt med tanke på vindsus i ørene, hvis den er stor nok, men da får man plutselig problemet med turbulens igjen.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Hjelmtrøbbel
Sorry. Men gjør som Mekkern sier, spar den til høsten.iPaal skrev: ↑26 jun 2020, 00:24Jeg gir nå bort en stk av denne. Fungerer ikke mot vindstøy.niko skrev:Noen som har prøvd denne ? https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-k ... 2000020854
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Hjelmtrøbbel
Hadde ikke store forhåpninger i forhold til støy, men siden noen foreslo å prøve den, så jeg ga den et forsøk. Jeg må smøre meg med tålmodighet til jeg får propper fra Hantek. :)mekkern skrev:Nei det ville vært rart hvis det hadde funket mot støy-men for å stoppe trekk når det er kaldere- jess.
Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag
Re: Hjelmtrøbbel
For min del er jeg ute etter å få støy ned til et nivå som ikke skader hørselen. I tillegg ville det vært fint om jeg kunne bruke intercom selv om jeg kjører på motorvei i 110km/t. Litt vindsus er en del av sjarmen ved å kjøre. Sånn det er nå har jeg vondt i ørene et par timer etter en liten kjøre tur på en time med maks hastighet 80km/t.mekkern skrev:Det eneste som stopper all vindstøy er ei svær låvedør i plexiglass så all vind går rundt deg- men da må du se i gjennom denne for å se veien.
Eller kjøpe en goldwing- denne tror jeg er så å si støyfri.
Men er ørene for ømfintlige for støy er det mulig at ingen ting funker.
Da må man enten leve med det eller slutte å kjøre.
Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hjelmtrøbbel
Turbulens beror på utforming av skjermen og hvor høy man er. Altså hvor hodet befinner seg i luftstrømmen.
Kjører sykkel uten vindskjerm også. Bråker like jævlig der, bare at her risikerer man å blåse av om man ikke klamrer seg fast.
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hjelmtrøbbel
Jeg greier ikke å kjøre over 40 kmh stort sett uten å bruke propper i øra.
Ellers så gjør det vondt i øra og suser i hodet.
Skumpropper er de eneste utenom formstøpte som jeg får til å tette øregangene,selv om det ofte må gjøres flere forsøk før det blir bra med skumpropper.
Interkommen funker gjennom skumproppene men de formstøpte (helt tette)med høyttalere er jo best.
Men det er jo litt kødd med alle disse løsningene for korte turer på noen km..
Ellers så gjør det vondt i øra og suser i hodet.
Skumpropper er de eneste utenom formstøpte som jeg får til å tette øregangene,selv om det ofte må gjøres flere forsøk før det blir bra med skumpropper.
Interkommen funker gjennom skumproppene men de formstøpte (helt tette)med høyttalere er jo best.
Men det er jo litt kødd med alle disse løsningene for korte turer på noen km..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelmtrøbbel
Ja, det skjønner jeg. Men går man fra ikke vindskjerm til vindskjerm vil man uansett merke forskjell grunnet økt turbulens. Enten ved at man kjenner det i selve sykkelen eller fordi man blir "sjøsyk".FredrikE24 skrev: ↑26 jun 2020, 09:00Turbulens beror på utforming av skjermen og hvor høy man er. Altså hvor hodet befinner seg i luftstrømmen.
Kjører sykkel uten vindskjerm også. Bråker like jævlig der, bare at her risikerer man å blåse av om man ikke klamrer seg fast.
Det at man risikerer å blåse av sykkelen om man ikke klamrer seg fast var en noe merkelig konklusjon. Kanskje det har med vanen å gjøre? Jeg kan fint slippe styret med begge hender i 130 km/t for å riste litt løs. Har ennå til gode å bli blåst av sykkelen.
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hjelmtrøbbel
Har vært noen tilfeller hvor det har blåst med voldsomme kast. Når man sitter rett opp og ned uten perfekte forankringsmuligheter så river det godt når vinden tar tak i brystet. Må holde godt fast i styret og ri det av
Det å sitte rett opp og ned er litt plage. Best å sitte litt fremoverlent.
