Motorsykkel verksteder …

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Motorsykkel verksteder …

Legg inn av dypen »

Forsøkte å finne en tidligere tråd med samme tema men lykkes ikke. Verksteder rundt omkring …

Noen med erfaring rundt dette verkstedet …
https://www.mcdoktor.no/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykkel verksteder …

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 09 mar 2022, 00:00 Forsøkte å finne en tidligere tråd med samme tema men lykkes ikke. Verksteder rundt omkring …

Noen med erfaring rundt dette verkstedet …
https://www.mcdoktor.no/
Førsteintrykket mitt føyk ikke i taket for å si det sånn :eh

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykkel verksteder …

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 09 mar 2022, 00:00 Forsøkte å finne en tidligere tråd med samme tema men lykkes ikke. Verksteder rundt omkring …

Noen med erfaring rundt dette verkstedet …
https://www.mcdoktor.no/
Litt enkel research sier at firmaet ble opprettet i 2018 og er ikke momsregistrert og verkstedet består av en garasje/privatbolig.

Det vil si at omsetningen ikke passerer 50.000 i året. Han har i følge han selv ikke mulighet til å bruke tid på "fancy nettider" da han heller bruker tiden på og reparere sykler...

Han er sikkert flink for alt jeg vet, men jeg fikk vel ingen overhengende lyst til å levere inn sykkelen min til han. Han har mest trolig heller ingen sertifiseringer når det gjelder og skru på nyere motorsykler vedrørende service etc.

Fikk lyst til å sende han en mail og spørre hva han tok for å legge om dekk på sykkelen min, men tviler på at han har utstyr til å gjøre dette, og strengt tatt vet jeg ikke om jeg hadde levert sykkelen der uansett. For hva skjer hvis han riper opp felgen og må erstatte/reparere den fra egen lomme?

Da tenker jeg i såfall fasaden begynner å sprekke opp.

mekkern
Innlegg: 7812
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Motorsykkel verksteder …

Legg inn av mekkern »

Hvis han ikke har godkent verksted er det lite han har lov å fixe for andre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel verksteder …

Legg inn av dypen »

Svaret var her! Ikke registrert godkjent verksted ...


https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og ... -verksted/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykkel verksteder …

Legg inn av AJ »

Her et annet verksted, MotorHansen på Råholt på Romerike:
https://www.motorhansen.no/

Vet ikke om det er autorisert... Trolig ikke, men sikkert dyktig på det han gjør likevel.

Og på Jessheim holder fortsatt Ulf Øverbye koken.
Godt, gammeldags verksted, som er mer opptatt av å gjøre jobben enn å lage fancy hjemmeside.
Jeg har i hvert fall ikke funnet noen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel verksteder …

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1140
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Motorsykkel verksteder …

Legg inn av Domino »

dypen skrev: 09 mar 2022, 08:29 Svaret var her! Ikke registrert godkjent verksted ...


https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og ... -verksted/
Han har iallfall fagbrev som motorsykkelmekaniker. Men det hadde så klart vært et stort pluss om det var godkjent verksted.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel verksteder …

Legg inn av dypen »

Hva med MC Service Fjellhamar A/S, noen her inne som bruker de? Skjermdump nettside informasjon.
IMG_1317.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykkel verksteder …

Legg inn av AJ »

Kr. 500,- pr. dekk/hjul er vel ikke spesielt gunstig. Eller?
Betaler kr. 250,- pr. hjul - av- og påmontering hos @MrPitlane på Eidsvoll.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toalmar
Innlegg: 452
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: Gjøvik

Re: Motorsykkel verksteder …

Legg inn av Toalmar »

AJ skrev: 04 jun 2024, 21:59 Kr. 500,- pr. dekk/hjul er vel ikke spesielt gunstig. Eller?
Betaler kr. 250,- pr. hjul - av- og påmontering hos @MrPitlane i Hurdal.
Må vel si meg enig her :D
I tillegg kr 2.250,- timepris for kjøretøy under 124cc såfremt det ikke er deres egne merker.
Virker nesten som de ikke vil skru på dem :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7033
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Motorsykkel verksteder …

