Super Ténéré eller V-Strom

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
tormodiv
Innlegg: 17
Registrert: 25 mai 2021, 10:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 2019

Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av tormodiv »

Hei,

Jeg har gått meg litt fast og hadde satt stor pris på hjelp :)

Er på utkikk etter en Adventure for dagsturer/helgeturer og har gjort et såpass forarbeide at jeg har siktet meg inn på egentlig bare to alternativ. Det blir både med og uten oppakning, og en passasjer må sitte meget komfortabelt. Asfalt i all hovedsak..
For å ta det først, prisområde er opptil 110-120k. Noe vesentlig over er uaktuelt i denne omgang.

Jeg klarer ikke bestemme meg hva som vil være det smarteste og beste valget. Det står mellom de to, og i den prisklassen:
  • Yamaha Super Ténéré 2011-2012
  • Suzuki V-Strom 1000 2014-2016
Ser på Finn at for øyeblikket er det blant annet en veldig lite gått 6' km 2015 V-Strom 1000 med noenlunde det 'rette' utstyret til 120k; Finnkode 217872173. Eller en 2012 modell S10 med ca 45' km til 115.000. Finn 217244962. Begge to antar jeg det er litt prutningsmonn på.
(nå er disse bare to gode eksempel, men de er høyst aktuelle)

Har sett og lest selvsagt mye på nett og kjenner til at Yamahaen er stor og tung med en motor som ikke får frem det bredeste smilet, men at eiere jevn over er meget fornøyde med den på nær sagt alle punkt. Og at Suzukien ikke er best på noe men får meget gode omtaler som en allround Adventure sykkel som gir mye for pengene. Begge to 'fit the bill' for min del. Utseendemessig synes jeg Yamahaen er klart tøffest.
Men om det er lurest å gå for en lite kjørt V-Strom eller en moderat/normalt kjørt Tenere trenger jeg helst bistand med.
  • Driftsikkerhet. Begge er vel solide arbeidshester
  • Forventet kostnad nærmeste par år (må sjekke om storservice på 40-45 er tatt på Yamahaen)
  • Verdi ved videresalg eksempelvis om et par år?
  • Noe ved den enkelte en må være spesielt obs på?
Har ikke prøvd modellene før og får ikke mulighet til å reise å se på de, uten å mer eller mindre gjøre avtale om kjøp og sette seg på bussen med kjøreutstyr i bagasjen.

Bilde

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Bosted: Oslo

Re: Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av Speedo »

Kan bare snakke for SV1000, som har samme motor som DL1000. Artig motor, men det rister jo litt. Mulig de har løst det på DL'en, men kan være verdt å tenke på over lengre avstander. Eneste problemet jeg hadde med min SV, var brente kontakter til rectifier som ihvertfall var underdimensjonerte på de tidlige SV-modellene. Lett å fikse, men kjipt hvis det skjer på langtur. DL1000 er vel en av de mest solide arbeidshestene der ute. Produsert lenge med få modifikasjoner, og holder seg godt i pris. Utseendemessing synes jeg det står ganske likt. Super Ténéré ser mer moderne og aggressiv ut, men jeg liker ikke frontpartiet som ser litt klumpete ut.

Du har ikke vurdert Tracer 900 da, eller er du fast bestemt på tosylindret?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av AJ »

Heisan og velkommen til oss på MCsiden.no, tormodiv :vs .

Gått deg litt fast, men definitivt ikke gått deg helt bort, vil jeg si ;) .
Gode sykler begge de du har i kikkerten.
Selv liker jeg sykler med V-twin, men har også vært eier av en Triumph med tresylindret motor og ikke minst Yamaha TDM 900 med en samme type motor som i Yamaha ST.
Var veldig fornøyd med TDM'en, også motormessig, som jeg kjørte tett oppunder 60000 km. med. Kjøpt ny i 2006 og byttet inn i en Truimph
Tiger 1050 SE i 2010.
Etter at jeg byttet inn denne i en Moto Guzzi Stelvio i 2012 har jeg siden holdt meg til V-twinsykler.
Har ingen erfaring med VStrom og ST, så hvilken av disse jeg hadde landet på vet jeg ikke.
Men enig med deg i at ST'en faller mer i smak utseendemessig enn V-Strom.
Hva gjelder driftsikkerhet er jeg ganske sikker på at begge et i det øvre sjiktet når det gjelder brukte MC'er her i landet.
Har aldri hørt annet enn at det er veldig lite tull med disse syklene.