Det å sitte rett opp og ned er litt plage. Best å sitte litt fremoverlent.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelmtrøbbel
Klart, forankring må tilFredrikE24 skrev: ↑26 jun 2020, 09:16 Har vært noen tilfeller hvor det har blåst med voldsomme kast. Når man sitter rett opp og ned uten perfekte forankringsmuligheter så river det godt når vinden tar tak i brystet. Må holde godt fast i styret og ri det av
Det å sitte rett opp og ned er litt plage. Best å sitte litt fremoverlent.
Husk at du (så vidt jeg vet) kjører en sykkel med vindskjerm som trolig faktisk fungerer slik den skal. Andre sykler med "påklistrede" vindskjermer er helt noe annet. Ser jeg for meg vertfall.
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hjelmtrøbbel
Jeg greier ikke å kjøre over 40 kmh stort sett uten å bruke propper i øra.
Ellers så gjør det vondt i øra og suser i hodet.
Skumpropper er de eneste utenom formstøpte som jeg får til å tette øregangene,selv om det ofte må gjøres flere forsøk før det blir bra med skumpropper.
Interkommen funker gjennom skumproppene men de formstøpte (helt tette)med høyttalere er jo best.
Men det er jo litt kødd med alle disse løsningene for korte turer på noen km..
200+ uten vindbeskyttelse går bra , men på cruisere så blir man hengede etter armene fra 140+
Ellers så gjør det vondt i øra og suser i hodet.
Skumpropper er de eneste utenom formstøpte som jeg får til å tette øregangene,selv om det ofte må gjøres flere forsøk før det blir bra med skumpropper.
Interkommen funker gjennom skumproppene men de formstøpte (helt tette)med høyttalere er jo best.
Men det er jo litt kødd med alle disse løsningene for korte turer på noen km..
200+ uten vindbeskyttelse går bra , men på cruisere så blir man hengede etter armene fra 140+
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Hjelmtrøbbel
Kjørt litt mer med denne nå og er veldig fornøyd. Øreproppene som er i produksjon hos Hantek blir kanskje unødvendig. Ingen plager med øresus lenger.
Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag
-
- Innlegg: 813
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: BMW 1250
- Bosted: Vestfold
Re: Hjelmtrøbbel
Nå har jeg kjørt rundt 120 mil 20pro øreproppene fra Hantec.oivindg skrev: ↑24 jun 2020, 17:35Blir spennende å høre hvordan de funker. Har du sett hva filterne koster løst, i tilfelle man ønsker å kunne bytte demping? Regner med at selve pluggene er det som er dyrest.Solo-rider skrev: ↑24 jun 2020, 17:28 Tatt avstøpning og bestilt hos Hantek lokalt i Vestfold. De sa at det ble levert mest PRO 20. Og jeg skal få prøve dem først . Om jeg ikke var fornøyd med dem kunne jeg få bytte til annet filter uten kostnad. Venter spent på å få dem.
Syntes at de demper vindstøy godt i fart opptil motor vei fart + 10 km/t .
Litt problem da jeg startet med dem å få de på plass i ørene. Men går greit nå.
Har mulighet til å bytte kostnadsfritt i 2 måneder(1 igjen) Mulig jeg forsøker neste trinn. https://www.hantek.no/product/pro26-cus ... repropper/
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
39972km på 4 sesonger
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
39972km på 4 sesonger
Re: Hjelmtrøbbel
Jeg gikk for PRO 26. Demper veldig bra, men kan fortsatt benytte intercom uten problem. Kjempe fornøyd.Solo-rider skrev:Nå har jeg kjørt rundt 120 mil 20pro øreproppene fra Hantec.oivindg skrev: ↑24 jun 2020, 17:35Blir spennende å høre hvordan de funker. Har du sett hva filterne koster løst, i tilfelle man ønsker å kunne bytte demping? Regner med at selve pluggene er det som er dyrest.Solo-rider skrev: ↑24 jun 2020, 17:28 Tatt avstøpning og bestilt hos Hantek lokalt i Vestfold. De sa at det ble levert mest PRO 20. Og jeg skal få prøve dem først . Om jeg ikke var fornøyd med dem kunne jeg få bytte til annet filter uten kostnad. Venter spent på å få dem.
Syntes at de demper vindstøy godt i fart opptil motor vei fart + 10 km/t .
Litt problem da jeg startet med dem å få de på plass i ørene. Men går greit nå.
Har mulighet til å bytte kostnadsfritt i 2 måneder(1 igjen) Mulig jeg forsøker neste trinn. https://www.hantek.no/product/pro26-cus ... repropper/
Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag