Kjøring på grus med "gatesykkel"

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 09 feb 2021, 14:44
AJ skrev: 09 feb 2021, 14:31
pekle skrev: 09 feb 2021, 13:34 Den må jo snurres først, sånn at hjula ligger unnabakke. Forutsetter selvsagt gode veltebøyler å snurre på.
Har aldri vært i situasjonen og prøvd så vet ingenting om hvor utfordrende det er, men ser altså for meg at det kan by på noen utfordringer... ;) .
Bare å melde seg på Portugal-tur i november, så får du prøvd så mye du vil :)
:knegg
Kanskje det, gitt.
Kan absolutt være nytting erfaring å ha.
Jeg bor jo strengt tatt i et område med et lite eldorado av grusveier rett utafor døra og omkringliggende områder bare noen minutters kjøretur unna.
Med en mer egnet grussykkel ville jeg helt sikkert benyttet meg mer av disse enn hva jeg faktisk gjør.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2757
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av simpson »

AJ skrev: 09 feb 2021, 12:58 Jeg vil tro den enkleste måten er stå med ryggen mot den veltede sykkelen, ta godt tak i den for så å skyve fra med beina.
Så kan det antakelig være lurt med en medhjelper som "buffer" slik at sykkelen ikke ta overbalanse når den løftes opp og ikke velter på nytt andre veien...
Er jo ikke noe fasit, men det de viste på messa var forskjellige situasjoner på flatmark, kupert, bakker osv.
Teknikken var den samme, snu sykkel liggende til hjula er i rett posisjon i forhold til terrenget, vri styre helt over for lengst mulig arm og løft enkelt og greit i holken. Alle som prøvde det klarte det uten problemer.
Fordelen med GS er jo boxeren, blir jo ett naturlig vippepunkt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24103
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 09 feb 2021, 15:47
AJ skrev: 09 feb 2021, 12:58 Jeg vil tro den enkleste måten er stå med ryggen mot den veltede sykkelen, ta godt tak i den for så å skyve fra med beina.
Så kan det antakelig være lurt med en medhjelper som "buffer" slik at sykkelen ikke ta overbalanse når den løftes opp og ikke velter på nytt andre veien...
Er jo ikke noe fasit, men det de viste på messa var forskjellige situasjoner på flatmark, kupert, bakker osv.
Teknikken var den samme, snu sykkel liggende til hjula er i rett posisjon i forhold til terrenget, vri styre helt over for lengst mulig arm og løft enkelt og greit i holken. Alle som prøvde det klarte det uten problemer.
Fordelen med GS er jo boxeren, blir jo ett naturlig vippepunkt.
Var nettopp det jeg gjorde når jeg veltet. Jeg tok tak i styret og løftet den opp. Gikk helt greit på såpeglatt underlag. Selv om ryggen min så absolutt ikke hadde godt av det. :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2757
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 09 feb 2021, 15:49
simpson skrev: 09 feb 2021, 15:47
AJ skrev: 09 feb 2021, 12:58 Jeg vil tro den enkleste måten er stå med ryggen mot den veltede sykkelen, ta godt tak i den for så å skyve fra med beina.
Så kan det antakelig være lurt med en medhjelper som "buffer" slik at sykkelen ikke ta overbalanse når den løftes opp og ikke velter på nytt andre veien...
Er jo ikke noe fasit, men det de viste på messa var forskjellige situasjoner på flatmark, kupert, bakker osv.
Teknikken var den samme, snu sykkel liggende til hjula er i rett posisjon i forhold til terrenget, vri styre helt over for lengst mulig arm og løft enkelt og greit i holken. Alle som prøvde det klarte det uten problemer.
Fordelen med GS er jo boxeren, blir jo ett naturlig vippepunkt.
Var nettopp det jeg gjorde når jeg veltet. Jeg tok tak i styret og løftet den opp. Gikk helt greit på såpeglatt underlag. Selv om ryggen min så absolutt ikke hadde godt av det. :thumleft
Om ikke ryggen liker det så funker metoden, ganske logisk da du bruker kraft ganger arm.
Her selv prøvd og synes det går overraskende greit

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1004
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av Tore L »

Se på den lille flisa her, hvordan hun elegant reiser opp 4 GS'er - nesten enda mer imponerende hvor bra balanse og kontroll hun har over kjøringen sin. Når hun står ved siden av en 1250 GS, er hun litt større en sykkelen :)

https://www.youtube.com/watch?v=zYp1zXyc0fA

https://www.youtube.com/watch?v=oOD9NnTevH0
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1004
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av Tore L »

Her er den jeg ville vise dere - se fra rundt 2 min til 3.40 - så kan dere se hvor enkelt han løfter opp en 1250 GS.

https://www.youtube.com/watch?v=nM4y8J-5ZCA
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4913
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av FredrikE24 »

Grus går fint å kjøre på med trådstarters sykkel. Jeg har kjørt masse grus på hytta, og div. Fjellgrusveier på tur og det er ingen problem. Man må tillate litt «drift» med underlaget, men det er en vanesak.