kjellv her på forumet skaffet seg nylig en ST "Worldcrosser" og kan helt sikkert dele noen av sine erfaringer med sykkelen så langt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

tormodiv
Innlegg: 17
Registrert: 25 mai 2021, 10:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 2019

Re: Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av tormodiv »

Takk for gode og raske svar AJ og speedo :)
For å ta det først speedo, så har jeg vel mer eller mindre blitt fast bestemt på twin motor og enten en V-Strom eller nå ST også, som en outsider kommet inn litt i det siste (den aktuelle jeg nevnte er solgt nå ser jeg). En annen ting er at det må være Japansk. Har de 4 Japanske i umiddelbar nærhet, mens forhandler av europeiske merker er dagstur unna. Så ingen KTM, BMW eller italienske greier. Tracer 900 har jeg søkt på, men de ligger litt høyere i pris enn det jeg hadde tenkt å gå for. Men kan vel nevne at en 2017-2018-ish V-Strom 650(XT) også er en mulighet. Men jeg er veldig usikker hva som er rett pris for en 2014-16 V-Strom. Noen tips her?
Uansett hva det blir må det være noe som er velholdt. Gi heller litt ekstra/vente litt lenger - for/på et pent eksemplar. Akkurat dette med fun-factor er ikke så avgjørende da dette blir en sykkel #2 til tur.

tormodiv
Innlegg: 17
Registrert: 25 mai 2021, 10:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 2019

Re: Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av tormodiv »

Er lite å sammenligne med, men mener dere denne V-Strom 1000'en er rett priset? Svært lav km stand og ser av, ikke alt for gode bilder, nærmest strøken ut. Utstyr som bagasje (topp, sidevesker), bedre vindkjerm, varmehåndtak, ekstralys, motorbeskytter - ting jeg ser etter, er på plass (i motsetning til effektanlegg/slipon, dyrt 3.part sete etc)

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=217872173

Hadde satt pris på en rask vurdering :)

Jajo82
Innlegg: 343
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av Jajo82 »

ser det er en 2017 modell som har gått 16000 til 130000 så vil vel tro prisen er grei.Hadde gått inn med bud på 110000 og evt møtt selger på halvveien til 115000.

tormodiv
Innlegg: 17
Registrert: 25 mai 2021, 10:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 2019

Re: Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av tormodiv »

Jajo82 skrev: 25 mai 2021, 14:22 ser det er en 2017 modell som har gått 16000 til 130000 så vil vel tro prisen er grei.Hadde gått inn med bud på 110000 og evt møtt selger på halvveien til 115000.
Takk :) Den -17 modellen står av alle ting i Førde hvor jeg er fra. Har så vidt sett på den (stod til 137 for et par uker siden). Den ser grei ut, vært nedpå med høyreside uten at det tilsynelatende er mer enn skrammer. Har heller ikke veskesett så der ryker det nå fort på 6-7000,- minimum i tillegg. Veit ikke hvordan det er med prutningsmonn hos forhandler, men det er nok uansett litt over det jeg hadde tenkt å bruke.

115k for den jeg linket ville vært en pris jeg hadde vært fornøyd med og selger muligens vil la den gå for (han hadde den ute til 130 opprinnelig)

Jajo82
Innlegg: 343
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av Jajo82 »

Det er verdt et forsøk. Lykke til med sykkelkjøp :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7033
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av kjellv »

Blir litt opptatt utover kvelden, men skal legge inn et svar når jeg er hjemme igjen.
Tar jeg ikke feil så har @Ketil vært lykkelig eier av både VStrom og første generasjon Super Ténéré. Tipper han har noe vettugt å komme med.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


tormodiv
Innlegg: 17
Registrert: 25 mai 2021, 10:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 2019

Re: Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av tormodiv »

Nå har jeg gjort en deal han på den V-Strom 1000'en så med mindre det kommer noen skjær i sjøen - så blir det en 2015/16 Suzuki på meg. Det eneste som mangler med den er en tank-ring til å feste tankveske på (om jeg skal tørre å bruke Yamaha-veska mi veit jeg ikke). :D

Tur til Tigerstaden på fredag og retur til Vestlandet i det som er meldt å bli en strålende dag.