Legg inn av kjellv »

Toalmar skrev: 04 jun 2024, 23:07
AJ skrev: 04 jun 2024, 21:59 Kr. 500,- pr. dekk/hjul er vel ikke spesielt gunstig. Eller?
Betaler kr. 250,- pr. hjul - av- og påmontering hos @MrPitlane i Hurdal.
Må vel si meg enig her :D
I tillegg kr 2.250,- timepris for kjøretøy under 124cc såfremt det ikke er deres egne merker.
Virker nesten som de ikke vil skru på dem :-k
Ikke utenkelig at du har rett, de priser opp fordi de ikke ønsker å skru på disse.
Jeg jobber selv hos et MC-verksted og ser problemstillingen nesten daglig. Det er alltid et merarbeid med fremmede merker. Ikke nødvendigvis på verkstedet, men alt rundt oppdraget. Verkstedhåndbøker er ikke tilgjengelige, ikke delekataloger, og heller ikke deletilgang på samme måte. Så lenge verkstedene strever med å holde bestillingstid på verkstedtjenester på et noenlunde fornuftig nivå, vil ofte slike oppdrag oppleves som et stort heft. Forhandlere/verkstedene vil heller prøve å betjene sine egne kunder og merker på best mulig måte enn å rote bort all den ekstra tid det tar å skaffe deler og dokumentasjon til fremmede merker. Altså ikke bunnet i vrangvilje.
Vi har allerede mangel på MC verksteder her i landet, og de som finnes kan ofte mer eller mindre velge hvilke oppdrag de ønsker å ta. Mange sier også nei til alle andre merker enn de selv selger. Enkelte har også fulle ordrebøker i to - tre måneder fram i tid i sesongen, og kanskje nesten ingenting å gjøre om vinteren.

Toalmar
Innlegg: 452
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: Gjøvik

Re: Motorsykkel verksteder …

Legg inn av Toalmar »

kjellv skrev: 05 jun 2024, 20:21 Ikke utenkelig at du har rett, de priser opp fordi de ikke ønsker å skru på disse.
Jeg jobber selv hos et MC-verksted og ser problemstillingen nesten daglig. Det er alltid et merarbeid med fremmede merker. Ikke nødvendigvis på verkstedet, men alt rundt oppdraget. Verkstedhåndbøker er ikke tilgjengelige, ikke delekataloger, og heller ikke deletilgang på samme måte. Så lenge verkstedene strever med å holde bestillingstid på verkstedtjenester på et noenlunde fornuftig nivå, vil ofte slike oppdrag oppleves som et stort heft. Forhandlere/verkstedene vil heller prøve å betjene sine egne kunder og merker på best mulig måte enn å rote bort all den ekstra tid det tar å skaffe deler og dokumentasjon til fremmede merker. Altså ikke bunnet i vrangvilje.
Vi har allerede mangel på MC verksteder her i landet, og de som finnes kan ofte mer eller mindre velge hvilke oppdrag de ønsker å ta. Mange sier også nei til alle andre merker enn de selv selger. Enkelte har også fulle ordrebøker i to - tre måneder fram i tid i sesongen, og kanskje nesten ingenting å gjøre om vinteren.
Dette høres veldig godt ut til å stemme @kjellv
Hva gjør disse verkstedene når vinteren kommer og det er lite og gjøre, permitterer?
Hvis de hadde annonsert at i sesong så må de bruke all ledig kapasitet til sine merker, men utenfor sesong kan alle få hjelp og til samme pris.
Kanskje noen ønsker og få tatt en service eller fikset noe på det lokale MC verkstedet i stedenfor og reise langt avgårde til merkeforhandleren.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7033
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Motorsykkel verksteder …