Kjørte på tur i et følge i fjor høst og vi holdt på det jevne 100-110 jevnt på en fjellovergang med grus i en times tid. Det var skrekkelig gøy. Fikk noen måpende blikk når det kommer et følge med K1600GTL, K1200RS, K100RS16V, CBR1100XX og GSX600F først og R1250GS/R1200GSene et langt stykke bak :knegg Et eksempel på at det sitter mest i huet på folk.

Hadde jeg kjørt alene, så hadde jeg nok redusert farten med minst 20, men man blir lett revet med.

Husker på ingen måte hvor det var, da jeg ikke eier stedsans.. Men veien var stengt med automatbom.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av rolf-arne »

Er det noen som har prøvd såkaldte crossover dekk eller hybrid dekk??
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1777
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av pingvin »

rolf-arne skrev: 09 feb 2021, 18:46 Er det noen som har prøvd såkaldte crossover dekk eller hybrid dekk??
Tenker du på dual sport dekk? Prøvd litt av hvert, fra 90/10 til 10/90 (gate/offroad). TKC80 er vel mest kjente 50/50 dekk og fåes i nær sagt alle dimensjoner.

EDIT: For de som vil dypdykke litt:

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av oivindg »

Kom på at jeg monterte veltbøyler etter at jeg tok kragebeinet i fjor. Da blir det jo mindre bekymringer når jeg skal prøve meg på grus. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24103
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av Bjerknez »

Jeg må nok inrømme at det kanskje er noe alvorlig galt med teknikken min når jeg ser disse videoene. Men jeg har jo ikke trent på dette heller, mer enn en gang når jeg veltet selv.

Hadde vært gøy og prøvd dette med flere her inne og se hvor enkelt man klarer det. Han jeg hjalp som veltet med en 1200GS på vått gress fikk den vertfall ikke opp alene. Vi var til slutt tre mann. Sykkelen lå derimot i en liten nedoverbakke med styret.

Vi hadde sikkert ikke god teknikk noen av oss, men sannheten er at JEG hadde ikke klart denne alene med min teknikk (og rygg). Min egen sykkel gikk greit, men det gikk utover ryggen.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2757
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 10 feb 2021, 04:59 Jeg må nok inrømme at det kanskje er noe alvorlig galt med teknikken min når jeg ser disse videoene. Men jeg har jo ikke trent på dette heller, mer enn en gang når jeg veltet selv.

Hadde vært gøy og prøvd dette med flere her inne og se hvor enkelt man klarer det. Han jeg hjalp som veltet med en 1200GS på vått gress fikk den vertfall ikke opp alene. Vi var til slutt tre mann. Sykkelen lå derimot i en liten nedoverbakke med styret.

Vi hadde sikkert ikke god teknikk noen av oss, men sannheten er at JEG hadde ikke klart denne alene med min teknikk (og rygg). Min egen sykkel gikk greit, men det gikk utover ryggen.
Hadde dere snudd sykkelen 180 grader så styret var på topp og hjula ned så hadde du tatt den alene.
Gjelder å bruke fysikken til din fordel isteden for å jobbe i mot den.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24103
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 10 feb 2021, 05:32
Bjerknez skrev: 10 feb 2021, 04:59 Jeg må nok inrømme at det kanskje er noe alvorlig galt med teknikken min når jeg ser disse videoene. Men jeg har jo ikke trent på dette heller, mer enn en gang når jeg veltet selv.

Hadde vært gøy og prøvd dette med flere her inne og se hvor enkelt man klarer det. Han jeg hjalp som veltet med en 1200GS på vått gress fikk den vertfall ikke opp alene. Vi var til slutt tre mann. Sykkelen lå derimot i en liten nedoverbakke med styret.

Vi hadde sikkert ikke god teknikk noen av oss, men sannheten er at JEG hadde ikke klart denne alene med min teknikk (og rygg). Min egen sykkel gikk greit, men det gikk utover ryggen.
Hadde dere snudd sykkelen 180 grader så styret var på topp og hjula ned så hadde du tatt den alene.
Gjelder å bruke fysikken til din fordel isteden for å jobbe i mot den.
Tror det lå langt inne for eier og vri denne sykkelen rundt mens den lå på bakken, med de skadene som da evt. hadde oppstått. Var en flungende ny GS dette. Det hadde sittet enda lenger inne og gjort dette på grusunderlag etc. Vertfall så lenge man har hjelp til stede.

Jeg ville jo ikke selv ha vridd sykkelen min rundt på pukksteiner og gjørmeunderlag for å få den til å ligge riktig. Det hadde ført til anda mer skader, som også koster veldig mye og utrette. Jeg hadde gjort det som absolutt siste utvei, men som regel får man hjelp elelr har krefter nok når det koker godt nok i topplokket.

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Bosted: Der øst møter vest.

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av Hansien »

Å løfte tyngre sykler alene er noe som bør være en siste utvei mtp risikoen for feilløft og merskade på sykkelen.
Kjører man sykler i høyere vektklasse og du er på tur alene kan det være en god ide å faktisk kontakte bilberger istedenfor å slite den opp alene.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

ErikW
Innlegg: 797
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av ErikW »

Aursjøvegen ser jo grei ut den da uansett type sykkel. De gutta her kjører feil vei i mitt syn.

https://www.youtube.com/watch?v=-pgsaom ... mb_rel_end

Svar