Belte og kardang vedlikehold gjøres på service
Så når man har stilt inn dryppfrekvensen så er det absolutt null vedlikehold med smøring av kjede? Ingen rens eller påfyll? Hva med søl, mer jobb å vaske sykkelen?
Belte og kardang vedlikehold gjøres på service
Har ikke xmaxen din 15" forran og 14" bak?FreewheelBurning skrev: ↑18 okt 2020, 18:39Svinger lettere. Ja det er gode poeng som du sier og kan ikke benektes. Samtidig kjører jeg 15-20k på mine 13/14" hjul, så det er utvilsomt andre faktorer som spiller mye mer inn på slitasje. Komfor og grep er også unektelig argumenter du kommer med, samtidig kjøres det rundt på små hjul uten problem, så det blir jo neppe avgjørende for hverken grep, komfor eller slitasje?cannon skrev: ↑18 okt 2020, 18:35 Noen tanker om hjulstørrelse: Mindre hjul gir høyere rotasjonshastighet og derav mer slitasje på hjullager. Tilsvarende også mer dekkslitasje. I tillegg gir de mindre "contact patch", altså kontaktflate med underlaget. De gir også dårligere komfort ved passering av ujevnheter i veibanen. Hva er egentlig fordelen med mindre hjul? Jeg vet ikke.
Det er et balansert svart, så jeg lar den ligge (selv om jeg fortsatt er skeptisk). Er mer interessert i å høre om dette med "kubikksyken", og hjulstørrelse.
Jeg kan skrive under på at det cannon skriver her stemmer. Små hjul gir dårligere komfort på ujevn vei. Det vet jeg for jeg har kjørt en scooter med små hjul. Ganske stor forskjell. Det med veigrepet merker man jo ikke hvis man bare kjlrer rett frem. Liker man litt heftig nedlegg etc. så er nok ikke små hjul og foretrekke.FreewheelBurning skrev: ↑18 okt 2020, 18:39Svinger lettere. Ja det er gode poeng som du sier og kan ikke benektes. Samtidig kjører jeg 15-20k på mine 13/14" hjul, så det er utvilsomt andre faktorer som spiller mye mer inn på slitasje. Komfor og grep er også unektelig argumenter du kommer med, samtidig kjøres det rundt på små hjul uten problem, så det blir jo neppe avgjørende for hverken grep, komfor eller slitasje?cannon skrev: ↑18 okt 2020, 18:35 Noen tanker om hjulstørrelse: Mindre hjul gir høyere rotasjonshastighet og derav mer slitasje på hjullager. Tilsvarende også mer dekkslitasje. I tillegg gir de mindre "contact patch", altså kontaktflate med underlaget. De gir også dårligere komfort ved passering av ujevnheter i veibanen. Hva er egentlig fordelen med mindre hjul? Jeg vet ikke.
Haha, kjørte moped en stund, en gammel tempo. Kan ikke huske at jeg fikk med meg så mye mer av naturen nei. Sikkert fordi jeg ikke kjørte like langt?Juicebox skrev: ↑18 okt 2020, 20:08 Det som er med internettet er at det er lett å finne det man vil finne, det er samtidig lett å unngå det man ikke vil finne. Det du sier om at utenlandske sider nevner de vil unngå store raske sykler for å beholde lappen and what not, av nysgjerrighet, er dette sider for scootere eller spesifikt et nisjeforum?
Jeg skjønner hvorfor folk vil gå tilbake til 600rr etter å ha gått over til 1000rr, men for meg å si at de vil ha en treigere sykkel for å kunne se mer av naturen holder ikke helt mål.
Jeg må si meg uenig i det du sier her.AJ skrev: ↑18 okt 2020, 18:25 Det kjededrift er bedre på enn kardang er hvis det skulle bli behov for bytte av drivlinje om denne skulle svikte. F.eks. kjedebrudd uten følgeskader på motordeksler osv..
Kardangbrudd lar seg ikke reparere i grøftekanten på samme måte som å bytte kjede og drev...
Kardang er utvilsomt en mer kompleks konstruksjon enn den enkle og billige løsningen som kjede og drev er.
Effekttapet man ofte ser nevnt når det gjelder kardang vs. kjede bør man ikke vektlegge i særlig grad. Noe effekttap er det med kardang, men såpass lite at det knapt er verd å nevne.
Og til slutt, kardangløsninger er vel uten unntak en drivlinje som veier mer enn kjede og drev. Men dette er også en detalj som i det store og hele betyr lite.