Jeg har gått meg litt fast og hadde satt stor pris på hjelp :)
Er på utkikk etter en Adventure for dagsturer/helgeturer og har gjort et såpass forarbeide at jeg har siktet meg inn på egentlig bare to alternativ. Det blir både med og uten oppakning, og en passasjer må sitte meget komfortabelt. Asfalt i all hovedsak..
For å ta det først, prisområde er opptil 110-120k. Noe vesentlig over er uaktuelt i denne omgang.
Jeg klarer ikke bestemme meg hva som vil være det smarteste og beste valget. Det står mellom de to, og i den prisklassen:
- Yamaha Super Ténéré 2011-2012
- Suzuki V-Strom 1000 2014-2016
(nå er disse bare to gode eksempel, men de er høyst aktuelle)
Har sett og lest selvsagt mye på nett og kjenner til at Yamahaen er stor og tung med en motor som ikke får frem det bredeste smilet, men at eiere jevn over er meget fornøyde med den på nær sagt alle punkt. Og at Suzukien ikke er best på noe men får meget gode omtaler som en allround Adventure sykkel som gir mye for pengene. Begge to 'fit the bill' for min del. Utseendemessig synes jeg Yamahaen er klart tøffest.
Men om det er lurest å gå for en lite kjørt V-Strom eller en moderat/normalt kjørt Tenere trenger jeg helst bistand med.
- Driftsikkerhet. Begge er vel solide arbeidshester
- Forventet kostnad nærmeste par år (må sjekke om storservice på 40-45 er tatt på Yamahaen)
- Verdi ved videresalg eksempelvis om et par år?
- Noe ved den enkelte en må være spesielt obs på?