mekkern skrev: ↑15 apr 2021, 22:24
Hmm... litt spesielt...
quote:
FHI er tydelige på at AstraZeneca bør stanses.
– Siden det er få som dør av covid-19 i Norge så vil risikoen for å dø ved å la seg vaksinere med AstraZeneca-vaksinen være større enn risikoen for å dø av sykdommen, særlig for yngre personer, skriver smitteverndirektør Geir Bukholm i en pressemelding.
Men regjeringen ønsker å overprøve dette. Det skal settes ned en 'ekspertgruppe' som skal gjøre en ny vurdering. Det sniker seg inn en mistanke om at det ligger andre motiver bak enn rent helsemessige. Økonomi f.eks.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/E ... gjoerelsen
Jeg lurer på, hvis det var noen andre medisiner, f.eks. 'vanlig' influsenavaksine, som folk døde eller ble alvorlig syke av, hadde regjeringen blandet seg inn og satt ned en 'ekspertgruppe' som kunne overprøve en avgjørelse fra FHI? Neppe. Jeg lurer også på hvilke andre bivirkninger AstraZeneca og J&J-vaksinene kan ha. Hvis såpass dramatiske ting har gått under radaren i testingen, hva mer er det som vi ikke vet om enda? Det er tre på jobben som har tatt første dose av AstraZeneca, alle ble helt slått ut og var sykemeldt i flere dager.
Etter svineinfluensavaksinene for noen år siden, som også ble pushet ut knallhardt, var det ca. 400 tilfeller av alvorlige bivirkninger som f.eks. narkolepsi som dukket opp en god stund etter vaksineringen. Mange andre hadde symptomer som ikke ble godkjent som direkte relatert til svinevaksinen, men det var likevel mistanke om det. 'Dessverre' var svineinfluensaen over før vaksinene kunne brukes opp, og Norge måtte hive 1.5 mill vaksinedoser (hvis jeg husker riktig).
Jeg er ikke en anti-vaxxer, men vil gjerne at ting testes ut ordentlig først. Her ser det (igjen) ut til at ting går litt fort i svingene, og at økonomi og nasjonale (eller personlige?) interesser teller mer enn folks helse. Erna sa nei til samarbeid med russerne ang. Sputnikvaksinen, som ifølge The Lancet er den mest effektive og har færrest bivirkninger av dem alle. Hun sa også nei til et samarbeid med Israel (som nå er fullvaksinert og har gått tilbake til normalen), og ga bort 700000 Pfizer-vaksiner til et land i Afrika. For et mess.