Fant en video av en så og si helt lik bortsett fra fargen (den vi snakker om her, er sort - men meget pen med brun også når jeg ser nøye). Så ser nå virkelig frem til dette. Da blir det en nakensykkel (Yamaha MT-10) og en tur-sykkel i garasjen (solgte en MT-07 for ei uke siden, så dette er fra det salget pluss litt)

Super Teneren'n forsvant før jeg fikk tid til å reagere særlig. Den hadde lagt ute ei stund men jeg hadde ikke lagt merke til det..


Jajo82
Innlegg: 343
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av Jajo82 »

Grattis👍🏍 hvordan ble dealen?

tormodiv
Innlegg: 17
Registrert: 25 mai 2021, 10:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 2019

Re: Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av tormodiv »

Jajo82 skrev: 25 mai 2021, 20:23 Grattis👍🏍 hvordan ble dealen?
Takker :) Vel 115 ble for lavt - da måtte jeg evt bare gitt det budet og sjekka igjen om ei uke. Men da hadde den nok gått til en annen. Det er så lite til salgs nå og erfaringsmessig er juni/juli stille måneder så 'turte' ikke vente. Hadde jeg ventet for lenge hadde det blitt noe kompremiss eller ingen sykkel i det hele tatt og før jeg hadde visst ordet av det ville pengene fra salg av forrige sykkel vært materalisert i terrassebord eller blomsterkasser...
Så det bli midt mellom 120 og 115.

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 75
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av THagen80 »

Du kommer ikke til å angre. :D

Jeg hadde en 2015 V-strom 1000 fra 2017-2019, og det var virkelig en allsidig og flott sykkel å kjøre på. For meg på 190cm ble den kanskje litt komprimert i sittestilling på de lengste turene, men den var desto enklere å reise seg opp på og stå kjørende.
Eneste ulempen jeg merket var det at vindskjermen skapte en buffer for vind som hørtes ut som et helikopter og ga meg mye hodepiner, men etter å ha kjøpt en Givi Airflow, ble det jevn luft uten buffring, som gjorde sykkelen helt perfekt for min del :D

Hadde Kappa alukofferter på sidene samt stor topp-boks, og denne tok meg rundt i europa uten noen som helst problemer.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

tormodiv
Innlegg: 17
Registrert: 25 mai 2021, 10:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 2019

Re: Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av tormodiv »

THagen80 skrev: 25 mai 2021, 22:40 Du kommer ikke til å angre. :D

Jeg hadde en 2015 V-strom 1000 fra 2017-2019, og det var virkelig en allsidig og flott sykkel å kjøre på. For meg på 190cm ble den kanskje litt komprimert i sittestilling på de lengste turene, men den var desto enklere å reise seg opp på og stå kjørende.
Eneste ulempen jeg merket var det at vindskjermen skapte en buffer for vind som hørtes ut som et helikopter og ga meg mye hodepiner, men etter å ha kjøpt en Givi Airflow, ble det jevn luft uten buffring, som gjorde sykkelen helt perfekt for min del :D

Hadde Kappa alukofferter på sidene samt stor topp-boks, og denne tok meg rundt i europa uten noen som helst problemer.
Mange takk. Nei har lagt noen timer i research foran PC'en for å ha landet på en slik - med et litt begrenset budsjett, krav om ABS og gjerne TC, driftsikkerhet, stor nok til to etc .
Jeg hadde akkurat samme utfordring med en høy vindskjerm som stod på MT-10'en. Ubehagelig. Tok den av etter kort tid og fikk tak i en orginal liten vindavviser og det ble noe helt annet Vind ja, men jevn og fin. Samme har jeg lest om denne V-Strom skjermen, og at det var enda verre på 650 som jeg også vurderte. På denne står en slik Givi skjerm så forventninger til den. Blant annet så jeg denne som var ganske overbevisende

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Super Ténéré eller V-Strom

Legg inn av dypen »

Gratulerer med V-Strom 1000 :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar