Fra spøk til alvor?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Fra spøk til alvor?
1. april spøker kan være skumle greier...
Som f.eks. denne, som kanskje fort kanskje kan bli en realitet i overskuelig framtid ...:
https://www.reitwagen.no/reitwagen-no-m ... 15-august/
Det finnes sikkert mange flere ting vi tar som en spøk, men som fort kan bli blodig alvor.
Også nyhetsoppslag eller forslag fra "kreative" folk i ulike poisjoner på andre dager enn nettopp 1. mai.
Kom gjerne med eksempler i denne "Fra spøk til alvor?" tråden.
Som f.eks. denne, som kanskje fort kanskje kan bli en realitet i overskuelig framtid ...:
https://www.reitwagen.no/reitwagen-no-m ... 15-august/
Det finnes sikkert mange flere ting vi tar som en spøk, men som fort kan bli blodig alvor.
Også nyhetsoppslag eller forslag fra "kreative" folk i ulike poisjoner på andre dager enn nettopp 1. mai.
Kom gjerne med eksempler i denne "Fra spøk til alvor?" tråden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1561
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Fra spøk til alvor?
Hehe, lang artikkel så journalisten har jo lagt ned litt arbeid i denne spøken.
Men skulle det vært noe skåning av miljøet der borte, så er det vel de cruiseskipene de burde sette restriksjoner på. Det er jo regne Bejing-smog'n der innimellom, så man kan få blyanter i nesa
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Men skulle det vært noe skåning av miljøet der borte, så er det vel de cruiseskipene de burde sette restriksjoner på. Det er jo regne Bejing-smog'n der innimellom, så man kan få blyanter i nesa
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fra spøk til alvor?
Skal man spare miljøet, så er det jo bedre og forby undermotoriserte gamle dieseldrevne bobiler som klatrer oppover i fjellheimen i sneilefart med gassen i bånn.
En annen ting som ville redusert utslippene betraktelig er jo og la disse cruiseskipene få landstrøm. Dette krever som sagt gigantiske strømresurser, så viljen til dette vil jeg tro av den grunn blir litt så dar... :)
En annen ting som ville redusert utslippene betraktelig er jo og la disse cruiseskipene få landstrøm. Dette krever som sagt gigantiske strømresurser, så viljen til dette vil jeg tro av den grunn blir litt så dar... :)
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Fra spøk til alvor?
men som en på Indianforumet skrev:
Triumph900
Senior member / rider
Joined Jan 22, 2015
1,259 Posts
#29 • 14 h ago
Davetac1 said:
Loud pipes do NOT save lives.All that does is piss off everyone that hears ya comin down the road.COMMON SENSE is what saves lives!!
Loud pipes change laws.
Triumph900
Senior member / rider
Joined Jan 22, 2015
1,259 Posts
#29 • 14 h ago
Davetac1 said:
Loud pipes do NOT save lives.All that does is piss off everyone that hears ya comin down the road.COMMON SENSE is what saves lives!!
Loud pipes change laws.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fra spøk til alvor?
Kan ikke annet enn si meg enig i dette.
I Tyskland har man vel sett seg skikkelig lei på ettermarkedsanlegg som bråker mye og som antakelig gir eieren, men ikke nødvendigvis sykkelen, en "boost" når man er ute og kjører.
Inntil myndighetspersoner stopper vedkommende og gir kjøreforbud til originalanlegget kommer på plass...
Så... det kan nok gå fortere fra spøk til alvor når det gjelder endringer av forskrifter og lover som i verste fall vil innskrenke friheten vår.
Ikke så farlig, mener jeg, med å bli fratatt friheten til å bytte til bråkepotte, men "livsfarlig" med tanke på innskrenking av kjørefriheten.
Om det skjer mener jeg at vårt frihetselskende demokrati er ville veier .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Fra spøk til alvor?
+1 :) Grunn til at for første gang ever holder meg til originalpotte (enn så lenge).AJ skrev: ↑01 apr 2021, 18:07Kan ikke annet enn si meg enig i dette.
I Tyskland har man vel sett seg skikkelig lei på ettermarkedsanlegg som bråker mye og som antakelig gir eieren, men ikke nødvendigvis sykkelen, en "boost" når man er ute og kjører.
Inntil myndighetspersoner stopper vedkommende og gir kjøreforbud til originalanlegget kommer på plass...
Så... det kan nok gå fortere fra spøk til alvor når det gjelder endringer av forskrifter og lover som i verste fall vil innskrenke friheten vår.
Ikke så farlig, mener jeg, med å bli fratatt friheten til å bytte til bråkepotte, men "livsfarlig" med tanke på innskrenking av kjørefriheten.
Om det skjer mener jeg at vårt frihetselskende demokrati er ville veier .
