Problemer med bakbrems etter klosseskift.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Da jeg lufta bremsene så jeg at klossene bak var nokså slitte. Fikk nye i dag og tenkte å skifte i en fei. Så superenkelt ut i manualen.
I følge boka var det bare å skru ut to skruer, løfte kaliperen og bytte. Presto!
Men et eller annet hadde hengt seg opp. Stempelet var langt ute, så jeg tenkte kanskje det var grunnen. Løsna lufteskrue, hjalp ikke. Løsna bremseslange. Hjalp ikke. Kakka litt, og vrikka litt, ingen ting hjalp. Tok til slutt av hjulet, løsna hele bremseriggen og da løsna det. Trolig indre kloss som lå i klem.
I hvert fall, glad og fornøyd satte jeg inn nye klosser og skrudde leamikken sammen igjen. På med hjulet, alt så bra ut, så da tenkte jeg det var tryggest å lufte på nytt siden jeg hadde åpna og lukke både det ene og det andre.
Og nå kommer endelig poenget; jeg får ikke til å lufte. Pedalen lar seg nesten ikke presse ned, og det er ikke tegn til trykk ut av nippelen. Klossene beveger seg heller ikke mot skiva. Stempelet har ikke hengt seg, det beveger seg fint, det har jeg sjekka. Men det beveger seg bare når jeg fysisk presser på det, ikke ved press på pedalen. Mao, bakbremsen virker ikke. Det kjennes ut som en “propp” i systemet.
Hva er grunnen? Noen som veit?
I følge boka var det bare å skru ut to skruer, løfte kaliperen og bytte. Presto!
Men et eller annet hadde hengt seg opp. Stempelet var langt ute, så jeg tenkte kanskje det var grunnen. Løsna lufteskrue, hjalp ikke. Løsna bremseslange. Hjalp ikke. Kakka litt, og vrikka litt, ingen ting hjalp. Tok til slutt av hjulet, løsna hele bremseriggen og da løsna det. Trolig indre kloss som lå i klem.
I hvert fall, glad og fornøyd satte jeg inn nye klosser og skrudde leamikken sammen igjen. På med hjulet, alt så bra ut, så da tenkte jeg det var tryggest å lufte på nytt siden jeg hadde åpna og lukke både det ene og det andre.
Og nå kommer endelig poenget; jeg får ikke til å lufte. Pedalen lar seg nesten ikke presse ned, og det er ikke tegn til trykk ut av nippelen. Klossene beveger seg heller ikke mot skiva. Stempelet har ikke hengt seg, det beveger seg fint, det har jeg sjekka. Men det beveger seg bare når jeg fysisk presser på det, ikke ved press på pedalen. Mao, bakbremsen virker ikke. Det kjennes ut som en “propp” i systemet.
Hva er grunnen? Noen som veit?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7034
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Treghet i kalipper pga avleiringer og skitt vil jeg tro. Ta av kalipperen og demonter den. Ta ut og puss skruene 6 og stemplene 4 forsiktig. Se til at gummiene 7 og tetningene 5 er i orden før du monterer igjen.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Hvis du har ute stempelet ville jeg tatt en titt inn i sylinderen og pusset der også hvis det er rust / irr ...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 13 okt 2021, 20:23, redigert 1 gang totalt.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Kan det være en luftpropp som jeg ikke blir kvitt uten f eks vakum? Alt har virka helt fint til nå.
Edit: skal demontere og rense også.
Edit: skal demontere og rense også.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7034
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Luftbobler i oljen vil gi en svampete følelse når du bremser fordi luft kan komprimeres, olje ikke.niko skrev:Kan det være en luftpropp som jeg ikke blir kvitt uten f eks vakum? Alt har virka helt fint til nå.
Edit: skal demontere og rense også.
Jeg tror det er bevegelse i kalipperen eller bremsestempel som er treg/henger.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Skruer og stempel er tatt ut og reingjort med bremserens. Ser helt kurant ut og stempelet glei greit på plass. Litt motstand skal det vel ha?
Men det hjalp ikke gitt. Jeg tror fortsatt det er en propp. Dersom jeg pumper uten kaliperen montert, og bremseslangen åpen, så er pedalen like treig, og det er så vidt det pipler litt bremsevæske ut av hullet i slangen. Der bør det vel være en del trykk?
Men det hjalp ikke gitt. Jeg tror fortsatt det er en propp. Dersom jeg pumper uten kaliperen montert, og bremseslangen åpen, så er pedalen like treig, og det er så vidt det pipler litt bremsevæske ut av hullet i slangen. Der bør det vel være en del trykk?
-
- Innlegg: 503
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Har du abs på sykkelen?
If you gonna be dumb you gotta be tough
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Hvis du har ABS må du følge anvisning ved lufting, tipper du må ha tenning på …
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
niko skrev: ↑13 okt 2021, 14:10 Da jeg lufta bremsene så jeg at klossene bak var nokså slitte. Fikk nye i dag og tenkte å skifte i en fei. Så superenkelt ut i manualen.
I følge boka var det bare å skru ut to skruer, løfte kaliperen og bytte. Presto!
Men et eller annet hadde hengt seg opp. Stempelet var langt ute, så jeg tenkte kanskje det var grunnen. Løsna lufteskrue, hjalp ikke. Løsna bremseslange. Hjalp ikke. Kakka litt, og vrikka litt, ingen ting hjalp. Tok til slutt av hjulet, løsna hele bremseriggen og da løsna det. Trolig indre kloss som lå i klem.
I hvert fall, glad og fornøyd satte jeg inn nye klosser og skrudde leamikken sammen igjen. På med hjulet, alt så bra ut, så da tenkte jeg det var tryggest å lufte på nytt siden jeg hadde åpna og lukke både det ene og det andre.
Og nå kommer endelig poenget; jeg får ikke til å lufte. Pedalen lar seg nesten ikke presse ned, og det er ikke tegn til trykk ut av nippelen. Klossene beveger seg heller ikke mot skiva. Stempelet har ikke hengt seg, det beveger seg fint, det har jeg sjekka. Men det beveger seg bare når jeg fysisk presser på det, ikke ved press på pedalen. Mao, bakbremsen virker ikke. Det kjennes ut som en “propp” i systemet.
Hva er grunnen? Noen som veit?
Ved bytte av slitte bremseklosser må bremsestempel presses inn igjen før du kan få inn nya klosser da det kommer mer og mer ut etterhvert som klossene slites. Hvis du kommer til med flattjern mellom kloss og bremseskive kan du presse stempel inn før du hekter av caliper, hvis ikke kan du bruke stor vannpumpetang evt rørtang når caliper er løs. Vær ops så stempel trykkes rett inn, anlegget må trykke rett på hele stempelflate for å gli lett inn og ikke få skader.
Vær nøye ved montering slik at alle deler passer og ikke må presses på plass.
Etter at alle deler er montert og alt er dobbelsjekket er det tid for lufting, hvis ikke væskebeholder er full etterfylles denne. Slange og flaske på luftenippel, nå kan du godt åpne luftenippel for å la bremsevæske sige gjennom av seg selv. Forutsetter at væskebeholder er høyere vs bremsecaliper bak. Når det kommer ren væske uten luft kan du starte med å pumpe opp trykk for å få ut all luft samtidig som klosser pumpes ut mot bremseskive og du får en fast fin bremsepedal.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Nei du må ikke la den stå åpen uten tilsyn … går du vekk skru igjen nippel.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.
Tok søk på lufting av bremser mc med ABS men det ser ut som det er samme prosedyre som mc uten ABS … kjellv kan kanskje svare på det som har tilgang til manualer for din TDM.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1