Legg inn av kjellv »

Toalmar skrev: 05 jun 2024, 20:55
kjellv skrev: 05 jun 2024, 20:21 Ikke utenkelig at du har rett, de priser opp fordi de ikke ønsker å skru på disse.
Jeg jobber selv hos et MC-verksted og ser problemstillingen nesten daglig. Det er alltid et merarbeid med fremmede merker. Ikke nødvendigvis på verkstedet, men alt rundt oppdraget. Verkstedhåndbøker er ikke tilgjengelige, ikke delekataloger, og heller ikke deletilgang på samme måte. Så lenge verkstedene strever med å holde bestillingstid på verkstedtjenester på et noenlunde fornuftig nivå, vil ofte slike oppdrag oppleves som et stort heft. Forhandlere/verkstedene vil heller prøve å betjene sine egne kunder og merker på best mulig måte enn å rote bort all den ekstra tid det tar å skaffe deler og dokumentasjon til fremmede merker. Altså ikke bunnet i vrangvilje.
Vi har allerede mangel på MC verksteder her i landet, og de som finnes kan ofte mer eller mindre velge hvilke oppdrag de ønsker å ta. Mange sier også nei til alle andre merker enn de selv selger. Enkelte har også fulle ordrebøker i to - tre måneder fram i tid i sesongen, og kanskje nesten ingenting å gjøre om vinteren.
Dette høres veldig godt ut til å stemme @kjellv
Hva gjør disse verkstedene når vinteren kommer og det er lite og gjøre, permitterer?
Hvis de hadde annonsert at i sesong så må de bruke all ledig kapasitet til sine merker, men utenfor sesong kan alle få hjelp og til samme pris.
Kanskje noen ønsker og få tatt en service eller fikset noe på det lokale MC verkstedet i stedenfor og reise langt avgårde til merkeforhandleren.
Vi er veldig heldige og har mange bein å stå på, så vi har full fart hele året med andre kundegrupper. Men mange av de som driver ensidig med MC sliter med vinteraktiviteter. Vinterlagring inkludert årsservice er det mange som driver med, og som løser noe av problematikken. Det er ellers et godt poeng du har der, problemet er gjerne at mange parkerer sykkelen i oktober og glemmer den helt til påske. Så er overraskelsen stor til våren når servicevarselet lyser igjen, og det er to måneder ventetid for å få time på nærmeste verksted.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykkel verksteder …

Legg inn av Bjerknez »

Så handler det jo også om å bruke hodet litt. Alle bør vite at de aller fleste motorsykler må inn på årlig service hvis man skal beholde garantien samt holde aykkelen vedlike. Jeg bestiller alltid time til service et halvt år i forveien. Da kan jeg som regel velge og vrake hvilken dag og klokkeslett jeg vil ha time.

Hvis man ringer 5.mai og forventer at service blir gjort innen uken er over, så kan man takke seg selv. April/mai er kanskje den absolutt værste tiden og bestille hasteoppdrag på verksted hos norske MC forhandlere.

Forsikringsskader etc. tar jo som regel mye tid og fikse, men samtidig får som regel verkstedene godt betalt for jobben. En jobb jeg tenker de fleste verksteder vil ha, men som dem kanskje ikke har tid til å gjøre i de mest kritiske månedene. @kjellv kan sikkert utdype mer rundt dette?

Uansett må vel rådet være og bestille time i god tid. VELDIG god tid.

Å nei, det gjør ingenting om servicelampa lyser opp som en midnattsol i displayet. Kravet er en service pr. År ELLER 10.000km. På veldig mange sykler. Du MÅ ikke stoppe sykkelen og ringe verksted så fort den lampa lyser. Min har lyst i snart 3 måneder nå. Den minner meg bare på den årlige servicen. Den skal den få førstkommende fredag, inkludert nye dekk :)

Svar