Tok faktisk bitte liten stund før la sammen 2 og 2 mhp MDG, var jo ikke så usannsynlig
Mhp. cruisskip også enig. Ikke bare inne i fjordene men generelt så forurenser cruiseskip noe tullete mye, er absolutt ikke MDG men trenger ikke velge ferietypen som forurenser verst av den grunn (ikke det at sto øverst på listen uansett). Og landstrøm er jo no-brainer.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fra spøk til alvor?
Helt enig i det .
Men håper inderlig dette lar deg gjøre uten utbygging av vindturbiner overalt.
Oppgradering av vannkraftverkene våre må prioriteres først.
Ang. vindturbiner når jeg først nevner dette: når i vår historie var det særlig med vindmøller her i landet ...
Dette var vel noe de holdt på med i Danmark og Nederland i skikkelig gamledager, ikke her i Norge.
Så hvorfor satse på dette nå?
Har for øvrig vært på innsiden av gamle vindmøller i Danmark og må bare si at dette må ha vært ingeniørkunst på høyt nivå i hine hårde dager
Men om det har noe for seg her til lands? Tviler jeg sterkt på... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Fra spøk til alvor?
Landstrøm til diverse kailiggende skip er ikke noe stort problem om man bare skrinlegger de sinnsvake planene om å elektrifisere sokkelen med strøm fra land.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fra spøk til alvor?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 503
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Fra spøk til alvor?
her er vel litt av problemet ang grønn energi, om det skal være seg vind eller vann. alle vil ha det men ingen vil ha det i sin egen bakgård
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Fra spøk til alvor?
Cruiseturisme er vel noe av det værste turismen har funnet på...
Hva legger egentlig en cruiseturist igjen? De går i land,tar noen bilder og ut på båten igjen..der fråtser de i maten som gresshopper ( som noen ansatte jeg kjente sa)
Når sant skal sies så er vel Tyske fisketurister ennå værre.. leier litt utstyr og tar med seg par hundre kg med fileer hjem...alt annet har de med seg..
Jaja...vi selger jo ut landet på mange måter så...
Hva legger egentlig en cruiseturist igjen? De går i land,tar noen bilder og ut på båten igjen..der fråtser de i maten som gresshopper ( som noen ansatte jeg kjente sa)
Når sant skal sies så er vel Tyske fisketurister ennå værre.. leier litt utstyr og tar med seg par hundre kg med fileer hjem...alt annet har de med seg..
Jaja...vi selger jo ut landet på mange måter så...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Fra spøk til alvor?
Derfor er det nok best å oppgradere vannkraften siden vi da ikke får mer naturinngrep og mer effekt enn vind...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fra spøk til alvor?
Det med landstrøm på skip, tanken er vel og bra, men lar seg nok ikke gjøre uten store trasséer med «monstermaster» på Vestlandet. Så det er enten eller. Husk også at energiforbruket til et slikt skip er som en middels norsk by. Det har vi neppe infrastruktur til, og sålenge monstermaster er det som kreves, så blir det nok nei.
I Oslo er det ønskelig å tilknytte båtene på fjernvarmenettet i tillegg, da er det på sett og vis realiserbart da fjernvarmens grunnlastbehov dekkes av avfallsforbrenning som stort sett går på tørrkjøling hele sommern. Vi snakker fort 100MW «over tak» som kunne vært brukt til skip. Så må skipene bygges om med varmeveksler enten ombord, eller at varmeveksler plasseres på land.
I Oslo er det ønskelig å tilknytte båtene på fjernvarmenettet i tillegg, da er det på sett og vis realiserbart da fjernvarmens grunnlastbehov dekkes av avfallsforbrenning som stort sett går på tørrkjøling hele sommern. Vi snakker fort 100MW «over tak» som kunne vært brukt til skip. Så må skipene bygges om med varmeveksler enten ombord, eller at varmeveksler plasseres på land.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fra spøk til alvor?
Sant nok.
Men hva er mest energieffektivt og minst inngripende?
Akkurat det skulle jeg gjerne sett at den fraværende fjerde statsmakt - media her i landet - satte mer fokus på.
Har selv jobbet som journalist i mange år og ser nå at media svikter mer og mer sin rolle som en objektiv og undersøkende aktør og informasjonsformidler her i landet. Ikke bare i debatten om alternative energikilder som bl.a vindmøller uten historikk her i landet, men også i mange andre saker.
Mediavinklingen i urovekkende mange saker blir mer og mer ensidig og nærmest propagandapreget, dessverre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Fra spøk til alvor?
Helt klart en del tekniske endringer som må til. Angående tilførsel bør vi kanskje velge ut noen destinasjoner som får anløp og dermed må leve med monstermaster, og også sette kvoter. Ingen menneskerett å cruise hvor man vil. Har aldri vurdert cruiseferie selv, men kan vel ikke være så sjarmerende å være på ett av sju gigaskip som ligger i kø i en liten fjordarm heller?